SSA - Förening i behov av Perestrojka

"Vi är vidöppna och vi tar på oss elfantöronen så länge"
73 de Tore SM0DZB

Jo, tjena...

Peter GMZ
 
Jo då mycket väl!
Skall du ha QTC gratis oxå?

Kommer SSA:s hemsida i sin helhet liggga uppe för icke.medlemmar? Varför ska icke-medlemmar ha gratis HAM-News, kunna söka i callboken och komma åt andra dokument?
 
Det är då märkligt detta !!!
Hur kan man anse sig ha rättighet att få allt utan att var medlem i SSA.
Håller helt med IVE, betala medlemsavgiften så är saken klar.
Avgiften är en skitsumma för den enskilde men viktig för att SSA skall
ha råd att jobba PÅ ALLA PLAN för att vi skall kunna fortsätta med vår hobby.
Tänk efter !!
Hälsningar// Thord
 
Jag tycker det är lika märkligt att man inte kan få insyn, och då poängterar jag insyn i den förening som man ev. kan vara intresserad av. Det är ju inte rättighet att deltaga i forumet som efterfrågas. Man börjar ju snarare fundera på om det är nåt ni vill dölja?
 
Det är då märkligt detta !!!
Hur kan man anse sig ha rättighet att få allt utan att var medlem i SSA.
Håller helt med IVE, betala medlemsavgiften så är saken klar.
Avgiften är en skitsumma för den enskilde men viktig för att SSA skall
ha råd att jobba PÅ ALLA PLAN för att vi skall kunna fortsätta med vår hobby.
Tänk efter !!
Hälsningar// Thord

Jag finner inte SM4RNA's fråga som särskilt märklig och absolut inget att "rasa" över, ingen har heller sagt sig äga någon "rättighet".

Jag läser frågan som ett önskan om att SSA forum skulle öppna en liten del där de som är nyfikna på hobbyn kan ställa frågor och få svar för att nyfikenheten och vetgirigheten sedan skall ta överhanden, vips har SSA en ny medlem.

Det handlar alltså inte om att få allt gratis, eller tolkade jag dig helt fel nu SM4RNA?
 
Jag finner inte SM4RNA's fråga som särskilt märklig och absolut inget att "rasa" över, ingen har heller sagt sig äga någon "rättighet".

Jag läser frågan som ett önskan om att SSA forum skulle öppna en liten del där de som är nyfikna på hobbyn kan ställa frågor och få svar för att nyfikenheten och vetgirigheten sedan skall ta överhanden, vips har SSA en ny medlem.

Det handlar alltså inte om att få allt gratis, eller tolkade jag dig helt fel nu SM4RNA?

Helt riktigt, SSAs forum bör vara öppet även för icke-medlemmar. Dock ett krav på att personen i fråga verkligen är en radioamatör. Det finns en del diskussioner som kan vara intressanta att deltaga i även för icke-medlemmar.
Samtidigt bör det finnas en area för enbart medlemmar där icke-medlemmar inte har tillträde, inte ens med läsbehörighet.

SSA företräder hela amatörradiokollektivet vilket innebär att det arbete, stor del utav det, som SSA utför även står till icke-medlemmars förfogande. Detta arbete bör föras på ett öppnare sätt än vad som tidigare har skett.
Jag tror inte att det kommer att innebära att det är fler som kommer att gå ur föreningen utan snarare att det kan bli fler medlemmar om det är så att fler upptäcker att man har börjat lyssnat på sina medlemmar och debatter förs med en större bredd, medlemmar som icke-medlemmar.

Det kommer alltid att finnas radioamatörer som inte vill stödja föreningsarbetet, men varför låsa ute halva kollektivet som ändå är indirekt berörda utav SSAs beslut?

73 de SA0BGA
//Niclas
 
Jag tycker att man skall ställa sig frågan:

Varför finns det licensierade radioamatörer i sverige som INTE vill vara med i SSA?

Vad kan orsaken vara, kostnaden eller att man INTE anser sig få valuta för sina pengar??

Eller .... vad?
 
Jag tycker att man skall ställa sig frågan:

Inte så dumt, må jag säga!

Tiderna har ändrats. För gick man med av solidaritetsskäl. Var man inte med var man emot och en snål typ som profiterade på andra. Så är det inte längre. Se t.ex. hur det är med fackföreningar. Folk ser till vad de får för pengarna, har de förtroende för de i organisationen och toppen. Hamnar t.ex. pengarna nån annanstans än man önskar, o.s.v...

Sedan vad det gäller SSA så ser jag de som att de varit bråk och trassel så länge jag vart amatör. Även jag har QTC sedan slutet på 70-talet och ser hur det varit. Precis som nu tjafs om "nymodigheter" och vad en "riktig amatör är". Nya lokatorsystemet och stickproppsamatörer är bara två ord som hoppar fram i minnet. Jag var med som gäst på ett SM4-möte för många år sedan. Minnet är lite suddigt men det var en livad tillställning minns jag. Två personer var som katt och hund och en del skit kastades. Den enes trumfkort minns jag dock. Han hade sett den andre kombattanten peta näsan...

Om man ska gå med, eller om SSA ska attrahera personer som uppfattar historien som jag gör, så krävs det en del insyn. Man undrar vilka är personerna som nu styr? Hur jobbar de? Hur behandlar de andra amatörer och grenar av hobbyn de själva inte är intresserade av? Förslaget att göra SSA:s förum öppet för läsning kan vara ett steg i den riktningen. Upplägget påminner om att släppa testversioner av mjukvara. Man kan se och testa funktioner för att få en överblick, men kan t.ex. inte spara arbetet.

Men när man möts av "Du vill bara ha allt gratis", "Gå med, rätta in dig i ledet och var tyst. Här ska dras åt samma håll", så känns det för mig som ett väldigt ålderdomligt tänkande. Det här passar tyvärr nog inte mig.. I varje fall inte med det jag i nuläget vet. Om det är den allmäna uppfattningen att insyn och information är tillräcklig så står det nog också klart vart jag står.
 
Jag tycker det är lika märkligt att man inte kan få insyn, och då poängterar jag insyn i den förening som man ev. kan vara intresserad av. Det är ju inte rättighet att deltaga i forumet som efterfrågas. Man börjar ju snarare fundera på om det är nåt ni vill dölja?

Tycker du inte att det du skriver är löjligt? Vilja dölja.

Stöd föreningen istället så känner du att du gör rätt när du ansöker om tex 5 Mhz som man förhandlat fram eller andra saker där föreningen jobbar i vår sak.
Jag vet inte om du har varit medlem tidigare om så är fallet så vet du ju redan vas SSA är, att titta vad som skrivs i ett medlemsforum att få sina QSL kort att få QTC är MEDLEMS förmåner,
Jag tror inte du går i konkurs om du skulle betala medlemsavgiften, skulle inte föreningen passa dig så kan du ju begära utträdde igen, och se avgiften som ett litet tack för vad SSA gör för icke medlemmar.
 
Jag tycker att man skall ställa sig frågan:

Varför finns det licensierade radioamatörer i sverige som INTE vill vara med i SSA?

Vad kan orsaken vara, kostnaden eller att man INTE anser sig få valuta för sina pengar??

Eller .... vad?
Du verkar ju vara ljusskygg
Man hittar dig inte i SSA callbok
Man kan ställa sig frågan varför?:D
 
Tycker du inte att det du skriver är löjligt? Vilja dölja.

Stöd föreningen istället så känner du att du gör rätt när du ansöker om tex 5 Mhz som man förhandlat fram eller andra saker där föreningen jobbar i vår sak.
Jag vet inte om du har varit medlem tidigare om så är fallet så vet du ju redan vas SSA är, att titta vad som skrivs i ett medlemsforum att få sina QSL kort att få QTC är MEDLEMS förmåner,
Jag tror inte du går i konkurs om du skulle betala medlemsavgiften, skulle inte föreningen passa dig så kan du ju begära utträdde igen, och se avgiften som ett litet tack för vad SSA gör för icke medlemmar.

Det är 20 år sedan jag gick ur SSA. Anledningen var då att jag flyttade och började studera på högskola. Det fanns helt enkelt inte pengar till SSA, de lokala klubbar som skulle stödjas. Jag pysslade även med modellflyg då och de hade sin motsvarande organisation och lokala klubbar o.s.v..

QSL-servicen har jag aldrig använt.
 
Jag har inget emot öppenhet, men om syftet ska vara att attrahera presumtiva radioamatörer, hur attraherande är ett tvärsnitt av innehållet på SSA forum??

Mest en ständig polemik som mynnar ut i intet...

Det är dock viktigt att dessa diskussioner finns - och får finnas!!

73/Lasse
 
Varför skall ständig medlem ha en massa förmåner,rabatter.
Jag ringde upp och frågade ,svarade med att de får mer pengar i kassan .
Nu är det så att jag har varit medlem sen början av 60talet och aldrig fått någon
förman eller rabatt, jag bara undrar varför skall de ha rabatt.

Stig SM7DYZ
 
Last edited:
Då SSA inte tog chansen att vara först att starta ett publikt forum för svenska amatörer så har de missat tåget, ham.se har redan etablerat sig som det forumet.

Kvar är väl de tråkiga föreningstekniska diskussioner som är så viktiga för demokratin. Att till viss del få insyn i ett medlemsforum gör att man kan bedöma "läget" inom föreningen och hur dess styrelse hanterar kritik med mera.

Att föreningens ordförande går in här och talar om hur föreningen har förändrats är väl det om något ett argument för att öppna upp lite. De som valt att inte vara medlemmar har för närvarande ingen möjlighet att själva se det. Det publika material som finns på hemsidan med mera har mer en karaktär av glättat reklamtryck.

Mitt resonemang bygger på att SSA vill vara "språkrör" för alla amatörer och att alla är medlemmar.
 
Mitt argument för att forumet ska vara öppet för läsning är att det är krångligt med inloggning. Om man sitter i buss, på tåg, i väntrummet hos tandläkaren eller kanske väntar på frugan som går runt på någon klädaffär kanske man vill använda tiden och kolla på sin iPhone eller läsplatta. Att hålla på och logga in för att läsa känns lite gammaldags. I de lägena blir det för min del oftast ham.se. (Rättighet att skriva är en annan sak, tycker jag.)

Jag tror inte heller det som går att läsa på SSA-forumet (eller andra forum) har något stort ekonomiskt värde. Möjligtvis har man någon gång tänkt att "hoppas inga utomstående ser detta pinsamma gubbgnäll!". ;-)

Om det inte är för krångligt skulle man kunna ha ett par för skrivning mer öppna delar av forumet, typ "Fråga SSA" och "Fråga en radioamatör". Någon form av registrering kan nog behövas även för skrivrätt till dessa delar för att undvika skräpinlägg.

Sture
 
Argumentet att vi som valt att stå utanför åker snålskjuts på SSA är ett skenargument.

SSA förhandlar egentligen inte för oss då de inte har fått vårt mandat. Det är precis lika rätt att säga att SSA åker snålskjuts på oss, när de påstår sig tala för alla amatörer. Egentligen borde SSA söka stöd för sina förhandlingar även hos oss, ytterligare ett argument för att öppna delar av forumet!

Ett flertal av oss har valt att stödja amatörrörelsen genom att vara medlemmar i någon annan nationell förening, personligen är det RSGB, andra i ARRL och det är oftast dyrare än i SSA.

QSL får vi skicka via ordinarie post vilket också är dyrare.

Då man inte är medlem så får man inte heller tidningen.

Ett medlemsforum är genererat av just medlemmarna, kostnaden för föreningen är försumbar.
 
Back
Top