SSA.se och webbredaktören, återigen

Vem som helst får för eget bruk bygga vad som i den allmänna handeln är CE märkt.
Jaha du var inte seriös, det var ett vedträ på Amatör - PR brasan.

Nej vem som helst får inte bygga vad som helst. Detta gäller oavsett om det är elektronik, mekanik eller kemi.

I vissa fall är tillverkning begränsad.
I vissa fall är innehav begränsat.
I andra fall är användning begränsad.
I vissa fall är spridning begränsad.
I ett fall har det varit förbjudet att ens tänka på saken utan tillstånd.

Men vad har CE märket med saken att göra?

För vanlig elektronik är det i de flesta fall tillåtet för vem som helst att bygga och använda något.
Förr fanns det även en effektgräns på 1000VA för självbyggen utan provningsplikt

Som du skriver är ofta användningen reglerad.

Du har fått svar i flera inlägg på vad som skiljer Radioamatörens rättighet från andras.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
På vilket sätt är jag inte seriös i min frågeställning? Vad har vi för "unika" rättigheter som radioamatör utöver de
rättigheter PTS ger oss som licensinnehavare?

ESR återkommer ständigt till dessa "unika rättigheter". Jag vill bara veta vad i dessa rättigheter består.
 
Nu hör det ju inte till tråden men den är ju, som vanligt :) , offtopic så det är väl bara att elda på....

Varför är det så svårt att ta till sig att en harmonisering är helt avgörande för vår framtida status? Går man på SSA linje kommer våra licenser/tillståndsbevis inte vara värt pappret dom är tryckta på så fort man sätter sin fot utanför landgränsen. Är inga, förutom ESR medlemmarna, intresserade av att kunna utöva hobbyn utanför Sveriges gränser?

ULF och övriga!. Du sprider en falsk bild om vad SSA står för. SSA tillämpar de krav som PTS ställt upp och kommer att ställa upp.

När det gäller harmonisering och CEPT så är det PTS som beslutar om nivån på certifikatsprov.Inget annat land eller CEPT kan, enligt CEPT:s beslut om denna rekommendation, överklaga eller underkänna ett annat lands beslut. Har du som i Sverige CEPT licens gäller den oavsett i vilket annat CEPT land du befinner dig. Men du måste följa de band och effektgränser som gäller i respektive land.

De finns en grupp amatörer som fått för sig att annat CEPT - land kan underkänna annat CEPT- lands beslut, detta är direkt felaktigt.

73 de Tore SM0DZB SSA:s ordförande.
 
På vilket sätt är jag inte seriös i min frågeställning? Vad har vi för "unika" rättigheter som radioamatör utöver de
rättigheter PTS ger oss som licensinnehavare?

ESR återkommer ständigt till dessa "unika rättigheter". Jag vill bara veta vad i dessa rättigheter består.

Sammanfattningsvis består de unika rättigheterna av två separata delar;

Den ena är de som finns uttryckta i Radioreglementet, där radioamatörer endast behöver uppfylla krav som att hålla sig innanför bandgränserna och tillämpa fria frekvensval utan kanalraster, och att inte överskrida effektgränserna.

Dessutom förväntas en radioamatör ha sådana kunskaper att vederbörande
bygger och använder sina sändare så att kraven på undertryckning av obehörig utstrålning utanför amatörbanden uppfylls.

Den andra är undantagen inom EU från de typgodkänningskrav som alla andra radiotjänster har på sina radiosändare. Dessa undantag från direktiven är specifikt härledda ur de ganska höga kompetenskrav som radioamatörer förväntas kunna uppfylla.

Inga andra spektrumanvändare har sådana friheter och undantag.

En träffande sammanfattning av saken utgörs av denna tyska läsövning:

"Worin unterscheiden sich CB- und Amateurfunk?
Im CB-Funk wird das Gerät geprüft, im Amateurfunk der Funker"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
SM0DZB skrev bl.a.

ULF och övriga!. Du sprider en falsk bild om vad SSA står för. SSA tillämpar de krav som PTS ställt upp och kommer att ställa upp. ...


Tore, må så vara, att SSA följer PTS's statuter vad gäller godkännande vid licensprov. Antar att det är de kraven du åsyftar.

Kanske kan jag anses tillhöra de där "övriga!" du refererar till och känner mig i så fall närmast hedrad. Har dock inte spridit någon falsk info. Det ligger liksom inte för mig, och jag kan inte se att någon av de "övriga!" gjort så.


När nu info vad gäller kunskapskraven här i SM börjar spridas, uppkommer en knepig situation. Våra krav, om jag fattat rätt, når inte ens, eller knappt, upp till novisnivå i andra länder. Ändå har vi med denna vår enda licensklass rättigheter jämförbara med den högsta klassens i omvärlden.

Du säger att andra länders förvaltningar inte kan underkänna vad PTS beslutat, men visst vore det inte orimligt, kanske till och med naturligt, om dessa andra förvaltningar angav att vi nu får hålla oss till deras respektive novisklassers möjligheter när vi kör utomlands?

Det är ju inte papperet som sådant, utan de kunskaper det dokumenterar som ger oss rättigheter, och "vår" CEPT-licens med sin enda nivå har idag inte längre den status den haft. Detta är fakta som omvärlden upptäckt och börjat kommentera, otrevliga men ändå fakta.

Situationen är inte rolig. Jag går inte in på hur och varför vi hamnat här. Det vet du säkert bättre än jag.

Om jag, återigen, fattat rätt så kommer SSA inte att medverka till att införa flera licensklasser här hemma. Det är olyckligt och kommer inte att fungera framgent. Jag tror att föreningen snarast bör ompröva den ståndpunkten.

Inser fuller väl att det inte blir fråga om några "omprov" för oss som redan har vårt cert idag (det skulle se ut det!), men det hindrar inte att vi återgår till tidigare ordning med fler nivåer för dem som licenseras framöver.

Kanske bäst att tillägga att detta är rent personliga synpunkter, oavsett vilken eller vilka organisationer jag råkar tillhöra. Skulle de i någon mån sammanfalla med andras så är det enbart trevligt, tycker

/Janne
 
Last edited:
ULF och övriga!. Du sprider en falsk bild om vad SSA står för. SSA tillämpar de krav som PTS ställt upp och kommer att ställa upp.

När det gäller harmonisering och CEPT så är det PTS som beslutar om nivån på certifikatsprov.Inget annat land eller CEPT kan, enligt CEPT:s beslut om denna rekommendation, överklaga eller underkänna ett annat lands beslut. Har du som i Sverige CEPT licens gäller den oavsett i vilket annat CEPT land du befinner dig. Men du måste följa de band och effektgränser som gäller i respektive land.

De finns en grupp amatörer som fått för sig att annat CEPT - land kan underkänna annat CEPT- lands beslut, detta är direkt felaktigt.

73 de Tore SM0DZB SSA:s ordförande.

Tore,

Dina falsarier har smutsat ner tilltron till SSA under flera år.

Är det inte dags att du inser att "dina sanningar" hör till historieböckerna... ???

PTS har tydliga internationella direktiv att följa vad avser kompetensnivåer för HAREC. Det är inte upp till SSA eller dig personligen att avgöra om provfrågorna är i enlighet med den kravspecifikation som ställs.

PTS avgör numera detta utan SSA;s eller Din personliga inblandning - tack vare det faktum att Du personligen havererat samarbetsgruppen.

När ska du inse att dina åsikter är irrelevanta?

Att 120 ynka medlemmar i SSA gav dig "formell ansvarsfrihet" betyder ingenting för PTS!

Somna om Tore och inse att loppet är kört för SSA att påverka PTS om provfrågenivån...

LRR, Mats
 
Last edited:
Hej Janne.
Nej du far inte med felaktig information. Din "oro" är helt obefogad. Inget annat land kan ange vilken nivå exempelvis Sverige ska ha på proven. Det är den beslutsmodell som CEPT valde för denna rekommendation. Det anges inga krav på hur många frågor eller svårighetsgrad det ska vara på frågorna. Det finns en ämnesförteckning som telemyndigheterna KAN plocka ur. Det har PTS gjort.Det var PTS som ställde upp kraven för nuvarande frågor. De angav hur många ämnen det skulle vara och antalet frågor.

Det är stor variation mellan länderna när det gäller provfrågor. Några har fler frågor än vad vi har, andra har färre frågor. Svårighetsgraden varierar också såväl när det gäller teknikområdet som för regler och trafikkunskap.Exempelvis har Norge något enklare frågor i teknik.CEPT och många CEPT länder känner väl till vilka prov Sverige har och hur administrationen verkställs av SSA.

Det du målar upp kan inte inträffa. Det är upp till PTS att besluta om detta.Och som jag skrev tidigare följer SSA
de krav som PTS ställer upp för provfrågor. Det har vi gjort och det kommer vi att göra när PTS tar fram nya krav.

73 de Tore SM0DZB Ordförande i SSA..


Tore, må så vara, att SSA följer PTS's statuter vad gäller godkännande vid licensprov. Antar att det är de kraven du åsyftar.

Kanske kan jag anses tillhöra de där "övriga!" du refererar till och känner mig i så fall närmast hedrad. Har dock inte spridit någon falsk info. Det ligger liksom inte för mig, och jag kan inte se att någon av de "övriga!" gjort så.


När nu info vad gäller kunskapskraven här i SM börjar spridas, uppkommer en knepig situation. Våra krav, om jag fattat rätt, når inte ens, eller knappt, upp till novisnivå i andra länder. Ändå har vi med denna vår enda licensklass rättigheter jämförbara med den högsta klassens i omvärlden.

Du säger att andra länders förvaltningar inte kan underkänna vad PTS beslutat, men visst vore det inte orimligt, kanske till och med naturligt, om dessa andra förvaltningar angav att vi nu får hålla oss till deras respektive novisklassers möjligheter när vi kör utomlands?

Det är ju inte papperet som sådant, utan de kunskaper det dokumenterar som ger oss rättigheter, och "vår" CEPT-licens med sin enda nivå har idag inte längre den status den haft. Detta är fakta som omvärlden upptäckt och börjat kommentera, otrevliga men ändå fakta.

Situationen är inte rolig. Jag går inte in på hur och varför vi hamnat här. Det vet du säkert bättre än jag.

Om jag, återigen, fattat rätt så kommer SSA inte att medverka till att införa flera licensklasser här hemma. Det är olyckligt och kommer inte att fungera framgent. Jag tror att föreningen snarast bör ompröva den ståndpunkten.

Inser fuller väl att det inte blir fråga om några "omprov" för oss som redan har vårt cert idag (det skulle se ut det!), men det hindrar inte att vi återgår till tidigare ordning med fler nivåer för dem som licenseras framöver.

Kanske bäst att tillägga att detta är rent personliga synpunkter, oavsett vilken eller vilka organisationer jag råkar tillhöra. Skulle de i någon mån sammanfalla med andras så är det enbart trevligt, tycker

/Janne
 
Tore

Jag ger mig inte in på någon mer omfattande polemik om detta nu. Har för dåligt på fötterna för att kunna föra den diskussionen.

Dock, med anledning av vad du nu skriver och av nyfikenhet:

Är det PTS eller SSA, eller någon annan, som har formulerat frågorna i den provfrågebank som SSA har använt under ett antal år under "den avreglerade tiden"? Dvs, är det PTS, eller någon annan, som fastslagit den kunskapsnivå som gäller för de cert SSA ger ut idag?

Du säger att det hemska senario jag målade med nedklassade rättigheter för oss utomlands inte kan inträffa. Så gott det vore om du har rätt! Jag är fortfarande fundersam på om vi inte kan råka ut för detta om vi inte ser till att bättre matcha våra krav mot omvärldens.

Jag ger mig där för stunden; bäst att låta kroppen få ro en stund innan morgondagens eventuella vedermödor.

/Janne
 
Last edited:
Jag, med min begränsade kunskap i EU-gemenskap inom detta område, CEPT, förstår det som att varje lands telemyndighet är suveräna att fastställa den kravnivå som ska gälla för respektive lands sändaramtörer, liksom hur många certifikatsklasser det ska finnas.

Så långt är jag med dig Tore/DZB, och det är också detta förhållande som du gång efter gång upprepar till försvar för din och SSA:s linje.

Men du har nog inte insett, eller vill inte inse, problembeskrivningen och frågorna runt den! Det är nämligen inget svar på hur vi kan komma att klassas av andra länder inom CEPT, när det gäller vilken behörighet som vår nuvarande certifiering ska nå upp till i dessa andra länder inom CEPT!

I lilla ankdammen Sverige kan vi nog plaska på i godan ro, all den stund vi följer de direktiv som uppställts av PTS. Vad våra certifikat, med dagens standard, gäller för när vi som sändaramatörer kommer till andra länder inom CEPT, det har vi inga garantier för, då det är upp till dessa länders telemyndighet.

Detta har PTS insett, vilket också är hela anledningen till att deras översyn initierats! HAREC (rekommendationerna om harmonisering) är väl inte bara en pappersanka?!

Varför är detta så skrämmande och svårt att acceptera för Dig och SSA?


/Lasse
 
Last edited:
Det är ju inte papperet som sådant, utan de kunskaper det dokumenterar som ger oss rättigheter, och "vår" CEPT-licens med sin enda nivå har idag inte längre den status den haft. Detta är fakta som omvärlden upptäckt och börjat kommentera, otrevliga men ändå fakta.

/Janne

Just kunskaperna är en viktig grej och betydelsen kommer inte att minska. Den som bemödar sig med att läsa igenom T/R 61-02
hittar en massa krav som är viktiga för att radioamatören ska funka ihop med omgivningen. Det handlar både om att att funka med
andra radiotjänster (amatörradio plus andra) och med omgivningen (EMC). Historien har ju visat att EMC blir allt mer viktigt med
en allt mer besvärlig radiomiljö och finns inga kunskaper inom det området blir det svårt att överleva som radioamatör. Vad är det för
mening med att få ett radiocert när man sedan inte klarar av verkligheten? En riktig björntjänst till svenska amatörer.

Sedan går vi allt mer mot en fri rörlighet av både produkter och tjänster. Att då gå i rakt motsatt riktning när det gäller amatörradio,
vad är meningen med det? Visst kan det verka behagligt att enkelt bli radioamatör med cornflakespaketet, men det får en sur eftersmak
när jag får nöja mig med att vara novis i andra länder plus att vi svenska hams får en allmän novisklassning internationellt när det
gradvis kommer fram vad vi (inte) duger till. Björntjänst nr två...
 
Är det PTS eller SSA, eller någon annan, som har formulerat frågorna i den provfrågebank som SSA har använt under ett antal år under "den avreglerade tiden"? Dvs, är det PTS, eller någon annan, som fastslagit den kunskapsnivå som gäller för de cert SSA ger ut idag?

Den minst missvisande beskrivningen är att det är "någon annan" som satt kunskapsnivån.

Det förhåller sig som så att den provfrågebank som används i dag i allt väsentligt ännu består av
frågor ur den s.k. "speciella provfrågebank" vilken tillhör läroboken "Bli Sändaramatör" från 1990-talet.

I ett avtal som SSA:s dåvarande ordförande slöt med Perant AB år 2000 där rättigheterna till läroboken övertogs
fanns formuleringen "Elev har rätt att kräva att teknik- och/eller reglementsprovet består av provfrågor ur den speciella provfrågebanken"

Det är alltså ett affärsavtal som reglerar rättigheterna till ett läromedel som har satt nivån på de svenska examinationerna.

Det har initierats arkivforskning för att hitta någon allmän handling som skulle kunna styrka att PTS på något sätt skulle ha "godkänt" denna "speciella provfrågebank" utan att lyckas. Detta är i och för sig inte alldeles förvånande, eftersom
SSA:s och PTS mellanhavanden under den "oreglerade tiden" och även innan primärt sköttes genom möten där varken minnesanteckningar eller protokoll fördes.

Uppföljningen av det beramade enkätsvaret till CEPT/ERO 2007 visar även på att PTS tog påståenden från SSA för gott utan att granska dem.

I all hast på tunnelbanan...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vad är det som gör att man är så rädd för vad utländska myndigheter skall anse om de svenska certifikaten?
Vi har ju levt med nuvarande kravnivå och licens under avsevärt antal år, kanske 10-talet.
Vad jag vet har ingen framfört någon invändning mot de svenska kraven mer än internt i Sverige utav anhängarna till ESR linje.
Så varför skulle det plötsligt vara nåt hot från utlandet?

Och vad skulle hända om det mot förmodan skulle inträffa att något land anser att de svenska certifikaten inte är tillfyllest?
Vad jag vet så har SSA ca 50 utlandsmedlemmar, dvs ca 0,01% av SSA medlemskår.
Säg att mycket högt räknat antalet amatörer som åker utomlands och kör radio är till numerären lika med hela ESR medlemskår 390 st så motsvarar det 0,08% av SSA hela medlemskår.
Snacka om att ta vara på minoritetens önskemål om man skulle gå dessa tillmötes för att höja kravnivån.
Tänk dessutom över hur många av dessa utlandskörare som har med sig slutsteg eller sändare som ger mer än 100W, förmodligen försvinnande få. Och hur många tar med sig egenbyggd utrustning eller gör experiment utomlands, antagligen ännu färre om någon.

Dessutom skulle flertalet av de skribenter som har synpunkter på kravnivån väl inte ha något problem att genomföra förnyat prov i respektive land där kravnivån är högre, eller?

/Roger Sjölin SA0AND
 
Dessutom skulle flertalet av de skribenter som har synpunkter på kravnivån väl inte ha något problem att genomföra förnyat prov i respektive land där kravnivån är högre, eller?

/Roger Sjölin SA0AND

Hur skulle det gå till menar du? Om vi tar USA som exempel är det en omständig procedur för att avlägga prov på plats för att sedan vänta på att FCCs kvarnar ska mala färdigt innan ett certifikat och tillstånd utfärdas. Dessutom ska man ha en adress i USA.

/Roland
 
Hej,

Det finns ju de som bosätter sig utomlands t.ex. Väldigt tråkigt för denna att ev. behöva omcertifiera sig bara för att den befintliga certifieringen värderas lägre. Då faller ju idén med en harmonisering. :)

Visst kanske fördelningen av de som skulle kunna ha nytta av harmoniseringen är liten i SSA, det är ju då tur för minoriteten att ESR driver frågan?

Mvh

//Anders
 
Roger, SA0AND, då det är PTS som beslutar och är exekutiva i dylika ärenden, inte ESR, bör du nog vända dig till myndigheten med dina åsikter och argument för dessa!

/Lasse
 
Roger, det du indirekt propagerar för i ditt resonemang är att PTS skall acceptera nuvarande SSA-kravnivå som i en direkt jämförelse med kraven i andra länder motsvarar en omfattning och nivå strax under CEPT-Novis men som i Sverige fortsättningsvis skall ge fulla privilegier.

Jag ser inte några formella hinder för det. Helt genomförbart och du kan skicka en formell skrivelse till PTS med dina förslag. PTS har skyldighet att behandla skrivelsen och kommer att ge dig svar.

Dock behöver Undantagsbestämmelserna först ändras så att referensen till kunskapsnormen CEPT T/R 61-02 tas bort och nationella mer ospecifika krav införas. Ev får PTS förklara i CEPT-gruppen att Sverige inte längre vill vara med i HAREC-samarbetet längre.

Därefter finns väl inga formella hinder för att ett s k nationellt amatörradiocertifikat på nuvarande SSA-nivå (dvs strax under CEPT-Novis) kan utfärdas och om PTS så önskar så kan certifikatet kanske på sikt t o m få status som CEPT-Novis vilket innebär att det svenska certifikatet kan harmoniseras och fås att gälla i de länder som ingår i CEPT-samarbetet, dock endast för motsvarande Novis-certifikat med de begränsningar i privilegier som gäller i resp land, t ex enbart VHF-banden eller med begränsad uteffekt.

Det du försöker dig på är att utföra ett sinnrikt trolleritrick där ett prov för mopedkörning skall ge dig behörighet för tung lastbil genom att tolka kraven på ditt eget sätt så att du som vill köra tung lastbil men inte klarar av, eller orkar, vill etc, att lära dig det som krävs för att framföra detta tunga fordon kan skaffa dig ett mopedkörkort men som skall ge samma behörighet som för tung lastbil på något magiskt sätt. Märker du inte själv att dina resonemang inte håller?
 
Last edited:
EQL:
Samma gamla visa igen.
Du blandar ihop internationella rekommendationer och vad som faktiskt gäller i Sverige, beslutat av PTS.
Referensen T/R 61-02 anvisar enbart inom vilka områden kunskap skall ges.


Övriga:
Det är ju just det som mitt inlägg handlar om. Varför skall det fåtal (<1%) svenska amatörer som bosätter sig eller under tex semester kör
radio utomlands få styra vilken kravnivå Sverige skall ha för det stora flertalet som vill bli radio amatörer eller är radio amatörer.
Bosätter man sig utomlands så är det ju lämpligt att man skaffar sig certifikat där.

/Roger Sjölin SA0AND
 
Roger Sjölin, SA0AND,

Som jag skrev tidigare ligger den frågan, och behandlas just nu, hos PTS! Jag tycker att ditt agerande saknar verklighetsförankring.

Nog måste vi väl ändå tänka att PTS har kunskapen, insikten, ansvaret och integritet nog att avgöra detta, som den myndighet de är, utan att låta sig styras av en, som du så noga betonar, liten minoritet!

/Lasse
 
Back
Top