SSA.se och webbredaktören, återigen

sa0bga

Well-Known Member
Nu får det väl ändå vara nog!

Efter ett milt påpekande så blir man återigen "uthängd" för ett ovanligt milt påpekande från min sida att korrekturläsa innan man trycker på publiceraknappen. Efter den notisen blir man uthängd med en mindre lyckad text om att webbredaktören minsann endast hittat ett korrektur fel.

Däremot, om man är lite mera begåvad så ser man ganska snart flertalet direkt fel enligt nedan, där felen är markerad med fet och understruken stil.


Elektronikmässan i Kista är nu i full gång. SSA:s monter har varit välbesökt. Vi har fåt bra kontakter med lärare och elever på ett antal gymnasieskolor med tekniska utbildningar på programmen. Flera utställare är radioamatörer.en del av dem har varit QRT en längre tid. Några har frågat om de har tillståndet kvar Vi har lyckats väcka ”liv” i dem på nytt!



Många medlemmar ställer upp och jobbar i montern.Vi kör två hf stationer via remote det är bra PR. När Stig SM0BKZ drog på ljudet på lite extra hög nivå under pågående CW-QSO var det många som stannade till lite extra.

På bilden intill t.v. loggar Stig sitt senaste CW-QSO. Riggen i bakgrunden: en Elecraft K3.

Remote-uppkopplingen innebär att vi använder mycket radio på vägen till radion och antennerna. Först internet, därefter radiolänk på en sträcka av 1,5 mil. Från masten där mottagaren sitter har vi ytterligare en radiolänk ner till stationen.

Vi har kört radio i huvudsak på 20 till 10 meter, men vi kör även en del på 80 och 40 meter. Vi visar upp olika delar av amatörradion. SHF utrustning för 24 GHz och 47 GHz drar till sig istort intresse bland många besökare. De digitala modena är också intressanta objekt.

Flera av våra ungdomar från ungdomsprojeket har gjort bra PR för amatörradio. De har kört radio, visat upp fina hembyggen och informerat mässbesökare.

I morgon, torsdag, är det sista dagen på årets elektronikmässa, som lär vara Skandinaviens största i branchen.

Vi jobbar vidare!
73 de Tore SM0DZB

Sedan kan man verkligen undra över om inte meningsbyggnaden på några ställen mår bättre av att skrivas om helt och hållet samt den tekniska förklaringen av hur uppkopplingen till remotestationen verkligen är så där bra skrivet med tanke på målgruppen på mässan! Detta är vad man direkt lägger märke till när man läser.

Uppträd professionellt på hemsidan och låt den inte visa vilka slarviga alster som publiceras utåt prägla synen utav radioamatören!

Det "felet" som webbredaktören hittade är inget med vad densamme missade...
Med uttrycket "skolungdomar" menar jag att det är en mässa för professionella och således inte till skolungdomar som man skulle kunna tro har skrivit på hemsidan.

Så här svarade webbredaktören:

Redaktionell not med anledning beundrarpost

Den 10 april klockan 0750 skickades ett e-brev till redaktionen. Vi tillämpar den normala regeln för media, att e-brev och andra meddelanden som skickas till en redaktion såväl kan som får publiceras. Vi väljer att publicera det aktuella e-brevet för att ge SSA:s medlemmar en bild av den miljö SSA:s webbredaktion och dess övriga funktionärer arbetar i.

”Hej, man törs knappt skriva till Er längre men nu behövs det.
På uppmaning av DZV’s faktiskt mestadels bra framförande på Årsmötet så kommer här en uppmaning att korrekturläsa inte bara en gång innan ni trycker på publiceraknappen.
Med anledning av Elektronikmässan och de radioamatörer som man möter där så vore det påpassligt att texten som skrivs på hemsidan är korrekt. Det är inte vanliga skolungdomar som är på den mässan och de sovande radioamatörer ni möter där som bestämmer sig för att se efter om de har intresset för hobbyn igen ska inte skrämmas bort med dåligt skrivna reportage.
Uppträd professionellt även på hemsidan.
Så snälla, korrigera texten
73 de SA0BGA //Niclas”

Uppmanad av brevskrivaren har jag nu på morgonen korrekturläst den aktuella texten ytterligare en gång. Sent i går kväll, när jag redigerade artikeln, hittade jag inte det korrekturfel, som jag antar att brevskrivaren syftar på. Det fanns nämligen bara ett korrekturfel i den aktuella texten. I meningen som ursprungligen lydde
”Vi har kört radio i huvudsak på 20 till 10meter.”
finns, som den uppmärksamme kan se, ett kilfel. Mellan nollan i ”10″ och det efterföljande ordet ”meter” saknas ett mellanrum. Meningen är nu korrigerad.

Underskattning
Det är en underskattning av brevskrivaren att tro att redaktionen släpper i väg texter utan genomläsning. Varje text korrekturläses ofta upp till fyra eller fem gånger. Redaktionen gör också allt inom vår makt för att ta bort språkliga brister, som till exempel genitiv-s, särskrivningar och andra anglicismer, som tyvärr blivit allt vanligare i vårt språk.

Fria översättningar
Redaktionen är också medveten att många, främst äldre radioamatörer, har svårigheter att förstå engelska texter. Redaktionen lägger därför ned tid på att göra översättningar för att göra engelska texter, där de förekommer, begripliga för alla läsare.

Ibland ändå fel
Trots det blir det emellanåt fel. Dessa rättas omedelbart, när vi uppmärksammas på dem, som nu till exempel när brevskrivaren hittade det förödande kilfelet mellan noll och bokstaven m i meningen ovan.

Inget om ”skolungdomar”
Ingenstans i artikeln om Elektronikmässan skriver vi om skolungdomar. Däremot har vi en bild som visar ungdomar i samtal med Per-Olof SM5EPO. Vi nämner också ungdomar som deltagit i SSA:s ungdomssatsning. Några sovande radioamatörer har inte synts till på mässan.

//Erik SM7DZV
nyhetsredaktör ssa.se

Även webbredaktören begår flertalet misstag i sin beskrivning och har inte koll på läget.
Underskattning:
Ja, om korrekturläsaren efter 4-5 genomläsningar missar så fatalt uppenbara fel så blir man inte lite mörkrädd för dennes kunskaper i svenska. Jag själv gick ut med 1 och 2 i svenska, vilket inte är så bra presterat men visade endast på ointresset för det svenska språket från min sida. Dock har jag säkerligen bättre svenskakunskaper än korrekturläsaren.

Fria översättningar:
Vilka översättningar? Vilken text i det reportage är översatt? Pratar och skriver ordförande på engelska eller vilket språk avses?

Ibland ändå fel:
Visst händer det att det blir fel, men inte ens efter uppmärksammandet så ser man de uppenbara felen.

Skolungdomar:
Läsförståelsen har fått sig en törn också.
"Vi har fåt bra kontakter med lärare och elever på ett antal gymnasieskolor med tekniska utbildningar på programmen." Innebär inte detta att eleverna är skolungdomar? Det står iofs inte i klartext men lite får man väl förstå den texten man korrekturläser och refererar till.
 
SA0BGA, du tycks vara expert på att reta gallfeber på den där redaktören, och han tycks behöva en kurs i att hantera kritik. Å andra sidan lyckas han ju få till ett större intresse för den redaktionella texten som annars skulle gå de flesta förbi. Nu blir den istället omsorgsfullt studerad. Ett veritabelt journalistiskt genidrag faktiskt.

Det fanns nämligen bara ett korrekturfel i den aktuella texten.

Efter att ha läst detta facit krävs ytterligare kontroll och genomläsning. Lysande marknadsföring. Jag är imponerad.
 
Hej,

Det verkar snarare vara ett personligt agg mot Niclas som genererat uthängningen än påpekandet av korrekturen i mina ögon, vilket verkligen är tråkigt då de som nu tittar på föreningens hemsida kan dra slutsatsen att; "påpekar du korrektur på hemsidan så ska du minsann få för det"

Jag kan förstå att redaktören är arg och irriterad av olika anledningar men att hänga ut någon såhär på föreningen hemsida är inte bra PR.
Det är ju bättre för föreningen att intresserade blir medlemmar först och får ta del av "intrigerna" senare, om man nu vill locka folk.


Man kan ju undra, finns det någon likadant publika agg mellan medlemmar och funktionärer/styrelse i ESR?
Kommer kanske Bengt få hänga upp och ner från en av masterna i Grimeton i helgen? :D

Mvh

//Anders
 
Det är både tur att jag gått ur SSA och att jag redan som förste svenske amatör (tror jag) hamnade i hans SPAM-filter :) Hans brev till mig i vilket det informerades om vilken usling jag var och att jag numera är placerad i hans filter... finns inramat i en dyr guldram och pryder schacket bredvid DXCC och diverse contestdiplom :D :D :D

Skämt och sido... även om webbredaktören skulle vara brorson eller farbror - eller måhända ännu närmare släkting till ordföranden.... så borde hans ackumulerade felsteg och omogna hantering av SSA-medlemmar nu kanske rendera i att styrelsen öppnar skygglapparna och letar efter en ersättare... Tiden är väl till och med nästan övermogen, milt sagt, att byta till en mer balanserad redaktör med mindre personlig agenda?

Eller... är skygglapparna på herrarna i hagen fastlimmade med dubbelhätande tejp eller rent av superlim?

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Det där är faktiskt riktigt bra svenska om man jämför med hur SSA:s repeateravdelnings officiella alster och direktiv sett ut under de senaste åren ;).

Men resultatet har blivit att folk slutat läsa och bry sig om vad som skrivs. Det blir en förening som ingen bryr sig om, ingen tar på allvar då det som skrivs luktar trams, pajas, är illa formulerat och fullt av olika fel.

Kan inte hjälpas och jag har skrivit det förut - ger man inget seriöst intryck på sin sajt betraktas man inte som seriös. Oavsett om man i verkligheten faktiskt är det. Tänk själv - vilken webbutik väljer du helst ? Den med en massa språkfel eller den med korrekt svenska ?
Om man däremot visar saklighet, god språkkunskap och i alla fall hyfsad layout kommer många i alla fall tro att man är seriös. Det är en bra början.
 
Hej!

Jag tror inte mina ögon när jag går in på SSA hemsida, man skulle ju faktiskt kunna tro att den är hackad för att få föreningen att framstå i löjets skimmer. Men, det verkar alltså som sanningen är ännu värre?
 
Ja, helt klart och övertydligt är att webbredaktören inte längre klarar av sitt oberoende uppdrag i professionell bemärkelse och helt har gått in i personliga agerande på ett totalt osmakligt och oprofessionellt sätt

Jag har skrivit till vice-ordförande angående att hemsidan skall rensas från min signal och all anknytning till mig och överväger rättsliga åtgärder gentemot webbredaktören Erik, SM6DZV eller SSA, med anledning av att det nu övergår till rena trakasserier från webbredaktören i SSA's namn på ett publikt forum som SSA.se är. Det är en oerhörd skillnad i tyngd och publikt intresse ställt emot forum och hemsida för riksorganisationen SSA.
 
Själv har jag tagit ett par skärmdumpar på sidan för att bevara till eftervälden ;) Kan ju inte vara möjligt att detta får passera, inte kan väl Tore ordförande låta det ligga kvar? Drar ju ett löjets skimmer över hela föreningen.

Så jag tyckte det kunde vara kul att ha sidan kvar som ett minne när vi någon gång i framtiden sitter och skvallrar om det saligen insomnade SSA ... Kommer du ihåg han webbred som skulle hänga ut Niclas ... ha ha ... Jo jag har kvar sidan i min dator .. ha ha ... Ja det var för dråpligt ...

/Johan
 
Ooops! Man kan läsa ditt mail till SSA Styrelse på SSA.SE nu Niclas. Du blev uthängd en gång till.

Ja, detta blir nog en lackmustest på hur professionell styrelsen är och om de vågar agera gentemot webred eller om det kan anses vara tillåtet att föra personliga krig på föreningens webbplats.
 
Ja, jag är inte förvånad och det är skrivet med tanke på det också att det kan hamna på framsida. Jag har inte försökt att smussla med det genom att inte ta med webred i sändlistan. Jag hade väl en liten förhoppning att personen skulle ta sitt förnuft till fånga men det hjälpte tydligen inte.


Vi får se till eftermiddagen hur det kommer att sluta.
 
Webbredaktören verkar vara i sitt esse idag ..... Milda Matilda...

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Nu är dessa texter från webbredaktören borttagna. Det tackar jag för och hoppas att webbredaktören kan återgå till sin påtagna syssla att korrekturläsa den texten från ordförande som jag från början påpekade vänligt och milt innehöll flertalet fel.

Fel av mig, vid närmare titt på hemsidan är den "redaktionella noten" bara flyttad och jag kommer att gå vidare med detta.
 
Last edited:
Stolt som en stridstupp fläker SSA:s webredaktör upp personliga intriger och motsättningar för världen, och uppenbarligen med styrelsens goda minne... Sanslöst!

/Lasse
 
Artikeln på SSA.SE har uppdaterats med ett uttalande från ordf.

Milda Matilda nummer 2 idag... Vilken kortslutning det måste vara i bunkern idag....

"Kränkning" ???

Ska det ställas i relation till redaktörens offentliga kränkningar?

Att bli offentligt uthängd på hemsidan varje gång man ber redaktören korrigera sina uppenbara problem med svenska språket... jo jag tackar.

Och en ordförande som utan tvekan tar redaktören i försvar.

Milda Matilda tredje gången gillt...

73 de LRR, Mats


SSA hemsida börjar mer och mer likna kraxande Pravda...
 
Hej!

Jag finner det pinsamt att vara medlem i SSA.

Sättet som webredaktören agerar visar att han inte är uppgiften mogen, hans agerande är tämligen obalanserat och inte i SSA's intresse.
Det kan väl inte vara många som kan beundra hans sätt att reagera, öppet på SSA's hemsida!?

Uttalandet från ordf är även det anmärkningsvärt, jag kan inte se hur hans agerande verkar i SSA's intresse?
Kom ihåg att SSA är medlemmar, "de ledande" skall verka för medlemmarna, för en utomstående måste väl SSA (och radioamatörer), i och med pubiceringarna på hemsidan, framstå som en samling skvatt galna individer?
 
Back
Top