SSA.SE och PTSFS 2013:4

För att få en uppfattning om hur bra signalkvalitet låter och uppträder, lyssna gärna på och runt omkring någon som använder t ex en professionell sändare från SRT. SSB-signalen klingar ut rent och fint i passbandskanterna utan "skvätt och sprätt". Outstanding!

Knappast någon skulle kunna avgöra, på signalkvaliteten, om så denna station körde 10 kW!

/Lasse
 
Hmm, har aldrig sett dig på Kvarnberget Roland? Du verkar ha mycket kännedom om saker som du inte vet någonting om?

1. Hur vet du så säkert att just dessa slutsteg användes då?
2. Hur vet du så säkert att ett sidbandsproblem beror på trefasmatningen?
3. När påstår du detta fenomen var aktuellt?

Jag kör mycket DX och kan väl nämna för dig att jag ofta hört dig i pile-ups och även du har en fruktansvärt dålig signal ibland med kraftiga nyckelknäppar, så du bör se över din utrustning.

73 de Teemu SM0W

Jo jag har varit på Karnberget några gånger.
Att det är ett slutsteg med trefasmatning hörs mycket väl med sidband i 300 Hz intervaller. Finns det några andra slutsteg med den matningen?
Jag kan garantera att jag inte har några nyckelknäppar sedan ett par år sedan jag byggt om riggen och kör signalen genom ett 250 Hz filter. Jag monitorerar själv i en annan mottagare och frågat andra. Tidigare gick signalen genom SSB-filtret i TX-läget och man kunde höra vissa nyckelknäppar under sändningsfrekvensen. Dock var dom svagare än på många andra ökända riggar.

/Roland
 
För att få en uppfattning om hur bra signalkvalitet låter och uppträder, lyssna gärna på och runt omkring någon som använder t ex en professionell sändare från SRT. SSB-signalen klingar ut rent och fint i passbandskanterna utan "skvätt och sprätt". Outstanding!

Knappast någon skulle kunna avgöra, på signalkvaliteten, om så denna station körde 10 kW!

/Lasse

Visst är det så.

De SSB/ISB-sändare som jag tycker "låter bäst" är
SRT SSA1000 och SSA400 med TD90 drivsändare.

Collins 618T-3 flyg HF låter också riktigt bra, och i markradiostationer (Shanwick)
Marconi H1141 med H1550 drivsändare. Även vid 10 kW PEP är första grannkanalen
undertryckt minst 60 dB.

Detta ordnar man med HF-motkoppling, VOGAD, nivåreglering "TGC" och lite, lite ALC.
Problemet är att kunna hålla sådana apparater i trim med dagens personalkostnader.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top