SSA och icke medlemmar.

TJC:

Om du inte är medlem i SSA har du väl ingen anledning att ta kontakt (om du inte vill bli medlem vill säga). SSA är till för medlemmarna och har ingen organisation att ta hand om alla icke medlemmars problem eller frågor.


DLK

Förra året var jag i USA och ville köra amatörradio. Eftersom jag är utflyttad men fortfarande har kvar min svenska licens ville jag få reda på vilken anropssignal jag skulle använda efter W2/SM... Enligt min gamla B:90 så skulle svenskar befinnande sig utomlands använda prefixed SM8. Jag skickade ett antal e-postbrev till SSA men fick aldrig något svar.

Om nu SSA skall ta över PTS uppgifter så borde SSA ha ett ansvar att besvara frågor rörande licenser även från icke medlemmar. Vem skall vi icke medlemmar annars vända oss till för att få svar ??
 
Sedan bör tilläggas att det kanske kan anses vara mer sympatiskt att göra som i England, dvs att skicka inkommande QSL även till icke-medlemmar, om de tillhandahåller förfrankerade kuvert.

73 de Lars, sm6rpz

På den tiden SSA's QSL-byrå höll till i Enskede brukade jag hjälpa fru Platin med QSL-sorteringen. På den tiden ville man kasta QSL kort till icke-medlemmar men det var brottsligt enligt dåvarande poststadgan. Ett QSL-kort betraktades nämligen som ett skrivet meddelande avsett för en viss person och i och med att det var befordrat med post så var det att betrakta som en postförsändelse.

Jag förseslog då att icke medlemmar kunde avhämta sina QSL på kanslien men SSA föredrog då att hellre returnera korten till avsändaren. Naturligtvis kostade det mera att returnera korten än att låta folk hämta dem men "vi har våra regler och bestämmelser, se"

Det blir lite grann som det där med fackföreningen. Många är med enbart av det skälet att de vill omfattas av A-kassan och om den skulle bli en allmän och obligatorisk försäkring skulle fack-medlemsskap i mångas ögon vara onödigt.
 
Det blir lite grann som det där med fackföreningen. Många är med enbart av det skälet att de vill omfattas av A-kassan och om den skulle bli en allmän och obligatorisk försäkring skulle fack-medlemsskap i mångas ögon vara onödigt.

Inte för att det har med tråden att göra men det är det redan. I Sverige är det fritt fram att vara med i A-kassa utan att vara med i fack (däremot krånglar vissa fack med dig om du väljer det alternativet).
 
Enligt min gamla B:90 så skulle svenskar befinnande sig utomlands använda prefixed SM8. Jag skickade ett antal e-postbrev till SSA men fick aldrig något svar.
...
Vem skall vi icke medlemmar annars vända oss till för att få svar ??
När det gäller signaler så är väl SSA förstahandsalternativet numer. Mitt eget svar är att du skall använda W2/SM7BGK, eftersom att det är din senast använda signal i Sverige.

Hittade inget om SM8 i min B:90 (från 1982)

Vad gäller brev till kansliet så var detta uppe på tekniklistan tidigare, se [Teknik] [Fwd: Epostrutiner SSA] för svaret från en av kanslisterna.

Personligen tycker jag att man tar allt för lätt på Internet från SSA:s sida. Internet har en enorm potential, men den är tyvärr kraftigt underutnyttjad av SSA, men detta är väl kanske en annan debatt :)

73 de Lars, sm6rpz
 
Den kommentaren skrev jag 2005 och sedan dess har SSA ytterligare bantat sin organisation. Jag vidhåller att SSA är till för medlemmarna men SSA har också påtagit sig en mer övergripande roll. Jag vet inte om SSA gör skillnad i att besvara mail från medlemmar respektive ikke medlemmar (tror inte det). Oavsett borde man ju få ett svar.

Göran SM7DLK
 
Back
Top