SSA Har trampat i klaveret... igen...

Ja dethär är inget att bråka om.Jag skall bara ta ett exempel som berörde mig själv.När jag hade avlagt prov och väntade på mitt tillstånd ifrån PTS så var man ju såklart "nällad "att få komma igång.Jag ringde och fråga hur långt det hade gått i systemet.Jodå signal var reserverad och betala jag in och faxa kvittot så var allt grönt.Jag frågade då får jag sända?.Ja jag har inte sagt motsatsen eller hur? fick jag till svar.Jag tror att det tog närmare en vecka innan jag hade tillståndet i min hand.Det var samma slags inofficiella svar som i dagens fall
 
Jo, precis så är det wcz!
Förutsättningarna i verkligheten och människorna driver på och tvingar fram förändringar i regelsystemen. Så måste det ju vara ...
 
Jo förästen det var samma visa när det gällde utbildningstillståndet som fanns på SSA tidigare.Men nu är jag lite osäker på om det var PTS eller SSA som höllt i bilan men jag tror SSA.Nåväl samma sak där ner på posten sen på faxen o faxa kvittot.Sen var allt ok,det var ju samma som idagens fall allt var godkänt MEN jag hade ju igenteligen inget papper att visa fram för någon.Även i detta fallet tog den någon dag innan det kom med posten,men hade som sagt fått grönt ljus att sända och det gjorde jag ju narturligtvis efetr bästa välmåga.

ps´ jo jag minns nu att det var SSA för det var på den tiden då det var en kvinnlig föreståndare på expeditionen
 
Javisst, sen kan jag ju inte utan tycka att allt kunde ha skötts fasickens så mycket bättre! för det hade väl ändå CEPT2:eek:rna varigt värda efter allt strul igenom hela resan,men strunt i det nu kan vi lägga det bakom oss och se det positiva istället.Nu kan alla experiment som man kanske har gått o funderat över i alla år ta sin början.För på kortvågen så finns där ju hur många källor som hälst att ösa ur.

Ja jag har ju igenteligen avslutat detta ämnet för min del i en annan tråd i forumet ;) och har väl inte så mycket mer o tillägga i frågan, nu får vi öppna en tråd istället o börja diskutera dx och allt vad det kan föra med sig.
 
Demokratins gång!

Jag blev tillfrågad av SSA medlemmar att ställa upp som DL0 nästa mandatperiod som börjar i och med årsmötet i Borlänge. Ett antal medlemmar "nominerade" mig till valberedningen. Inget mer hördes från den samma föräns det var klart att SM0AIG var fortsatt nominerad som DL0 kandidat. Jag tyckte Ingemar var ett bra DL0 val och trots påstötningar att ställa upp som motkandidat valde jag att då avstå!

Nu har situationen drastiskt förändrats i och med att AIG "hoppat av i protest" jag har därför anmält idag till valberedningens sammankallande SM5TC samt SM0 valberedningens sammankallande SM0NHE att jag fortfarande är intresserad att kandidera som DL0. Jag har förstått att jag inte är personligen omtyckt av ledande personer i SSA eftersom jag starkt kritiserat sättet att hantera verksamheten på och misstänker att jag kommer att "trollas bort" igen.

Om Ni vill ha mig som DL0 får ni ta kontakt med Valberedningarna, och SSAs styrelse och tala om att ni stödjer min kandidatur. Jag vill få slut på eländet i SSAs verksamhet och föra hobbyn framåt istället! Om inte styrelsen och valberedningen lyssnar på sina medlemmar tyder detta ytterligare på att något är fel i ledningen.

För ett öppnare SSA,

73 de Teemu SM0WKA
teemu@sm0wka.com
 
sm5dxv said:
Vad i förvaltningslagen tänker du på, Hasse? Kap-paragraf? Mer specifikt? Behövs det en särskild tolkning? Vem gör den?

Dessutom, är det ju så att både Per Kjellin och nu chefsjuristen "signalerar":
"Var inte dumma!
Använd ditt eget huvud!
Kör!
Ingen tar skada av det!
Tre veckor hit eller dit spelar ingen roll!
Beslutet om vad staten (som representant för svenska folket) vill är solklart!

Kom ihåg Kants svar på frågan "Vad är upplysning?": "Hav mod att göra bruk att ditt eget förnuft!"

Eller ingenjören och filosofen Wittgensteins: "Våra regler lämnar bakdörrar öppna! Vi behöver också exempel ..."

SL

Jisses nej. Jag vill inte vara någon glädjeförstörare. Alla gör som de vill. Vad jag har påpekat är att det finns rutiner angående hur bestämmelser, lagar och paragrafer rent praktiskt fås att gälla. Som jag har förstått det räcker det inte med ett muntligt eller e-post skrivet OK. alla har väl läst e-posten om att man först tänkte sig ett omedelbart justerande. Detta gick inte "storfräsarna" i PTS med på utan de ville ha en "normal" gång av ärendet.

Som sagt alla gör som dom vill. JAG skulle helt säkert vänta på ett officiellt meddelande. Något sådant finns inte. Iom att det saknas ett sådant då gäller inte bestämmelsen från myndigheten. Fråga vilken advokat som helst.

RÖSTA PÅ TEEMU SOM DL0 !!

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
 
Det vill synas som om en hel drös debattörer inte riktigt har förstått innebörden av vad man säger från PTS. Låt mig friska upp minnet:

Citat från SSA Hemsida:

Enligt Eva Liljefors, rättschef på PTS, kommer den nya föreskriften om CW-kravets slopande att träda i kraft från den 20 april. Beslutet är fattat av PTS styrelse. Men först måste den nya föreskriften tryckas vilket tar en vecka sen måste den ligga ute ett tag för kännedom innan den kan börja gälla och däremellan kommer påskas.

OBSERVERA vad där står "träda i kraft från den 20 april". I och med detta borde all övrig diskussion vara avslutad. PTS säger kristallklart att de nya bestämmelserna träder i kraft den 20:e april. Den som till äventyrs då sätter igång och kör kortvåg utan tillstånd kan räkna med bekymmer. Elementary my dear Watson.

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
 
Jaja hur som haver det är ju någon som har gjort bort sig grundligt.men själv tänker jag vänta tills den 20April.Man vet ju alldrig vem som lyssnar på oss ute i etern,alla giller ju inte detta med att vi skall ha en klassindelning.
Anders
 
SM5TAF said:
Jaja hur som haver det är ju någon som har gjort bort sig grundligt.men själv tänker jag vänta tills den 20April.Man vet ju alldrig vem som lyssnar på oss ute i etern,alla giller ju inte detta med att vi skall ha en klassindelning.
Anders

Där satt den! Jag tror inte att PTS aktivt kommer att jaga eventuella tjuvstartare men det finns säkert anonyma "hederlig svensk" och "skattebetalare" som med glädje skulle försöka bränna den som vågar sig fram före den 20:e. Av någon anledning finns det många i vår hobby som verkligen gillar detta med att skicka anmälningar i tid och otid.

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
 
"gillar detta med att skicka anmälningar"
Jag har väl haft tur som bara träffat på generösa och hjälpsamma radioamatörer! Om det finns sådana som gillar "omotiverat regelföljande" eller att klämma dit andra så finns det förstås en liten risk att köra igång. Det är verkligen ett gränsfall det här.
Om vi ska sy ihop säcken ndg gäller ev klavertramp, så är jag inte heller helt säker på att man kan peka ut en skyldig i just den här sakfrågan.
Dock är jag helt säker på att SSA behöver modernisera sin policy ndg öppenhet och inflytande. Hade man synliggjort processen lite bättre kanske de som har en susning om hur beslutsfattande i myndigheter går till haft möjlighet att bidra med info. Ett större deltagande på vägen, t.ex. ndg remissvaret hade kunnat innebära att fler känner att de kan ta ett bakslag. Nu har SSA-webben stannat av igen och info och diskussioner flyttar ut ...
Såg förresten just att AIG svarat på min tidigare fråga, fast på DL0-webbplatsen.
 
Tack Ingemar för bra information!

:cool:
Lyssnade på HQ-nätet. Inget nytt. Det tigs!
Det enda vettiga verkar vara AIG:s skönsjungande hästar!
Kolla in dom på http://go.to/sm0. Glöm inte att klicka på hästarna!
:D Jag hann lyssna på pausmusiken med den sjungande pippin innan
länken försvann. Skitkul!!

FUR
 
sm5dxv said:
"gillar detta med att skicka anmälningar"
Jag har väl haft tur som bara träffat på generösa och hjälpsamma radioamatörer! Om det finns sådana som gillar "omotiverat regelföljande" eller att klämma dit andra så finns det förstås en liten risk att köra igång. Det är verkligen ett gränsfall det här.
Om vi ska sy ihop säcken ndg gäller ev klavertramp, så är jag inte heller helt säker på att man kan peka ut en skyldig i just den här sakfrågan.
Dock är jag helt säker på att SSA behöver modernisera sin policy ndg öppenhet och inflytande. Hade man synliggjort processen lite bättre kanske de som har en susning om hur beslutsfattande i myndigheter går till haft möjlighet att bidra med info. Ett större deltagande på vägen, t.ex. ndg remissvaret hade kunnat innebära att fler känner att de kan ta ett bakslag. Nu har SSA-webben stannat av igen och info och diskussioner flyttar ut ...
Såg förresten just att AIG svarat på min tidigare fråga, fast på DL0-webbplatsen.

Enligt PTS är detta absolut inget gränsfall. Deras datum är 20 april. Punkt slut. Om vi sedan kan lita på detta återstår att se den 20:e. Det har varit så många datum i luften att det kanske är bäst att följa devisen: Tro inte på någonting förrän du har det i hand med 3 kopior.

Genom tiden har jag kunnat konstatera att det i många fall varit just radioamatörer som varit aktiva när det gäller att anmäla både anmälningsberättigade men också påstådda och inbillade överträdelser av det reglemente som en gång fanns. Detta är ett sorgligt faktum. Jag tror att du kan få dig många sådana historier till livs om du intervjuar någon på amatörradiodelen av PTS.

Den så kallade "hederscodexen" gäller bara när det passar in i syften som förstärker argumenten för den person som anser att denna relikt från 1920-talet fortfarande skall vara en riktlinje för vår hobby. Hur "hederscodex" rimmar med de anmälningar (som till stor utsträckning är gjorda av fega uslingar med anonymiteten som täckmantel) som gjorts fattar jag inte. Varför vågar inte människor stå för åsikter med namn. Som vi gör här i detta forum? Vad är dom rädda för? Sig själva?

Avslutningsvis skall jag upprepa det jag tidigare har sagt. SSA bör byta ut hela styrelsen på så sätt att den ställer sina platser till förfogande på årsmötet. Därefter får valberedningen samlas på nytt och föreslå en ny styrelse vilken kan väljas på ett extra medlemsmöte. På så sätt har föreningens medlemmar möjlighet att välja BRA företrädare. HELA styrelsen är inte dålig. Det finns medlemmar som jag med glädje skulle vilja se fortsätta. De som bör opereras bort är den hemliga maktmaffia som nu, genom 0AIG fragmentariska avslöjanden, börjar komma fram i ljuset. Dessutom bör man se till att de som suttit i styrelsen under decennier ger upp sina platser för nya, gärna unga, individer med en kreativ syn på föreningsverksamhet. Vem inbillar sig att någon kan vara kreativ och nytänkande efter att ha kört i samma hjulspår i årtionden?

BYT UT STYRELSEN! Då räddar du SSA.

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
 
Last edited:
När vi nu är inne på avdelningen skräcksenario så kan jag ju inte utan tänka på de som år ut och år in dx:ar på 11m.Visst där är de som har åkt på det,men där är precis lika många som har klarat sig i åravis utan att åka fast.Jag har själv varigt i den situationen en gång att jag hade bordet dukat med otillåten utrustning + antenn.Jag låg i lumpen vid det tillfället,så det var min moder som var hemma,hon i sin tur fick bara beskedet att jag skulle plocka bort radioutrustningen för den var inte laglig + att jag fick använda annan antenn för den som var uppmonterad var inte godkänd(var en riktbar hb9:a) detta var när Televerket Radio började sin nertrappning av kontroll.I början så hade alla i det sammhället jag kommer ifrån besök minst 1 gång om året av nämda myndighet.Man tillomed kröp runt på golven för att följa kablar för att kontrollera att jag t.ex hade att slutsteg inkopplat.Men somsagt det var i början inte nu!

För några år sedan så hade vi här i Ängelholm en som körde ut all slags trafik du kan uppbringa med en scanner på amatrörradiobandet 70cm.Detta pågick under en lång tid stämmningen blev mer o mer hättsk.Anklagelser hagla till höger o vänster,så tillsist så fann jag ingen annan utväg än att ringa PTS,sagt o gjort jag påtalade problemet jaha jag fick ett smågrinande svar tillbaks att ja men då har ni ju och lyssna på! jo det höllt jag ju med på,frågade därefter om det var något de kunde gjöra något åt.Jo det kunde man säkert men det var absolut inget högklassat ärende,möjligen att man skulle lyssna efter störningen när man passera Ählm.Man ringde upp mig senare och avskrev ärendet för man inget hade hört! (obs! det var fortfarande lika stor scannertrafik fortfarande!) men man hade inget hört! så med andra ord intresset för denna "störning" var inte intresangt utan vi löste det själv!

Så jag har iallafall svårt o tro att PTS helt plötsligt skulle börja någon slags jakt på radioamatörer som i den soppan som har blivigt tagigt ut några dagar i förskott på kortvågen,det finns somsagt de som börja redan efter förra gången vi blev lurade på datumen.Och som jag har skrivigt innan så är de aktiva på HF en dag som denna!


Sen finns det den slags människa som har till hobby att leverera anmälningar imot andra,det kommer alltid fram vem som är anmälare o frågan är om denna någon vill solka ner sig så pass ? för det blir kanske inte så gemytligt när det väl spors vem,hur,och varför
11 budet kan ju vara tänkvärt sköt dig själv och strunta i andra (snällt översatt)

Ja det är ju utanför tråden så nu åter till ämnet SSA för där är väl mer att debattera
 
Last edited:
I morse klarnade den pågående situationen med DL0, jag säger bara såhär. Jag har full förståelse över att han avgick, det är ren mobbing som utspelas i styrelsen. Det är tydligen så att om man inte följer ordförandens direktiv till punkt och pricka, mobbas man ut. Detta innebär i praktiken att det är otillåtet att ha egna åsikter i SSAs styrelse. Det är helt sjukt tycker jag.

Men med tanke på det mail som DL0 mottog av DL5 så är ju detta ganska tydligt, brevet finns att läsa i sin helhet på DL0s hemsida http://members.chello.se/ingo/sm0/diatrib.html

Ställer man dessutom "obekväma" frågor på syrelsens fråge email-reflektor lyser svaren från ordföranden med sin frånvaro. Jo jag tackar jag, det liknar inget annat än diktatur. Som tur är blir vi av med ordföranden om 2 veckor !

73 de Teemu SM0WKA
 
Stadgar
Stadgar för Föreningen Sveriges Sändareamatörer, fastställda vid årsmötet den 15 april 1999 och ändrade vid årsmötet den 27 april 2003
.
§1 Ändamål
SSA – Föreningen Sveriges Sändareamatörer – är en politiskt och religiöst obunden organisation, vars medlemmar sysslar med radioexperiment på för amatörradio upplåtna frekvensområden, och som har till ändamål:
att tillvarata medlemmarnas intressen och främja utvecklingen av föreningens verksamhet
att utgöra en allmännyttig grupp, med kunskap och färdighet i radiosamband och därför kunna biträda samhället vid situationer då så erfordras
att genom medlemmarnas radioverksamhet och genom samarbete inom IARU (International Amateur Radio Union) stärka vårt lands anseende
att underlätta för handikappade att bli sändareamatörer, bl.a. genom att ställa fondmedel till förfogande
att aktivt intressera ungdomar för hobbyn, samt
att bland medlemmarna verka för ett gott kamratskap.


Tydligen har inte flertalet SSA nuvarande styrelse medlemmar förstått eller inte ens läst SSA´s stadgar.Se bifogade kopia av paragraf 1.

SSA`s stadgar finns på följande adress

http://www.ssa.se/medlemsinfo/stadgar.php
För min personliga del tycker jag att den bästa(enda acceptabla)lösningen är att samtliga styrelsemedlemmar AVGÅR och en helt ny styrelse väljs (inkl nya DL,några av de nuvarade kan dock återväljas )Jag hoppas också att styrelsen inte får ansvarsfrihet,inte minst med tanke på hur "affären" med CW kravets avskaffande har "misssköts"
 
Last edited:
Sweet Jesus !

Näe nu verker det vara totalt uppror i "ankeborg" dvs SSAs styrelse. Nu har vännen SMØAQW genom DL7 meddelat att också han hoppar av som teknisk expert för QTC!

Ernst, Gunnar, Stig och Göran,
Det var verkligen en utsökt förolämpning mot mig att publicera en annons för EH-antenner på sidan med rubriken "Teknik" i QTC nr 4/2004. Min slutsats av detta är att QTC inte behöver mina insatser i fortsättningen.

Jag ämnar därför inte längre medverka i QTC som teknikredaktör och kommer även att överväga mitt fortsatta medlemsskap i SSA om föreningen inte tar tydlig ställning mot annonser från oseriösa tillverkare.

73 Jan Gunmar/SM0AQW

Kanske är det dags att använda lite Wouff Hong och Rettysnitch på Ordföranden som tycks vara den som får den ena efter den andra att hoppa av styrelsen i protest. Läs mer om Wouff Hong och Rettysnitch på SSAs centrala sida http://www.ssa.se/index.php?varID=66

73 de Teemu SM0WKA
"Borde jag vara förvånad?"
 
Jaha, man hinner ju knappt posta innan nåt nytt händer, ytterligare ett avhopp ! Nämen, va i hel_te. Nu har avhoppade DL0 SM0AIG Ingemars påtänkta efterträdare, Lars SM5CAI också han avböjt att ställa upp. Ja man kan ju inte klandra honom eller hur.

Tänk kära läsare om det bara funnits misstanke om massförstörelsevapen i SSA så hade jänkkarna kommit till våran undsättning och befriat oss från dessa maktgalna "ledare" i SSA. Jajja, nu är det ju så att Ordföranden meddelat att han tänker avgå, jag väntar mig inget föräns jag har sett det i och för sig, han kanske ändrar sig?!?

Ordföranden SMK ska tydligen bli vald till hedersmedlem i SSA nu lagom till sin reträtt, är det fler än jag som tycker att han inte är värd det! Kom till Borlänge och se till att han inte blir det, det skulle vara en tydlig markering att man inte kan betee sig hur som helst !

Jag går nu i standby läge och väntar på nästa avhopp...

73 de Teemu SM0WKA
"Nu är jag inte förvånad!"
 
Okay, jag var bara tvungen, förlåt, men det har nu efter bara några minuter framkommit att SSAs sk. faq email reflektor har blivit avstängd. Efter att flera inkl. jag själv riktat kritik mot att Ordföranden i SSA tillät publicering av en annons med falsk marknadsföring, vilket också ledde till att vännen SM0AQW hoppade av, stängde man i tysthet av reflektorn och censurerade bort debatten.

Flera har nu försökt kommunicera med denna men den är helt enkelt avstängd, har Ordföranden gett order om att dra ur pluggen?

Jag fortsätter nu i standby läge och väntar på nästa avhopp...

73 de Teemu SM0WKA
"Censuren är över oss"
 
Last edited:
Teemu nämner i sitt inlägg detta med så kallade "hedersnålar". Naturligtvis ska inte SM0SMK ha någon hedersnål. Kan någon tala om för mig vad Gunnar Kvarnefalk tillfört föreningen som berättigar honom till denna utmärkelse?

Hedersnålen i sig är inte värd så mycket idag. Det har gått inflation i den utmärkelsen. Var och varannan medlem har väl den i sin byrålåda?

Nålar har till och med delats ut till medlemmar som definitivt inte skulle haft någon alls. Det finns till och med nålbärare som med lock och pock "fixat" en nål.

Redan på min tid som DL7 försökte jag dra ner på antalet "utmärkelser" men det mötte kompakt motstånd. Hur skulle det se ut om inte bröder hjälpte bröder?

Jag har för övrigt svårt att se att man överhuvudtaget skall dela ut sådana här smått komiska "utmärkelser". Likaså tycker jag det är komiskt med ett livstidsmedlemsskap bara för att man har blivit subjektivt bedömnd av en styrelse vad gäller "insatser" för föreningen.

Hedersnålar och Hedersmedlemsskap hör inte hemma i en ideéll förening.

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
 
SMØWKA said:
Okay, jag var bara tvungen, förlåt, men det har nu efter bara några minuter framkommit att SSAs sk. faq email reflektor har blivit avstängd.
Verkar som om den fungerar igen, fick precis igenom mitt inlägg (på tredje försöket...)

73 de Lars, sm6rpz
 
Back
Top