SSA.se och webbredaktören, återigen

Kenneth BZH skrev

... Tänk om samma skulle gälla som mellan ESR och PST att riksorganisationen Læstadianerna skulle få sitta i Ecklesiastikministerns knä och utgöra sig för att vara allena rådandet i kyrkofrågor i Sverige likt sekten ESR gör. - Tala om skandal. ...

He! Den hugger jag på direkt: I fallet provfrågegruppen var det 'Ecklesiastikministern' som bjöd in 'Læstadianerna', och andra, att i god sämja arbeta i ett gemensamt projekt. Skandal?

Nix, inte alls, utan ett unikt tillfälle till samarbete mellan myndigheten och bl.a. ESR, som bedömdes kunna bidra med mycken sakkunskap.

Vad jag vet så har ESR och/eller dess ordförande aldrig hävdat att dess åsikter skulle vara allenarådande, i något sammanhang. Om du kollar lite djupare så inser du snart att ESR's idéer och ställningstaganden överenstämmer mycket väl med IARU's.


En annan mycket större rikstäckande förening har en annan uppfattning. Dess årsmöte nyligen antog riktinjer som innebär att den föreningen de facto skall motarbeta IARU's normer vad gäller lämplig kompetens för att få tillgång till det som amatörradion erbjuder. Det är skandal om något.

Jag tror att jag fattat rätt. Om inte så är det tacksamt med tillrättalägganden här. Det var väl en fin lapp à la Brask?

/Janne
 
BZH skrev; "Det som är intressant är utöver detta är att ingen har svarat på mitt påstående att ESR är en liten sekt med förenigens 350 medlemmar och att denna sekt överhuvudtaget kan få delta i diskussioner med PTS och vad attan är ESR för en liten förening som nedlåter sig att angripa en syster organisation som SSA och där ESR ordföranden är en av dem som argumentera högst. Normal hyfs gör att tvister mellan föreningar löser man i det slutna rummet och inte på ett forum som HAM."
----

Men Kenneth. Du har ju redan fått uttömmande svar på varför en liten förening tillåts delta på lika villkor som en större förening t ex när det gäller kontakterna med PTS.

Det är inte fel att argumentera för sin sak och jag tycker fler borde göra det. Även du. Gärna baserat på fakta och i sakfrågorna så klart. Ang sekt så finns det ingen viktig anledning att besvara ditt påstående om nu frågan var riktad till mig. Tycker du personligen att ESR är en liten sekt så är det ju bara din uppfattning. I ett större sammanhang är den betydelselös.

Vid lördagens årsmötesaktiviteter som vi skriver om på Startsida - ESR hade 50 deltagare mött upp av de 390 som föreningen har just nu. Av dessa 390 är knappt 350 även medlemmar i SSA så kanske har då även SSA s k sektmedlemmar i sin förening.

BZH skrev; "Normalt i detta land innebär att små viljeyttringar och sekter enbart kan komma till tals genom lobbyister och debattinlägg – möjligen även genom hemliga kontacket i föreningslivets slutna rum."

Det var nytt för mig Kenneth. Jag upplever att såväl Näringsdepartementet som PTS visat särdeles stort intresse för våra remissyttranden. ESR representerar sina medlemmar på samma sätt som ditt exempel på fiskeklubben som kan yttra sig när det gäller fiskerätter eller vad än det må vara.

Såg att AKU hann före mig men det gör inget. Du behöver nog läsa svaren flera gånger Kenneth.
 
Hmm.... Knappt 50% av Sveriges sändareamatörer lär ju vara medlemmar i SSA. Här fick vi information om att närmare 90% av ESR:s medlemmar är även medlemmar i SSA. Det borde ju innebära att ESR:s medlemmar ger SSA ett större stöd än amatörkollektivet i övrigt.
Med denna fakta i bagaget så kanske det inte är så konstigt att dessa medlemmar i SSA kritiserar ledningen i föreningen när den nu gör sitt bästa för att sänka amatörradions status i myndigheternas ögon.

Visst kan man väl kalla ESR för en "liten sekt". Vi är ju lite annorlunda kufar. Men detsamma gäller ju då även SSA, en förening som även den är väldigt liten och har samma kufar som målgrupp.
 
Last edited:
Efter att ha läst diverse nu på ssa forum om att tiga ihjäl debatten med SA0BGA samt hur SM0DZB tolkar och styr i detta så har jag formulerat mina tankar och gjort ett inlägg. Jag saxar in det här med. Eftersom alla har tillgång till SSA forum.

"DZB Tore sluta nu att måla ut webbred som den duktiga.
Det är inte något synd om honom alls.
I detta fallet kan man säga att 1 gång är ingen gång. 2 gånger är en vana.
BGA har ju råkat ut för honom minst 2 gånger nu med påhopp på SSA's hemsida.
Detta är inte okej!!!!!!

Svara nu på direkta frågor till dig och sluta slingra dig som en hal ål.
Man ska lära sig att ta åt sig kritik även om det kommer från 1 medlem.

Angående ditt tilltag att tiga ihjäl frågor så kan jag dra en jämförelse eftersom du nu hela tiden drar upp hur duktig du har vart när du jobbat inom olika saker.
Inom min yrkesroll innebär ett sådant tilltag att genom tystnad bemöta något att man orsakar den andra psykisk misshandel detta är minst lika illa som andra former av personpåhopp och mobbing som du nu skulle sätta ner foten för.
Du gör som indianerna skulle säga talar med kluven tunga.

Skärp dig och kliv upp ur sandlådan nu!!!"
 
Hej Bengt SM7EQL – först ett stort grattis till ert årsmöte där 50 av föreningens medlemmar deltog , i mitt tycket en bra siffra som visar att föreningen har livskraft och framtidsmöjlighet.

Naturligtvis är det fritt för alla och envar att t ex besvara PTS remisser om amatörradio vilket ESR gjort sedan 2003 vilket jag inte kritisera utan mer gratulera att PST har givit er denna möjlighet.

– Och det är möjligen så att du missförstod mig i min kritik – min kritik är nog mer riktad mot PTS än just ESR i denna fråga. Om PST utfärdade den 14/10 2011 visar att ESR är en ”Riksorganisation med bred förankring i samhället” så är detta i mitt tycke en helt fel slutledning av PST – att en sekt på 350 personer utger sig för att var en riksorganisation må stå dem rätt men nog attan kvarstår min liknelse med Læstadianerna – Jag betvivlar inte att ESR har en demokratiskt vald styrelse med regelbundna protokollförda möten och fastställda stadgar mm. – men nog attan är ERS mer en lokal radioklubbar än en riksorganisation.

I mitt långa föreningsliv men även ett kort politiska liv har jag lärt mig att mindre grupper, sekter med flera som har ett starkt särintresse kan om de får sitta i beslutsfattarnas boning ställa till stor skada för det breda kollektivet vilket vi tyvärr ser var dag i samhället och jag är livrädd att en sekt på 350 personer som ESR är skall i detta brinnande särintresset som de har ställa till det för alla andra som inte har denna åsikt.

Som jag skrev tidigare har jag full förståelse för motsättningar mellan ESR-SSA efter att under lång tid följt inläggen här på HAM om SSA styrelse, förening som föreningens ordförande. Dessa inlägg har i mina ögon mer liknat vid stalking än just sakfrågor. Detta med denna motsättning är djupt beklagligt och skada och kasta ett löjes skimmer över alla oss radioamatörer i Sverige. Någon skrev en gång enade vi är starka - söndra vi är svaga och det gäller nog även här. Betänk Bengt vad de 50 medlemmar som var på ert årsmöte kunnat uträtta i Eskilstuna – säkerligen skulle en del av era hjärtefrågor kommit med i SSA handlingsprogram för framtiden.

Kritiken mot dig Bengt kvarstår –Jag känner inte dig Bengt direkt utan endast genom vad jag läst som du skrivit och av detta har jag en uppfattning. – Möjligen fel men om du företräder en förening så måste normal hyfs från din sida gälla och att du måste föregå med gott uppföranden och en förebild för medlemmarna i ditt umgänge med SSA (även om du upplever att du inte blir bemött på samma vis från SSA) – om inte kommer aldrig ESR kunna bli någon riksorganisation som ni önskar utan fortfarande att vara en sekt.

Hu det var inte meningen med pekpinnar här - ursäkta

Vänliga hälsningar Kenneth
 
BZH skrev; "Hej Bengt SM7EQL – först ett stort grattis till ert årsmöte där 50 av föreningens medlemmar deltog , i mitt tycket en bra siffra som visar att föreningen har livskraft och framtidsmöjlighet."


Tack tack, ja det blev ett bra möte med många fina tekniska föredrag som mer än jag nog uppskattade.

BZH skrev; "I mitt långa föreningsliv men även ett kort politiska liv har jag lärt mig att mindre grupper, sekter med flera som har ett starkt särintresse kan om de får sitta i beslutsfattarnas boning ställa till stor skada för det breda kollektivet vilket vi tyvärr ser var dag i samhället och jag är livrädd att en sekt på 350 personer som ESR är skall i detta brinnande särintresset som de har ställa till det för alla andra som inte har denna åsikt. "

Nu har vi ju den demokrati vi har och den öppnar för möjligheten att alla har rätt till en åsikt och att tala för denna. Enligt ditt synsätt förordar du något som i mina ögon mer påminner om någon sorts diktatur med en förening, en ledare osv. Men det är ju ganska många som tycker så. Inget som förvånar mig.

BZH skrev; "Om PST utfärdade den 14/10 2011 visar att ESR är en ”Riksorganisation med bred förankring i samhället” så är detta i mitt tycke en helt fel slutledning av PST – att en sekt på 350 personer utger sig för att var en riksorganisation må stå dem rätt men nog attan kvarstår min liknelse med Læstadianerna – Jag betvivlar inte att ESR har en demokratiskt vald styrelse med regelbundna protokollförda möten och fastställda stadgar mm. – men nog attan är ERS mer en lokal radioklubbar än en riksorganisation."

Tja, du är fri att bilda dig dina egna åsikter men det förändrar ju inte det faktum att PTS bedömde att ESR uppfyllde de krav man ställde och som sedermera gav anledning för PTS att efterhöra om ESR var intresserade att tillsammans med SSA och FRO få delegation för examination, utfärdande av amatörradiocertifikat och tilldelning av anropssignaler. Vi svarade genom en formell ansökan om delegation vilken sedan beviljades. Kanske skall du rikta din kritik mot PTS i denna frågan.

Ang begreppet riksförening så har ESR liksom SSA sina medlemmar spridda över hela landet och det vi sett över tid är att inget särskilt distrikt sticker ut. Det bedrivs ingen lokal verksamhet utan man får se ESR som en virtuell förening med sin "föreningslokal" på nätet med sina elektroniska plattformar som den gemensamma nämnaren. Den breda förankringen kan man väl se i det faktum att alla radioteknikintresserade är välkomna att bli medlem för en symbolisk summa å 50:-/år och att ESR är en förening som tar tillvara intressen som inte faller inom SSA:s verksamhetsfält och som man inom SSA inte värdesätter eller verkar för. På så sätt fyller ju ESR en funktion för dessa radioamatörer och de får en part som för deras talan gentemot PTS. Jag ser inte vad som är fel i ett sådant resonemang Kenneth, under förutsättning att vi båda värdesätter de demokratiska spelreglerna och värnar om yttrande- och åsiktsfrihet.

BZH skrev; "Kritiken mot dig Bengt kvarstår –Jag känner inte dig Bengt direkt utan endast genom vad jag läst som du skrivit och av detta har jag en uppfattning. – Möjligen fel men om du företräder en förening så måste normal hyfs från din sida gälla och att du måste föregå med gott uppföranden och en förebild för medlemmarna i ditt umgänge med SSA (även om du upplever att du inte blir bemött på samma vis från SSA) – om inte kommer aldrig ESR kunna bli någon riksorganisation som ni önskar utan fortfarande att vara en sekt."


Nej och jag känner inte dig heller mer än vad jag läst i dina få inlägg där jag kunnat konstatera att du faslåst din hjärna på ordet sekt och det gör att det du skriver blir svårt att ta på fullt allvar. Vad som är normalt hyfs kan så klart diskuteras men jag uppskattar möjligheten att fritt få uttrycka mig och om du läst vad jag skriver så har du rimligen inte kunnat undgå att jag i princip alltid bygger min argumentation på fakta med referenser som tål att källgranskas men som knappt någon orkar göra eftersom det är lättare att tycka en massa saker utan att ange källa. Så som du nu själv argumenterar nu trots dina femtio års erfarenheter av föreningsverksamhet och nu även politiskt arbete.
 
"Stalking" - är inte det även en form av idoldyrkan? :) :)

/Lasse
 
Last edited:
Bäste herr SA6BZH, du tillskriver ESR att vara en sekt upprepade gånger
oftast t.o.m i ett och samma inlägg.


Vore intressant att få reda på hur du definierar ordet sekt!

När jag hör ordet tänker jag på en sluten toppstyrd organisation av religiös
eller politisk karaktär. Den låter bara "vissa" sanningar förekomma och de
framför oftast av ledarna, alla andra åsikter förbjuds.

Om jag söker bland amatörradioorganisationer efter de som uppfyller dessa
vilkor så är inte ESR den förening som jag först kommer och tänka på!

ESR är transparent, som medlem blir man snarast överinformerad om vad
som sker inom föreningen och vad som hänt på möten med myndigheter
med mera.
 
Last edited:
Jag skulle vilja filosofera över det där med att en mindre förening inte ska ha mandat att företräda sina medlemmar om det samtidigt finns en större inom samma intressesfär.

I Sverige var demokratin förbehållen de besuttna för inte så särskilt länge sedan. Då var det så att man inte hade rösträtt om man inte tjänade tillräckligt mycket pengar och gränsen var satt så att det egentligen endast var förbehållet de besuttna att ha rösträtt. Om man nu inte var kvinna förstås. Kvinnor kunde ha hög inkomst och vara stormrika men fick ändå inte rösta just därför att de var kvinnor. Idag är det här tankesättet obegripligt men det var förenat med hård kamp under decennier för att få till en förändring.

I höst ska vi gå till val i Sverige. Förmodligen kommer det som vanligt att dyka upp röster på Musse Pigg-partiet och andra märkliga småpartier där somliga inte får mer än en enda röst. Men de är ändå med i valet, räknas och redovisas.

Vi har idag kommit därhän att vi får vara demokratiska även i det lilla, även om vi inte tjänar pengar och till och med kvinnor räknas. Att tänka sig att stämpla 350 medlemmar i landet som en sekt som inte räknas i det demokratiska rummet när det finns en annan organisation med 5000 medlemmar är att flytta positionerna sådär en 100 år bakåt. Eller möjligen några hundra mil geografiskt till diverse underutvecklade demokratier.

Man kan förstås sätta en tröskelnivå precis som åldersbegränsningen 18 år för rösträtt. Tröskeln skulle då kunna vara att föreningen verkat i si eller så många år eller att föreningen har överskridit beloppet x antal medlemmar. Problemet är dock svårt att realisera praktiskt eftersom det då krävs någon slags kvalitétskontroll eller deklaration av antalet medlemmar från föreningarna. Det här tror jag att politiker oavsett partitillhörighet skulle avvisa med kraft eftersom de själva har visat sig ha bekymmer med korrekt redovisning av medlemsantalet. Det har ju i vissa fall rentav blivit rättsak vilket förstås är pinsamt.

Men låt oss ändå leka med tanken. Hur många medlemmar skulle krävas av en förening för att ha rätten att uttala sig? Nu bortser vi från det som är lagstadgat här. Möjligen kan bokföringsnämndens utredning om hur många som krävs för att fylla villkoren för en förening vara av intresse. De menar att för att få kalla sig förening krävs en sammanslutning av minst två personer....

Vad säger du SA6BZH? Det är ju du som väckt tanken på en begränsning av lagen här, och dessutom gjort en liknelse med en rabiat religiös sekt långt uppe i norr. Hur tänker du att det borde fungera enligt ditt rättesnöre?
 
Jag undrar bara lite försynt vad SSA webbredaktörs sanslöst osmakliga utnyttjande av SSA hemsida har med ESR att göra? Jag finner det väldigt märkligt att man drar in ESR i alla diskussioner om SSA. Oavsett vad det handlar om så drar man in ESR i diskussionen och därmed flyttar fokus från den ursprungliga diskussionen.

Snacka om att vara livrädd för ESR!
 
Jag undrar bara lite försynt vad SSA webbredaktörs sanslöst osmakliga utnyttjande av SSA hemsida har med ESR att göra? Jag finner det väldigt märkligt att man drar in ESR i alla diskussioner om SSA. Oavsett vad det handlar om så drar man in ESR i diskussionen och därmed flyttar fokus från den ursprungliga diskussionen.

Snacka om att vara livrädd för ESR!

Helt riktigt och det kommer dessutom i regel från SSA ordförande, som drar in ESR i frågor som gäller helt andra saker och är därmed helt ovidkommande, vilket jag också påpekat på SSA forum. Som väntat ingen reaktion.

Bengt EQL skulle kanske börja odla skägg, för att fullt ut leva upp till epitetet sektledare! :)

/Lasse
 
Last edited:
"Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är så felfri som jag" tycks gälla i det inre gänget på SSA
 
Mycket har jag lyckats bli kallad under årens lopp, men sektmedlem!?! är nybliven medlem i ESR sedan årsskiftet, sekterist är faktiskt första gången någon utmålat mig som.

Ser med spänning fram emot vilka uppgifter Usama Bengt Lundensare kan tänkas ha i åtanke för mig häruppe i norr? Självmordsbomba Åre repeatern kanske? Skulle inte göra så stor skillnad då den är tyst mest hela tiden ändå ;)

Allvarligt talat Kenneth, hur i hela fridens namn tänker och uttrycker du dig?

/Johan
 
Ja det var otippat att bli förknippad med Læstadianerna Johan, men alla kan vi gå vilse i dimman så jag tycker vi ger Kenneth en ny chans att förklara sig. Jag kollade på Wikipedia vad det var för släkte och känner ingen direkt samhörighet med dem så jag klarar mig nog ändå - som Edvard Persson sjöng. Vi får ta det som ett skämt eller möjligen ett utslag av okunnighet. :)
 
Bengt!

Vi har nog anat detta, din rörtaliban och tillika telegrafi-fundamentalist, där!

Jag anar hur den straffande räknestickan kommer vina när ett QSO
genomförts på SSB eventuellt via en plastradio!
 
Nu hör det ju inte till tråden men den är ju, som vanligt :) , offtopic så det är väl bara att elda på....

Varför är det så svårt att ta till sig att en harmonisering är helt avgörande för vår framtida status? Går man på SSA linje kommer våra licenser/tillståndsbevis inte vara värt pappret dom är tryckta på så fort man sätter sin fot utanför landgränsen. Är inga, förutom ESR medlemmarna, intresserade av att kunna utöva hobbyn utanför Sveriges gränser?
 
Harmonisering betyder ju inte att man gör allting helt lika, utan att man känner till och accepterar varandras olika system. Att man trivs tillsammans i harmoni ... typ. Men, hur var det nu då ... hör SM7 till Sverige?
Sture
 
>>>Att man trivs tillsammans i harmoni ... typ.

Som att få köra lastbil på mopedkörkort då menar du typ. Hade vi fått välja fritt typ så hade vi syd-SM7:eek:r nog sällat oss till danskarna typ.
 
Harmonisering betyder ju inte att man gör allting helt lika, utan att man känner till och accepterar varandras olika system. Att man trivs tillsammans i harmoni ... typ. Men, hur var det nu då ... hör SM7 till Sverige?
Sture

Precis. Du har heller inte fattat poängen.....
 
Back
Top