SSA Har trampat i klaveret... igen...

Glömde en sak, det som stod i Gunnars "nyhet" kan läsas i Teemu:s inläg ovan (daterat 14/4 09:43)

73 de Lars, sm6rpz
 
På önskemål från en, men förhoppningsvis majoriteten medlemmar i SSA, togs denna "nyhet" bort idag. Sent, men ändå...

73´s de Jonny / SM6WYA
 
5:e distriktet har kommit ut med sin hemsida på nätet.
På denna kan man läsa följande angående repeaterkordinering:

"Förslaget går ut på att:
Koordineringen läggs på respektive distrikt & distriktledare. Allt för att öka inflytandet i repeaterfrågor som pågår, tillika möjliggöra frekvenstilldelning i mesta möjliga mån för varje enskilt repeaterprojekt.

Idèn/förslaget:
Sätt respektive DL som repeater koordinator.
Vi lever i 2004 och måste sätta action på detta problem som blir större och större, numera är det personliga hot, polisanmälningar, sabotage och betänk nu att detta är en hobby och inget annat.
Då DLs ansvar idag ligger mot medlemmarna samt mot SSA så varför inte även koordinering?

Som grupp arbetar vi(DL) fram ett underlag med hjälp av expertis (radio-bas kunnig)och får underlaget att vara en rekommendation som SSA står för...!

Döm inte denna idè förrän jag fått chansen att beskriva mer i detalj (underlag kommer till årsmötet 2004).

Det är dags att vi (SSA inkl DL)kommer med i spelet och agerar utifrån en organisation som inte tänker stödja detta bråk & otydlighet för vad som gäller ditt och datt i repeaterfrågor.Och att SSA stödjer främjandet för hobbyn på ett klart tydligare sätt med att vi mer aktivt medverkar i denna koordinering.

För repeater ägare som inte stödjer rekommendationen tillika ej heller är medlem av SSA kommer av SSA att strykas ur listningar, all form av positiv publicitet uteblir samt att ett okoordinerat system tolkas som en störning och kommer att så behandlas.

73 & mvh Göran SM5WGM (DL5)"

Detta innebär att det man säger sig vilja undvika med personliga hot osv gör man själv ett avsteg ifrån i sista stycket där man har ett klart uttalat hot om att man måste vara medlem i SSA för att få sätta upp en repeater annar kommer den att ses som en störning och behandlas därefter.

Jag tror inte att den organisation som vill värva fler medlemmar av de radioamatörer som i dag inte är det kan göra det genom denna typ av hot...

73 de SM6HNS/Dicken
 
Att koordinera utan mandat från PTS är svårt...

Att koordinera utan tillräcklig erfarenhet av det som skall koordineras är omöjligt...

Jag är själv repeateransvarig för SK7LT i Lund och hoppas verkligen att den repeatern inte kommer att bli betraktad som en störning av någon halvfigur inom SSA. Klubben är inte medlem i SSA och har ingen ambition att bli det heller. Klubben existerar ENBART på pappret för att på ett ordnat sätt driva repeatern, inget annat.

Förutsättningen för att jag som ytterst ansvarig för SK7LT skulle vara beredd att lyssna på SSA:s repeaterkoordinator och rätta mig efter SSA:s riktlinjer är att SSA kan uppvisa tillräckligt hög teknisk kompetens i ämnet så att vi kan tala samma språk.

Jag vill poängtera att de repeateransvariga som inte avser att följa SSA:s rekommendationer inte på något sätt bryter mot PTS bestämmelser.

Jag tror för min personliga del, att om SSA skall lyckas med sin svåra uppgift att ta tillvara ALLA medlemmars intressen så måste Föreningen också drivas i fullt dagsljus med stor öppenhet och insyn. Tekniska frågor som t ex repeaterkoordinering (om SSA nu överhuvudtaget skall pyssla med sådant) bör handläggas av någon eller några tekniskt kompetenta personer som i sitt yrke jobbar med just sådana frågor.

Först då finns också förutsättningarna till en kompetent dialog att prata "allvar med de oregerliga repeateransvariga".

MEDLEMSSERVICE ELLER TVÅNGSMETODER OCH HOT?

Allt detta arbete måste i sin förlängning ses som en del i SSA:s medlemsservice, d v s de medlemmar eller repeateransvariga som väljer att lyssna på, och samarbeta med SSA koordineringsfunktion skall naturligtvis ha FÖRDELAR av detta, t ex hjälp med frekvensplanering, tekniska tips på hur man löser olika slags problem genom filter, bättre utrustning, begränsning av effekt, lobstyrning, användning av tonstyrning etc etc.

Om en icke medlem får hjälp så blir denne förhoppningsvis glad och går med i SSA, alternativt talar poistivt om SSA - risken finns.

Vi skall vara väl medvetna om att många repeateransvariga/ägare själv jobbar med dessa frågor i sitt yrke och därför är synnerligen väl pålästa. Här duger det inte att någon halvfigur inom SSA hoppar upp som "gubben ur lådan" och försöker styra och ställa. Risken att trampa på en mina är uppenbar och i det närmaste oundviklig.

Åter igen, om SSA inte kan erbjuda tillräckligt hög teknisk kompetens i dessa frågor kommer repeateransvariga inte heller att vilja lyssna och SSA kan skrika aldrig så högt och mycket.

Bengt EQL
DL7
 
Satt och läste de två senaste inläggen från -HNS och -EQL.

Jo men visst,repeater kordinering behövs men man för inte glömma att det är PTS som är ÖVERVAKANDE MYNDIGHET inte SSA.

SSA är och skall förbliva en intresseorganistaion som är till för sina medlemmar och AKTIVT verka för att skapa ett intresse för att icke medlemmar skall finna det intressant att ansluta sig.Tvångsanlutning under hot var det en annan organisation.och annat land, som höll på med för länge sedan.

Utdrag från SM5WGM

"För repeater ägare som inte stödjer rekommendationen tillika ej heller är medlem av SSA kommer av SSA att strykas ur listningar, all form av positiv publicitet uteblir samt att ett okoordinerat system tolkas som en störning och kommer att så behandlas."


Innebär ovanstående citat från SM5WGM att SSA anser nya radioamatörer, potentiella medlemmar, som störningar innan dessa har inordnats i leden?

Clas SM6KIU
Snart riktig radioamatör (OBS! Ej störning)
 
Innebär ovanstående citat från SM5WGM att SSA anser nya radioamatörer, potentiella medlemmar, som störningar innan dessa har inordnats i leden?

Clas SM6KIU
Snart riktig radioamatör (OBS! Ej störning)[/QUOTE]

*****Hej!

Du måste göra skillnad på enskild radioamatör och om han driver en repeater!. Det är ett väldigt ofog i landet helt oseriöst med bärvågsöppning avsaknad av ID, infrekvenser på enligt bandplanen annan användare,mm,mm.

Där jag bor så finns det en klubb som har en jättefin och välservad repeater och på samma frekvens finns det enliten farbror som kör utan ID och med bärvågsöppning och hävdar att han var på frekvensen först. Jag ser hans repeater som en oseriös störande källa.

Kom nu inte och säg att bandplanen bara är en överenskommelse och något man kan strunta i för det är för gamla argument.

73 Concorde

PS: en seriös amatör kan driva en repeater i samförstånd med andra och använda lämplig effekt,ID,tonsquelch,DTMF,1750 eller vad man föredrar utan att vara organiserad i SSA.
 
Då gamla B90 försvann blev det fritt fram för det mesta inom amatörradion. Tidigare var det Televerket sedemera Post och Telestyrelsen som utfärdade bestämmelser och följde upp desamma...
Numer är nästan allting "avreglerat" och det mesta är tillåtet, ansvaret och uppföljningen/utformning hamnar därmed hos den enskilde användaren eller klubben/organisationen.
SSA kan ha en policy när det gäller repitrar, likaså IARU med bandplaner etc..
Men det är är PTS bestämmelser som gäller för svenska radioamatörer.
Vill vi ha identifiering på repitrar, koordination mm. ingen följer vår policy, så det måste det det befästas genom bestämmelser. Då är det enskilda amatörer eller klubbar/SSA som får begära
nya bestämmelser hos PTS...

Meningen med dom nya "slappa" bestämmelserna var nog att vi amatörer skulle kunna ta ett eget ansvar för vår verksamhet, och klarar vi inte att hantera det genom rekommendationer och policy
så måste naturligtvis PTS som jag ser det utfärda nya bestämmelser ...

Är jag ute å cyklar ??? ... reaktioner .. tack

GÅ MED i SSA OCH GÖR DEN TILL EN AKTIV ORGANISATION !
 
Nja du är inte helt ute och cycklar,håller med dig ang det.det har blivit väldigt förslappat med det mesta tycker jag,det har blivit lite av stöst kör först.
Anders
 
"Redan förr var det bättre"

Var det så "dj-a" bättre förr egentligen, många äldre radioamatörer förfäras
över "förslappningen" i reglementena. Se det positiva i det hela istället. Flera amatörer
än tidigare kan nu faktiskt hålla på med exempelvis repeatrar. Förr var det endast ett fåtal utvalda som fick hålla på med detta. Dessutom finns det inga avgifter längre , Perfekt ! Repeaterproblematiken verkar vara framförallt en SM0-fråga. Här i SM6/7 tycker jag det fungerar ganska bra. Aktiviteten är istället generellt sett för låg.
Kanske dax att inse att "den gamla goda" tiden är förbi och man får anpassa sig till ett friare amatörradio. Avregleringen är redan gjord, att ta ett steg tillbaks till "sovjet-samhället" med detaljstrningar och regler för allt känns fel.
Regler och förordningar har aldrig främjat framåtanda och uppfinningsrikedom !

Its just a Hobby

/ Tobbe SM6RME
 
Så har då SSA´s årsmöte avslutats. Av det som skulle bli en höna fladdrar nu en illa skadad fjäder iväg. Allt förblev vid det gamla. Tom SM0SMK fick en medalj för sitt arbete för föreningen! Styrelsen fick ansvarsfrihet!

Årsmötesdeltagarna godkände att fullmakter inkomna efter 8 april INTE skulle godkännas.

Vad glad jag är som inte är med i den föreningen! Som medlem skulle jag skämmas ögonen ur mig.
 
SSA-s årsmöte

Efter alla avhopp och allt bråk i SSA, så hade jag förväntat mig att man skulle göra som brukligt i Borlängetrakten: DVS Gå löst på varann med skjutvapen och till tillhyggen! Men inte då. Man går hellre ut och luktar på blommorna än att stångas med dom andra tjurarna. Dessutom så är ju grisarna är mer jämlika än alla andra, så det är ju dom som bestämmer!

Leffe
FUR :rolleyes:
 
Last edited:
Vad menar du, Hasse? Tror du att årsmötesdeltagarna är/var dumma i huvudet och/eller manipulerade? Jag utgår från att årsmötesdeltagarna röstade utifrån vad de tyckte var rätt.

Jag tror inte heller att allt förblir vid det gamla. Frågor om nya krav på öppenhet, kommuniaktion och en tillåtande attityd för olikheter och olika uppfattningar har kommit upp i diskussioner både här på ham.se och på SSAs listor. SSA har fått en ny ordförande.

Jag tror det blir bättre. Jag skäms inte alls.
 
Svar till 5DXV

Fram till att förändringens vind börjar blåsa håller jag fast vid de åsikter jag tidigare framfört. Jag kommer garanterat inte att betala någon medlemsavgift till en förening vars årsmöte kör över sina egna stadgar.

En annan betänklighet är att man gav SM0SMK en medalj. För vadå? En ordförande som lyckats med konststycket att få 4 (fyra!) medarbetare att hoppa av (mer eller mindre). Kallas det för ett gott ledarskap??

Där har Du årsmötet i ett nötskal. Det årsmöte som får mig att skriva: Hade jag varit medlem i SSA hade jag skämts ögonen ur mig.

Det återstår att se om det blir någon större förändring. Jag har inga större förhoppningar. Ingen skulle bli gladare än jag om det visar sig att jag har fel.

Jag hoppas, precis som Du, att den nye ordföranden lyckas, men då måste han bryta ner strukturer inom föreningen som varit i funktion under decennier. Det blir en megauppgift!

Hasse DLZ
 
SMK har väl jobbat ideellt för föreningen i flera år! Man kan ha olika uppfattningar om hur ett sådant uppdrag ska skötas ... och visst verkar det ha varit en del problem ... avhopp och turbulens tyder ju på det. Men kanske har SMK kämpat på utifrån vad han trodde var ett bra ordförandeskap, fattas bara annat? Jag tycker ändå det är väldigt svårt att ha en säker uppfattning i frågan, eftersom man inte har så större insyn i SSA. Och det är precis ndg öppenhet och tolerans för olikheter och mångfald det ställs nya krav på människor, organisationer, partier osv. Enligt min uppfattning pågår denna samhällsförändring just nu. Inte så konstigt att det blir friktion och konflikter när människor måste tänka på nya sätt!
Det exploderar både här och där när makten över ord och information distribueras på fler röster och sådanan som kunnat styra och ställa tappar makt. Jag tycker det är en bra förändring vi är mitt i ... samtidigt måste vi prioritera vad vi vill att våra representanter i olika föreningar typ SSA ska ägna sin tid åt. Helt säkert måste insyn och demokrati förbättras, men hur mycket kan vi kräva av ideellt arbetande? Vem vill vara tillgänglig att svara på mejl om det ena eller andra 24-7?
DXV Sture
 
Svar till 5DXV

Exakt så sa man i mitten på 80-talet när jag var DL. Det är beklämmande att man fortfarande inte har kommit längre än en radda med tomt till intet förpliktigande ord. Man måste göra si och man måste göra så. Bra. Men GÖR det då.

Jag tror också att SMK inbillade sig att han var en bra ordförande. Resultatet däremot, förskräcker. Iallafall mig.

Hasse DLZ
 
Var det samma ordförande på 80-talet? Eller menar du att det finns en viss föreningskultur i SSA, som man inte lyckats ändra trots att många representanter bytts ut?
Sture
 
Är det inte märkligt att SM7DLZ skall lägga sig i överallt, bara gnäll och åter gnäll från Hasse, många blir trötta på hans påhopp. Är han så felfri?
 
Back
Top