SSA Har trampat i klaveret... igen...

Nej, det var inte samme ordförande. Det som hämmar en sund utveckling är strukturer som sitter i väggarna. Strukturer som har funnits sedan 40-talet. Ett gott råd, läs gamla QTC eller ännu bättre gamla protokoll. Det har jag gjort. Maktfullkomlighet, intriger, skandaler osv har häftat vid SSA sen efter kriget och framåt. Slutenheten, oviljan till öppenhet är GAMLA företeelser. Ingenting nytt.

Det talas om hederscodex. Ett jysst uppträdande etc. Well, jag ska bara ta ett exempel ur högen. Det SM3WB gjorde mot SM4XL kan vem som helst ta reda på genom att intervjua någon gammal radioamatör. Det man gjorde mot mig när jag vägrade att stödja dem som intrigerade mot SM0HDP var bla. att tom i QTC utpeka mig som grav alkoholist. Det man gjorde mot SM0HDP från delar av styrelsen var oanständigt. Det var ren vuxenmobbning. Jag kan fortsätta, men det räcker en bit på vägen. Jag har brev från styrelsemedlemmar som är direkt oanständiga. Brev som spyr hat och galla över alla som inte ansåg att SM0HDP var en skitstövel. Anledningen till oviljan sades, på den tiden, vara att SSA inte kunde ha en T-amatör som ordförande. Verkligheten var helt annorlunda. HDP lät sig inte styras av en gammal maffia!

Föreningens historia är kantad av elaka människor som utifrån revirtänkande flera gånger varit på väg att sänka SSA. Den kunskap jag har om hur man behandlat varandra i bla. styrelser säger mig att det behövs både spett och spade kanske till och med lite dynamit för att åstadkomma en förändring. För att nu inte någon lustigkurre skall ta mig boktavligt så är naturligtvis spett, spade och dynamit ingenting som skall ses bokstavligt!

Hasse DLZ
 
Håller med DLZ, var inte med på den tiden men när man lyssnat och läst ur olika läger så kan man lätt sätta ihop 1 och 2 och få ut att det med all sannolikhet har funnits starka konflikter, maktkrig, rävspel och maktlystnad.

Att årsmötet godkände eller inte. Nja, nog för att vi är ganska många här på HAM.SE men det är en ganska liten del utav våra över 4000 medlemmar i SSA.

Många kanske inte vågar stå upp och säga något som de vet att de snabbt kommer att få 10 personer på sig för.
I alla föreningar brukar det alltid finnas någon som är noga med att stadgar skall följas på årsmöten. Att ingen sådan funnit sig till Borlänge finner jag konstigt, kanske en slump.

Känns skönt att det inte längre finns några olika cert.

73 Magnus
 
Så här går det till när avancerade, mycket duktiga, manipulatörer får ett årsmöte att göra exakt det man vill:

"Röstlängden presenterades på Årsmötet och där nämdes de fem fullmakterna som lämnats in vid registreringen som "fullmakter som inkommit för sent". Mötesordf SM5BF ställde fråga till SMK om det fanns några särskilda skäl att godta dessa. SMK hänvisade till texten i QTC och svarade att han inte ansåg att det fanns några sådana skäl. Mötesordf SM5BF fann då att fullmakterna hade kommit in för sent och därför inte kunde godkännas. Han frågade mötet om detta var mötets mening. Mötet svarade ett tydligt ja på den frågan."

Mao. frågan om fullmakter sköttes på ett infernaliskt skickligt sätt av dem som anser att stadgar är något man kan kasta i papperskorgen när det passar!

Vad jag har förstått av diverse spridda uppgifter stöder den nya ordföranden tillvägagånssättet. Så mycket för den "förnyelse" man säger sig kunna se i det nya ledarskapet!

Ett årsmöte är "röstboskap" för skickliga agitatorer. En durkdriven mötesordförande kan, i princip, leda denna skock åt vilket håll han vill. Så skedde i Borlänge.

Sedan spelar det faktiskt ingen roll om dessa fullmakter var avgörande eller inte i en fullmaktsomröstning. Det skrämmande är hur enkelt det är att köra över stadgar och dessutom få ett helt årsmöte att tycka att det är riktigt.

Praxis! skriker någon. Jovisst, det kan man alltid hojta om men faktum kvarstår, STADGAR KÖR ÖVER PRAXIS!. Hur har man, undrar jag, kunnat yxa till en praxis som så klart bryter mot stadgarna? Enkelt, man har under ett antal årsmöten låtit skocken få för sig att stadgarna betyder någonting helt annat än vad dom egentligen innehåller. Sisådar, nu läser vi "Djurfarmen" tillsamman: En del grisar är mer jämlika än andra djur" Inte saaaant?

Hasse DLZ
 
hi hi "Röstboskap" osv, Sedan finns det ju sådana som jag som varit medlem i 30 år och aldrig varit på ett årsmöte eller ens poströstat. (Jag har knappt ens pratat med svenska amatörer på kortvåg ... mest DX på CW.) Jag får riktigt dåligt samvete, över mitt bristande engagemang och över alla oegentligheter jag underlåtit att protestera mot.

Hmmm. Hur ser nu förbättringsförslagen ut?
Lägg ner SSA, och börja om från början? (utan en idé om hur man undviker felaktigheter och problem?)
Välj en ny ordförande? (men hur ska denne väljas om årsmötet och medlemmarna stämplas som manipulerad skock?)

Eller också tycker man SSA är tillräckligt/nästan tillräckligt bra för att vara en hobbyorganisation samt prioriterar att engagera sig något viktigare?
 
Bäste Roger.

Jag undrar vad du menar med ditt inlägg? Tycker du att jag har ändrat mina åsiker sedan i våras? Jag håller fortfararande fast vid det jag sagt, jag har inte ändrat mina åsikter. SSA var under förra ordförandens ledning en "hemlig" organisation, nu är det en ny ordförande som har sett till att SSA är en öppen förening, en helt annorlunda förening, men du kanske är av annan åsikt?

Det finns ingen anledning att sätta igång och mala gammalt mjöl, det där gamla är överspelat, SSA fungerar idag!

Teemu SM0WKA
 
Hobby Hobby Hobby Hobby Hobby Hobby

OJ OJ OJ Det är många som glömmer vad vi radioamatörer
är och vad vi håller på med.
Att vara radioamatör är att ägna sig åt HOBBY´n (läs många gånger
så det fastnar) som kallas för just radioamatör.
SSA är vår föreningen som inte är en myndighet(också här läs många gånger).
Om detta inte "passar in" i din mall för att vara radioamatör, sälj din radio. ;)
 
Radioamatör är ett utländskt uttryck för det vi menar med sändareamatör. Radioamatörer är de som ägnar sig åt 27MHz. För att vi, i Sverige, inte skulle bli ofrivilligt beblandade med denna grupp (vilket vi blev i alla fall) så hittade man på ordet sändareamatör. Utomlands finns ingenting som heter transmitting amateur. Däremot finns radio amateur.
 
Ordklyveri

SM6FUD said:
Radioamatör är ett utländskt uttryck för det vi menar med sändareamatör. Radioamatörer är de som ägnar sig åt 27MHz. För att vi, i Sverige, inte skulle bli ofrivilligt beblandade med denna grupp (vilket vi blev i alla fall) så hittade man på ordet sändareamatör. Utomlands finns ingenting som heter transmitting amateur. Däremot finns radio amateur.

Visst kan det va så. Men, det verkar som att vara "radioamatör" är
någe ytterst speciellt och något som är såpass märkvärdigt att
SSA nästan borde ha rätt att använda polisiära metoder.
När vi grejjar med våra radioapparater och sitter å löder, är
samma sak som för andra som har en hobby, bara ett fördjupat intresse.
Visst kan vissa "brinna" för sin hobby eller "lever" för sin hobby, men
normalt sätt så brukar det va ett övergående syndrom. Det är bara
vi själva som tror så himla bra om oss.

Vi snackar så mycke skit om oss
själva och om hur och vad vi sänder. Om vi nu ska va så j-kla
speciella, så ring snuten nästa gång du hör något som inte "passar" dig.
Ta själv ansvar, peka inte på SSA, det är en helt vanlig förening och inget annat.
Tror jag det ,att PTS vill bli av med oss, ett pack som bara gnäller om hur
mycke vi missköter oss. Det PTS gör handlar (tror jag) bara om att lägga
ansvaret för vad vi gör, där det ska va, på oss. Missköter vi oss, knackar polisen på.
Kan till sist berätta om några radioamatörer här i karlskoga.
De tycker det är häftigt att åka runt å pejla in olika signaler de
"får upp", vare sig vad det är. De åker runt om nätterna och leker poliser. UR LÖJLIGT.
Det är såna tokar som inte borde få ha licens.
Jag undrar vart denna uppblåsta bubbla om radioamatörer kommer ifrån,
för mig är det just inget annat. Det är en HOBBY inget annat.
 
Back
Top