SSA.se och webbredaktören, återigen

SM7EQL:
Hade vi fått välja fritt typ så hade vi syd-SM7r nog sällat oss till danskarna typ.

Ska man utbrista ÄNTLIGEN nu? Eller QSL HPE CU AGN 73 ES GB ..

Jag har hört berättas om ett gäng skåningar som samlas regelbundet och gräver ett dike med målsättningen att gräva loss Skåne från Sverige. Är du med där? :):):)
 
Det finns ju dom som tycker att vi ska dela Sverige vid Dalälven. Där behöver man inte ens gräva. Fast det blir ett mörkare och fattigare Sydsverige...

/ Göstha
 
ZBB DE EQL

Ja, jag känner till klubben som gräver bort Skåne men det var ju svenskarna som ville bli av med oss. Nä, vi står på stadig jord här men ställer så klart vissa formkrav på våra besökare och gäster. Mer om detta här. Scanian Embassy - Sk�nska Diplomatiska K�ren

Allt under tiden vi avvaktar BZH:s förtydligande ang den lilla sekten och vad han vill få fram med sitt budskap.
 
>>>Att man trivs tillsammans i harmoni ... typ.

Som att få köra lastbil på mopedkörkort då menar du typ. Hade vi fått välja fritt typ så hade vi syd-SM7:eek:r nog sällat oss till danskarna typ.

Hade det inte varit för att jag har ena dottern i Lund och den andra i Danmark, så hade jag absolut lånat ut min skyffel! ;) ;)

/Lasse
 
Ja det var trevligt att se att det finns en portion humor bland debattörerna och det skadar väl inte ibland? Men att man ville gräva bort Skåne...

Och moderatorn skrev att även om vi som vanligt avvikit från trådens ämne så var det bara att blåsa på.....

BZH skrev; "I mitt långa föreningsliv men även ett kort politiska liv har jag lärt mig att mindre grupper, sekter med flera som har ett starkt särintresse kan om de får sitta i beslutsfattarnas boning ställa till stor skada för det breda kollektivet vilket vi tyvärr ser var dag i samhället och jag är livrädd att en sekt på 350 personer som ESR är skall i detta brinnande särintresset som de har ställa till det för alla andra som inte har denna åsikt."

Man kan fundera på vilka intressen det breda kollektivet har och vad det är i ESR:s verksamhet och inriktning som Kenneth är livrädd för. Vilket är det starka särintresset?

På ESR Årsmöte den 12 april 2014 antogs föreningens nya målbild och fokusområden, Beslutet var enhälligt och även om innehållet i sig inte alls var nytt - i stora drag är det samma inriktning och ståndpunkter som gällt allt sedan 2003 då föreningen bildades - så finns de nu på pränt och kan kommuniceras ut på ett tydligare sätt så att ingen behöver tveka om vad det är för sorts amatörradio ESR verkar för och vilka mål föreningen har på lång sikt.

Jag passar därför på att ladda upp dokumentet här så att Kenneth BZH (och alla andra) kan ta del av innehållet och kanske också förklara vad det är i denna inriktning som hotar att ställa till stor skada för det breda kollektivet. Det bör påpekas att skrivningarna grundar sig på IARU:s dokument och även har stöd i både CEPT-samarbetet där PTS ingår samt att ESR:s syn på amatörradio tar avstamp i ITU-RR definitioner som beskriver amatörradio- och amatörradiosatellit-tjänsterna. Ungefär samma syn på amatörradio och hur våra unika privilegier skall kunna säkras på lång sikt har de flesta nationella IARU-föreningarna (t ex RSGB, DARC) runt om i världen så ESR;s ståndpunkter är inte särskilt unika mer än att huvudfokus riktats på själva basen och kärnverksamheten i hobbyn, d v s radiotekniska experiment för personer med ett tekniskt intresse.

Målbilden kan laddas ner här; View attachment ESR_målbild och fokusområden.pdf
 
Jag passar därför på att ladda upp dokumentet här...


Hej Bengt,

Inte för att vara petig men under sektion 3 "Kommunikation" i dokumentet så har det smugit in sig en extra punkt utan efterföljande text.
Är det kanske ett eget valfritt alternativ? I så fall skriver jag in "Flaskpost".. :)

Sorry, kunde inte hjälpa det.. :D

Mvh

//Anders
 
BZH skrev; "I mitt långa föreningsliv men även ett kort politiska liv har jag lärt mig att mindre grupper, sekter med flera som har ett starkt särintresse kan om de får sitta i beslutsfattarnas boning ställa till stor skada för det breda kollektivet vilket vi tyvärr ser var dag i samhället och jag är livrädd att en sekt på 350 personer som ESR är skall i detta brinnande särintresset som de har ställa till det för alla andra som inte har denna åsikt."

Man kan fundera på vilka intressen det breda kollektivet har och vad det är i ESR:s verksamhet och inriktning som Kenneth är livrädd för. Vilket är det starka särintresset?

Jag passar därför på att ladda upp dokumentet här så att Kenneth BZH (och alla andra) kan ta del av innehållet och kanske också förklara vad det är i denna inriktning som hotar att ställa till stor skada för det breda kollektivet. Det bör påpekas att skrivningarna grundar sig på IARU:s dokument och även har stöd i både CEPT-samarbetet där PTS ingår samt att ESR:s syn på amatörradio tar avstamp i ITU-RR definitioner som beskriver amatörradio- och amatörradiosatellit-tjänsterna. Ungefär samma syn på amatörradio och hur våra unika privilegier skall kunna säkras på lång sikt har de flesta nationella IARU-föreningarna (t ex RSGB, DARC) runt om i världen så ESR;s ståndpunkter är inte särskilt unika mer än att huvudfokus riktats på själva basen och kärnverksamheten i hobbyn, d v s radiotekniska experiment för personer med ett tekniskt intresse.

Målbilden kan laddas ner här; View attachment 3383

Jag börjar på fullt allvar tro att det i diskussionerna används för svåra ord såsom:
- "IARU", vad är det?
- "CEPT", vad är det?
- "ITU-RR", vad är det?
- "CEPT", vad är det?
- "IARU-föreningarna", vad menas med det?

Varför tror jag det? Jo - ett antal av de som tycker att ESR inte borde få finnas verkar ha totalt tappat sin historia. Vissa anser att det enbart ska få vara SSA som såsom nationell förening ska få representera kollektivet mot bakgrunden att vi minsann kollektivt ska hålla ihop mot något. Vad för något?
Denna typ av kollektiva samling bygger på att den samlande föreningen driver ett spår som går att ställa upp på.

Vilket spår driver SSA?
Nej! Det är inte det spår som är legitimt anser jag. SSA driver numera efter årsmötet i ett spår som inte strävar åt kollektivets bästas håll.
Det finns nu ett årsmötesbeslut på att SSA skall arbeta MOT de intentioner som lagstiftaren satt upp i och med ändringen av Lagen om Elektronisk Kommunilkation 2011. Det kan ni tacka SA0AND som motionerat fram denna inriktning vilken årsmötesdeltagarna röstade igenom. Med styrelsens goda minne.
Vidare innebär detta att SSA - som IARU-förening i Sverige numera inte arbetar efter IARU:s policy.
IARU är den kollektivt samlande organisationen för oss radioamatörer...
Och det är nu jag börjar tvivla om kollektivismens storhet.... Du då?

Jämför med ESR:s målbild. Gör det. Läs den och argumentera emot den utifrån kollektivets bästa. Lycka till!
 
KYH skrev;

"Jag börjar på fullt allvar tro att det i diskussionerna används för svåra ord såsom:
- "IARU", vad är det?
- "CEPT", vad är det?
- "ITU-RR", vad är det?
- "CEPT", vad är det?
- "IARU-föreningarna", vad menas med det?"


Ja det är just alla dess bokstavskombinationer som gör det så himla svårt att informera. Om vi använder korrekta benämningar och förkortningar så når vi de som redan känner till hur saker och ting hänger ihop och blir texterna allt för allmänt hållna, skrivna på ett populistiskt språk så finns i stället risk att läsarna som inte har så mycket grundkunskaper vilseleds samtidigt som de som är pålästa tycker att texten låter flummig.

Samma dilemma som i elektronikundervisningen där man ibland ser lärare som använder vattentunnor för att förklara hur elektrolytkondensatorer lagrar energi och hur en varierande påfyllnadsgrad av vatten ändå kan ge konstant utflöde. De som inte har några grundkunskaper i ellära "förstår exakt" hur en elektrolytkondensator fungerar medan de som behärskar elektroniken inte anser att förklaringen är korrekt och ger läromedlet underkänt. :rolleyes:

Det kanske kunde vara en god idé med en FAQ om detta... Vad är IARU där ingressen kunde vända sig till den breda massan och den längre brödtexten förklara i detalj med källhänvisningar på slutet. Som ett faktablad.
 
Hej,

Det är absolut ingen dum idé att försöka förklara mer av begreppen och varför vi har de "rättigheter" vi har.
Jag själv var inte så medveten om de olika begreppen tills för några år sen då jag flyttade till hus och fick fart på min hobby igen. När man började läsa runt så stötte man på många av de olika förkortningarna och man blev nyfiken på vad de stod för.

Sedan är det ju alltid en utmaning att hitta en lagom nivå att lägga sig på. :)

Mvh

//Anders
 
Vad är det för "rättigheter" man har som radioamatör som inte kreti och pleti har?
Har inte hittat något i PTS föreskrifter.

Det enda undantaget är väl att icke CE märkt utrustning får säljas till en licensierad
radioamatör?
 
Hej,

Med rättigheter menar jag t.ex det faktum att vi får använda det radiospektrum vi har tilldelat. Det är ju inte vem som helst som får använda det eller övriga frekvenser utan tillstånd. Ja, förutom de segment där man inte kräver tillstånd eller ett certifikat. :)

Mvh

//Anders
 
Vad är det för "rättigheter" man har som radioamatör som inte kreti och pleti har?
Har inte hittat något i PTS föreskrifter.

Det enda undantaget är väl att icke CE märkt utrustning får säljas till en licensierad
radioamatör?
Hej
Jag får hoppas att din fråga är allvarligt menad och att du av någon anledning inte hittar informationen på PTS hemsida.

Från PTS hemsida.
Enligt gällande undantagsföreskrifter (PTSFS 2013:4) innebär det att om du har ett amatörradiocertifikat får du använda radiosändare för amatörradio i de i föreskriften angivna frekvensbanden och enligt övriga angivna villkor utan krav på tillstånd enligt lagen om elektronisk kommunikation.

Vill du veta mera föreslår jag att du startar en ny tråd med din fråga.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Vad är det för "rättigheter" man har som radioamatör som inte kreti och pleti har?
Har inte hittat något i PTS föreskrifter.

Det enda undantaget är väl att icke CE märkt utrustning får säljas till en licensierad
radioamatör?
Jag har funderat mycket på det här och jag hoppas inte du -ASX uppfattar det här som något personligt, det är absolut inte min mening. Ber om ursäkt på förhand i så fall. Men jag tycker din fråga, eller möjligen synpunkt, i ett nötskal förmedlar vad grundproblemet är.

Sedan, får jag kalla det övervakningen, eller möjligen mer formellt avregleringen, så har gränser suddats ut. Det har växt fram en pseudo-amatörradio på 27 MHz bandet, man kör stora transceivrar, slutsteg, riktantenner, kluster, med mera, ja i allt så har det fått bli en parallell radioverksamhet. Jag vet inte riktigt vad man skall kalla det utan att bli påhoppad och spöad av de som har en egen bakgrund på 27? men amatör-radio är det inte.

Det unika i amatör-radion har suddats ut i det allmänna medvetandet hos de som har radio i stort som intresse och hobby. Kan inte detta medvetande klargöras, ja bli hur solklart som helst för alla, då har nog amatör-radion sett sina bästa dagar och privilegierna på sikt försvinna som här varnas för.

Orsaker och varför det har blivit så kan vi diskutera och ha olika åsikter om. Jag har min bild klar och jag klandrar ingen enskild, utan politiker och myndigheter som är ansvariga för avregleringen och den obefintliga kontrollen. Vi kan inte vrida klockan tillbaka utan nu lever vi med det här och får försöka ta det därifrån.

Jag ser bara en väg ut och det är utbildning, redan från första kontakten med amatör-radio måste man belysa och klargöra vad som är unikt. Kanske kommer det att bli svårare prov, eller åtminstone fler och bredare frågor i utbildningen som då ger att utbildningstiden blir längre. Här kommer de som utbildar, klubbar och förningar, att ha ett stort ansvar för att verkligen klargöra vad det är som gör amatör-radio så unikt och spännande. Sedan skulle väl ett visst mått av tillsyn och skärpning av tillsynen av vad som sker på banden vid sidan om amatör-radion inte vara fel heller. Nu skaffar jag mig säkert ovänner, men så är det ju. Så länge "kreti å pleti" kan köpa vad som helst och köra hur som helst vid sidan om amatör banden, varför då ens försöka förstå och uppskatta det unika i de privilegier vi har som radio-amatörer?

-Asx, om skillnaden i vad man egentligen får och inte får göra som olicensierad versus utbildad radio-amatör enbart vore som du skriver "att icke CE märkt utrustning får säljas till en licensierad radioamatör?" ja då förstår jag om det är svårt att se skillnaden. Men skillnaden är ju så mycket större. Om 27 fungerade som det skulle enligt bestämmelserna, ja då skulle det ju vara självklart att om man vill köra DX, samla Qsl kort, bygga och mecka med utrustning, då är enda lagliga chansen att utbilda sig och bli radio-amatör med dess privilegier. Då får du bygga, DX'a, samla exotiska kontakter med mera, använda många fler frekvensband än ett enda. Ja då skulle skillnaden bli solklar tror jag.

/Johan

Ps. ursäkta att jag bidrar till att tråden spårar ur och blir allt mer OT, för detta ber jag om ert överseende.
 
Last edited:
Det enda undantaget är väl att icke CE märkt utrustning får säljas till en licensierad
radioamatör?

Om inte lagen ändrats nyligen så är det så att icke CE-märkt utrustning får över huvud taget inte säljas till någon. Radamatörer är inte undantagna. Om de är det så sänd mig gärna ett tips om var någonstans detta står att läsa.

Att radioamatörer själva *importerar* saker och ting som inte är CE-märkt är tillåtet men endast för eget bruk. Man får inte sälja det vidare. Man får inte låna ut det. Man får inte ens skänka bort det. Endast eget bruk.
Med import menas här inkommet till Europa från världen utanför.

Ett företag inom Europa får köpa icke CE-märkt utrustning varifrån som helst under förutsättning att den ingår i en annan produkt som ska förädlas. Slutligen ska den produkten kunna CE-märkas på företagets ansvar. Om den ska säljas inom EU. Export utom EU har dock inte det kravet.

Jag avser här endast färdigbyggda saker som exempelvis radioapparater och dess tillbehör.

Det finns radiamatörer som köper fina nya radion utanför Europa och sedan, när nyhetens behag är borta, säljer den som begagnad inom EU (t ex SM). Det brukar ju gå bra så länge det inte står utsatt i säljannonsen att den är "köpt från bubbelibubb i Långtbortistan". Skriver man ut det så har man i praktiken satt sin dåliga potatis i någon annans åker (myndighetens).

Äldre apparater som emanerar från tiden före CE-kraven får fortfarande säljas begagnade. Ehuru de ju inte längre finns i nyproduktion. Till radioamtörer.

Rätta mig mycket gärna om jag har fel :)
 
Kort svar till ASX

Den riktigt stora grejen är att vi har rättighet och är betrodda att använda utrustning som vi totat ihop själva och att den inte behöver typgodkännas. Detta undantag från lag och bestämmelser gäller endast för oss sändaramatörer.

Förtroende vi fått bygger på att vi förutsätts ha det tekniska kunnande som gör att vi kan använda våra sändare utan att störa annan radiotrafik eller annans utrustning. Och, naturligtvis, endast på amatörbanden.

/Janne
 
Vad är det för "rättigheter" man har som radioamatör som inte kreti och pleti har?
Har inte hittat något i PTS föreskrifter.

Det enda undantaget är väl att icke CE märkt utrustning får säljas till en licensierad
radioamatör?
Vi får bygga elektronik och använda den utan krav på CE märkning.
Vi får bygga och handha högspänningselktronik, hantera spänningar, strömmar och radiofrekvens strålning som kan vara förenade med livsfara.
Vi får bygga, bygga om och använda sändare som inte är typgodkända, vi förväntas då själva se till att den inte sprider övertoner utanför vår band (Övertoner skall vara dämpade minst 40dB jämfört mot bärvågsfrekvensen).
Vi förväntas vara kapabla att hantera eventuella störningar som orsakas oss och som vi orsakar andra.
 
Vem som helst får för eget bruk bygga vad som i den allmänna handeln är CE märkt. Den rättigheten omfattar även
utrustning för amatöranvändning. Att använda sådan utrustning regleras dock av annan lagstifning.

Med benämningen "kreti och pleti" avsåg jag den del av befolkningen som inte innehar licens. Ej 27 användare.
 
Med benämningen "kreti och pleti" avsåg jag den del av befolkningen som inte innehar licens. Ej 27 användare.
Ursäkta, bara en nyfiken fråga; vad gör att du undantar 27 användare från "Kreti och pleti"? Mig veterligen är det trots allt en väldigt stor del av dem, även om många undantag finns, sannolikt en majoritet som inte är utbildade radioamatörer?

/Johan
 
Back
Top