SSA och trolljakten

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Först när jag läste nyhetsnotisen på SSA.SE nu i morse trodde jag nästan att det var efterföljaren till Kommunjakten som lanserats, nu i samarbete med TV3 och Robert Aschberg. Men detta kanske bara är ännu ett litet steg på vägen att skrämma kritiska medlemmar till tystnad genom att i förebyggande syfte stämpla dom som Troll och flagga för ett ev hembesök av Robban med sitt filmteam.

Svårt att bedöma om detta är komiskt eller tragiskt och exakt vem detta vänder sig till. Jag läste på SSA-forum att kritiken mot det nya bildspelet varit massiv och att filmen nu tagits ned från Youtube och klagoandarna som ringt och mailat hamnat i spamfilter.

Jag har inte själv sett Trolljakten då TV3 inte finns med i min kanalväljare men det kanske är ett bra program som vi radioamatörer kan lära oss mer av.

SSA.SE idag; SSA-trolljakt.jpg
 
Oavsett om det var ett plumpt aprilskämt eller inte... undrar man ju vad "herrarna i hagen" håller på med.

Glad att jag tog min Mats ur skolan och bestämde mig för att att inte besöka loppmarknaden till vilken SSA sponsrar med gratis inträde (för att sannolikt kunna hävda att årsmötet blev det mest besökta i mannaminne) :)

Nej... det börjar verkligen andas komik och upprepade dagliga aprilskämt på SSA:s hemsida.

Tur ham.se finns...

73 de LRR, Mats

Var visst inte till loppisen man sponsrade inträdet till, så ovanstående är enbart delvis korrekt. Webredaktörens "aprilskämt" står jag dock fast vid som märkligt - eller för inte säga, mycket märkligt...
 
Last edited:
Tittade på första avsnittet, det var mest beklämmande. Men varför det
slogs upp med helsida på ssa.se kan man bara spekulera om.

Aprilskämt kan det knappast vara. Förtäckt reklam och någon fått
pengar verkar också långsökt. Så ett försök att tysta kritiken är nog
det mest sannolika - men jag har inte sett några övertramp här på
ham.se - så vi slipper nog herr Aschberg klampandes i blomrabatten!

Bengt om du är nyfiken kan du nog avnjuta det hela via TV3Play.
 
Last edited:
Jag såg också det där... Och funderade på vad man ville ha sagt...

Extrapolerar man litet lär det förr eller senare kanske komma krav från SSA att någon därifrån skall ges rätt att "moderera" detta forum, med rätt att stänga av misshagliga medlemmar och sudda opassande inlägg...

Är det något jag lärt mig under snart 30 års yrkesverksamhet är det att oavsett vad och hur man försöker dölja ett missförhållande så kommer "skiten att träffa fläkten" förr eller senare. När endast ja-sägarna får komma till tals, kommer en organisation, ett företag eller en förening att gå överstyr. Att ha högt i tak med en öppen debatt är ingen garanti för att allt kommer att gå väl, men det är en delmängd i en verksamhets "interna feedback" som måste fungera. I ett ickefungerande system ägnas verksamheten alltmer åt att jaga folk med avvikande åsikter och detta blir något som beskrivs i verksamhetsplaner, motioner etc.
 
Tackar KBW, kanske kollar in programmet senare under dagen.

Men programinformationen som jag saxar nedan säger nog tillräckligt. Jag tycker det är besynnerligt att webredaktören slår upp det här som breaking news på SSA.SE Det borde rimligtvis finnas ett uttalat syfte med publiceringen. Några anonyma nättroll i den kalibern som Robert ger sig i kast med tycker jag mig inte se inom amatörradiorörelsen. Inte här på HAM.SE och inte på SSA-forum heller där ju alla deltar under sitt riktiga namn.

"I Trolljägarna ger sig Robert Aschberg ut i nätets vildmarker för att jaga fatt på anonyma nättroll som gör livet till ett helvete för sina offer. Och när han har hittat dem får de stå till svars IRL, som det heter i deras värld. Men Trolljägarna slutar inte där. Har nättrollens kränkningar varit riktigt allvarliga får offren hjälp av Juridikinstitutet för att kräva skadestånd för vad de tvingats gå igenom. I Trolljägarna möter vi kända och okända ansikten som inte bara ger en bild av nätets mörka baksida, utan som även får upprättelse med hjälp av Robban. Tiden är förbi då man utan konsekvenser kan sprida hat på nätet. Jakten har börjat. I premiäravsnittet granskar vi: Trollet som drev 20-åriga Moa Grützelius till att nästan ta sitt liv sedan hon blivit anklagad för att ljuga om en våldtäkt. I en aggressiv nätkampanj smutskastade mannen Moa och ifrågasatte hennes berättelse, påhejad av tiotusentals följare på Youtube. Trollet som önskade livet ur journalisten Elisabeht Höglund för att hon skrev något som inte passade hans världsbild. Aschberg letar rätt på honom och frågar varför han betedde sig så. Trollet som har näthatat och hotat debattören Kawa Zolfagary. I över 6000 inlägg har hon i kommentarsfält och sociala medier spridit rasistiskt hat. Ett exempel på vad hon skrivit är: "Man blir så förbannad att man skulle vilja göra som Lasermannen eller bli en svensk självmordsbombare".
 
Jag hade ungefär samma reflektion som dig Bengt och tänkte skriva ett inlägg på ssa-forumet men styrelsen med ordförande i täten har effektivt tystat ner det interna forumet genom att inte besvara frågor som kräver svar baserade på fakta eller deltaga i de frågor och diskussioner som ställs på forumet.

Jag är återigen förundrad över webbredaktörens tilltag och nyhetsvärde i relation till radiokollegor oss emellan. Det gör knappast situationen bättre att läsare utanför läser denna artikel och jämför nättroll med radioamatörer. Det är inte långt att dra ett streck mellan internet och radiovågorna.
Det vore intressant att få webbredaktörens syn på nyhetsvärdet och motiveringen till publicerandet men det lär knappast komma något sådant.
 
Glad att jag tog min Mats ur skolan och bestämde mig för att att inte besöka loppmarknaden till vilken SSA sponsrar med gratis inträde (för att sannolikt kunna hävda att årsmötet blev det mest besökta i mannaminne) :)

Jag tror att du har råkat blandat ihop loppisen i Eskilstuna 5/4 med elektronikmässan i Kista 8-10/4:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Tack Lorentz för tillrättaläggandet. Rätt ska vara rätt så klart.

Med SSA så mycket i elden inom 5 dagars tidsrymd blandade jag ihop korten... Hoppas de är lika aktiva framöver i marknadsförningen av föreningen.

73 de RM2D, Mats
 
Noterar på hemsidan ett foto med bildtext "Från Radiomässan och SSA:s årsmöte 2014."
Tittar jag på på bildens metadata (EXIF) är fotot taget 2011-03-26.....

Detta med trolljakten, ja, nej, jag förstår inte herr webbredaktörens ambitioner med ssa:s hemsida.
Dylika TV-program vägrar jag titta på dessutom, just då satt jag i soffan med en temugg och läste en trevlig nyinköpt bok.
 
Koppla av, så här står det i programbeskrivningen:

"I artikeln definieras nättrollande som ”tillämpning av bedrägligt, destruktivt eller söndrande uppträdande i ett socialt sammanhang på Internet, utan något tydligt bärande skäl.”

Detta kan inte vara ett konspiratoriskt budskap. Skulle det vara det kan man bara le och konstatera - självmål. :)
 
Däremot kan man fundera om TV numer inryms i SSA:s intressesfär. Och i så fall om SSA:s nya webplats kommer att få ett nytt menyval: "Kvällens Tv-program."
 
Jag såg också det där... Och funderade på vad man ville ha sagt...
Extrapolerar man litet lär det förr eller senare kanske komma krav från SSA att någon därifrån skall ges rätt att "moderera" detta forum, med rätt att stänga av misshagliga medlemmar och sudda opassande inlägg...

Jag tror du är närmare än vad du kanske anar.

I kommentaren till motionerna i QTC 3/2014 kan man läsa detta:

"Det är fullt tillåtet att föra debatt i god ton inom t ex SSA medlemsforum eller i andra av SSA styrelse sanktionerade forum t ex hos lokala SSA klubbar" (min emfas).

I detta finns det ett tydligt hot om åsiktscensur.
Dock tror jag att de som driver ham.se har sådan integritet så att sådana stolligheter stås emot.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vad jag förstår har debatten i det närmaste totalt avstannat på SSA:s eget forum, så 30-talsmotionen har förmodligen redan blivit självuppfyllande... Vem sjutton vill debattera i ett forum där SSAPO censurerar, kontrollerar och samlar bevis för uteslutning?

HAM.SE är det enda forum där alla frågor kan diskuteras utan att placeras under detta bedrägliga klientels lupp.

Länge leve HAM.SE - ALLA svenska radioamatörers demokratiska forum!

73 de RM2D, Mats
 
Last edited:
SM0AOM citerade QTC:
"Det är fullt tillåtet att föra debatt i god ton inom t ex SSA medlemsforum eller i andra av SSA styrelse sanktionerade forum t ex hos lokala SSA klubbar"

Det kan väl ändå inte vara möjligt? Vem skrev detta?

Följdfrågorna blir:
När började SSA sanktionera andra juridiska personer?
Vilken instans har givit SSA denna rättighet.
Vad innebär sanktionerna, är det i första bemärkelsen en bestraffning eller i andra bemärkelsen kungsord?
Kommer SSA att införa handelsembargo mot föreningar med olydiga medlemmar? Sluta sälja utbildningskassen kanske?
Nästa logiska steg måste bli att SSA kallar hem distriktsledarna som förberedelse till militär intervention.

Har alltsammans kanske redan börjat? Inte otänkbart, det första offret i krig är alltid sanningen.
 
AOM:

"I detta finns det ett tydligt hot om åsiktscensur.
Dock tror jag att de som driver ham.se har sådan integritet så att sådana stolligheter stås emot."

SEK:
"Tagga ner lite om du vill vara kvar på forumet!"

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ang. motionen till årsmötet:
"Det är fullt tillåtet att föra debatt i god ton inom t ex SSA medlemsforum eller i andra av SSA styrelse sanktionerade forum t ex hos lokala SSA klubbar"

Vad är forum hos de lokala SSA-klubbarna som är sanktionerade av SSA:s styrelse???? Vaddå sanktionerade??? Rena snurren!!!

/Leif
 
Det vi sannolikt bevittnar är de sista dödsryckningarna av "hobbymyndigheten SSA",

Åtskilliga har levt i tron att SSA har någon form av särställning inom amatörradion och därmed har kunnat utöva
inflytande under myndighetsliknande former.

Efterspelet till totalhaveriet i Samverkansgruppen borde dock ha tagit dessa ur sina villfarelser.
Att SSA-styrelsen skulle kunna "sanktionera" andra fysiska eller juridiska personers former av opinionsyttringar borde falla på sin orimlighet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Suck... Inget av de forum jag administrerar / har administrerat har bett om SSA:s välsignelse.
Kan bara såhär direkt känna att jag / vi ger blanka greven i vad SSA eller någon anser att
vi skall eller får diskutera däruti!

Det här är nog det dummaste jag läst sedan jag gick i träslöjden....

,,, och det var länge sedan!
 
Ge er!

Snart tycker alla att ESR har blivit en samling bittra ryggdunkande självupphöjda rättshaverister. Kan ni inte låta bli att försöka tolka allt från SSA så negativt? Tänk om man positivt kunde samarbeta och komplettera SSA och Amatörradiosverige med den kompetenta kunskapen som många ESR-medlemmarna besitter, istället för att gnissla och tycka allt är elände och isolera sig i "vårat duktiga gäng"?

// Per
 
Last edited:
Back
Top