SSA.SE och PTSFS 2013:4

Rent teoretiskt, kan man inte skruva ner uteffekten något på ett sådant steg så att det hamnar inom legal limit?

Jag har en bil som kan bryta mot alla gällande hastighetsgränser samt en motorcykel som kan dubbla alla gällande hastighetsgränser, men båda är försedda med uteffektreglering, den ena medelst fotpedal den andra medelst rull-reglage.

Man skulle ju kunna tänka sig att slutsteg är utrustade med liknande regleranordningar och det är upp till föraren/operatören att se till att man håller sig inom lagens gränser.

Sen vet både du och jag att det finns människor som kör för fort ibland, i alla länder i hela stora världen.
 
Rent teoretiskt, kan man inte skruva ner uteffekten något på ett sådant steg så att det hamnar inom legal limit?
.

Och exakt hur många tror Du det är som arbetar enligt den principen? Köpa ett slutsteg som ACOM 2000 har sina givna fördelar även för en som kör contest med tanke på att det är förmodligen det steg som enklast och snabbast kan byta band samt att det i steget finns överkapacitet för att köra Full Legal Power (i SM då en kW). Tror dock att man kan räkna de amatörer som kör så i contest på ena handens fingrar. Samma sak med de som har steg som OM2500, OM3500 och andra ännu värre muskedunder.

Power cheating inom contesting är dessutom mycket svår att beivra. Skillnaden mellan 1 kW och 4 kW är ju som bekant runt en S-enhet, vilket då frestar folk att inte ens tycka det är värt att investera i ett ACOM 2000, OM 2500/3500 utan börjar frestas att bygGa med smaskiga ryska rör och komma upp i storleksordningen 5-10 kW lekande lätt (eller med ljus och lykta jaga utrangerade kommersiella steg i samma eller större effektklass).

Att då komma med den synnerligen otroliga ursäkten att "jag kör 1 kW med mitt stora steg för det går så lugnt och fint" är som alla förstår nonsens.

Om man är föredöme för ungdomar inom hobbyn och dessutom är högt placerad inom hierarkin i en nationell förening, borde det ligga i personens intresse och moral att se tillåten uteffekt som en helig ko som aldrig överskrides.

I Europa har detta blivit en papperstiger utan dess like. Mitt nuvarande land är det största exemplet på detta, men andra länder i Västeuropa börjar knappa in på försprånget - Sverige inget undantag. Endast i Nordamerika tror jag att de flesta inte överskrider sin Full Legal Power, dvs 1.5 kW.

Allt handlar om morailsk kompass och börjar man vara flexibel med den i vissa frågor är jag övertygad om att steget inte är långt att trixa i andra delar oxo...

73 de Mats SM6LRR (innehavare av vad som i UA anses som ett QRP-steg, dvs ACOM 1010) :)
 
Last edited:
Rent teoretiskt, kan man inte skruva ner uteffekten något på ett sådant steg så att det hamnar inom legal limit?

Jag har en bil som kan bryta mot alla gällande hastighetsgränser samt en motorcykel som kan dubbla alla gällande hastighetsgränser, men båda är försedda med uteffektreglering, den ena medelst fotpedal den andra medelst rull-reglage.

Man skulle ju kunna tänka sig att slutsteg är utrustade med liknande regleranordningar och det är upp till föraren/operatören att se till att man håller sig inom lagens gränser.

Sen vet både du och jag att det finns människor som kör för fort ibland, i alla länder i hela stora världen.

Sådan regleringsmöjlighet har funnits lika länge som radio, då det inte är slutsteget som ensamt avgör uteffekten utan hur mycket man driver det... således finns inga tekniska hinder att hålla "fartgränsena"! :)

/Lasse
 
Remissen från SSA är ju otroligt defensiv och slapp.
Man menar om ändringen genomförs kommer PTS att får otroligt mycket tillsynsarbete. Som om det vore PTS ansvar om orena signaler förekommer hos radioamatörer?? Sedan ställer man en fråga till PTS: Hur ska radioamatören klara av att kolla sin signal?

Jag har inte hört på maken! Vad väcker en sådan attityd för respekt hos vår tillsynsmyndighet PTS och bland branschfolk?
Läser man om texten en gång till kan man få för sig att SSA ser Sveriges radioamatörer som ett gäng ansvarslösa tonåringar som måste skyddas från verklighetens förväntningar!

En annan sak slår mig!
Det är via denna oberoende site, ham.se, vi får reda på vad som faktiskt händer inom SSA. Jag ska villigt medge att jag inte kollat ordentligt om remissen varit publicerad på någon av SSA:s kanaler.
Fast....för mig det beror ju på att trovärdigheten i dessa kanaler är så låga numera så jag inte litar på informationen.
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Tack Lars -3KYH!
Ja, jag misstänkte det. Jag ske se om jag hittar den diskussionen och läsa på.
CUAGN

Tore
 
Jag grundar mitt påstående på bl.a. SSA:s remissvar nyligen där man inte vill ha några ytterligare skyldigheter när det gäller signalkvalitet.

Dessutom verkar det som om det här med effektgränser är en "öm tå" när det gäller "storfräsarna".
Ett visst mått av dubbelmoral går det att se i detta, gräsrotsamatören ska betala medlemsavgiften, hålla käften samt följa reglerna medan andra anser sig stå över dem.
Till vad används multikilowattslutstegen på Kvarnberget? Prydnader?

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Helt korrekt Karl-Arne finns två stycken utrangerade kortvågsslutsteg kapabla att leverera ca 5kW uteffekt på Kvarnberget, du har ju själv sett dem eftersom jag skjutsade dit dig en gång. Du jobbade med dessa när du var tekniker på Stockholm Radio vilka dessa kommer ifrån. Jag frågade dig redan då om du visste om det fanns slutstegsrör att få tag på men du svarade att det inte fanns enligt din kännedom, ja och där är vi nu. Vi har två fina slutsteg men inga fungerande slutrör. Så svaret på din fråga Karl-Arne är att de är mycket fina prydnader. Du är välkommen upp själv om du vill verifiera detta. Tag med din rörprovare så kan du få testa slutrören som vi har.

Personligen ser jag hellre att alla amatörer har slutsteg som ger minst 2kW i uteffekt som man kan köra med reducerad uteffekt och ha en ren utsignal istället för att man nu som nu ska skrämma ut sista watten ur sitt "lilla" slutsteg vilket skapar mycket skit i etern, det vet alla som kan nåt om radioteknik.

73 de Teemu SM0W
 
Med de specifikationer som dagens amatörsändare håller, i synnerhet de med 12V transistorslutsteg, kommer mesta skiten från sändaren och förstärks av slutsteget. Det vet också alla som kan något om radioteknik...

/Lasse
 
Personligen ser jag hellre att alla amatörer har slutsteg som ger minst 2kW i uteffekt som man kan köra med reducerad uteffekt och ha en ren utsignal istället för att man nu som nu ska skrämma ut sista watten ur sitt "lilla" slutsteg vilket skapar mycket skit i etern, det vet alla som kan nåt om radioteknik.

73 de Teemu SM0W

Stegen på berget gav ingen ren signal. Det var otäcka sidband från trefasmatningen.

/Roland
 
Ja, det remissvaret från SSA var ju ganska huvudlöst. I princip omyndigförklarar man samtliga svenska sändareamatörer.

Jämförelsen mellan motorfordon och slutsteg haltar lite. Min bil kan gå bra mycket fortare än vad som är tillåtet, men det kan alla bilar och det kostar inget extra.
Ett slutsteg som kan ge några kilowatt kostar nog en hel del mer än ett som "bara" klarar en kilowatt. Varför betala för något man inte kommer att använda?

Men vi amatörer har ju ingen pejl på vad vi gör, så det är kanske bäst att ha ett "headroom" på några kilowatt så att vi inte sänder ut en dålig signal.
 
Finns det nåt "precis 1kW"-slutsteg som klarar att köras en helg under CQWW RTTY ? En kilowatt ut RTTY är riktigt tuffa pix under 48 timmar QRV. Oftast är det nätaggregatet som sätter begränsningen.

Att jämföra en sådan här sak med privatfordon går alldeles utmärkt och åskådliggör med fördel var människas önskan om att "ha mera att ge" utan att för den skull gasa på i tid och otid.
Mina cykelkamrater säger att man måste snabbt kunna ta sig ur en farlig situation. Det är svårare med mopedcykel för där är man en sittande fågel på motorvägen.
Dessutom är det vackra ting att se på. Precis som en nyinköpt Ford, Volvo eller SEAT. Som står ensam i garaget?
Rättelse: slutstegen alltså!
 
Helt korrekt Karl-Arne finns två stycken utrangerade kortvågsslutsteg kapabla att leverera ca 5kW uteffekt på Kvarnberget, du har ju själv sett dem eftersom jag skjutsade dit dig en gång. Du jobbade med dessa när du var tekniker på Stockholm Radio vilka dessa kommer ifrån. Jag frågade dig redan då om du visste om det fanns slutstegsrör att få tag på men du svarade att det inte fanns enligt din kännedom, ja och där är vi nu. Vi har två fina slutsteg men inga fungerande slutrör. Så svaret på din fråga Karl-Arne är att de är mycket fina prydnader. Du är välkommen upp själv om du vill verifiera detta. Tag med din rörprovare så kan du få testa slutrören som vi har.

73 de Teemu SM0W

Teemu, det du säger är alltså att "prydnaderna" aldrig varit driftsatta på Kvarnberget, utan att Ni kånkade dit dessa steg med full kännedom att de aldrig skulle driftsättas?

Normalt brukar man finna lösningar med ekvivalenta rör även om de ursprungliga inte går att få tag i...

73 de Mats LRR
 
Jämförelsen mellan motorfordon och slutsteg haltar lite. Min bil kan gå bra mycket fortare än vad som är tillåtet, men det kan alla bilar och det kostar inget extra.
Ett slutsteg som kan ge några kilowatt kostar nog en hel del mer än ett som "bara" klarar en kilowatt. Varför betala för något man inte kommer att använda?

Jag håller inte med dig.

I vintras var jag ute och provkörde bilar som hade fler kilowatt och gick betydligt fortare än min Mazda pickup, men alla Porscharna kostade lite extra....

Jag kan fortfarande överskrida alla gällande hastighetsgränser med min Mazda, men det var betydligt roligare och säkrare att göra det i en 911 carera s4...
 
Stegen på berget gav ingen ren signal. Det var otäcka sidband från trefasmatningen.

/Roland

Hmm, har aldrig sett dig på Kvarnberget Roland? Du verkar ha mycket kännedom om saker som du inte vet någonting om?

1. Hur vet du så säkert att just dessa slutsteg användes då?
2. Hur vet du så säkert att ett sidbandsproblem beror på trefasmatningen?
3. När påstår du detta fenomen var aktuellt?

Jag kör mycket DX och kan väl nämna för dig att jag ofta hört dig i pile-ups och även du har en fruktansvärt dålig signal ibland med kraftiga nyckelknäppar, så du bör se över din utrustning.

73 de Teemu SM0W
 
Teemu, det du säger är alltså att "prydnaderna" aldrig varit driftsatta på Kvarnberget, utan att Ni kånkade dit dessa steg med full kännedom att de aldrig skulle driftsättas?

Normalt brukar man finna lösningar med ekvivalenta rör även om de ursprungliga inte går att få tag i...

73 de Mats LRR

Jo då ett av stegen har varit i drift en kortare tid, vi fick tag på ett helt rör från en radioklubb i SM6, även det var på hjärsken och är numera QRT. :(

Har funderat på att bygga om det med nåt ryskt rör framöver men spänningarna är inte riktigt bra samt att tiden inte räcker just nu.

73 de Teemu SM0W
 
Ok Teemu!

Jo, 2010 var ju ett bra år för SM på 80 meter, så kanske var det då steget var i bruk ett tag. Jag kommer i alla fall ihåg att jag hörde dubbla CW-toner med någon kHz mellanrum då du var QRV :)

I Ryssland finns det med all säkerhet något passande, men det kan kanske krävas att man anpassar spänningarna litet.

73 de Mats
 
Ok Teemu!

Jo, 2010 var ju ett bra år för SM på 80 meter, så kanske var det då steget var i bruk ett tag. Jag kommer i alla fall ihåg att jag hörde dubbla CW-toner med någon kHz mellanrum då du var QRV :)

I Ryssland finns det med all säkerhet något passande, men det kan kanske krävas att man anpassar spänningarna litet.

73 de Mats

Det var ganska många år sedan det begagnade rör vi hade gick sönder, så nej jag använde ej detta steg 2010. Sidbanden som jag bl.a. hade i CQWW 2010 som en hjälpsam amatör uppmärksammade mig på berodde på att den FT1000mpmkV som användes i testen hade fel i VCOn. Det är fler som råkat ut för detta, och som BDZ skrev, skickar excitern ut skit blir det knappast bättre efter slutsteget.

73 de Teemu
 
Nej det är sant Teemu. Bra Du lyckade hitta felet hur som helst, så då kan man utesluta steget ur den diskussionen.

73 de Mats LRR
 
Back
Top