SSA och trolljakten

SSA är demokratiskt uppbyggd och jag anser att vi bör hålla ihop, alla radioamatörer i landet, och acceptera det majoriteten bestämmer och inte skapa "utbrytarrepubliker". Jag svarar i allmänna ordalag och orkat inte gå in på alla detaljer. Se helheten.

Angående "anarkister": Det är bara dem som känner sig träffade som skall känna sig träffade. Ingen nämnd, ingen glömd. Dessa är i minoritet, men en väldigt högljudd sådan, så man kan få för sig att det är allmänna meningen bland amatörer som dessa anarkister sprider. I vissa nämnda områden finns det fler av dessa anarkister men de är även här en minoritet trots att det ibland inte verkar så.

Mvh
Per YES

Utbrytarrepubliker skapas då centralmakten saknar förmåga att lägga örat mot marken och lyssna på gräsrötterna utanför hufvudstadens solida och dämpande ringmur.

Undrar vad nästa eskalering ska bli från de rätttrogna... Rättshaverister - anarkister - .... terrorister?

Förresten, du undvek smidigt min fråga om kilowatt och anarkism. Nu får du chansen igen YES! :)

Fast... du kan fokusera på andra debattörers inlägg först. Du märker ju själv att du gett dig ut på synnerligen porös våris och att du där redan placerats på tandemcykeln tillsammans med AND. Synd bara att en tandem bara har två sitsar. Det skulle behövas en handfull sitsar till för att cykeln skulle kunna anses komplett... och SSA befriat från odemokratiska tendenser.

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
SSA är säkert enligt dess stadgar avsedd att vara en demokratiskt förening. Men, med allt tossigt som hänt, så törs jag mena att den inte fungerat så en tid, och då skall alla goda krafter till för att rensa i träsket.

Om knepigheterna beror på bristande kunskap och insikt går det att rätta till. Om det däremot är utslag av småpåveri och arrogant självhävdelse blir det värre att fixa. Lite som det där med tillämpning av lag enligt Jante, och hur det brukar yttra sig.

Årsmötet stundar.

Med den turbulens som varit i (mest kring?) SSA den senaste tiden så måste årsmötet se till att det reds ut och rensas bland oegentligheterna. Det blir förmodligen inte en enbart trevlig föreställning, men nödvändig, om vi i fortsättningen skall ha en riksorganisation som kan samla oss.

Det värsta som kan hända vore att styrelsen ges full ansvarsfrihet trots snedspången och får möjligheten att fortsätta i samma spår som den kört ett tag. Hoppas innerligt att de som är med på mötet säger ifrån, att nu får det vara nog.

BGA skrev:
Vilken av dessa föreningarna drivs av tomtar och troll i tomteskogen på kullen?

Kanske det passar bättre med "sagoskogen" med tanke på fabler och dimmor?

/Janne
 
YES skrev; "SSA är demokratiskt uppbyggd och jag anser att vi bör hålla ihop, alla radioamatörer i landet, och acceptera det majoriteten bestämmer och inte skapa "utbrytarrepubliker"."
----

Det är en vanlig föreställning som många har men som nog var mer vanlig före andra världskriget. Man kan läsa mer om det synsättet som präglade SSA i samtida QTC då de som valde att stå utanför föreningen uppfattades som gratisåkare och på ett eller annat sätt parasiterade på föreningen. Alltså nära besläktat med vissa fackföreningar förr i tiden där man gärna ville tvångsansluta alla och de som inte ville inordna sig systemet fick det hett om öronen.

Vidare är det en vanlig föreställning att SSA på grund av att det är den största föreningen numerärt har någon sorts unik vetorätt och särställning. Typ en förening, en röst, en ledare. Före andra världskriget var det nog så i mångt och mycket men inte nu längre. Numera har vi alla lika rätt att ha en åsikt och faktum är att t ex PTS inte tar någon som helst hänsyn till medlemsantal i respektive föreningar. Det man värderar t ex i samband med remissyttranden är sakfrågorna som vägs mot de regler och lagar som finns och om förslagen vi lämnar ger ett mervärde eller på annat sätt kan anses vara bra så genomförs de så klart.

För att exemplifiera hur det kan gå till idag (i modern tid) så har ESR allt sedan föreningens bildande 2003 besvarat de flesta PTS remisser som rör amatörradio och spektrum. Våra yttranden har baserats på dels ITU-RR och dels vad som är IARU:s ståndpunkter samt vad som överenskommits i CEPT-gruppen där PTS är en av medlemmarna. Jag kan på rak arm inte komma på något yttrande som är ESR:s eget påfund och som inte har stöd i nämnda organisationers bakgrundsmateriel. Faktum är att det mesta som ESR föreslagit blivit verklighet och mycket genomförs just nu av PTS.

Även SSA har bidragit med remissyttranden och på flera punkter har vi varit helt eniga så för att inte ta åt sig all ära så får även SSA credit för en del saker som varit bra. Den som vill fördjupa sig i vad ESR yttrat sig om och vill jämföra med SSA:s yttranden kan ta del av dessa dokument via PTS då de är offentlig handling.

Detta är några exempel på hur olika föreningar men med olika målsättningar kan samexistera och var och en förening kan rimligtvis inte representera andra än sina egna medlemmar. SSA representerar sina och ESR våra. De som står utanför både SSA och ESR har enbart att följa PTS undantagsföreskrifter och är vederbörande nöjd med det så finns inga problem.

Det är också fritt fram att bilda fler föreningar med helt andra visioner och om deras mål och visioner tilltalar x-antal personer så får ju dessa en egen representant att föra deras talan gentemot PTS och andra myndigheter.

Har du en avvikande åsikt i denna typ av frågor Per och i så fall vem avgör vem som "äger rätt" att engagera sig i vissa frågor och på vilka grunder?

Jag har läst Wikipedia-definitionen av anarki och anarkist och känner mig inte träffad så det ordet är fullständigt verkningslöst på mig och säkert också på ESR.
 
Hej,

Tror jag skall bilda föreningen "Oberoende radioamatörers förening". För oss som vill vara oberoende!
Sedan tvångsansluter vi alla som står utanför SSA och ESR, eftersom de ju är oberoende, och för deras talan. :D

Vem som äger rätten att engagera sig? Svaret är; den som vill engagera sig, alltså alla!

//Anders
 
Hej,

Tror jag skall bilda föreningen "Oberoende radioamatörers förening".

Vem som äger rätten att engagera sig? Svaret är; den som vill engagera sig, alltså alla!

//Anders

Varför inte kalla föreningen SSB när vi likt håller på ? :D

Jag är med. En liten motsägelse: "Anarkister, förena er!"
 
Men Anders, om jag som är med i både ESR och SSA inte får bli medlem i ORF så är det ju odemokratiskt och då borde föreningen heta Odemokratisk Radioamatör Förening i stället. En sådan förening skulle kunna uträtta stordåd!
 
Dessutom skulle det bli den klart största föreningen, och därmed den som lämpligast för alla svenska radioamatörers talan.
 
Är bara en "lappjävel" i det här sammanhanget. Men visst betyder demokrati att man accepterar en opponion? Annars blir det ju pingpong utan någon på andra sidan! Och vad kallas det?
/Uffe
 
Last edited:
SM3CIQ:80865 said:
Är bara en "lappjävel" i det här sammanhanget. Men visst betyder demokrati att man accepterar en opponion? Annars blir det ju pingpong utan någon på andra sidan! Och vad kallas det?
/Uffe

Forrest Gump! :cool:
 
Varför inte kalla föreningen SSB när vi likt håller på ? :D

Jag är med. En liten motsägelse: "Anarkister, förena er!"

Hej,

Nja, risken är att namnförändringen till SSB kommer dela upp medlemmarna i två läger, USB och LSB.
Ännu värre är att CW entusiasterna kommer förmodligen bilda ett eget läger. :D

//Anders
 
VRZ de FUD
Det var kul skrivet tycker jag!
CW-gänget bildar naturligtvis Counter Wishers, med hänvisning till en annan tråd...hhrrrmm...
 
För att citera en god kamrat; "Vi skickar ut bärvåg, sen får mottagarna hacka upp den efter eget behag" :)
 
Back
Top