SSA koordinerade Relästationer

Hejsan Håkan,

Precis så är det, man behöver inte vara medlem i SSA för att koordinera sin relästation. Men naturligtvis borde ett medlemskap kännas ganska naturligt, om föreningen gör ett bra jobb, stöttar och hjälper till.

73 de SM0GTH / Björn
 
Jomen! Tyvärr så finns det folk som inget begriper men gärna pratar. Den tekniska nivån är inte inrtessant för dessa. Det är den sociala delen inom amatörradion som är mer väsentlig. Det främjar inte den tekniska utvecklingen när det enda man begär är att repeatern ska kunna öppnas med 1750 Hz.

73 Leffe
 
Förslag på toner

Utan att tänka mig för allt för mycket kastar jag in ett förslag på hur man kan göra tonerna unika, men ändå relativt lätta att komma ihåg.

Jag föreslår att varje distrikt (SM0, SM5, SM7 osv) internt koordinerar så att inga två repeatrar i samma distrikt har samma frekvens. Jag har inte tittat närmare på repeaterlistan, men jag tror inte det finns något distrikt som har så många repeatrar som SM0, och även där tror jag ändå att det inte finns två repeatrar på samma kanal någonstans. Den enda krocken jag känner till är RU1+ som delas av SM5LBR och SK0CT, men de är i olika distrikt. Om det finns något distrikt som har två repeatrar på samma kanal finns antagligen plats för att dessa ska flyttas.

Jag föreslår även att alla repeatrar i ett visst distrikt har samma subton för att komma in på repeatern! På så sätt blir tonerna enkla att komma ihåg, men samtidigt unika så man inte öppnar 5 olika repeatrar när det blir konditioner.

73 de SM0YUF
 
När jag tänker mig för några gram till kommer jag på en utökning till min tidigare idé,

Man kan även tänka sig att repeatern skulle kunna köras så att den accepterar signaler endast med korrekt subton, eller *utan* subton, och att repeatern fortfarande kan öppnas med 1750. Med andra ord skulle repeatern endast spärra signaler med *fel* subton.

På så sätt skulle repeatern fortfarande vara tillgänglig för de som kör sina 80-tals-pytsar utan CTCSS. Men givetvis skulle de fortfarande ha samma problem med att de öppnar för många repeatrar. Men det är en brist i deras utrustning i så fall. :)
 
Hej Leffe,
just så är det med hobbyn, numera är bredden stor på många vis. För många, kanske särskilt repeateranvändare är den sociala delen den viktigaste. Det är verkligheten och de amatörerna har lika stort värde som någon annan mer tekniskt, contest, satelit etc. kunnig. Den synen är grunden till all vår verksamhet, men glöms lätt bort.

Den enda fördelen med 1750 tonen är väl att den går att framställa med allt från ett gammalt dragspel till en halvdöd kanariefågel.
Nu tror jag inte att man skall underskatta de mindre kunniga användarna, med ett någorlunda standardiserat och genomtänkt system för öppning och övriga finesser. Samt därigenom med lättbegripliga instruktioner, kommer alla att kunna använda systemen.
Bollen landar hos tekniker och glada ägare till reläststioner, att komma med nya bra lösningar.

SM0YUF är redan igång med tankar och ideer. Distrikvisa CTCSS kan vara en bra lösning, med kryckan 1750 för de obemedlade. Annars har DTMF varit på tal, en DTMF mic kan kopplas till villken ångradio som helst.

Med toner kan man komma långt, men med både toner och logik kan man komma hur långt som helst.

73 de SM0GTH / Björn
 
Jag har inte heller kollat repeaterlistorna, men skulle tvärt emot SM0YUF vilja tro att det inte finns någt distrikt där det inte finns minst två repeatrar på varje kanal. Skulle vara SM1 då kanske. Här i 4:e distriktet känner jag på rak arm åtminstone till 2 på R1 (Falun och Torsby), 2 på R2 (Vansbro och Örebro) 2 på R3 (Särna + Hagfors) 2 på R6 (Karlskoga, Orsa), 2 på R7 (Sunne, Leksand). Å det var bara på 2m. Mig veterligen är problemen med gemensamma täckningsområden för dessa minimala. Visst Leksandsrepeatern har ett väldigt bra QTH, men det har grabbarna där kämpat bra för också. Någon omallokering till så kallade X-kanaler är det därför knappast något akut behov av.

Jag är personligen mest intresserad av det tekniska. För mig är det därför främmande att undvika att komplettera 1750-öppning med subtoner, DCS eller DTMF av sociala själ.

Naturligtvis var jag tvungen att prova det där med dragspelet också, det fungerar utmärkt på vår repeater. Att av dom högre A-na på 4-fotsregistret och repeatern startade så fint så. Utöver dragspelet behövdes emellertid också en radio som vägde ca en fyrtiondel av vad dragspelet väger, men som i stort sett har lika många knappar ;-)

/Leif
 
Oj! Jag har precis tittat på repeaterlistan och jag måste säga att jag är förvånad. Jag hade ingen aning om att det fanns så mångra repeaters i vårt avlånga land! Jag trodde att repeatertäthet var ett Stockholmsfenomen.

Jag måste passa på att lägga fram ett stort tack till alla repeaterägare idag, som trots allt gör ett i stort väldigt bra jobb med att täcka Sverige med repeatrar, och speciellt i Stockholm där man aldrig behöver oroa sig för att hålla en repeater uppe för länge med långprat -- det finns ju alltid minst 5 andra repeatrar man får upp -- även med gummipinnen på en handapparat -- om man vill ha en ledig kanal.

En annan variant skulle vara att köra en subton per län (det finns trots allt tillräckligt många subtoner för att ordna något sådant), men då blir det plötsligt synd om de som kör kommersiella mobilstationer som måste in i programmeraren för varje gång man vill åka någonstans. (Som jag fattat det kan man bara ställa in en subton på många, och inte olika subton per kanal.) Men 1750 finns fortfarande för dessa användare. (Jag brukar vissla upp repeatrar om jag inte hittar tonknappen på riggen jag kör på. Fungerar jättebra. (Man kanske skulle marknadsföra en visselpipa för 1750 Hz till radioamatörer?) Dessutom är CCIR-ton "8" 1747 Hz om jag inte minns fel, och borde få upp de flesta burkar. Men nu glider jag från ämnet.)

Sedan blir det inte alls lika lätt att komma ihåg, heller. 21 toner är inte alls lika lätt att komma ihåg som 8. (Det finns nog inga repeatrar i distrikt 8? :))

För att inte tala om -- att när jag sett repeaterlistan -- blir jag plötsligt tveksam till att övertyga alla repeaterägare att skaffa en logik som klarar av att göra öppning på det sätt som jag föreslår. (Det är svårt nog att övertyga vissa repeaterägare att ha något mer avancerat än bärvågsstyrning!)

Hur som helst -- om man nu ska köra med subtoner, är det enda logiska jag kan tänka mig om man vill vara konsekvent med införandet och samtidigt undvika krockar vid tropo, att ha en subton per län. Och självklart ska repeatern vid sändning lägga den subton när den sänder så att man vet vad som gäller!

En annan fördel med att ha unika kanal/subton-kombinationer är att man snabbt, utan att behöva vänta på CWID:t som kommer var tionde minut om man har tur, kan ta reda på vilken repeater det är man hör och var den är. (Förutsatt att repeatern ens HAR ett CW-ID.)

Angående DTMF-toner tror jag inte att det är det bästa för att öppna repeatrar. DTMF passar bäst till att öppna länkar och administrativ styrning av repeatrar anser jag.

Jag tror dock, administrativt sett, att man kommer allra längst på att motverka bärvågsöppnade repeatrar. Det är frustrerande att försöka köra en långväga repeater, när det ligger en lokal repeater "i vägen" som öppnar så fort man trycker PTTn. Vid multipla 1750-öppnade repeatrar är det lite enklare att trixa sig in genom smart timning av 1750-pulserna (värt att notera är att de flesta repeaterlogiker ignorerar 1750-toner under CWID-sändning före stängning, så om man trycker 1750 under den tiden, så kan man ha tur och öppna DX-repeatern utan att den lokala går upp igen. Men nu glider jag från ämnet igen.)

Jag måste väl också få tillägga att repeatrar inte är "menade" att använda för långväga kontakter, men det kan vara ganska kul att få kontakt med en långväga repeaterstation när det är konditioner! Givetvis ska lokal trafik alltid ges företräde.
 
1750

Är inte 1750Hz aktiverad repeater (nästan) lika illa som bärvågsöppning i tätorterna - om man betänker att:

- i glesbyggd är överlappet mellan frekvenserna minimerat t.o.m vid de vanligaste tropohöjda signalnivåerna, det är dessutom enklast med 1750Hz eftersom ev. passerande radioamatörer kan prova med default 1750Hz, subton blir lite overkill = man måste alltid ha med sig ett aktuellt repeaterregister med aktiveringsinformation, så länge ingen nationell subtonsstandrd är satt.

- runt omkring och i tätort är det mer motiverat med subton, dvs. det är alltid större chans att öppna flera repeatrar med 1750Hz vid de vanligaste tropohöjda signalnivårena.

Vinsten med detta är då vid större tropohöjda signalnivåer där repeatrar i glesbygd och tätort "möts" i luften och principen ovan separerar trafiken, dvs. de fasta stationerna som vill DX'a, kan göra detta men med ett annat aktiveringssystem än i sin egen region.

Definitionen för täckningsområdet är ju satt enligt en mobilstationsstandard, vilket motsvarar en rätt liten fast station med yttre fast antenn, i tätort betyder det att även en liten fast station kan komma att höra flera repeatrar på samma frekvens - ijmf. med en mobilstation som dessutom har ett temporärt täckningsområde (ett temporärt problem).

eller ....?

/NCL
 
Dear SM0NCL,

visst 1750 är historia, även enligt min mening.
Mycket av tekniken, särskillt i vårt distrikt är kryckig och har inte utvecklats sen sjuttiotalet !
De förödande bärvågsöppnade är närmast ett kliv bakåt till sextiotalet, när det knappt fanns några relästationer.
Något mer utvecklat än 1750Hz bör man använda, särskilt i tätorter. Och visst vore det bra om vi kunde enas om en standard för riket, så även den mest stressade resemontören visste vad som fungerar både i Stockholm och Borås.
Vid tropo, sporadiska E etc. händer det roliga saker. Jag hör till skaran som tycker repeaterDX är en festlig händelse, när det uppträder några gånger per år. Kanske skulle vi införa ett RelayDXCC, hi.
Inte skall vårt nät av relästationer anpassas för dessa få tillfällen, men en spinnoff med ett klokt system är att det gör dessa rara tillfällen skojigare.
Om någon mobil station dyker upp med ett PAN, så lättar alla säkert på PTTn.
Nåväl ett lagom enkelt system är DTMF, lätt och fixa till även för den som inte är tekniskt fenomenal. Saknar riggen CTCSS så är det en större uppgift. Jag tycker nog att man kan ställa kravet på repeaterbyggarna att fixa till en klok och användarvänlig logik, baserad på just DTMF. Titta på "Jane" projektet i vårt distrikt, på www.rep-jane.com. Visserligen är en del av deras repeaters bärvågsöppnade ??? men en hel del andra roliga styrningar är baserade på DTMF.
I vårt lilla trånga distrikt tycker jag att det är dax för lite mer teknik och logik för att även bereda plats för nypåstigna.


73 de SM0GTH / Björn
 
Hej Göran /0VLP,

tack för din info. Men he he, kanske som vanlig användare är det att gå över ån efter vatten att knåpa in 1750 öppning med DTMF kod.... Jag vill dock påpeka att det är mycket trevligt att DTMF styrningarna och annan info är fint redovisade på den nya fina hemsidan. Jag har inte provat styrningarna men det skall jag göra.

73 de SM0GTH / Björn
 
Under upp byggnad av den ny repeater plattformen har jag upptäckt det finns en del signaler som inte finns med i SSA register.
Jag uppmanar er att kontrollera det särskilt er som har specialsignaler för d-star.
Jag vill påminna om eftersom jag kan föreställa mig att alla inte känner till det, eller inte bryr sig om det.
Det är det ett krav från början av oktober förra året att alla automatiska sändare, d-star såväl som fyrar,
repeatrar osv ska ha en ID-signal som visar vem som ansvarar för sändaren.
Det är ett krav som återfinns i den föreskrift som PTS utfärdar och sådana sändare blir också föremål för kontroller framgent.



Sändare som saknar ID-signal är alltså fortsättningsvis inte tillåtna och där är det PTS som har tillsynsansvar.

Marks Amatörradioklubb &#124 Karta |

73 Urban
Repeaterfunktionär i SSA
SM5OXV
 
Rekord i trådlyft

Det där var väl nästan rekord - lyfta en tråd där senaste inlägget gjordes för nästan 9 år sedan :rolleyes:
 
IARU har beslutat om att nu även europeiska repeatrar måste ha subton. Subton har använts i utlandet och framförallt i USA senaste 20 åren och fördelarna är uppenbara. Begriper man inte dessa kan man dra något gammal över sig. Eller försöker man informera sig och inte bete sig som en gammal stofil.
 
Last edited:
IARU har beslutat att rekommendera att sub-ton används i relästationer för amatörradiotrafik - menar du väl.

/Bengt
 
Ja man har beslutat om att rekommendera detta. Men visst. Den som är anarkist skiter i denna viktiga rekommendation förstås. Eller är man bara allmänt timid.
 
Last edited:
IARU har beslutat att rekommendera att sub-ton används i relästationer för amatörradiotrafik - menar du väl.

/Bengt

Bengt har tolkat dokumentet helt rätt.

Vad det gäller rekomendationer så är det en hederssak att följa dom även om man själv inte är intresserad.

Jag hörde ett lokalsamtal där en CW entusiast inte tänkte bemöda sig med att följa den nya rekommendationen på repeatrar med motivationen att han inte var intresserad av den.

Jag satt och funderade en stund på hur han skulle reagera om alla dom som bara kör SSB skulle strunta i CW segmenten som är en rekommendation.??

Det här är väl till att dra ytterligheter till sin spets men resonemanget håller.

Jag tror personligen att inte alla behöver anpassa sina repeatrar med tanke på vårt avlånga land men man bör till en början se till att ta en diskussion med sina grannar. Finns det ett problem löser man det. Finns det inget problem så fixar man det kanske inte direkt.


Till syvende och sist så handlar det hela om hur vi respekterar varandras intresse och klarar att sätta oss in i varandras situation.

En god helg tillönskas! 73 Håkan SM7WSJ
 
Back
Top