SSA Har trampat i klaveret... igen...

Jaha, Nu verkar FAQ igåg igen, kanske "nya direktiv att starta den" ? Vi får väl se hur länge den får vara uppe nu då.

Hasse:
Faktum är att SMK har enligt källa nominerat sig själv till Hedersmedlem, alltså inte den triviala hedersnålen utan han ska bli hedersmedlem! Jag tycker vi kan göra så pass mycket på årsmötet, att se till att han får betala sin medlemsavgift i framtiden, annars åker han friskjuts på oss som betalar !

73 de Teemu SM0WKA
 
Enligt §4 Organisation
"Föreningens medlemmar, samlade till årsmöte eller extra sammanträde, är föreningens högsta beslutande organ."

Så det är bara att meddlemarna besluter att så får det inte gå till.
Anders
 
Alla läser väl SSA FAQ. Inte? Då skall vi rätta till det. Iallafall när det gäller SSA:s allt snabbare krackelerande:

Citat från dagens FAQ

Förutsättningarna är nu sådana att jag i likhet med DL0 beslutat mig för att inte längre stå till SSA:s förfogande. Detta gäller fram till SSA:s årsmöte. (Jag har inte avgått på något sätt utan enbart tagit paus i arbetet som tyvärr aldrig hann komma igång) Då får vi se om den nya ordföranden XW mäktar med att få ordning i styrelsen och förstår att ideellt arbete måste drivas öppet, i fullt samförstånd och inte minst viktigt, enligt vedertagna demokratiska grundprinciper. Så sker inte idag och det är min bestämda uppfattning.

Några ledande personer i Styrelsen verkar tro att de är chefer och därmed kan kommendera och ge order till sina underhuggare hur som helst. Detta i kombination med utebliven information leder fort till kaos. Det som händer nu är att de mest kreativa och arbetsvilliga medarbetarna hoppar av först, den ena efter den andra och kvar blir alla de som har synpunkter, leker chef, kommenderar och klagar.

Hårda ord? Kanske det. Personligen är jag inte beredd att offra mer av min egen fritid just nu. Vi är i ett väldigt bekymmersamt läge där förtroendet för styrelsen och dess ledare urholkas för var dag som går. Det bästa för SSA:s del hade förmodligen varit att hela styrelsen ställde sina platser till förfogande (inkl jag) och en interimstyrelse tillsattes under tiden valberedningen arbetade för för högtryck för att samla ihop en nya friska krafter till en styrelse. En slags general reset på hela Föreningen - så som man gör på datorer när de hängt sig totalt och all styrförmåga upphört.

slut citat

VARFÖR är det alltid så att de bästa förmågorna försvinner först? DL7 och DL0 och 0WKA som verkligen ansträngt sig vad gäller att hålla medlemmarna informerade lägger av. De andra, DL1, DL2; DL3, DL4, DL5 och DL6 har inte ens orkat med att informera lokalt. I SM3 hade man för bara ett par dagar sedan DL3 möte. Det som stod högst på dagordningen var "kaffe och kaka". De andra distriktsledarnas hemsidor är inte ett dugg bättre. En del DL har inte ens orkat med att ha en egen hemsida!! Här på Ham.se är det förutom DL7 och DL0 ingen (såvitt jag kan påminna mig) ur styrelsen som haft något av vikt att framföra.

Angående det Teemu skriver om den "självutnämnde hedersmedlemmen" påminner det mig om en händelse på lite lägre nivå på den tiden jag var DL7. En dag ringer en mycket känd radioamatör till mig och frågar om jag kanske kunde hjälpa till så att han skulle kunna få en hedersnål. Jag förhörde mig då för hos den dåvarande ledningen inom SSA och fick till svar "vem som helst men inte han". Svaret innehöll också ett krav som gick ut på att vederbörande skulle, skriftligen, inkomma med uppgifter på vad han ansåg sig ha gjort för föreningen som berättigade honom till denna utmärkelse.
Det kom ingen skriftlig redogörelse. Det blev ingen hedersnål. Allt nog och emedan. Det gick ett antal år och plötsligt var den mycket kände radioamatören föreslagen till hedersnålen (detta var före Bengt EQL:s tid som DL). Jag tog personligen kontakt med 0SMK och förkarade situationen. Det var nämligen MÅNGA radioamatörer som var upprörda över förhållandet. Gunnar svarade som han brukar när han inte har något att säga. Hopp, hopp, hopp....

Ack ja denna hets mot sakrala höjder inom föreningen. En del tycks tro att livet inte är värt att leva om inte bringan är fullsmetad med olika sorters "utmärkelser". Är det fler än jag som känner ett lätt äckel?

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
 
Last edited:
Hasse har du inte förhastatdig lite nu ;-) Du skrev att dom bästa förmågorna hoppar av först dvs DL7, DL0 och SMK, den sistnämde är väl i lite fel gäng va?

/Teemu WKA
 
SMØWKA said:
Hasse har du inte förhastatdig lite nu ;-) Du skrev att dom bästa förmågorna hoppar av först dvs DL7, DL0 och SMK, den sistnämde är väl i lite fel gäng va?

/Teemu WKA

:eek: :eek: :eek: Teemu vad har jag gjort!! Jag krälar i stoftet. Vilken skam, vilken nesa.

JAG HAR ÄNDRAT I MIN TEXT. :rolleyes:

De som tidigare trott sig se signalen 0SMK i mitt näst sista inlägg har drabbats av min, i detta inlägg, mycket dåliga korrekturläsning. Jag ber alla om ursäkt. Särskilt Teemu som råkat ut för min freudianska (???) felskrivning.

Hasse (ex. DL7) (mycket skamsen)
 
sm7dlz said:
Jag trodde ALDRIG att jag skulle få läsa följande:

http://www.pts.se/Nyheter/nyhet.asp?ItemID=3192&LanguageID=SE

Det är så upphetsande så att man inte tror att det är sant.

EN STATLIG MYNDIGHET SOM FUNDERAR PÅ ATT TA BORT EN AVGIFT!!!!

Nu är det inte långt kvar innan jorden exploderar.

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
Man kanske kan förvänta sig att ett troligt scenario är att SSA kommer försöka ta över hela rulljangsen.

//SM0TSC
 
sm7dlz said:
Jag trodde ALDRIG att jag skulle få läsa följande:

http://www.pts.se/Nyheter/nyhet.asp?ItemID=3192&LanguageID=SE

Det är så upphetsande så att man inte tror att det är sant.

EN STATLIG MYNDIGHET SOM FUNDERAR PÅ ATT TA BORT EN AVGIFT!!!!

Nu är det inte långt kvar innan jorden exploderar.

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se


Helt otroligt! men vad blir följden om vi inte har någon tillstånds avgift?. Jag är rätt säker på att vi inte har mycket att komma med den dag vi har störningsproblem.


Det här börjar likna pannkaka med hela Amatör rörelsen och vad man varit van vid, Jag ser ingen skillnad på 11 meter och Amatörradion längre.

*inga krav
*ev ingen avgift
*samma sk.. snack

På något vis så börjar jag tappa mitt intresse för den här Hobbyn.

73 Concorde
 
Jo visst tappar man intresse för hobbyn, men man måste avlägga prov för att bli radioamatör. Så något i stil med 11m blir det inte på grund av certifikatet. Ja kanske SSA tar en avgift?

/Janne
 
concorde said:
Helt otroligt! men vad blir följden om vi inte har någon tillstånds avgift?. Jag är rätt säker på att vi inte har mycket att komma med den dag vi har störningsproblem.


Det här börjar likna pannkaka med hela Amatör rörelsen och vad man varit van vid, Jag ser ingen skillnad på 11 meter och Amatörradion längre.

*inga krav
*ev ingen avgift
*samma sk.. snack

På något vis så börjar jag tappa mitt intresse för den här Hobbyn.

73 Concorde

Hä? Nyss vaknat och sett ljuset? ;) Allvarligt talat, amatörradion har varit på "dekis" ganska länge nu. Du nämner 11 meter och i och med detta skall jag ge mig ut på mycket mycket farlig och minerad mark.

Det är nämligen på det viset, om vi skall vara ärliga och objektiva, (och det skall vi väl) att amatörradiorörelsen i Sverige under de senaste två decennierna vuxit tack vare att rekryteringen skett just bland 11-meters entusiaster. Det borde därför inte vara någon nyhet att umgängesformer och sätt att vara skiljer sig ganska så markant från det "gamla" radioamatörer varit vana vid.

Läser man PTS text och den text SM0SMK lagt ut på respektive hemsidor så vill det synas som om PTS tror sig klara detta med en avgiftsbefrielse utan att för den skull ge avkall på tillståndsplikten (rätta mig gärna om jag har fel). Klarar de detta så är ju allt gott och väl. Nu ska man i sammahanget ha klart för sig, att PTS redan för länge sedan slutade upp med att kontrollera radioamatörers agerande på diverse radioband. Idag bryr dom sig inte ett smack vad vi företar oss försåvitt det inte är "förbrytelser" av teknisk art. Man har, i praktiken, redan avskaffat den övervakande funktionen och vad finns då kvar förutom att dela ut signaler till höger och vänster? Ingenting.

Amatörradion i Sverige håller på att utvecklas till någonting den aldrig har varit. Om det är bra eller dåligt är det ingen som vet. Det får vi ha en uppfattning om när vi har facit i hand. Att redan nu döma ut hela verksamheten bara därför att de "förfärliga skipmänniskorna" i allt större utsträckning skaffar sig amatörradiosignaler det är att gå för långt.

Många amatörer har för sig att vi med amatörsignal skulle vara "bättre" på något sätt än människor som "bara" kör radio på 11-meter. Vilket erbarmligt tänkande och tyckande. En 11-meter aktiv radiointresserad person är precis lika intresserad av radio som vilken signalbärare som helst!

Men, så här har det alltid varit bland radioamatörer. Man älskar att sätta stämplar på varandra och sortera in kollegor i olika fack.

När jag började som radioamatör 1962 var jag jätteglad över mitt C-cert. Denna glädje försökte man snabbt ta ur mig genom upplysningen att jag inte var någon riktig amatör förrän jag fick mitt A-cert. Detta stämplande av människor fortsatte sedan när T-certet kom. Nu är det alltså dax att stämpla 11-meter användare. Ingenting är nytt under solen!

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se
 
SM6WXA/Janne said:
Jo visst tappar man intresse för hobbyn, men man måste avlägga prov för att bli radioamatör. Så något i stil med 11m blir det inte på grund av certifikatet. Ja kanske SSA tar en avgift?

/Janne


Hej!

Jag ber om ursäkt men jag ser inte det provet som gäller idag som något prov Vem som helst kan plugga in det utan att veta innebörden i vad man svarar på i tex elläran.

En kompis som kört 11 meter innan, pluggade in provet på 4 dagar och skrev godkänt.


Det här med avskaffande av avgiften tror jag är en fälla!. Vi upplevs ju av myndigheten som besvärliga och ingen avgift/ inga möjligheter att ställa krav eller begära avstörnings hjälp.

Jag tror dom är på väg att blåsa oss!!.

Angående SSA och avgift så verkar det ju konstigt att en intresseorganisation skulle få sköta registerhållning och utdelande av signaler vilket i så fall måste bli kontentan av ett avgifts slopande. (Vi har ju fått höra att vår licens avgift inte ens täcker dom verkliga kostnaderna)

Jag håller med Hasse! Jorden är på väg att explodera!

73 Concorde
 
När jag började som radioamatör 1962 var jag jätteglad över mitt C-cert. Denna glädje försökte man snabbt ta ur mig genom upplysningen att jag inte var någon riktig amatör förrän jag fick mitt A-cert. Detta stämplande av människor fortsatte sedan när T-certet kom. Nu är det alltså dax att stämpla 11-meter användare. Ingenting är nytt under solen!

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se[/QUOTE]

Hej!

Det att jag inte ser någon skillnad mellan 11 meter och amatörradio har inget med bra eller dåliga människor att göra utan det jag menar är det kaos som råder på 11 meter nu är på väg att infinna sig på amatörbanden.

Jag lämnade 11 meter för över 20 år sedan pga det kaos som rådde och lockades av den ordning och diciplin som jag upplevde fanns på amatörbanden, Nu har verkligheten hunnit ikapp mig.Och jag tror att om PTS tar sin sista hand från oss så är det fritt fram.

73 Concorde
 
Ett steg i taget...???

Det är inte otroligt att slopandet av tillståndsplikten bara är första steget i en längre process, även om jag inte tror att PTS planerar för denna - inte ännu i alla fall.

Amatörradiotjänsten har en unik särställning genom att vi radioamatörer anses kompetenta att modifiera och bygga vår egen radioutrustning. Sådana apparater avsedda för amatörradio är också undantagna i EMC-direktivet. Även detta är unikt.

Om undantaget i EMC-direktivet tas bort innebär det i klartext att ENBART typgodkänd och/eller CE-märkt utrustning får användas. Så är det i dag för t ex PR-radio, PMR etc etc.

Om vi kommer dithän någongång (vilket jag inte hoppas) så finns det inte längre anledning för myndigheterna att ställa krav på kunskaper i ellära och radioteknik. Kanske räcker det gott med att användaren intygar att han eller hon känner till vilka bestämmelser som gäller för verksamheten, köper en radio och kör igång på de frekvenser som är upplåtna.

När väl kompetenskraven är borta så kan amatörradiotjänsten jämställas med PR-radio eller annan liknande kom-radio avsedd för allmänheten.

Dock kommer vi att "klara oss" så länge som ITU definierar amatörradiotjänsten som dom gör idag, och inte faller undan för trycket från t ex apparattillverkarna som lobbar hårt för ett mjukare regelverk som ger fler kunder. Inget konstigt med det. Det är ju precis vad kommersiella företag MÅSTE göra för att kunna expandera SIN verksamhet.

För SSA:s del gäller det därför att ha en kompetent styrelse som kan ta tillvara ditt och mitt intresse i hobbyn.

Detta är naturligtvis bara ett tänkbart scenario av många möjliga... Dock ett högst tänkbart sådant, och dessutom logiskt och genomförbart!

73
Bengt EQL
 
Last edited:
Men det är upp till er gammla och erfarna amatörrer,och då hjälpa oss när vi kommer till KV.
Visst vissa tycker ju att dom är så duktiga,och dom behöver absolut ingen hjälp.Själv hoppas jag att jag får mycket hjälp och även tillrättavisninar när jag gör fel.Det är av felen som man lär sig(vissa gör det,men inte alla).Rätta mig nu om jag tänker i helt fel baner.
Anders
 
concorde said:
När jag började som radioamatör 1962 var jag jätteglad över mitt C-cert. Denna glädje försökte man snabbt ta ur mig genom upplysningen att jag inte var någon riktig amatör förrän jag fick mitt A-cert. Detta stämplande av människor fortsatte sedan när T-certet kom. Nu är det alltså dax att stämpla 11-meter användare. Ingenting är nytt under solen!

Hasse (ex.DL7) www.radioshack.se

Hej!

Det att jag inte ser någon skillnad mellan 11 meter och amatörradio har inget med bra eller dåliga människor att göra utan det jag menar är det kaos som råder på 11 meter nu är på väg att infinna sig på amatörbanden.

Jag lämnade 11 meter för över 20 år sedan pga det kaos som rådde och lockades av den ordning och diciplin som jag upplevde fanns på amatörbanden, Nu har verkligheten hunnit ikapp mig.Och jag tror att om PTS tar sin sista hand från oss så är det fritt fram.

73 Concorde[/QUOTE]

Hej igen!

Jag måste ha uttryckt mig oklart i mitt förra inlägg. PTS tog sin sista hand från oss för länge, länge sedan. Den som vill prata etik med PTS får svar ur standardformulär 1a: "Ogillar du något på amatörradiosidan ska du inte vända dig till oss. Du har EN möjlighet och det är att starta en civilprocess". INGEN åklagare i vårt land skulle komma på den fåniga ideén att slösa skattepengar och värdefull utredningstid på att ett antal hobbyentusiaster inte kan komma överens. Alltså gäller att gilla läget. Gör man inte det finns det massor av andra hobbies att ägna fritiden åt. Eller så kan man börja köra telegrafi. Ja, jag vet, man får inte svära i Ham.se men ändå. Möjligheten att komma bort från trängsel och otrevligheter i största allmänhet finns där. :D :confused:

Verkligheten kom ikapp oss för länge sedan. Närmare bestämt samma dag som man började avreglera hobbyn. Avregleringen började för 20-25 år sedan.

Hasse DLZ
 
Eller så kan man börja köra telegrafi. Ja, jag vet, man får inte svära i Ham.se men ändå. Möjligheten att komma bort från trängsel och otrevligheter i största allmänhet finns där.

Verkligheten kom ikapp oss för länge sedan. Närmare bestämt samma dag som man började avreglera hobbyn. Avregleringen började för 20-25 år sedan.

Hasse DLZ[/QUOTE]


Hej igen!

Javisst! inga problem så länge man får ha kvar CW segmentet ifred men tror du verkligen att det kommer att accepteras när kravet på CW kunskaper inte längre finns?

Jag ser ett scenario där någon med fet SSB signal och G5RV skriker OOOOOOLLLAAAA rätt över din fina tunna CW signal.

OK! jag är pessimistisk och lägger ner nu! ha det bra!

73 Concorde

PS: Bengt har rätt! snälla fortsätt som DL7!
 
sm7wcz said:
Ja snacka om fiasko artad cirkus! nu sitter vi lungt o ser på för alldeles säkert kommer det mera! sist jag sa det så rullades webmaster historian igång så nu får vi se vad nästa blir.

Ja herregud jag fick rätt igen! jag hant inte mer än lämna hemmet så var det igång igen.Och ändå så spår jag inte i teblad:) vad blir nästa ?? total kollaps av SSA?
 
Frihet !

Hej alla, visst är det kusligt med en okänd framtid.

Vi är vana att myndigheten gör vägen rak och förutsägbar, med lagom höga staket.
Avregleringar och anpassning till våra kamratländer inom EU, är den vind som blåser på många ställen i sammhälet. Vår amatörverksamhet är inte untandtagen.

Visst även undertecknad var misstänksam mot frisläppandet av KV. Kunde det vara så att myndigheten sneglar på våra mycket användbara frekvenser ? Man är inte van att bara få saker, allt brukar ha sitt pris.

I dessa tider när murar rivs får vi inte gripas av panik. Det leder till varjehanda olika märkliga och odemokratiska yttringar.

Det är nu vi behöver en stark och kompetent intresseförening. Som bevaka våra intressen och där alla amatörer känner sig hemma. Men som även vågar skapa regler och banna oss när vi är dumma.

Det har vi inte, och jag förstår inte orsakerna bakom detta.

Jag satt under koreken sent i höstas och funderade över lösningar för repeatersituationen i SM0. Fattade tangentbordet och började skriva, kontaktade min lokala klubb. Och tillsammans gick vi ut med ett förslag. Som resulterade i en motion till SSAs årsmöte, den inlämnades vederbörligen på kansliet.
Nårga veckor senare publicerades den i QTC, med en kommentar från styrelsen. Den var för mig obegiplig, kanske förstod de inte vad de läste ?

Nu förstår jag, för jag har ”skådat monstrets käftar”. SSAs styrelse kan omöjligen stödja en motion som kommer utifrån. De löser alla frågor bäst internt, och vill inte vara bundna till några förslag från någon medlem.

Rädda SSA ! Med den syn de har på oss medlemmar och med den politik som råder kommer hela rasket att gå i backen med ett brak. Goda krafter hoppar av och bra initiativ från enskilda medlemmar och klubbar uteblir.

Fortsätt debatten, åk till Borlänge och stöd en möjlig förändring !

73 de SM0GTH / Björn

PS: Vår motion finns på sssa.nu samt sm0-sidan. Stöd den gärna med din röst eller fullmakt.
 
concorde said:
Hej!

Jag ber om ursäkt men jag ser inte det provet som gäller idag som något prov Vem som helst kan plugga in det utan att veta innebörden i vad man svarar på i tex elläran.
En kompis som kört 11 meter innan, pluggade in provet på 4 dagar och skrev godkänt.

Angående SSA och avgift så verkar det ju konstigt att en intresseorganisation skulle få sköta registerhållning och utdelande av signaler vilket i så fall måste bli kontentan av ett avgifts slopande. (Vi har ju fått höra att vår licens avgift inte ens täcker dom verkliga kostnaderna)

73 Concorde


Prov!
Ja, håller med dig, det finns ju tom med klubbar som anordnar intensivkurser över en helg för att fixa provet.

Tycker att det är konstigt attdet i USA kostar US$12 (har för mig) för en 10-årig "Biljett" som dom kallar det.

Tänk om PTS kunde skriva ut våra räkningar 1 gång per tionde år istället, du skulle dom få bort 90% av administrationen och portona HI HI

73 Magnus
 
Back
Top