SSA och trolljakten

Ja visst göra det ont när monopol brista!

Det kan bara vara bra för demokratin att SSA tappat sitt monopol att tala för alla
radioamatörer - i synnerhet när de organiserar mindre än 50% av kåren.

Jag blev efter längre eftertanke medlem ESR och för att stödja IARU så är jag även
medlem i RSGB. Det blir en högre summa än att vara medlem i SSA. Dessutom, vill
jag skicka QLS så får jag göra det med reguljär post.

Det är alltså inte det låga priset som får mig att ha denna lösning, det är SSAs
konstiga beteende och dess styrelse totalitära uppträdande - vilket tydligt framgått
i brev till PTS och dess uttalande på SSAs hemsida.


ESR och dess representanter har mitt fulla förtroende att förhandla för mig i frågor
gällande amatörradio.
 
@YES
Vägen tillbaka till vad?

Det var länge sedan jag läste något så konstigt. Senast var någon demokratifientlig moition till ssa årsmöte tror jag. Är det den riktningen du pekat åt? Bakåt?

Point of no return är passerad.
 
ESR startades ju för att det inte fanns något intresse för den tekniska sidan inom SSA.
Jag kan inte se att föreningen har ändrat riktning eller inställning sedan den startades. Avsikten har ju aldrig varit att skapa en konkurrent till SSA utan snarare ett komplement inom det område där det finns brister.
 
Lilla ESR försöker helt enkelt vara en konkurrerande församling till det mycket större SSA, och tycker sig skaffat mandat för amatörradio-Sverige med hyfsat antal medlemmar som man fått genom sin teknikattraktion och låga medlemsavgift. Dessa medlemmar borde ta sig en funderare på vad man gått med i för förening.

ESR är ju trots allt en pytteliten förening men som gör stort väsen av sig i frågor som inte borde vara deras.

ESR som egentligen skulle varit en teknikfrämjande förening. Politik hör inte hemma i en sådan förening. Det har gått överstyr. Detta ställer jag mig inte bakom och tror jag slutar vara medlem i ESR helt enkelt.

73 de SM7YES

Ja, nog är det konstigt att läsa vad du skriver Per. Jag som är medlem i SSA och ESR, får inte ihop dina slutsatser.

Helt riktigt är inte ESR någon stor förening, inte ens tiondelen så stor som SSA. Jag har dock aldrig uppfattat att man försöker konkurrera med SSA. Tvärtom har jag sett ESR:s ledning uttrycka att man inte har någon ambition att bli "det nya SSA" och inte heller har något intresse av att vara en alternativ riksorganisation, med allt vad det innebär. Vi är en nisch-förening.

Stort väsen i de frågor som engagerar föreningen och dess medlemmar, ja! Och med all rätt! Jag finner det helt i linje med den från början uttalade policyn att värna om och stötta teknikkunnandet inom amatörradion. De frågor som väsnats mest under det senaste året, faller definitivt under den kategorin!

Jag uppfattar inte heller att ESR agerar elitistiskt eller har några sådana mål, utan drivs nog mer av hur vi ska kunna motivera och behålla de privilegier vi har, parallellt med en strävan att verka "teknikbefrämjande". Däremot anser jag att ESR agerar betydligt mer professionellt och på en mycket högre nivå än SSA i de skrivelser och myndighetskontakter som båda föreningarna har.

Slutligen, om man ska kunna leva upp till att vara teknikbefrämjande, som du skriver, kräver det ett engagemang för de sakfrågor som berör och påverkar teknikområdet, likväl som det kräver ett politiskt agerande. Politik är att vilja!

/Lasse
 
Ett villkorslöst samarbete mellan alla parter, oberoende av personkemier eller Stockholms-komplex, skulle gagnat amatörradio-Sverige. Att som ESR nu gör, isolera sig och köra sitt eget race (oavsett om man gjort ett bra arbete eller ej) och leka eget SSA, gillas bara av anarkister.

Om man nu har negativ kritik mot SSA-styrelsen och vägrar erkänna att de valts av en stor majoritet av de svenska radioamatörerna, kan man bara kallas för anarkist. Vi ser även denna företeelse både i väst-Sverige och Kalmar-området som domineras av motsvarande högljudda anarkister.

Bara ett konstaterande.

Ha det bra alla!

Mvh /Per YES
 
TJC skrev; "ESR startades ju för att det inte fanns något intresse för den tekniska sidan inom SSA. Jag kan inte se att föreningen har ändrat riktning eller inställning sedan den startades. Avsikten har ju aldrig varit att skapa en konkurrent till SSA utan snarare ett komplement inom det område där det finns brister."

Det är helt korrekt Anders. Styrelsen i SSA hade i slutet av 1990-talet beslutat att tona ner radiotekniken till förmån för en mer socialt inriktad verksamhet i syfte att locka fler ungdomar till hobbyn. Nedtoningen gjordes i flera steg. Först togs den forna Tekniksektionen bort och man ansåg att den lilla tekniken som trots allt fanns kunde hanteras inom de övriga sektionernas ansvarsområden. Nästa stora steg blev rekryteringskampanjen där fokus riktades om från att värna om en en teknikorienterad hobby till något som kan sammanfattas som trevlig samvaro och en mer operatörsinriktad verksamhet med contesting och sambandstrafik i fokus. Det satsades flera hundratusen kronor på broschyrer och annat rekryteringsmateriel för detta och projektet pågick under många år. Finns mycket att läsa om detta i QTC.

Vid tiden fanns en utbildningssektion som jag sedermera kom att ta över efter Lennart SM7KHF. Lennart stannade kvar inom sektionen och var en av de drivande. Till en början fungerade arbetet väl och sektionen arbetade tillsammans med PTS chefsjurist fram systemet med utbildningslicenserna UC och UN för att ge de ungdomar som saknade tillräckliga förkunskaper för att klara proven enligt den nya ordningen som PTS infört, baserad på T/R 61-02. Det var för övrigt också anledningen till att Lennart SM7KHF författade boken KONCEPT för amatörradiocertifikat, för att ge SSA ett nytt uppdaterat läromedel som mötte de nya kraven, eller rättare sagt ett underlag till de klubbar som vid tiden bedrev utbildningsverksamhet.

Men sedan lyckades SSA (ordf plus det inre gänget) med att utan resten av styrelsens vetskap köpa in restlagret av Per Wallanders bok Bli Sändaramatör som höll en betydligt lägre nivå än den nivå som PTS infört och som var T/R 61-02, d v s det vi har idag. Det uppstod så klart en hel del turbolens inom styrelsen som slutade med att revisorerna grep in och lade locket på. Man menade att frågan var så infekterad att det skulle skada SSA om hela denna affären kom i dagen. Sedermera avhölls ett styrelsemöte där styrelsen efter viss oenighet ställde sig bakom sin ordförande och i ett slag så skrotades KONCEPT-boken som av SSA godkänt läromedel samt att SSA återgick till den lägre nivån som gällt före att PTS införde T/R61-02 som kunskapskrav. Det som gjorde att SSA kunde kortsluta PTS var en lucka i lagen som gjorde att PTS inte längre hade stöd lagen för att ansvara för amatörradio och det gav SSA fritt spelrum att använda den gamla provfrågebanken samtidigt som man hävdade att denna uppfyllde T/R61-02 fullt ut. Alltså samma argumentation som vi hör än idag trots att PTS klargjort vad som gäller.

Om någon är intresserad av mer detaljer så finns det en omfattande sektionsrapport som vi försökte få publicerad i QTC nr 4 2002 men som inte kom längre än att dåvarande QTC-redaktören satte texten och skickade ett korrekturunderlag som vi godkände. Dåvarande ordf som var ansvarig utgivare vägrade dock publicera rapporten med hänvisning till att "Inget årsmöte har ställt krav på detaljerade verksamhetsberättelser från distrikten och sektionerna" och därmed gick medlemmarna miste om en del information som vi i sektionen tyckte var relevant att förmedla.

Det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess men den inriktning som fanns inom Utbildningssektionen i SSA i slutet av 1990-talet är faktiskt den samma som ESR kom att axla och driver vidare än idag. Detta som ett resultat av att radiotekniken inte hade någon plats i SSA utan ansågs skrämma bort ungdomar från hobbyn.

PS
Anarkist är ett starkt ord Per men det får stå för dig. Jag överlåter värderingen av detta på andra...
 
Per
Jag undrar om 8% deltagande kan kallas för en stor majoritet av SSA's medlemmar och än mindre en stor majoritet av Sveriges radioamatörer.

Återigen, det är SSA's styrelse som har isolerat sig totalt från medlemmarna och kommunikationen med medlemmarna har totalt fallerat. Det enda man satsar på är den sk ungdomssatsningen där man tar in ungdomar som är lätta att övertygas om att ordförande har rätt och alla andra fel, trots att fakta står mot ordförandes ord i många frågor.

Jag har fortfarande inte fått svar på många av mina frågor och nu senast ett mail där jag endast har fått ett svar som "Hej, tack för tipset" som svar på en klar och tydlig uppmaning om att komma tillbaka med ett svar på ett mail som behandlar olika frågor. Ordförande ids inte ens längre läsa mail och förstå innebörden och svara på ett korrekt sätt och resterande medlemmar av styrelsen sitter bara tysta bredvid och tittar på när ordförande raljerar med vackra ord utan innebörd. Jag kan inte förstå varför vuxna män med ett sådant långt arbetsliv och stort ansvarstagande i yrkeslivet bara sitter som nickedockor och inte har en egen röst i styrelsen.

Det enda vi kan konstatera är att den enda organisationen av dessa två som fungerar på ett medlemsdemokratiskt och dialogbaserat sätt är ESR.
Vilken av dessa föreningarna drivs av tomtar och troll i tomteskogen på kullen?
 
Last edited:
Om man nu har negativ kritik mot SSA-styrelsen och vägrar erkänna att de valts av en stor majoritet av de svenska radioamatörerna, kan man bara kallas för anarkist. Vi ser även denna företeelse både i väst-Sverige och Kalmar-området som domineras av motsvarande högljudda anarkister.

Hej Per,

Bara för min egen nyfikenhets skull, skulle du kunna utveckla det du skrev lite? Vem/vilka är det som vägrar erkänna att styrelsen i SSA valts av medlemmarna i SSA? Vad är det för företeelser i väst sverige och kalmar regionen du pratar om?

Mvh

//Anders
 
YES kommer med den ena märkliga uttalandet efter det andra....

"anarkist" ???

Tungt ord för att beskriva dina amatörradiokollegor, eller hur?

Anarkism – Wikipedia

Anarkist är en som struntar i alla regler ett samhälle sätter upp och lever efter eget tyckande och med skapande av egna normer...

YES, med handen på hjärtat, finns det inte mer drag av anarki i de som inte vet vad en kilowatt i effektbegränsning betyder... ???

Jag tror vi ska vara försiktiga med att eskalera debatten om SSA till den politiska arenan och de mest extrema avarterna inom den samma. Du spelar på exakt samma strängar som SSA:s märklige webbredaktör...

73 de LRR, Mats
 
YES

Du svarar inte på mina frågor, däremot höjer du rösten ytterligare och kallar dina amatörkollegor anarkister ?!?

Att dina kollegor brinner för sin sak och sina åsikter lika väl som du för dina ger dig inte rätt att sätta dig till
doms över oss andra. Även om jag inte delar dina åsikter så kommer jag alltid försvara din rätt att ha just
egna åsikter och din rätt att framföra dessa !

Om du vill ändra på den demokratiska ordningen är det inte anarki vi talar om, utan ett helt annat sorts statsskick...

Är det så att alla som inte är för är emot, d.v.s. att ordningen skall vara ett "tig och håll med annars åker du ut" ?!?

Är nyfiken på att höra dina åsikter och eventuella svar på mina frågor.
 
SM7YES skrev:
Om man nu har negativ kritik mot SSA-styrelsen och vägrar erkänna att de valts av en stor majoritet av de svenska radioamatörerna, kan man bara kallas för anarkist. Vi ser även denna företeelse både i väst-Sverige och Kalmar-området som domineras av motsvarande högljudda anarkister.

Nu är du riktigt ute och cyklar. Minsann tror jag inte att du cyklar tandem med -AND.

Ni bägge har totalt missförstått att vi lever i ett hyfsat demokratiskt land och inte i någon bananrepublik. Det ni inte vill förstå är att vi FÅR välja om vi vill vara med i en förening eller stå utanför. Vi FÅR t.o.m. vara med i flera föreningar samtidigt. Det här kallas Föreningsfrihet.

Vi FÅR också uttrycka våra åsikter fritt. Inom en förening eller utanför. Det här kallas åsiktsfrihet.

Beträffande politik har du själv nu virrat till det genom att påstå att vissa radioamatörers ägnar sig åt anarki. Då går det bara att dra slutsatsen att du tror att SSA är likställt med Sveriges regering och riksdag eftersom anarki är en udda form av statsskick. Måhända att du själv i så fall anser dig vara en etatist, om jag nu ska följa dig i den Stalinistiska terminologin. Dessutom faller ditt påstående på sin orimlighet eftersom dina anarkister, tvärtemot det begreppet står för, vill styra upp kaos och laglöshet. Har du helt missat det där med provfrågor, Harec etc.?

Jag tror helt enkelt att du liksom de flesta inom SSA missuppfattat allting. Och liksom de flesta inte orkar ta reda på vad det handlar om . Och liksom de flesta så får man inte reda på allt eftersom informationen till medlemmarna är enkelriktad.
Till skillnad från de flesta gav du dig i alla fall ut i polemik här, vilket ska hållas dig till godo. De flesta vänder bara ryggen till och sluter öron och ögon för man oooorkar inte..

Per, läs på och återkom sedan.

Edit: Ha.. ser den gode Mats redan hackat på dig för anarki, det var geografiskt närmare källan :)
 
Last edited:
"Anarkister och rättshaverister", som du, SM7YES tar till, är så pass missvisande och starka överdrifter att man häpnar. Hade du riktat dig till en person och inte en grupp, hade det varit direkt kränkande. Kanske förtal och i så fall åtalbart!

"Är argumenteringen svag - höj rösten" kanske illustrerar tekniken, för det kan väl inte vara "tomma tunnor skramlar högst"? Nej, det tror jag inte. ;)

/Lasse
 
Jag kläckte ett eget ordspråk en gång: "Även tomma grytor har öron...." :rolleyes:
 
I sidfoten står det sissåhär:
Just nu läser 20 personer den här diskussionen. (10 medlemmar och 10 gäster)
SM5AKU, SM3ZBB, SM0O, SM3BDZ, SM5DGE, SM0AOM, SM7MCD, JanneG

Och väntar kanske på att YES utvecklar sina synpunkter så att man kan begripa vart han vill komma.

/Janne
 
SSA är demokratiskt uppbyggd och jag anser att vi bör hålla ihop, alla radioamatörer i landet, och acceptera det majoriteten bestämmer och inte skapa "utbrytarrepubliker". Jag svarar i allmänna ordalag och orkat inte gå in på alla detaljer. Se helheten.

Angående "anarkister": Det är bara dem som känner sig träffade som skall känna sig träffade. Ingen nämnd, ingen glömd. Dessa är i minoritet, men en väldigt högljudd sådan, så man kan få för sig att det är allmänna meningen bland amatörer som dessa anarkister sprider. I vissa nämnda områden finns det fler av dessa anarkister men de är även här en minoritet trots att det ibland inte verkar så.

Mvh
Per YES
 
Last edited:
Snälla Per - kan inte jag få vara Trotts-kist!

Har ingen remote - dock är jag emot mycket, bl.a SSAs nuvarande stil :)


Allvarligt, när blev det så att man i.o.m sitt innehav av cert blev tvångsansluten till SSA.
Var i rikets lagar finner du stöd för en sådan uppfattning?

Som det redan nämnts råder i Sverige föreningsfrihet - du är fri att vara medlem i eller
starta nya föreningar. Så länge en förening inte bryter mot några lagar så den fri att
handla som den - och förhoppningsvis dess medlemmar, vill!

Hela din argumentation är djupt odemokratisk i och med att du vill frånta oss den rätten!
 
Last edited:
Svar till SM5KRI, som noterade ett datumfel på ssa.se:

Noterar att SCAG Newsletter No. 152 på titelsidan är märkt "SPRING 2013". Dessutom är flera sidor, bl a den med revisionsberättelsen från SM5KRI, märkta med "SCAG Newsletter 151".

Det är mänskligt att fela, men om du tycker att felen ska hängas ut här, så låt gå.

73,
Kjell PB3SM - SM6CPI
 
Last edited:
SSA är demokratiskt uppbyggd och jag anser att vi bör hålla ihop, alla radioamatörer i landet, och acceptera det majoriteten bestämmer och inte skapa "utbrytarrepubliker". Jag svarar i allmänna ordalag och orkat inte gå in på alla detaljer. Se helheten.

Per
Du skriver att SSA är demokratiskt uppbyggt samtidigt som du anser att, med rätta, att alla radioamatörer bör hålla ihop. Men du fallerar att se att SSA inte är demokratiskt eller ens sammanhållande för alla radioamatörer då SSA med stark vilja håller icke-medlemmar utanför och inte ens tillåter icke-medlemmar att ta del utav en del av SSAs forum för att kunna erbjuda och hålla en saklig och faktagrundad dialog med de radioamatörer som du säger bör hålla ihop. Detta beteende skapar just dessa "utrbytarrepubliker" samtidigt som SSA motarbetar den föreningen som har professionalism nog att kunna svara upp på myndigheters remisser.
Så, för att använda dina egna ord och utveckla dessa, se helheten med öppna ögon istället för med skygglappar.
 
Nog kan man anse att SSA är en demokratisk förening. Styrelse, revisorer och valberedning är demokratiskt valda av föreningens medlemmar. Om anledning finns kan medlemmarna kalla till en extra stämma och avsätta hela eller delar av styrelsen.

Att en förening håller icke-medlemmar utanför kan väl inte tyckas speciellt märkvärdigt. Många föreningar har på sin hemsida sidor som endast medlemmarna kommer åt. Så även ESR. Om man är intresserad av SSA och dess arbete kan man gå med som medlem och få tillgång till SSA:s medlemsforum och på så sätt kunna påverka föreningens verksamhet.

/Leif
 
Back
Top