Bra Kenneth, du har närmat dig ett kritiskt tänkande men ännu har du inte alla bitar på hand så du förstår.
Jag nöjer mig med en av delarna som är oerhört väsentlig och som saknas i ditt underlag.
Redan kort efter att inbjudan till en samverkansgrupp kom havererade den inom SSA. Orsaken var, och är fortfarande, att det inte tilläts någon diskussion om vilken inriktning man skulle ha. Ja diskussion blev det ju, och är fortfarande både internt inom SSA och externt, men SSA:s styrelse formerade sin uppfattning utan att först fråga medlemmarna och fortsättningsvis har styrelsen varit orubbliga i sin inslagna väg.
Det tog ungefär två månader efter PTS inbjudan till en samverkansgrupp innan SM0DZB började sin kampanj mot de vars åsikter avvek från hans egna. Det var i flera fall 180 graders kappvändning då de som tidigare lovprisats över att vara oerhört kompetenta och stora resurser för SSA plötsligt blev gaphalsar. Efter ytterligare några månader var taktiken lagd, de som inte håller med mig är fiender och fienden är ESR. Detta var en så konsekvent hållning att alla SSA-medlemmar som inte var nöjda med hans resonemang var ESR-gubbar. Så SM0DZB har faktiskt startat den här polarisationen och mer eller mindre drivit många medlemmar att lämna SSA.
Jag kommer omedelbart att tänka på USA:s förre president Georg W Bush som efter terroristattacken mot World Trade Center startade en kampanj för att rensa ut terrorister. "De som inte är med oss är emot oss". Genom att polarisera och skrämmas tvingade han hela stater att blunda för vidriga handlingar. ESR har aldrig haft några problem med att dess medlemmar är med i SSA, tvärtom. ESR länkar t.o.m till SSA på förstasidan på sin webplats. SSA:s ordförande har konsekvent underkänt åsikter från sina medlemmar som också är med i ESR. Å andra sidan har han konsekvent nog också underkänt åsikter från de egna medlemmarna som inte är med i ESR.
Då en av SSA:s medlemmar, genom att begära ut kommunikationen mellan SSA:s representant SM0DZB och PTS, avslöjades att allt inte var så rosenrött som SM0DZB utmålade utan att SSA tvärtom gjort sitt bästa för att sabotera den unika möjligheten att påverka myndigheten direkt, ja då var det inget annat än ren skandal.
Här hade det fortfarande möjligen gått att styra upp och skyla över men SM0DZB har istället envist fortsatt sin konfrontationslinje, blånekat och skyllt sina tillkortakommanden på ESR. Till SSA:s medlemmar fortsätter han att lämna information som inte är med verkligheten överensstämmande. SM0DZB har till och med gått så långt att han på distriktsmöten kommit med rent förtal. Jag vill på ren svenska säga att alltsammans luktar skit. Och att den som gjort på sig blånekar och pekar på andra är rent ut sagt löjligt. Det här är inte ok Kenneth och det är inte alls i linje med god föreningssed.
Vi är många som försökt hålla emot och argumentera, och många av oss ser gärna att det blir en försoning. Men likt 12-stegsprogrammet för alkoholister måste början nödvändigtvis bli att man först erkänner sitt problem och gör avbön. Först därefter är det möjligt att gå vidare.
Det är snart ett år sedan jag som SSA-medlem krävde SM0DZB:s avgång för att få en möjlighet att gå vidare. Han sitter kvar, jag har lämnat SSA eftersom jag vägrar stödja en sjuk verksamhet. Det krävs ett kirugiskt ingrepp innan patienten SSA tillfrisknar. Då kanske jag och många med mig återvänder.