SSA.se och webbredaktören, återigen

"Amatörradio, ett asocialt medium"
brukar jag skämta om ibland.
Man slås nu av hur rätt man helt oavsiktligt kan få... :(

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har haft förtroendet att vara redaktör för en rikstäckande föreningstidskrift samt webredaktör och forummoderator för samma förening. Det är rätt slitigt eftersom man sällan får in tillräckligt material utan får gräva och skriva själv. Ofta är det tacksamt men ibland blir det fel och då kommer ibland synpunkter. Det är också tacksamt att bli uppmärksammad på sådant som inte blev bra för då kan man göra bättre sedan. Är det en webpublicering som blivit felstavad, innehåller syftningsfel eller brister i faktakontroll så går det att korrigera omedelbart så det är tacksamt att få sådant påpekat för sig så tidigt som möjligt för då kan man kanske fixa problemet innan alltför många uppmärksammat misstagen.

En gång gjorde jag upp med en man om att skriva en reseskildring från en bilresa Sverige-Västafrika t.o.r. Fick också gehör för ett förslag att passa på att besöka Mike Joslins bostad "De onda andarnas tempel" i djungeln. Mike Joslin var en tonåring svensk jungman som bllev akterseglad i Västafrika på 20-talet och som kom att tillbringa resten av livet som järnvägsanläggare genom djunglerna. Han har skrivit ett antal böcker om sina erfarenheter.

Hursomhelst min reseskildrare gav sig av och kom hem ett antal månader senare med en hälsning från djungeln samt skickade en textfil med sin reseberättelse. Den var illa skriven full av syftningsfel och mängder av felstavade ord. Men det största problemet var att den var så osammanhängande att den inte gick att använda. En del av det han hade i huvudet tog han för givet att alla andra också visste. Det var otryckbart och han vägrade gå med på en redigering utan det skulle publiceras i sin ursprungliga lydelse eller inte alls. Det blev inte alls... Men vi skildes som vänner ändå, han hade sin syn på saken och jag min men vi lyckades hantera det utan att idiotförklara varandra för det..

Vad jag vill ha sagt här är att man som redaktör har ett ansvar att få till sina alster så gott det går. Korrigera andras skrifter om det behövs men då naturligtvis efter medgivande från författaren. Man får inse att man själv gör fel ibland och att det som är tryckt är tryckt men kan eventuellt kommenteras eller tillrättaläggas i nästa nummer vid behov. Som webredaktör är det såklart lättare, det tar inte lång tid att kontrollera och åtgärda, särskilt om någon ger en exakt korrekturanvisning.

Det som pågår i denna tråds rubricerade ärende är minst sagt osmakligt.
 
Ja, det här gränsar ju till komik. Varför publicerar man en artikel med så grava fel?
Varför korrigerar man inte när någon påpekar felen?
Det är ju ganska imponerande att lösa problemet genom att kalla sig kränkt, för att man blir tillrättavisad.

Men än mer imponerande är att man låter texten ha kvar alla fel, till allmän beskådan och till allmänt åtlöje, efter detta.
 
BGA skriver: "Efter den notisen blir man uthängd med en mindre lyckad text om att webbredaktören minsann endast hittat ett korrektur fel."

Menar du ett korrektur och ett fel? För du kan ju inte mena ett korrekturfel, då hade du ju skrivit det! Eller har du gjort ett korrekturfel?
 
BGA skriver: "Efter den notisen blir man uthängd med en mindre lyckad text om att webbredaktören minsann endast hittat ett korrektur fel."

Menar du ett korrektur och ett fel? För du kan ju inte mena ett korrekturfel, då hade du ju skrivit det! Eller har du gjort ett korrekturfel?

Helt korrekt noterat Kurt. Självfallet ska det vara "korrekturfel" och där ser man hur lätt det är att missa i farten. Inget ont sagt om detta, inte ens till webbredaktören. Däremot får Kurt ett tack för påpekandet.
 
Ja SA7ASX, sandlåda blev det. Men varför är obegripligt. Det är väl ingen stor sak om man råkar göra någon miss med ett stavfel, saknar punkt efter mening eller har råkat skriva ihop något som borde vara åtskilt. Det är inte heller någon stor sak om någon är vänlig nog att påpeka misstag, hellre är det väl tacksamt att få korrektur.

Däremot blev resultatet av ovanstående minst sagt konstigt i flera led. Det är väl snarast det som skapar reaktioner. I synnerhet som allt som rör SSA nuförtiden verkar svårt infekterat. Med en ärlig och godmodig atmosfär i föreningen så skulle knappast en sån här sak resultera i några som helst skriverier, men med den fientliga igelkottstaktik som råder idag så blir varenda manöver laddad.
 
Nu är det ju absolut ingen mening att skriva nåt, varken här eller på SSA:s forum
då det endast blir en predikan för "di redan frelste" och ingen av de berörda
personerna nånsin kommer att läsa eller se det skrivna, tyvärr.

Jag kan bara konstatera att all form av kommunikation har havererat och att ingen
kommer att våga kontakta SSA eller dess redaktion med kritiska synpunkter.

Hade inte motion nr 2 avslagits ???????????? :confused::confused::confused:

Suck...
 
Christian

Där tror jag att du har fel. Det lönar sig att dela med sig av erfarenheter för att fler skall komma till insikt.

Jag kan hålla med om att det börjar bli rätt tjatigt, lite urvattnat och att "det inte händer något". Vad vi framför allt skulle behöva få klart för oss är hur hela denna soppa uppkommit. Det måste rimligtvis finnas underliggande orsaker som ännu ej kommit fram.

Alltså, varför uppträder en del funktionärer på detta föga konstruktiva vis, som inte gagnar någon? Jag är dock rädd för att svaren kan vara ganska omskakande.

När vi väl har svaren så kan läkeprocessen påbörjas. Innan dess kommer vi inte framåt.

Har jag inte skrivit ungefär samma sak tidigare ...

/Janne


Edit: Ajdå, den kommentaren hamnade nog i fel tråd. Jag resonerar ju i vidare sammanhang än enbart SSA-weben. Låter dock stå.
 
Last edited:
Som jag ser på saken så saknar SSA en fungerande styrelse. Man har tappat greppet om verkligheten och förmår inte läsa av sin omgivning. Därför blir utfallen ofta ologiska och svåra att förankra hos dem som har sina referenser i fakta snarare än i en massa tyckanden. Att be PTS om ursäkt vore en bra första åtgärd i den krishanteringsprocess styrelsen inte inser att den skulle ha påbörjat för länge sedan.
 
Nej, nu är du långt ifrån verkligheten igen, Bengt! ;-)
SSA:s styrelse inkl ordförande hade läst av sin omgivning och sina medlemmar och har drivit den uppfattning om kunskapsnivåer, certifikatsklasser mm som medlemmarna tycker är rätt. Det visade sig vi årsmötets omröstningar om motionerna. Ordförande Tore borde ges ett erkännande för sin goda förankring bland medlemmarna. (Kanske har han till och med bett Christer på PTS om ursäkt, det vet väl ingen av oss?)
Det som behövs nu är att vända denna energi som uttrycks i diverse forum, från det destruktiva kritiserandet, till det motsatta! Hur kan vi framöver stödja olika initiativ och främja utveckling för amatörradiohobbyn?
 
Jag skrev, som jag ser på saken Sture. Du kanske ser något annat och det må väl vara dig förlåtet. Hur som helst så havererade ju samarbetet med PTS och SSA hamnade utanför. Det var väl ändå väldigt onödigt?

>>>Hur kan vi framöver stödja olika initiativ och främja utveckling för amatörradiohobbyn?

Personligen tycker jag att styrelsen behöver få utbildning så att den blir bättre på att informera på ett sakligt och sanningsenligt sätt. Där finns det stora brister vilket de som har ögon att se med redan konstaterat.

>>>Ordförande Tore borde ges ett erkännande för sin goda förankring bland medlemmarna. (Kanske har han till och med bett Christer på PTS om ursäkt, det vet väl ingen av oss?)

Du menar kanske att alla medlemmarna skall be PTS om ursäkt för dåligt uppförande?

SSA Styrelse borde be både PTS och medlemmarna om ursäkt. Det är vad jag anser och du kan ju anse något annat baserat på de kunskaper och insikter du har.
 
SSA:s styrelse inkl ordförande hade läst av sin omgivning och sina medlemmar och har drivit den uppfattning om kunskapsnivåer, certifikatsklasser mm som medlemmarna tycker är rätt. Det visade sig vi årsmötets omröstningar om motionerna. Ordförande Tore borde ges ett erkännande för sin goda förankring bland medlemmarna. (Kanske har han till och med bett Christer på PTS om ursäkt, det vet väl ingen av oss?)
Det som behövs nu är att vända denna energi som uttrycks i diverse forum, från det destruktiva kritiserandet, till det motsatta! Hur kan vi framöver stödja olika initiativ och främja utveckling för amatörradiohobbyn?

Det kanske är bra att gjuta lite olja på vågorna Sture.
Men om vi nu ska ställa oss upp och applådera det sätt som våra företrädare i SSA hanterat olika ärenden i denna infekterade debatt, och kalla incitamenten för utveckling i medlemmarnas intresse, då betackar jag mig.

Vilket jag ju också gjort! :)

/Lasse
 
SSA:s styrelse inkl ordförande hade läst av sin omgivning och sina medlemmar och har drivit den uppfattning om kunskapsnivåer, certifikatsklasser mm som medlemmarna tycker är rätt. Det visade sig vi årsmötets omröstningar om motionerna.

Hur var det nu med årsmötet? 120-130 medlemmar på plats, säg 130 som fann det värt besväret att åka dit?, av ca 5000 medlemmar totalt. Är inte det i runda slängar 2,6% av medlemmarna? Ja det känns ju verkligen som om Tore har en total förankring bland medlemmarna :D

/Johan
 
Hur var det nu med årsmötet? 120-130 medlemmar på plats, säg 130 som fann det värt besväret att åka dit?, av ca 5000 medlemmar totalt. Är inte det i runda slängar 2,6% av medlemmarna? Ja det känns ju verkligen som om Tore har en total förankring bland medlemmarna :D

/Johan

Johan, du är alltid en kvick rackare... Hade formulerat ett inlägg som i princip var en karbonkopia av ditt, så Sture ska slippa läsa dina ord två gånger :D

120-130 personer representerande de närmast sörjande, supporterklubben och kanske ett par oppositionella som skickligt manövrerades ut av den slipade möterordföranden i välregisserat samarbete med "sanningens vittnen" :p

73 och vi hörs på banden i helgen!

RM2D, Mats
 
Nu är det ju absolut ingen mening att skriva nåt, varken här eller på SSA:s forum
då det endast blir en predikan för "di redan frelste" och ingen av de berörda
personerna nånsin kommer att läsa eller se det skrivna, tyvärr.

Jag kan bara konstatera att all form av kommunikation har havererat och att ingen
kommer att våga kontakta SSA eller dess redaktion med kritiska synpunkter.

Hade inte motion nr 2 avslagits ???????????? :confused::confused::confused:

Suck...

Jo då, jag kan berätta från säker källa att de berörda personerna visst läser allt som skrivs på forumen.

Jag mejlade till DZB igår angående det enligt min uppfattning olämpliga i att använda SSA.SE för personliga trätor.
 
Skulle verkligen vara intressant att läsa hans svar på det välmotiverade påstående från Dig Ulf ;)

73 de LRR, Mats
 
Back
Top