SSA koordinerade Relästationer

SM7WSJ

Well-Known Member
Hej!

Glädjande besked i QTC om ett försök att bringa ordning bland repeatrarna.

En fråga dök upp när jag läste punkt 8 aktivering av relästation:

Om man använder CTCSS! kunde man inte försöka att ha en standard ton för att göra det lättare för besökande amatörer? PÅ FM satelliterna så har det ju blivit 67HZ på dom 2 senaste för att öppna vilket är lätt att komma ihåg.



Håkan SM7WSJ
 
Frågan är om det hjälper, SSA är ingen myndighet (även om kan tro det ibland) så dom kan bara ge rekomendationer hur det skall skötas... men men... det är väl bra att någon gör nåt för att få det bättre på dom platser där det är problem...
 
Hej

Läser i klubbens QTC (är inte med i SSA) att SSA ska kordinera alla repeatrarna.

Nu undrar jag hur det ska gå till?

Har SSA köpt RAPS eller annat programm för att lyckas med detta.


Bästa 73 Christer SM7SKI
 
Tyvärr så är det väl så som VTT skriver att SSA inte kan göra mer än rekommendera.
Man får väl använda den gammla klyschan om att "Det var bättre förr!" när det krävdes
tillstånd för repeatrar så det iaf fanns någon stationsansvarig. Numera liknar det ju mest
en lekstuga med inslag av sandlådesamarbete. ;>)
73 de Oscar
 
Hej!

Jag har inte läst hela texten, men tycker definitivt det är ett steg i rätt riktning att det överhuvud taget finns något man kan rätta sig efter. Standards är bra, även om alla verkar förorda sin egen...

Vad gäller CTCSS så är väl min åsikt att olika repeatrar skall ha OLIKA subton, inte samma. I satellitsammanhang är ju avsikten att få bort störningar från allt möjligt som inte är avsett att gå via satelliten. Då kan man naturligtvis välja samma subton för alla satelliter så länge de är så få som de i alla fall är.

Vad gäller repeatrar borde väl tanken vara att man skall komma in på en repeater och inte fem när det är lite bättre conds än normalt.

Problemet med att inte veta vilken subton som gäller löser man väl enklast genom att repeatrar som använder subton måste sända ut den subton de förväntar sig. Ett annat sätt är att lägga till det i identifieringen på lämpligt sätt.

/RPQ
 
[
Problemet med att inte veta vilken subton som gäller löser man väl enklast genom att repeatrar som använder subton måste sända ut den subton de förväntar sig. Ett annat sätt är att lägga till det i identifieringen på lämpligt sätt.

/RPQ[/QUOTE]


Som han sa! (Tänkte inte på det!)


Som du skriver så vore det nog smartare att sända ut den ton som behövs för att komma in, (bara göra en tonscan)

Här nere där jag bor så har vi inte så stora kollisionsproblem, precis tyst! en och annan förbipasserande på E4.

Som experiment har vi kört ett par repeatrar utmed E4 ihoplänkade över sommaren.Det fungerade bra men inte så värst mkt trafik, (kul att experimentera lite).

Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
Även om det för det mesta är helt tyst som du säger så måste man ju ibland tänka på dom sällsynta tillfällen när det blir tok-tropo så man har minst fem repeatrar på varje kanal även utanför SM0...

Det vore trevligt med något förslag till standard för en viss grundfunktionalitet vad gäller subtoner, DTMF-styrning DCS m.m. Naturligtvis måste rejält utrymme för experiment som vi idag inte kan förutse finnas. Jag åker förbi Östersund ibland och där experimenteras det också en hel del. Jag minns tyvärr aldrig vad jag skall trycka för att koppla mig vidare till nästa repeater, eller vart man har slavmottagare et.c.

Om man visste att alla repeatrar som har DTMF-styrning alltid använde exempelvis 1 för aktivering, 0 för att stänga av, *1 för vidare koppling till R1 et.c. så vore livet mycket enklare. Lämplig kod borde också ge grundläggande information uppläst. B.t.w. så har repeatern i Karlskoga INGEN dtmf-styrning så ovanstående koder är tagna helt ur luften utan vidare tankeverksamhet.

Jag väntar också med spänning på att för höra vilka erfarenheter man gjort i Härnösandstrakten där man lär ha satt upp en repeater för digitalkodat tal.
 
Borde inte kombinationen 73 vara den mest naturliga för att stänga en repeater.............. *Ler*
 
Först CTCSS, därefter DTMF för styrning ?

Det är bra med DTMF för att styra en repeater, men för att få den att lyssna
tycker jag att unika CTCSS-subtoner är bättre.
Då skulle man kunna använda DTMF för att tala om vad den ska göra,
på ett standardiserat sätt.

DTMF är bra därför att det går alltid att skapa, även om man behöver köpa en
handmikrofon som genererar tonerna (om inte radio kan det).

Mvh Robert

sm4rpq said:
Om man visste att alla repeatrar som har DTMF-styrning alltid använde exempelvis 1 för aktivering, 0 för att stänga av, *1 för vidare koppling till R1 et.c. så vore livet mycket enklare. Lämplig kod borde också ge grundläggande information uppläst. B.t.w. så har repeatern i Karlskoga INGEN dtmf-styrning så ovanstående koder är tagna helt ur luften utan vidare tankeverksamhet.
 
SM7VGQ said:
Borde inte kombinationen 73 vara den mest naturliga för att stänga en repeater.............. *Ler*

Det är för övrigt det man trycker om man vill stänga ner en länk i IRLP-systemet. :)
 
Mycket DTMF och CTCSS här. Men om man inte har dessa finesser på sin radio???
Får man inte vara med då???
 
SK6HDs repeater har inte dessa funktioner, endast 1750 att öppna den med på R5.
Välkommen dit.
73 Magnus
 
> Men om man inte har dessa finesser på sin radio??? Får man inte vara med då???

Om man har en rigg som bara kan AM så kan man naturligtvis känna sig diskriminerad av att några väljer att köra SSB och FM. En ny dimension av problemet är FM med mindre deviation. Då kan man fortfarande lyssna i sin gamla FM-pyts, men man låter illa hos alla som har gått in för att följa IARUs rekommendation om 12.5 kHz kanaldelning. Även nya finesser som man inte har tillgång till kan göra att man endera känner sig diskriminerad, eller helt enkelt sätter yxan i sin gamla 50 - 80 tals radio och köper en modern apparat. Dom finns begagnade från 1000 spänn och nya från 2000.

Jag tycker att även fortsatt skall 1750 vara ett naturligt sätt att öppna en repeater i SM-land, men även andra alternativ bör finnas. Att ha enbart en hemlig subton när en repeater används för ett radiosamband är ett bra alternativ för att få ha den i fred. DTMF-koder som kan kapa strömmen till en repeater där sändarn eller mottagaren hängt sig är ett annat bra exempel.

Amatörradio är till för experiment, låt oss ägna oss åt detta och inte låta det likna ett museum.
 
Det finns ett stort problem med detta dokument! De som skrivit dokumentet har inte tagit hänsyn till de som idag har repeatrar, det enda sättet att lösa repeater-problematiken (storstadsfenomen) är att de som har repeatrar träffas, diskuterar och komprommissar fram olika lösningar. Att SSA nu går in och tar i med hårdhandskarna (utan handskar) hjälper inte alls. Om dessutom SSA börjar "hota" sådana som av någon anledning inte vill befatta sig med repeateranvisningen genom att "svartlista" dessa blir det ju ännu värre.

SAMVERKANSMÖTE är det ända sättet, fina papper har gjorts, men det går ICKE att tillämpa, annars är det ett fint försök.

Mig veteligen har inte de som har repeatarar tillfrågats om synpunkter innan anvisningarna publicerades, vilket i mina ögon känns en aning dumt. Vi får nog försöka igen.

73 de Teemu SMØWKA
 
En aning dumt

En aning dumt skriver WKA. Kan nog med visst understatement också sägas om hans eget inlägg. Han skriver bara ordagrant vad vi tidigare hört från WAJ och andra förträffliga personer som leder den s k repeatermaffian i Stockholm som har ett (stort) antal (mycket fina) repeatrar och vill behålla rätten att styra och ställa som de vill i egna privata möten och starta nya repeatrar när och var som helst vilket varken är demokratiskt eller lämpligt.

SSA har lagt ned ett betydande arbete på skapa ordning på repeater-fronten för att bereda plats för nytillkommande att experimentera med reläsändare, få slut på såväl avsiktliga som oavsiktliga störningar repeatrar emellan och över huvud taget få ett så tekniskt bra och störningsfritt system som möjligt - vilket alla har glädje av - även den så kallade repeatermaffian.

Det dokument som nu föreligger, kan jag intyga, har stötts och blötts i alla tänkbara instanser, finns i QTC, ligger ute på hemsidan SSA.SE och är observera ett UTKAST till något som SSA styrelse ska besluta om i oktober och ALLA har möjlighet att komma med synpunkter - men då gärna av lite mer seriöst slag.

73 de Ingemar / SM0AIG / DL0 / Webbredaktör SSA.SE
 
Borde det inte SSA's repeaterkoord. papper utvecklas mer i detalj hur experimentella repeatrar kommer att hanteras/bedömas i koordineringen?.

De som vill experimentera lär väl inte vara några s.k mafiosos eller gubbar med skinn på näsan - utan mer som amatörradiorookies med ett nyvaknat teknikintresse...för det mesta..som tittar mer på lösningar än att hitta en väl koordinerad frekvens.

/NCL
 
Jag förstår inte varför tonen på inlägg i denna fråga ska låta så irriterade.

Ingenting kommer att bli bättre i sakfrågan (annat än möjligen humöret
på den som fick "avreagera sig").

Lösningen på ett problem är faktiskt ofta ganska enkel, bara viljan finns
hos de inblandade att hitta en lösning.
Ibland kan en kompromiss behövas, för att lugna upprörda.

Mvh Robert SM0YXI
 
Jodå, amatörradio är till för experiment. Därför sätter man inte yxan i sin gamla pyts och köper en ny, färdig radio. Det är ju inget problem att utrusta den gamla med subton, liksom att justera deviationen.
Men frågan gällde mer om man skall utrusta repeatrar med sådana finesser om det inte är helt nödvändigt. Som det ser ut nu så får vi vara glada över varje amatör som bemödar sig att använda en repeater. Sitter det då någon stackare och hör andra, men inte hörs själv så ser jag inte det som något framsteg.
 
Hejsan NCL och alla !

Roligt med lite luft i debatten runt repeaterfrågan.
I de föreslagna rekommendationerna från SSA är hänsyn taget till expriment och nya tekniska lösningar. Punkt 5 "Expriment med ny digital smalbandig teknik uppmuntras av SSA"
Punkt 6 "Nya tekniska lösningar som möjliggör förtätning av beståndet i hårt belastade områden, exempelvis kanaldelning genom mer avancerad logik, uppmuntras av SSA"
Så visst skall ny bra teknik och expriment premieras.

Min personliga åsikt är att det exprimenteras för lite och den tekniska nivån på relästationer i vårt distrikt (SM0) är förvånande låg. Jag är överygad om att vi får en betydligt bättre bestånd av relästationer med införandet av nyordningen. Kraven som SSA ställer är synerligen rimliga, men det är ändå något att följa. Oavsett villken kategori av amatör man tillhör.
Repeaterkoordineringen förs ut i distrikten, dvs. till någon som har kontakt med verkligheten lokalt. DL får lösa frågorna och kompromisserna opartiskt.

73 de SM0GTH / Björn vDL0 och medskyldig till SSAs dokument.
 
SM0GTH said:
Hejsan NCL och alla !

Roligt med lite luft i debatten runt repeaterfrågan.
I de föreslagna rekommendationerna från SSA är hänsyn taget till expriment och nya tekniska lösningar. Punkt 5 "Expriment med ny digital smalbandig teknik uppmuntras av SSA"
Punkt 6 "Nya tekniska lösningar som möjliggör förtätning av beståndet i hårt belastade områden, exempelvis kanaldelning genom mer avancerad logik, uppmuntras av SSA"
Så visst skall ny bra teknik och expriment premieras.

Min personliga åsikt är att det exprimenteras för lite och den tekniska nivån på relästationer i vårt distrikt (SM0) är förvånande låg. Jag är överygad om att vi får en betydligt bättre bestånd av relästationer med införandet av nyordningen. Kraven som SSA ställer är synerligen rimliga, men det är ändå något att följa. Oavsett villken kategori av amatör man tillhör.
Repeaterkoordineringen förs ut i distrikten, dvs. till någon som har kontakt med verkligheten lokalt. DL får lösa frågorna och kompromisserna opartiskt.

73 de SM0GTH / Björn vDL0 och medskyldig till SSAs dokument.

Hej Björn

Jag tycker det är väldigt vettiga punkter och funderar bara på en sak! Jag har inte sett någonstans att man måste vara medlem för att få sin repeater SSA koordinerad och jag hoppas verkligen att så är fallet! Det vore helt förödande om man inte kunde vara koordinerad utan ett medlemskap och iden kan falla.

PS! Vi har verkligen en unik situation där en öppen debatt kan föras mellan (lite tillspetsat) folket och dom folkvalda! Värt att vara rädda om.

73 Håkan SM7WSJ
 
Back
Top