SSA remissvar till PTS

Hej!

Som Mats skriver, man måste vara lite smart o taktisk.
Vi vill väl att amatörradion skall kunna överleva, jag tror att närma sig "anarki" likt det som råder inom ett annat, onämnbart, frekvensområde är fel väg att gå.

För egen del kör jag vanligtvis med "ganska hög" effekt med min Skanti TRP 8750 (750 W)
Ibland så luftar jag min Collins HF-80 med 1 kW.
Men, flera gånger per vecka så kör jag med annnan utrustning, UK/RT-320 och RT-77/GRC-9.
Härom dagen kom jag igenom en pile up (Indonesien, 14 MHz/SSB) med min UK/RT-320, 30 W och en högst fältmässig inverterad L med ett synnerligen slumpmässigt jordnät... Ganska kul att ta sig igenom!

För mig är den föreslagna 1 kW PEP gränsen helt OK, det finns några tillfällen då jag skulle vilja överskrida det o det är när jag får tag i en stor HF-8022, men den tiden den sorgen...

Mats, nästa gång vi hörs så skall jag kolla o du betalat... hi hi.
 
YES skrev; "Jag menar bestämt att de som kör höga effekter inte är ett problem. De är så försvinnande få. De kör ute på ställen utan grannar."

Så kan man tycka som enskild radioamatör men ett sådant uttalande skulle SSA väl knappast kunna sätta på pränt om man vill göra anspråk på att vara en seriös riksorganisation som vill verka för att amatörradio på lång sikt skall fortsätta vara en egen ITU-radiotjänst och om man vill bli tagen på allvar av PTS.

Det arbete som PTS nu gör och som ESR stödjer är att så gott det går harmonisera föreskrifterna med andra länders skrivningar med utgångspunkt från definitioner i ITU-RR t ex när det gäller sändarnas tekniska egenskaper, effekt m m samt när det gäller kompetenskraven, de överenskommelser som PTS gjort inom CEPT-samarbetet med andra länders telemyndigheter.

Inför den årliga revideringen av undantagsbestämmelserna ges användarna möjlighet att besvara PTS remisser och det har ESR gjort sedan föreningen bildades. Även SSA har besvarat PTS remisser liksom många andra intressenter. Var och en av intressenterna/föreningarna representerar dock bara sina egna medlemmars intressen. De svar som lämnas blir sedan PTS sak att värdera och implementera om det finns goda skäl för detta.

SSA har ingen särställning gentemot PTS Per utan alla som har synpunkter har exakt samma rätt och möjligheter att påverka. Så fungerar det i samhället idag. ESR har konsekvent refererat till skrivningarna i ITU-RR och CEPT när det gäller våra remissyttranden och det kan också vara förklaringen till att svaren tagits på allvar av PTS.

Om du jämför skrivningarna i nuvarande föreskrifter för amatörradio med de synnerligen innehållslösa som fanns i början av den "oreglerade tiden" efter 2003 så finner du att det på senare år har tillkommit en hel del som gjort att skiljelinjen mellan amatörradio och privatradio blivit tydligare än förut. Några inskränkningar i vår frihet har väl detta inte inneburit utan tvärt om så medverkar ett tydligt regelverk att bevara amatörradions status som en egen ITU-radiotjänst även i Sverige. Den skall vi vara rädda om Per.

En modern B:90 är vad som behövs på lite längre sikt, dvs att bestämmelserna för amatörradio bryts loss från undantagsföreskrifterna och kan bilda en egen fristående föreskrift. Tillstånd borde återinföras och med den en tillståndsavgift för att täcka upp PTS kostnader för handläggning av amatörradioärenden så att allt arbete som nu delegerats på ideella föreningar kunde återtas till myndigheten. Det vore optimalt anser jag.
 
Jag menar bestämt att de som kör höga effekter inte är ett problem. De är så försvinnande få. De kör ute på ställen utan grannar.

/QUOTE]

Jasså... minns tydligt från min tid som SM3:a en amatör som körde QRO (1 kW) med vertikal på sin balkong. Det var uppror i hans Brf. Själv avfärdade han alla problem som skitelektronik som inte tålde HF. Det hade varit intressant att mäta vilka fältstyrkor han lyckades prestera hos sina stackars grannar. Förmodligen hade det varit mer eller mindre lika mycket problem med 100 W. Hans Brf. gjorde processen kort genom att förbjuda hans radioverksamhet och problemet var ur världen. Omdömeslöshet, okunnighet och kanske framförallt tjuraktighet gör inte amatörradion någon större tjänst.
 
Det råder ingen oklarhet om att lagstiftarens intention att den effekt som lämnar sändaren skall
maximeras till 1 KW. Om det sedan uttrycks i maxeffekt toppeffekt eller PEP saknar betydelse, det
är samma sak.

Att mäta effekt i växelströmskretsar fick jag lära mig i yrkesskolan för 40 år sedan.
 
Jag repeterar min ironi: "Vi har ju så enorma problem med en massa svenska stationer som överbelastar frekvensbanden så ingen kommer fram." Varför då blanda in problem i Ryssland och på andra håll?

Jag hör knappt en enda svensk på banden. eller vad snackar vi om för problem???
 
Jag säger det igen, som jag uttryckt tidigare, men lite tydligare:
Storm i ett vattenglas.
Ett dussin skribenter (SSA-haverister) som tror de förespråkar hela Sveriges amatörradiokår, och går vid sidan av SSA och försöker få igenom återinförande av B90 under skallande rop: Snälla Televerket! Kom tillbaka!

Tror ni verkligen en majoritet av amatörradiokåren vill det?

Och vem har sagt att frihet under sin licens skulle ha med privatradio att göra? Menar ni verkligen att nya amatörer har ställt till det för hobbyn? Eller hur ska vi annars tolka ESR-ledningens uttalanden om diverse saker här på Ham.se och om frågorna som ESR-bedriver gentemot PTS ?
 
Jag repeterar min ironi: "Vi har ju så enorma problem med en massa svenska stationer som överbelastar frekvensbanden så ingen kommer fram." Varför då blanda in problem i Ryssland och på andra håll?

Jag hör knappt en enda svensk på banden. eller vad snackar vi om för problem???

Ironi eller ej...

Om man tror att effektproblem (eller avsaknad av sådana) är kopplade till ett visst land så vet jag inte hur man resonerar. Vi har en internationell radiovärld och det finns åtminstone ganska många som förstår att det kräver internationellt samarbete, internationella rekommendationer/regler, internationell harmonisering och internationell diskussion för att se till att vi alla kan samexistera.

Om det finns svenskar som ger sig rätten till att köra 25 kW med motiveringen att man inte "hör knappt en enda svensk på banden" och därigenom anser sig kräva friheten att bestämma vilken effektnivå som är ok eller ej... då är man både egoist, anarkist och haverist (med eller utan bokstavskombination).

Per, ta och lyft ögonen en aning över den skånska horisonten... det underlättar sannolikt för bättre överblick!

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
YES skrev; "...Eller hur ska vi annars tolka ESR-ledningens uttalanden om diverse saker här på Ham.se och om frågorna som ESR-bedriver gentemot PTS ?"

När det gäller vad föreningen ESR verkar för och värnar om så framgår det nog tydligast av föreningens nya måldokument där fokus ligger på;

"• Föreningen skall ha fortsatt huvudfokus på radioteknik och vågutbredning med tillhörande teknikgrenar.

• Föreningen skall långsiktigt verka för att amatörradiohobbyn även i framtiden ska utövas av personligt radiotekniskt intresse och utan personligt vinstintresse, som den beskrivs i ITU:s Radioreglemente och av PTS. Detta är grunden för att amatörradio skall kunna finnas kvar i framtiden under igenkännliga former.

• Föreningen skall långsiktigt verka för att bevara eller öka spektrumutrymmet så att frekvensband finns tillgängliga för radioexperiment och vågutbredningsförsök.

• Föreningen skall långsiktigt verka för att rätten till att undantaget från krav på CE-märkning av amatörradioutrustning i R&TTE-direktivet kan bibehållas. Detta är viktigt för att säkerställa möjligheterna för radioamatörer att modifiera, bygga och använda egna radiosändare i experimentellt syfte. Det är, och har alltid varit, fundamentalt viktigt för tillvaratagandet och utvecklandet av kunskapen hos tekniskt intresserade personer, vilket därigenom varit till gagn för samhället.

• Föreningen skall sträva efter att bevara sitt ursprung och arv genom att fortsatt förvalta amatörradions spektrum-, teknik- och kulturhistoria, för att därigenom vara bättre rustad att förstå och möta framtida utveckling.

• ESR skall sträva efter att appellera till såväl nybörjare som mer erfarna med olika behov och möjligheter att tillgodogöra sig information.

• ESR skall stödja att medlemmar hjälper varandra och delar med sig av erfarenheter."


Som du säkert kan konstatera är detta inte alls samma inriktning som SSA har. Det står varje förenings medlemmar fritt att utforma sina egna mål och sin egen verksamhet. Du som enskild radioamatör har sedan möjlighet att bli medlem och stödja den förening som bäst tillvaratar dina egna intressen och driver en verksamhet som du känner dig bekväm med. Finner du ingen förening som känns tillräckligt seriös så kan du välja att stå utanför. Fritt val Per.

Hela måldokumentet finns här för den som vill läsa mer: http://www.esr.se/phocadownload/Foreningen/ESR_malbild_och_fokusomraden.pdf
 
Jag säger det igen, som jag uttryckt tidigare, men lite tydligare:
Storm i ett vattenglas.
Ett dussin skribenter (SSA-haverister) som tror de förespråkar hela Sveriges amatörradiokår, och går vid sidan av SSA och försöker få igenom återinförande av B90 under skallande rop: Snälla Televerket! Kom tillbaka!

Tror ni verkligen en majoritet av amatörradiokåren vill det?

Och vem har sagt att frihet under sin licens skulle ha med privatradio att göra? Menar ni verkligen att nya amatörer har ställt till det för hobbyn? Eller hur ska vi annars tolka ESR-ledningens uttalanden om diverse saker här på Ham.se och om frågorna som ESR-bedriver gentemot PTS ?

Per, det är ingen storm. Det är åsikter och diskussion av teknisk natur kring termen uteffekt.

Inget annat.

Vi tar oss friheten att lufta våra åsikter och tolkningar av det som skrivits och som sagts av
andra i tråden. Samma frihet som du har att uttrycka dina åsikter, självklart.

Den enda som använt ordet storm är du och dina medvetet provocerande inlägg får mig
att undra om det är just en storm du vill tvinga fram ?

Ha en trevlig dag alla, tillbaks till jobbet för min del :)
 
Jag har argumenterat med dig SM7YES i andra trådar. Genom att studera dina inlägg i olika ämnen går det att sammanfatta din grundinställning vilken tycks vara "frihet till varje pris" och "först jag, sen jag, därefter kanske andra om det inte påverkar det som är mitt".

Sammanfattar jag inläggen i den här tråden så är de i första hand av teknisk art.
I andra hand påvisas hur den härledda tekniken ska tillämpas och samordnas, och det är i synnerligen kvalificerade sammanhang av betydelse för amatörradiokollektivet.
Först i tredje hand förs en sidodiskussion om vem (SSA) som går emot strömmen och bortser från ovanstående, på vilka grunder man gör det, och vem man företräder.

Den här tråden är liksom många andra ytterst lärorik och visar på sammanhang, tekniska och administrativa, som åtminstone inte jag kände till. Genom att ta del av denna kunskap lär åtminstone jag mig att man bör tänka längre än näsan räcker och att världen är större än Lasse liten och t.o.m. större än både SM7YES och SSA tillsammans.
 
Mats, nästa gång vi hörs så skall jag kolla o du betalat... hi hi.

Nu kan du kolla om ett par dagar... Medlemsavgift till ESR för 2014 betald via internetbank :)

Tack YES för "tummen upp" som stimulerande och påminde mig :)

73 de LRR, Mats
 
YES
"Menar ni verkligen att nya amatörer har ställt till det för hobbyn?" YES SIR, det menar iallafall jag, men det finns gudskelov undantag och de är ännu i majoritet - tror jag.

YES
"Jag menar bestämt att de som kör höga effekter inte är ett problem. De är så försvinnande få. De kör ute på ställen utan grannar."

Så att en glesbygdsbo som jag kan bete mig så här:
View attachment QL med DX.doc , OBS detta är det som du gärna använder IRONI.

YES
"Jag hör knappt en enda svensk på banden. eller vad snackar vi om för problem???"

Koppla in antennen!

Kul att "huggas" lite Per, önskar dig en skön helg.

/Uffe -CIQ "Haverist" :cool:
 
Kan bara konstatera:

1: Att ni vill bli nypta i nacken med hårdare bestämmelser på grund av problem som INTE existerar i detta landet, för att ni tror det kan hjälpa internationellt. Svensken skall offras som vanligt när det gäller att gå före, och visa gott exempel, i internationella frågor. Vill ni att PTS (likt Televerket förr) skall ha rätt som polisen göra husrannsakan hemma hos er också när de misstänker att du inte har skrivit loggbok?

2. Ni (dussinet) herrar tar denna lekhobby på ett alldeles för stort allvar och tror ni kan få "polisen" hålla ordning på er lekplats. Skall ni få PTS att jaga LIDs också? VI har ju så enormt många av den varan här i detta landet så vi måste ringa polisen?

3. Mats, Ja medlemsavgiften är en prisfråga för vissa och som du skriver får du flera års medlemskap hos ESR istället. Och det är ju ett smart sätt för ESR att knipa fler medlemmar förstås i sitt försök att skaffa legitimitet. Men som jag sagt tidigare här i forumet har tyvärr ESR-föreningen blivit missbrukat av ESR-ledningen i deras personliga vendetta mot SSA:s ledning. Men det kommer nu straffa sig.
 
Last edited:
Hej!

1. Att maxeffekten definieras till 1 kW PEP i stället för den "något luddigare" formuleringen som nu råder, definierar jag inte o at bli nypt i nacken ej heller uppfattar jag det som nämnvärt hårdare regler. PTS är välkomna att besöka mig för att kika på loggboken och utrustningen. Hör de av sig någon dag i förväg hinner jag svänga ihop en sockerkaka... Punkt 1 i ditt inlägg skulle passa in extremt väl i ett forum för radiotrafik som inte följer några bestämmelser.

2. Kanske är det du som missuppfattat hobbyn amatörradio? Genom att inte göra den till lekstuga så kan vi förhoppningsvis få behålla våra privilegier.

3. Även på denna punkt skiljer våra åsikter sig.
 
YES skrev; "...Ni (dussinet) herrar tar denna lekhobby på ett alldeles för stort allvar..."

Per, förhoppningsvis finns det fler än bara dussinet herrar radioamatörer som tar amatörradio på allvar och värdesätter våra unika privilegier med mycket stora frekvenstilldelningar och i princip obegränsade möjligheter att använda egenkonstruerade sändare, hög effekt m m. Kanske så många som 500 av landets aktiva skara inser detta på ett djupare plan?

Möjligen har du rätt i att den absoluta majoriteten av de svenska radioamatörerna och som enligt ditt synsätt SSA representerar ser amatörradio just precis som någon form av lekhobby där varje krav från myndigheten på motprestation upplevs som orättvis, onödig och som inkräktar på den personliga friheten att göra som man själv vill.

YES skrev; "Ja medlemsavgiften är en prisfråga för vissa och som du skriver får du flera års medlemskap hos ESR istället. Och det är ju ett smart sätt för ESR att knipa fler medlemmar förstås i sitt försök att skaffa legitimitet."

Det här med legitimitet eller inte är mycket intressant att fundera över. (Vi borde starta en egen tråd om detta.) Det verkar på dig som legitimiteten enbart är kopplad till medlemsantalet och att den förening som har flest medlemmar (SSA med c:a 5000) är den enda legitima föreningen som får lov att tala med PTS.

ESR har f n drygt 400 medlemmar, långsamt ökande, och kanske kan bli 500 på sin höjd. Denna övre gräns med tanke på att ESR trots allt är en ganska smal förening med starkt fokus på radioteknik och med inriktningen att värna om amatörradions fortsatta existens så som den specificeras i det nya måldokumentet. Men även om nu ESR bara representerar en minoritet så borde ESR kunna få vara en legitim förening i denna minoritets ögon. Eller vem avgör vad som är legitimt?

Vad det gäller W PEP eller bara W så har vi ju för länge sedan diskuterat effektgränser där du förespråkade fri effekt utan begränsningar. Resonemanget gick då ut på att så länge man inte störde någon så var det inga problem. Ungefär som fri fart på motorvägarna i Tyskland förr. Jag förstår att med dagens ospecificerade sätt att definiera effekten så går det att dra på ganska många kilowatt genom att kreativt hänvisa till att effekten kan beräknas som medeleffekten under en längre tidsperiod. Tar man även med lyssningspauserna så kanske 30 kW PA plötsligt blir legitima att använda? :)

Nu diskuterar vi införandet av begreppet PEP som definition av hur uteffekten mäts och jag ser inte varför denna lilla ändring i bestämmelserna skulle vara negativ för kollektivet och inte heller köper jag ditt påstående att "Svensken skall offras som vanligt när det gäller att gå före, och visa gott exempel, i internationella frågor." Tvärt om så är ju Sverige det enda landet som hamnat på efterkälken och långt utanför den internationella regleringen. Detta beroende på en miss i Lagen om Elektronisk Kommunikation 2003 där PTS blev av med sitt ansvar för amatörradio. Något som efter lagändringen den 1 juli 2011 PTS nu rättar till både när det gäller kompetenskraven och sändarnas tekniska prestanda, definition av effekt m m. Det är mycket bra och kan vi sedan bryta ut amatörradio ur undantagsbestämmelserna och lägga dessa som en egen föreskrift är det ännu bättre. SSA borde ta täten här och visa att man tar amatörradio på allvar och att det inte är en lekhobby man representerar.
 
Kan bara instämma till fullo med OID.

Om man har skräck för myndigheter och tror att PTS har eller kommer få resurser att smyga utanför stugknuten för att kolla vilka kontakter jag kört, så blir det kanske formulering i enlighet med YES punkt 1.

Om man dessutom inte tycker det är ett trovärdighetsproblem att köra med ett slutsteg som ger 3, 5, 10 eller 25 gånger tillåten uteffekt, bara för att man bor på landet utan grannar... blir även punkt 1 logisk.

Om man ser amatörradio som en "lekhobby" så passar man som handen i handsken på 27 MHz eller med PMR-apparater i båda händerna. Punkt 2 därmed även den logisk.

Punkt tre vet jag inte hur jag ska kommentera... Jag är lyckligt lottad och betalar halva SSA:s medlemsavgift till SRR, njuter av att ha månatlig utgående QSL-service till ALLA länder samt halva kostnaden per kort jämfört med SSA. Det som SSA är bättre med är tidningen QTC som håller en betydligt bättre nivå. SRR:s hemsida är dock bättre och forumen är inte politiskt styrda som på SSA.

Du ser Per... det finns plus och minus med allt - och det finns ett fåtal som har möjligheten att välja och vraka och skapa sig en mix av det bästa av två världar.

Att inte vara med i SSA har andra orsaker än de ekonomiska. Det handlar om en personlig övertygelse tills dess att jag ser ett embryo till möjlig förändring inom organisationen, samt en naturlig utgallring av folk i ledningen. Vem vet, man kanske söker medlemsskap igen med tanke på att det är omval för tre viktiga styrelsepositioner 2015 :)

73 de LRR, Mats

PS Litet humor i att notera vem som "like" YES inlägg :D föga oväntat...
 
Last edited:
och inte heller köper jag ditt påstående att "Svensken skall offras som vanligt när det gäller att gå före, och visa gott exempel, i internationella frågor." Tvärt om så är ju Sverige det enda landet som hamnat på efterkälken och långt utanför den internationella regleringen


och att det inte är en lekhobby man representerar.

Sverige är ett föregångsland när det gäller personligt ansvar, frihet och integritet. Åtgärder från myndigheter görs endast vid uppkomna problem, och det visar sig på många områden. Vi borde uppskatta denna moderna frihet!


Lekhobby? Jo det är det! Tyvärr måste jag meddela detta till alla er med näsan i vädret. Hur kan man tro något annat?
 
Last edited:
YES skrev; "Lekhobby? Jo det är det! Tyvärr måste jag meddela detta till alla er med näsan i vädret. Hur kan man tro något annat?"

Tack för att du är tydlig Per. Då står det fullt klart att vi har helt skilda uppfattningar.

Hur ser din argumentation ut för att amatörradiotjänsten i Sverige på lång sikt skall kunna motivera och försvara de frekvenstilldelningarna och alla andra privilegier vi åtnjuter idag?

Här kan man identifiera minst tre huvudspår, att som SSA valt, lobba för att regelverket för amatörradio minimeras och förenklas men ändå ger maximala rättigheter, att inte engagera sig i frågorna alls samt att som ESR valt, lobba för att de svenska föreskrifterna ansluter till definitionerna i ITU-RR och i övrigt harmoniseras med andra CEPT-länders skrivningar.
 
Hej!
Jag reagerade på detta att vår hobby skulle vara en lek. Det beror på hur man definierar lek, men det är ju en verksamhet som bedrivs i experimentsyfte av eget intresse och utan vinstsyfte, eller hur? Sedan kan diskussionerna om olika antenner och filter och PEP och föreskrifter bli hur allvarliga som helst men inte hur allvarliga som helst. Livet är ett helvete och sedan dör vi, och det gäller att hitta på något kul under tiden. Amatörradio är en bra hobby!

När det gäller synen på att amatörradion i Sverige har blivit en lekstuga så kan jag tyvärr bara konstatera att ni, det gamla sändaramatörskollektivet, själva har skulden till detta. Jag själv tog certifikat 2007, har varit "elektronikamatör" sedan tonåren, men inte fått tummen ur. Var på väg att ta ett T-cert på 70-talet men annat kom i vägen. Så jag har en SA-signal, och har fått höra från många "sändaramatörer" att jag inte är någon riktig amatör. Det är djävligt tråkigt att höra, speciellt om det sägs med ett hånflin.
Jag hade en helt annan förväntan på amatörradiokollektivet när jag tog mitt certifikat.

Min förväntan på amatörradiokollektivet var att det var en sammansvetsad grupp som drevs av ett gemensamt intresse, amatörradion. Så är ju inte fallet, det räcker med att gå till min hemort Göteborg där det finns radioklubbar och medlemmar som ligger i öppen fejd med varandra. Jag trodde inte detta var sant när jag hörde det första gången. Att sedan gå till SSA:s forum och börja läsa där och bli nertryckt i stövelskaften gör inte att min bild av gamla griniga gnistar förbättras.

En annan förväntan jag hade på amatörradiokollektivet var att de äldre medlemmarna i våra klubbar givetvis skulle ta hand om och stödja de nya medlemmarna och se till så att dessa fick en "bra start" i gemenskapen. Där av blev det intet.

Det är kanske här själva grundproblemet ligger, det är den berömda "samhällsutvecklingen". Sköt dig själv och skit i andra. Alla ideella föreningar brottas med problem att fylla funktionärsplatser och att hålla verksamheten i gång. För att inte tala om problemet att rekrytera nya medlemmar.

Alltså: om alla ni här i tråden som gnäller över lekstuga och att det var bättre förr skulle masa er ur er kammare där ni sitter och slösar energi framför datorn och ta er ner till er klubb och ta tag i ungdomsverksamheten och använda er oerhörda sammanlagda kunskap till att lära dessa nykomlingar hur man skruvar i en tradio och hur man uppför sig på banden så kanske det inte skulle vara någon lekstuga längre?

Det var bättre förr; det som var bättre var att alla tog ett kollektivt ansvar för varandra. Om grannens ungar gjorde något fel fick de en skopa ovett av min farsa rätt i fejset, eyeball QSO, och det hade bättre effekt än när deras egen morsa gastade. I dag skriver vi inlägg på Facebook och andra media och gnäller i stället. Det kollektiva ansvaret sträcker sig till att betala skatt och att rösta. "Någon annan" ska ta hand om resten. PTS? IARU? Putin? Obama?

Om vi ska få ordning på lekstugan i Sverige och ta det ansvar som amatörradiokollektiv som PTS har lagt på oss så är det lite snack och mycket verkstad som gäller.

För tydlighetens skull vill jag påpeka att amatörradiokollektivet i min värld är lika med ALLA som har en signal och inte hänger på medlemsskap i SSA eller andra föreningar. För att citera Refaat el Sayed; vi simmar alla i samma båt.
 
Back
Top