SSA:s Tekniklista

SM7DOU

Member
Jag har nu, tyvärr också via modem, under helgerna tvingats hämta hem en massa smörja som inte på något sätt ha med teknik att göra.

Det är väl känt att e-postlistor drar till sig en massa Messerschmittar och sådana med tangentbordsdiarré. Personer som enbart stör och inte tillför något annat än irritation. Just därför har man en moderator som ska ta syndarna i örat och i värsta fall utestänga dem från listan.

Men Tekniklistans moderator har vecka efter vecka låtit de inlägg som inte har med teknik att göra hagla över alla listmottagare. Eftersom det är en "Officiell" SSA-lista då drar det ett löjets skimmer över organisationen (för att inte tala om många inläggs-författare som tydligen bara är selektivt läskunniga). Samt gör att vi som ville diskutera teknikfrågor där inte står ut och avanmäler oss.

Dags för en modererad lista som enbart håller sig till ämnet.
Någon som kan åta sig ansvaret och starta en sådan på lämplig plats???
 
Varför Epost lista?

För min del skulle det hellre få vara ett riktigt bra diskutions forum för Teknikfrågor.

/SM3XMH
 
Skrevs ursprungligen av sm3xmh
Varför Epost lista?

SM3XMH

Därför att en lista skickas ut med automatik med mejl. Mycket enklare att följa än att behöva gå till en viss webbsida, snabbare också för oss som kör via modem eller handdator i kombination med mobiltelefon.
 
Skrevs ursprungligen av SM7DOU
Därför att en lista skickas ut med automatik med mejl. Mycket enklare att följa än att behöva gå till en viss webbsida, snabbare också för oss som kör via modem eller handdator i kombination med mobiltelefon.


Fördelarna med ett diskusions forum i stället för Epost tycker jag är de samma som du anger för epost..

Lättare å följa när alla inlägg i samma tråd kommer efter varan och inte i olika mail.

Snabbare därför man kan välja vilka inlägg man vill titta på man slipper hämta hem alla inlägg.

Sedan finns det ju vissa Diskutionsplattformar som har stöd så man kan prenumerera på de forum man vill och få dessa som epost.
 
Hej

Visst, tycker det funkar mkrt bra med att ha det på en sida.
Har själv kört med den typen av forum ett tag.
Man kan själv välja vilka ämnen ev diskution mm som du vill bevaka via epost, detta sker automastiskt om du själv skriver ett inlägg i det ämnet.
Se bla http://www.limmared.nu/index.php

Manuel
 
Hej!

Jag kan väl bara passa på att göra lite reklam för ESR. på http://www.esr.se finns både maillista (or) och WIKI för lite mera avancerat informations utbyte.

73 de SM7MMJ
 
Skrevs ursprungligen av SM7NZB
Teknikreflektorn finns ju arkiverad på:
http://listor.svessa.se/pipermail/teknik/
Då kan man välja vad man vill läsa.
/ Tommy SM6NZB

Om man nu vill vara med på ett erfarenhetsutbyte om teknik så är det det man vill läsa, oavsett om det är i mejl eller arkiv.

Att tvingas plöja igenom diskussioner om helt andra saker och ta del av rena personangrepp via SSA:s Tekniklista har jag inte någon som helst lust med.

I andra fall så ser moderatorn till att kväsa trådar som inte hör till ämnet, varför i hela friden kan inte den av SSA utnämnda moderatorn sköta sitt jobb?
 
Jo kväsa det är man ju bra på i SSA så där får jag ju hålla med på att man inte sköter sitt jobb
 
Så här ligger det till

SSA:s Teknikreflektor är en helt omodererad e-postlista.

Owe SM3CWE (DL3) sammanställer med jämna mellanrum en rapport till Styrelsen. Av rapporten framgår de olika typer av ärenden och frågor som avhandlats, antal inlägg i ett visst ärende etc etc.

Det finns alltså ingen moderator utsedd av SSA:s Styrelse. Sak samma gäller SSA FAQ som är en dito e-postlista för övriga icke tekniska frågor. Där görs dock ingen sammanställning alls.

Min spontana kommentar är att ju enklare frågorna är till sin karaktär och ju längre bort från ämnet teknik, ju fler meningslösa inlägg skapas, d v s allt fler debattörer engagerar sig i frågan.

Det är nog också svårt att få en seriös prägel på en öppen omodererad lista där deltagarnas tekniska kompetens spänner över hela bredden från "supernoviser" till yrkesproffs och där intresset dessutom spänner från internet, datorer, html-kodning till renodlad radioteknik på högsta nivå.

73

Bengt SM7EQL
DL7
 
Visst kan det bli många onödiga inlägg ibland... men det kan också ibland vara för många BRA inlägg om ett för mej ointressant ämne...

Jag rekommenderar er som inte gjort det att sätta upp ett filter i e-postprogramet så att alla mail som i ämnesraden innehåller [Teknik] flyttas till en särskild mapp!
Då riskerar du inte att av misstag radera ett privat mail som slinkit in i högen av onödiga brev från Teknikreflektorn!
 
Back
Top