SSA och provförättare

SM6WET

Well-Known Member
Nu när det debatteras mycket om vår hobbys fortlevnad och en av de viktigaste prioriteringarna för SSA är att få mer medlemmar och mer amatörer så undrar jag.............

Varför är inte alla provförättare uppsatta på SSAs hemsida????????
Det är enbart dem som är "av SSA godkända provförättare".

Tittade för några månader sen över provförättalistan på SM6 - http://www.svessa.se/sm6/prov.php - sidan och kunde konstatera att den av PTS godkända provförättaren i min lilla stad Falköping inte fanns med på listan.

Glad i hågen och med en vilja att hjälpa både SSA och eventuella nya amatörer runt Falbygden skickade jag ett mejl och informerade att nån måste ha glömt av denne amatör och att han tar 100Kr för ett prov och den summan skänks till den lokala radioklubben.

Svaret jag fick var att han var inte med i SSA! Honom kunde dom inte lista........

Jag kan förstå att man som 6HNS skriver om repeatersamorning inte vill göra reklam för de repeatrar som vägras samornas av respektive ägare men här handlar det ju om att göra det lättillgängligt för blivande amatörer.

Alla blivande amatörer går inte kurs!

Alla blivande amatörer tar inte kontakt med sin lokala klubb för hjälp och rådgivning i sitt läsande!

Alla blivande amatörer är inte sociala personer som vill eller vågar ta kontakt med för dom okända personer för att be om hjälp, tips och råd.

Det finns dom som av olika anledningar vill klara sig själva fram till något som dom har som uppsatt mål. Tex att klara certet.

Det finns även folk som utbildas igenom FRO.

Nu visade det sig att det fanns "av SSA godkända provförättare" inom 3 mils radie från min stad men där det är långt att åka då?

Hur kul är det i efterhand att få reda på att det finns en provfärrättare i sin egen stad om man åkt 12 mil t o r för att göra provet. Kanske 2 gånger om man missar första gången???
Ännu tråkigare är det om man är ungdom och kanske ännu inte har bil och körkort.

Jag tror att det är enklare för en blivande amatör att hitta provförättare på SSAs hemsida än att ringa PTS och fråga dom.

Tankar kring detta?


73 Magnus
 
Hej!

Ett skäl tilll att göra provet hos en "SSA-provförättare" är att PTS tar 650 kronor för att utfärda ett certifikat. SSA tar 300 kr för samma tjänst.

Att hävisa till en provförättare utanför SSA är att göra en björntjänst.

73 de SM7NDX, Jan
 
Visste inte att det var sådan skillnad i certifikats avgift.
Det var ju bra jobbat utav SSA.

Tycker ändå att det vore bra att ha med samtliga provförättare. Så kan man ju skriva efter varje signal om de är SSA eller PTS godkända samt informera om vad det kostar hos PTS respektive SSA.
Det kan ju även det ge mer medlemmar.
 
Hej!

Jag kan hälsa från DL6 Solveig att det är inte fråga om provförrättaren är medlem i SSA eller inte. Skälet att vi inte har med PTS provförrättare på SM6-distriktes hemsida är att Solveig och förmodligen andra inom SSA inte har några listor eller andra förteckningar över PTS provförrättare. Man får istället vända sig till PTS med en förfrågan om närmaste PTS provförrättare där man bor.

Krister SM6KRI / "webbmaster" SM6 distriktets hemsida.
 
Back
Top