SSA.se och webbredaktören, återigen

SEK

Universelt gällar att

det är inte enbart svårt, utan även meningslöst, fruktlöst och enbart frustrerande att försöka förklara något för någon som inte vill förstå, som på förhand bestämt sig för att inte vilja lyssna utan bara låter orden passera, eller vrider dem till egen fördel.

Trääligt sånt, säger vi här i Winkelboda.

/Janne
 
SSA styrelse har inte futt något förslag på uteslutning av medlem och haft det på sin agenda.

Men är det här i fel tråd ursäkta.

Urban
 
Ja, ordet troll har nämnts här ett antal gånger och dessa personer
som gång efter annan högröstat upprepar samma "sanningar" utan
att på något sätt försöka nå en dialog - utan någon som helst vilja
att granska fakta, bara brölar ut sin sanning likt brunstiga älgar.

Dessa är trollen i mina ögon. SM0EQL et al. har all heder av det
tålamod de uppvisat mot dessa personer - fan de är knappt ens
roliga att läsa längre.
 
Last edited:
Möjligtvis bör vi ge Roger AND en stor eloge för att han på ett mycket skickligt och träffsäkert sätt via sitt upprop i QTC och sina motioner på årsmötet lyckades visa att SSA och dess styrelse defacto arbetar mot sina egna stadgar, mot PTS mål och önskemål, mot IARU:s ståndpunkter och mot CEPT-gruppens intentioner istället för att samarbeta med PTS för och efter bästa förmåga göra det bästa av saken. Detta förhållande har inte kommit fram i ljuset så tydligt tidigare men nu torde det stå solklart även för en blind höna att något gick snett i hönsgården.

Att då den stackars förening eller medlem(ar) som gör sitt bästa för att följa ändamålsparagrafen i SSA:s stadgar, verkar för PTS mål och önskemål kan genomföras, delar IARU:s ståndpunkter och CEPT-gruppens intentioner, av Roger AND anses driva en avvikande linje än den som de närvarande 62 SSA-medlemmarna på SSA Årsmöte den 5 april 2014 beslutade om - är en gåta för mig. Tänk om det är de 62 som driver en avvikande linje...vad händer då?

Allt klarnar i nästa avsnitt.
 
Last edited:
Tänk om det är de 62 som driver en avvikande linje...vad händer då?

Allt klarnar i nästa avsnitt.

Frihetskämpe eller revolutionär, beror på vilken sida man ser det ifrån.

Stor eloge till dig Bengt för att du alltid lyckas hålla dig till sakfrågan och respekterar andra även om de uppenbarligen inte respekterar dig.

Jag tror inte jag skulle lyckats hålla mig lika kall.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 
Det anförs ju allt oftare i debatten att vi som inte medverkar eller säger vår mening på SSA:s årsmöte är tämligen ryggradslösa individer. Detta retoriska grepp(?) hörs oftast från styrelsens trognaste supportrar.

Skrev nedanstående inlägg på SSA forum och som jag även klipper in här:

Är det mindre värt att framföra åsikter på annat sätt än på ett årsmöte?

Visst, årsmötet är en förenings högsta beslutande organ. I varje fall på papperet. Min erfarenhet är att årsmöten liksom bolagsstämmor, är välregisserade tillställningar där möjligheten till egentligt inflytande är minimal. Ett sorts spel för gallerierna, tycker jag, som inte är särskilt förtjust i föreningsbyråkrati överhuvudtaget, även om den naturligtvis måste finnas.

Nog känns det som ett försök att samla billiga poänger att antyda, eller säga rent ut, att kritiska röster som inte infinner sig på ett årsmöte och i talarstolen framför sina argument, är fega och inte värda att ta på allvar. Man kan då även tolka det som att av föreningens dryga 5000 medlemmar, är det bara 120 som har ryggrad!

Det borde faktiskt ni som dyrkar SSA - oavsett vilka huvudlösa ageranden vi bevittnar, kunna höja er över!

/Lasse
 
På min tid i SSA styrelse i slutet av 90-talet förekom strategimöten mellan en del av styrelsen tillsammans med den förutbestämda årsmötesordföranden som sedan skulle väljas av årsmötet och med revisorerna. Kommer särskilt ihåg två känsliga affärer där man bestämde hur punkterna på årsmötet skulle presenteras och ärendena försvaras från opposition. Detta förfarande är nog inte helt ovanligt särskilt i större mer toppstyrda organisationer och företag där det ofta sitter styrelseproffs och där medlemmar kanske mest ses som något nödvändigt ont utöver att de plikttroget betalar in sin medlemsavgift. Typexempel fackförbund med fackpampar etc. :)

Sedan är ju de 62 medlemmar som nu aktivt förespråkar att SSA skall arbeta emot IARU, CEPT, PTS och kanske också de egna stadgarna genom att bifalla motion 1 en väldigt liten minoritet i förhållande till det totala antalet medlemmar i SSA som är c:a 5000. Rent formellt är årsmötesbeslutet ändå oantastligt. Det gick rätt till.

Kontrollfrågan här blir ändå om alla medlemmarna verkligen haft tillgång till ett tillräckligt detaljerat beslutsunderlag att bilda sitt ställningstagande utifrån. Vad jag vet så var ju beslutsunderlaget begränsat till motionärens inte helt opartiska beskrivning och hans personliga åsikter om saker och ting. Men i övrigt har väl inte det saken gällde att ta beslut om, redovisats i QTC på ett sakligt, sanningsenligt och heltäckande sätt. Inte utöver att styrelsen i sin kommentar till motionen sade sig ha arbetat i linje med denna. Så frågan vi kan fundera över är hur väl insatta dessa 62 medlemmar som röstade för bifall egentligen var och är. Ingen vet mer än möjligtvis de själva. Jag har talat med en av de som röstat ja och passade på att ställa några frågor som visade på att han inte hade en suck om vad han röstat på mer än att det inte får bli för svårt att bli radioamatör. Efter att ha diskuterar en stund så blev han så osäker att han knappt visste vad som var sant eller falskt. Och som han sa till slut, detta verkar invecklat och jobbigt. Bättre vi kör radio sa han, och slingrade sig ur en besvärlig fråga. :)

Ja, och här kommer vi tillbaka till allt det där med SSA:s kroniska oförmåga att informera sina medlemmar på ett sakligt och sanningsenligt sätt. Tänker närmast på styrelsens berömda uttalande på SSA.SE förra sommaren som webred sedan vägrade ESR ett genmäle och där sakfelen om ESR och PTS agerande i Samverkansgruppen var så många och grova att t o m PTS kände sig tvingande att skriva ett mycket långt och skarpt brev till SSA.

En andra och starkt förkortad version av uttalandet där de värsta sakfelen redigerats bort publicerades därefter i QTC.

Alternativet för SSA styrelse hade varit att publicera PTS mötesanteckningar i QTC under den tid som arbetet pågick i Samverkansgruppen men då hade ju alla detaljerna kommit fram och de passade väl inte SSA som ville välja ut de bitar som passade den egna agendan. Eller så ansåg SSA att PTS var notoriska lögnare och de mötesanteckningar myndigheten skrev inte stämde med verkligheten.

Hur som helst så är det lätt för den som satt sig in i saken att se att SSA:s version inte är den samma som PTS beskrivning. På den punkten råder inget tvivel.
 
Last edited:
Gällande vad som är sant eller inte i ett uttalande är som oftast att inte hela sanningen sägs, väldigt vanligt. Det går alltid då att säga till sitt försvar att man inte farit med osanning, man har ju inte ljugit. Väldigt vanligt när media ibland filmar en intervju där man klipper bort det "som inte passar in" i svaret som den intervjuade ger.
 
Det som BDZ och EQL skriver är korrekt. Det är därför jag värjde mig mot den oväntade tolkningen att distriktsledarna inte längre skulle ha insyn i styrelserummet. I förarbetena till organisationsförändringen inom SSA sades det att distriktsledarna inte längre skulle ha rösträtt, däremot full information och förslagsrätt.

När styrelsen med IMJ i spetsen tog över efter XW:s styrelse ändrades allt. Det blev omöjligt för mig att dagtinga med förtroendet från medlemmarna så jag avgick som DL och motiverade varför på SSA:s forum där jag avslöjade att styrelsen numer stängt dörren och t.o.m mörkade eller rentav gav felaktig information tog det hus i helvetet. SSA:s ordf. och hans vice avgick med dunder och brak.

Det diskussionen sedan kom att handla om var inte sakfrågan utan att jag varit stygg som bråkat. Den allmänna inställningen var tydlig, det är bara jobbigt och olustigt när någon säger ifrån. Sluta bråka och kör radio i stället.

Idag är det ännu värre. Dörren till styrelserummet är hermetiskt tillsluten nu och de som har synpunkter, vill ha information eller t.o.m ifrågasätter är förrädare. Har George W. Bush formerat handlingsplanen?
 
FBJ skrev; "Gällande vad som är sant eller inte i ett uttalande är som oftast att inte hela sanningen sägs, väldigt vanligt. Det går alltid då att säga till sitt försvar att man inte farit med osanning, man har ju inte ljugit."


Jo det där är väldigt vanligt inom politiken där man informerar selektivt, rycker ut väl valda påståenden ur sitt sammanhang och tillskriver sin motpart saker som inte låter sig verifieras eller som inte stämmer när man källgranskar. Detta blir mest effektivt om man dessutom har kontroll på vad som kommuniceras ut via de egna informationskanalerna och pressen som skall granska politiken tycker "rätt". Vi ser detta dagligen och det är ett beprövat sätt för några få utvalda att leda den breda massan som inte själva orkar sätta sig in i sakfrågorna eller är så ointresserade att de helt enkelt trivs bäst med att bli ledda för att de inte själva vet vad de tycker. Ett förfluget ord från parti A kan få dem att byta till parti B ungefär som andra byter skjortor. Frågorna inom politiken är trots allt inte lätta att sätta sig in i och den ena frågan återverkar på den andra så det är fullt begripligt att valen är svåra.

Men i en ideell förening med tydligt fokus på ett gemensamt intresse tycker jag att man måste ställa helt andra krav. Här handlar det ju inte att sätta sig i en maktposition högst upp i pyramiden så som i ett parti i regeringsställning som styr och ställer över massorna. Istället handlar det om att på samma nivå som medlemmarna och tillsammans med medlemmarna ta tillvara medlemmarnas intressen och för att detta skall fungera utan allt för mycket gnissel så måste rimligtvis medlemmarna dels får möjlighet att ha insyn och yttra sig men också bli löpande informerade om vad som planeras hända innan det har hänt och resultatet av vad som hänt blir känt.

Ju mer information som kan ges ut i ett så tidigt läge som möjligt ju fler möjligheter får styrelsen och funktionärerna att känna av vart vinden blåser och vid behov finjustera kursen efter det. För att inte gå på grund krävs också en karta med tydliga mål och inriktningar på lite längre sikt och som styrelsen kan ha som sitt rättesnöre och medlemmarna kan använda för att verifiera att hela den samlade föreningen är på rätt kurs. Man kan nog våga påstå att ju mindre klubben är ju plattare blir organisationen och omvänt, de stora organisationerna är i regel mer eller mindre toppstyrda och i de allra största stänger man styrelserummen för all insyn utifrån.
 
Det är ingen slump att informationen inom SSA om känsliga frågor har varit, och med nuvarande ledargarnityr, alltid kommer förbli otydlig.

Jag måste säga att både motionären och styrelsen faktiskt varit skickliga i sin desinformation - eller kanske mer politiskt korrekt uttryckt "avsaknad av heltäckande information", så till den milda grad att 62 vilsna själar trots allt röstade ja till motionen. Detta var ju syftet med hela exercisen, så inget konstigt med det.

Det som är utmaningen är att få folk i stugorna att kritiskt läsa mellan raderna. Men folk tycker om sina QSL, sin QTC och lugn och oförändrad framfart av SSA-skutan, så varför byta ut säkra gamla kort med nya oprövade?

73 de RM2D, Mats
 
Last edited:
En bild som en betraktare lätt får är att SSA-styrelsen i det heliga kontrollbehovets namn numera tillämpar de värderingar som är förhärskande inom storföretagens och de politiskt styrda organisationernas solkiga värld inom den ideella föreningen SSA.

Man har ersatt mångfald med enfald, sprider hårdvinklade halvsanningar omkring sig och söker även blockera medlemmarnas insyn och påverkan i verksamheten genom att inte tillåta att enskilda styrelsemedlemmar diskuterar olika sakfrågor.

Hur många tror på att den notis om mötet i onsdags mellan SSA och PTS som finns på den nya hemsidan förmedlar hela sanningen om dels anledningen till mötet, och dels om vad som avhandlades?

"How do you tell when a politician is lying?"

"His lips are moving"


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Det är ingen slump att informationen inom SSA om känsliga frågor har varit, och med nuvarande ledargarnityr, alltid kommer förbli otydlig.

Jag måste säga att både motionären och styrelsen faktiskt varit skickliga i sin desinformation - eller kanske mer politiskt korrekt uttryckt "avsaknad av heltäckande information", så till den milda grad att 62 vilsna själar trots allt röstade ja till motionen. Detta var ju syftet med hela exercisen, så inget konstigt med det.

Det som är utmaningen är att få folk i stugorna att kritiskt läsa mellan raderna. Men folk tycker om sina QSL, sin QTC och lugn och oförändrad framfart av SSA-skutan, så varför byta ut säkra gamla kort med nya oprövade?

73 de RM2D, Mats

Hej alla!

Själv ser jag med tillförsikt på den snabba tekniska utvecklingen av 3D-skrivare.
Då, kan kanske medlemmarna själva, få utskrivet en ny styrelse, lagom till nästa årsmöte.:)

Glad Påsk!

/Hans
 
Hej alla!

Själv ser jag med tillförsikt på den snabba tekniska utvecklingen av 3D-skrivare.
Då, kan kanske medlemmarna själva, få utskrivet en ny styrelse, lagom till nästa årsmöte.:)

Glad Påsk!

/Hans

Kan man få ut rörliga figurer ur de senaste skrivarna också ?
Att de färdigutskrivna alstren fortfarande är tysta skall dock kanske ses som en fördel. Bättre att de tiger och omgivningen funderar på om de är korkade, än att de öppnar munnen så alla får det bekräftat.....
 
EQL: "Ju mer information som kan ges ut i ett så tidigt läge som möjligt ju fler möjligheter får styrelsen och funktionärerna att känna av vart vinden blåser och vid behov finjustera kursen efter det. För att inte gå på grund krävs också en karta med tydliga mål och inriktningar på lite längre sikt och som styrelsen kan ha som sitt rättesnöre och medlemmarna kan använda för att verifiera att hela den samlade föreningen är på rätt kurs. Man kan nog våga påstå att ju mindre klubben är ju plattare blir organisationen och omvänt, de stora organisationerna är i regel mer eller mindre toppstyrda och i de allra största stänger man styrelserummen för all insyn utifrån."


Skillnaden mellan SSA och ESR är ungefär som skillnaden mellan Windows och Linux, en sluten källkod vs en öppen. Även sättet att marknadsföra sig kan jämföras, likaså kvantitet-kvalitet. Ska bli mycket intressant att ta del av hur PTS genomfört arbetet med provfrågorna när de väl presenteras som en färdig produkt, vilket ju havererade sånär som att ESR levererade vad som efterfrågades.
 
Skillnaden mellan SSA och ESR är ungefär som skillnaden mellan Windows och Linux, en sluten källkod vs en öppen.

Ingen dum liknelse.
Tänker också på buggrättning, alla servicepack som behövs för att få ordning på S..windows, grodor och kryphål och framförallt realtid jämfört med slumpartad och oförklarlig fördröjning av händelser. Samt liknande attityd att vara storebror och bestämma åt användaren vad som är bäst för denne, eftersom användaren nog inte förstår själv.

Ett exempel på att man kommit ganska långt från verkligheten är ogenerade meddelanden som "Ett oväntat fel har inträffat".....

(Fast i ärlighetens namn är det en ganska vanlig egenskapsuppdelning mellan stor och liten, när den ena varit stor länge och börjar tro på sin oumbärlighet. Syns ofta även inom politiken, storföretagen, Viasat, Boxer o.s.v. Fortsätter dock att fungerar hjälpligt, så länge alternativen är små och "ofarliga")
 
Last edited:
SA0AND skrev: Jag kan utan problem leva med att stå utanför både SSA och ESR.

SM0O skrev: Tja, det är ju också en variant...

En så kallad "Win-Win situation" för alla parter ... :D

/J
 
Last edited:
Hela den här soppan är ju bara tragisk. Kan inte SSA nu ha ett öppet möte där allt läggs på bordet åsså ställer man den magiska frågan; Hur kommer vi vidare? Vad är bra och vad är dåligt, Hur vill alla ha det? SSA är ju en fin gammal förening i grund och botten.
 
Back
Top