SSA:s Telegrafikursdator,byggsats

tippe_66

Member
Hej på er! Jag ringde till ssa för att betälla telegrafikursdatorn? men där sa dom att den sedan länge var slut och för övrigt så kunde dom/hon inte ge så mycket mer info om den mer än att det var en sats "med gröna påsar med små saker i" :confused:

Därför vänder jag mig till er här ute......Telegrafidator?? vad menas?
har skickat email till SMOEPX men inte(ännu) fått något svar....!
försökt att hitta info om den på nätet men inte hittat mer än det står på hamshopen:

"Byggsats kontruerad av SM0EPX, för detaljerad information, se QTC 1994, nr ?, sid 40-43.
Hastigheten kan varieras inom intervallet 25- till 199-takt, 97 lektioner, inbyggd sändningsoscillator och inbyggd elbugg med minne samt skrivarutgång (1200 Baud)."

Någon som har denna byggsats och vill sälja den?
 
Som läget är idag, mer än tio år senare så gäller väl mer att nyttja den vanliga datorn som finns hos alla.....
Man jagar ett gratisprogram som ma nyttjar för att lära Morse.
Det förekommer även programvaror som gör datorn till en både Morseläsare och kodare.
Det finns säkert någon här på forumet som har bra tips på sådana program.

För du är ute efter att lära dig Morse vad jag förstår Tippe?
 
Det finns ett alldeles utmärkt litet gratisprogram som heter "G4FON Koch Method CW trainer" på http://www.g4fon.net/. Om man laddar ner och installerar detta så får man tillgång till ett högst avancerat telegrafiinlärningsprogram vilket bygger på en mycket "listig" inlärningspsykologisk metod som ursprungligen kommer från 1930-talet.

Programmet ger remarkabla resultat på ganska kort tid om man använder det på rätt sätt.
Den stora poängen är att man kan undvika "tröskeln" vid ungefär 50-takt där man annars tvingas att överge att se tecken som "korta och långa" utan istället hela tiden uppfattar man dem som ljudbilder.

Från början finns det inte svenska tecken, men man kan lägga till dessa om man önskar via en tilläggsfunktion i programmet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
cw kurs

Tippe66
Ett förslag är att prova radioskolan (kolla på ssa.)
vidare så har sk4sq en cd som är bra .
Det är bara att jobba på med blod svätt och endel tårar(jag vet -jag håller på...)
för disketten, kolla på: www.sk4sq.net
lycka till!
sa7aiy
 
byggsats m.m

Tack alla för snabba och bra svar..Men jag tror att jag uttryckte mig fel, att det finns morseprogram till datorn vet jag, använder just "G4FON" som nämdes, den funkar för övrigt bra i linux också genom Wine!

Men vad jag var ute efter var själva ELBUGGEN, men förstår på era svar att det rörde sig om en byggsats som Ditt:ar&Datt:ar!!

Tanken var att eftersom jag nu just genom Radioskolans telegrafikurs har kommit till Sändning så ville jag ha en elbug eller en morsenyckel...!!

tack igen för alla svar..!!
 
Last edited:
Den enklaste "elbug" som jag känner till är K1EL-keyern som består av en enda
8-bens PIC-krets. Den ska finnas som byggsats.

Är dock så konventionell att jag i första hand rekommenderar en "handpump" för den inledande träningen i morse-sändning.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
tippe_66 said:
Men vad jag var ute efter var själva ELBUGGEN, men förstår på era svar att det rörde sig om en byggsats som Ditt:ar&Datt:ar!!

tack igen för alla svar..!!


Skulle rekommendera att öva på en vanlig telegrafinyckel först och träna flitigt innan man börjar med en bugg. Börjar man i fel ända kan det bli lite knepigare ..
 
Telegrafi

CW är ju ett takt konststycke. Om du skall lära dig CW så är det som K-A och andra sagt en hederlig handpump som gäller, buggen kan du ta fram när du kan cw.:D
Så träna hand pump så hörs vi på straightkey dagen.
Lycka till
Lasse SM4IVE
 
Back
Top