SSA.se och webbredaktören, återigen

KBW - jag har aldrig haft kurser om radioteknisk och cert för någon grupp - däremot har jag haft ett otal kurser för alla typer av personer - från fångar på ett av våra fängelser, ungdomar ( i morgon bär det i väg med ett tjugotal för att fiska), invandrare, kvinnor unga som gamla - ja snart sagt alla typer av människor i vårt avlånga land. - inklusive varit färdledare på fjällvandringar i den svenska fjällvärlden.

Det absolut roligaste minne är de kurser och aktiviteter som jag har haft med gravt rörelsehindrande ungdomar i en kanot - garanterat en sevärdhet och en våt upplevelse.

Jag högakta dig i ditt arbete med just denna grupp av personer och jag vet att de ger dig absolut minst lika mycket åter som du ger dem. Bra jobbat och god fortsättning i detta arbete. 73 Kenneth
 
Last edited:
...
Jag måste understryka – BETÄNK att DZB och styrelsen fick ansvarsfrihet på senaste årsmötet i Eskilstuna av ett enhälligt årsmöte.
Men och åter men – ta vara på min kritik om ESR och hur denna lilla organisation bör agera, var ödmjuk mot andra, ta åt sig kritiken och som jag skrev inte ens Albert Einstein kunde fått ett Nobelpris utan att lyssna på sina kritiker.
Det kommer inte heller DZB att få... Han är ju döv.
 
>”varför skall Thore ta av sig mössan för Christer på PTS”

Ta av sig mössan (bildligt) behöver man inte göra, men saken är den att det är PTS som bestämmer. Någon förhandling har det aldrig varit talan om, och det var utomordentligt generöst av PTS att bjuda in de tre organisationerna för att diskutera den nya provfrågebanken.
 
Efter att varit upptagen med annat under en vecka återkom jag till forumet och denna tråd.

Anmärkningsvärt att notera hur enskilda stödtrupper till den havererade SSA-styrelsen har så svårt att reda ut begreppen vad detta handlar om - och hur unket demokrakiföraktet lyser igenom.

De 5000 personer som SSA måhända fortfarande lyckas få in medlemsavgifter ifrån representerades av ynka 120 personer på årsmötet. För att man ska fatta hur illa detta är bör man ta fram kalkylatorn och dela 120 med 5000... Där har vi valdeltagandet inom föreningen. Om detta hade varit ett riksdagsval hade OSSE knackat på svenska valstugor och undrat om varför valdeltagandet är 2.4 procent...

De 120 som gav styrelsen ansvarsfrihet hamnar inom den statistiska felmarginalen och betyder inte det minsta för legitimiteten i detta givande av ansvarsfrihet. Formellt sett har allt går korrekt till, men röstsiffrorna säger inte det minsta om vad folk i stugorna tycker om det som skett.

Det enda som detta EXTREMT låga valdeltagande betyder är att folk i gemen struntar fullständigt i hur föreningen fungerar. Man är enbart intresserade av QSL och QTC. Sorgligt men sant...

73 de LRR, Mats
 
TLH skrev; "saken är den att det är PTS som bestämmer. Någon förhandling har det aldrig varit talan om, och det var utomordentligt generöst av PTS att bjuda in de tre organisationerna för att diskutera den nya provfrågebanken."


Det är en så bra sammanfattning av vad allt handlade om att den tål att fetstilas. Just precis. Vi blev inbjudna av PTS att tillsammans med PTS göra något bra som vi skulle kunna använda gemensamt. Det är PTS som bestämmer, inte SSA och inte ESR eller någon annan för den delen. Något att förhandla om finns inte heller. Vi kan ha synpunkter och komma med förslag, lobba och tycka - visst.
 
Efter att varit upptagen med annat under en vecka återkom jag till forumet och denna tråd.

Anmärkningsvärt att notera hur enskilda stödtrupper till den havererade SSA-styrelsen har så svårt att reda ut begreppen vad detta handlar om - och hur unket demokrakiföraktet lyser igenom.

De 5000 personer som SSA måhända fortfarande lyckas få in medlemsavgifter ifrån representerades av ynka 120 personer på årsmötet. För att man ska fatta hur illa detta är bör man ta fram kalkylatorn och dela 120 med 5000... Där har vi valdeltagandet inom föreningen. Om detta hade varit ett riksdagsval hade OSSE knackat på svenska valstugor och undrat om varför valdeltagandet är 2.4 procent...

De 120 som gav styrelsen ansvarsfrihet hamnar inom den statistiska felmarginalen och betyder inte det minsta för legitimiteten i detta givande av ansvarsfrihet. Formellt sett har allt går korrekt till, men röstsiffrorna säger inte det minsta om vad folk i stugorna tycker om det som skett.

Det enda som detta EXTREMT låga valdeltagande betyder är att folk i gemen struntar fullständigt i hur föreningen fungerar. Man är enbart intresserade av QSL och QTC. Sorgligt men sant...

73 de LRR, Mats

Hej Mats

För ordningens skull har du lite fel.
Valdeltagandet är större eftersom du måste räkna på poströstningen.
På årsmötet sker ju inget val utan alla står inför faktum att poströstningen är genomförd.

Men inte blir procentsatsen mycke större för det.

Men det gäller ju bara valet till styrelsen.
Ansvarsfriheten har du rätt i.

Det är alldeles för lite kampanjande under hela året för diverse frågon och personer till styrelsen för att det skall göra nån skillnad.
Och du menar jag kampanjande som når ut till alla 5000 eller vad det nu är för medlemsaantal.
Nyförtiden kanske man skall skriva att SSA:s medlamsantal är <5000 för att vara korrekt.


73 de SM3PXO Petter
 
Last edited:
RM2D
Du skrev "Anmärkningsvärt att notera hur enskilda stödtrupper till den havererade SSA-styrelsen har så svårt att reda ut begreppen vad detta handlar om - och hur unket demokrakiföraktet lyser igenom."

Vet inte om du är den rätte att prata om demokratiförakt? Att kalla meningsmotståndare för stödtrupper visar enbart hur lågt du ser på dina meningsmotståndare - men ok detta har du säkert lärt dig genom åren i ditt politiska liv.

Du skrev vidare "De 5000 personer som SSA måhända fortfarande lyckas få in medlemsavgifter ifrån representerades av ynka 120 personer på årsmötet. För att man ska fatta hur illa detta är bör man ta fram kalkylatorn och dela 120 med 5000... Där har vi valdeltagandet inom föreningen. Om detta hade varit ett riksdagsval hade OSSE knackat på svenska valstugor och undrat om varför valdeltagandet är 2.4 procent..."

Du har absolut ingen susning om hur en demokrati och föreningsliv fungera - om ditt synsätt skall råda så är inga årsmöten i stora organisationer något att bry sig om. Ta ex Svenska Turistföreningen med långt över 50 000 medlemmar - om det kommer 300 personer till årsmötet så anser du att det inte är legitimt. Du och ditt resonemang är ju löjligt.

kenneth
 
Last edited:
BZH

En antydan till om politisk hemvist eller historia och jag sätter upp dig på listan av personer som jag överväger rättsliga åtgärder emot. Förstått ???

Vi debatterar amatörradio och inte huruvida du tillbeder en tegelsten eller ej i de djupa skogarna i Simlångsdalen.

Du är sannolikt den amatör i denna tråd som flippat ur mest och som fattar minst vad vi andra debatterar...

Kör litet radio i stället eller bygg en antenn mellan de högra granarna - det skulle göra dig gott.

Efter det kanske du ser litet klarare på vad denna hobby handlar om!

Turistföreningen får du gärna debattera, men gör det i STF forum där sådan debatt hör hemma.

LRR
 
Sett ur SSA-styrelsens perspektiv är röstdeltagandet på årsmötena eller styrelsevalen 100 eller varför inte 110 procent, eftersom
man gör antaganden om åsikterna hos de som inte närvarar eller röstar som intäkt att de stöder styrelsens linje.

Man påstår att valen av ordförande och andra ledamöter (utom 1) godkänts av en majoritet av medlemmarna,
när i själva verket det inte funnits några motkandidater att rösta om. En fundamental skillnad.

Dock kan man säga att SSA har den styrelse det förtjänar.
När man sig inte bryr om hur föreningen sköts, i synnerhet externt, så får man leva med resultatet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
BZH

En antydan till om politisk hemvist eller historia och jag sätter upp dig på listan av personer som jag överväger rättsliga åtgärder emot. Förstått ???


Hu nu kommer hoten från dig - svårt med historien? Du får sätta upp mig på vilken lista som du önskar det struntar jag i - men kan du inte föra en saklig diskussion med dina motståndare så förstår jag varför du bor där du bor.

Kenneth
 
AOM - du har helt rätt att SSA har den styrelse den förtjäna - så är nu demokratin om övriga medlemmar inte bryr sig. Som jag skrev tidigare - om jag av lättja inte åker till årsmötet så innebär det att jag överlämna min rösträtt till andra. Samtidigt måste jag förstå att jag däremot inte har rätt att klaga på årsmötesbeslut. Naturligtvis har jag all rätt att diskutera besluten - komma med förslag på förändringar till nästa årsmöte mm. men absolut inte klaga på de som var på mötet och hur de beslutade. Valet är mitt - alternativt kan jag lämna föreningen

73 Kenneth
 
Skärpning! Det räcker nu.

Dax att vi ägnar oss åt amatörradio och då här främst aspekter på hur vår riksförening fungerar, eller borde fungera. Försök vara konstruktiva.

Lägg av med politiskt färgad debatt och kommentarer. Kardinalregel: huruvida någon är blå, röd eller gredelin skall inte dryftas här.

/Janne
 
AKU - Helt rätt Janne – inte visste jag innan nu alla mail som strömmade in om känsligheten. Men inte attan önskar jag få hot över mig om att sättas upp på någon lista eller kallas för utflippad eller stödtrupper mm. Vad jag har försökt under en tid är att förklara för en del hur föreningslivet och demokratin fungera – vad ett årsmötes beslut är mm. - men ok – Jag förstår att jag skriver för personer med skygglappar för ögonen vilket skrämmer mig. - Jag hoppar av denna diskussion.

73 på dig Kenneth
 
Hittills har jag legat lågt om mina åsikter i frågan men tog redan beslut i höstas att inte förnya medlemskapet i SSA.

De pengarna har jag lagt som medlemsavgift i ett konstsällskap som jag är aktiv i.

73 // SM5KRI Krister
 
AKU - Helt rätt Janne – inte visste jag innan nu alla mail som strömmade in om känsligheten. Men inte attan önskar jag få hot över mig om att sättas upp på någon lista eller kallas för utflippad eller stödtrupper mm. Vad jag har försökt under en tid är att förklara för en del hur föreningslivet och demokratin fungera – vad ett årsmötes beslut är mm. - men ok – Jag förstår att jag skriver för personer med skygglappar för ögonen vilket skrämmer mig. - Jag hoppar av denna diskussion.

73 på dig Kenneth

Var skygglapparna sitter och på vem/vilka tål nog att diskuteras. Känsligheten? Nog är det ändå ett skamgrepp i debatten att dra in ovidkommande saker som politisk hemvist etc. Sen må man ha vilken personlig åsikt man vill.

Du lämnar debatten skriver du. Nåväl, för min högst personliga del känns inte förlusten så svår, så det, det kan jag nog uthärda!

/Lasse
 
BZH skrev; "Jag förstår att jag skriver för personer med skygglappar för ögonen vilket skrämmer mig."

Näää, det tror jag inte alls Kenneth. Bli inte rädd. Du skriver nog bara för helt vanliga snälla radioamatörer men som har en annan syn än du själv har men som du inte klarar av att hantera. Du inledde t ex din karriär här på forumet med ditt evinnerliga tjat om sekt och sekterism vilket kanske inte var så smart - sett i backspegeln. Nu tycks du sansat dig några dB och det är bra.

Jag har också läst igenom din blogg laxfiskaren.se och det verkar som du har lätt att reta upp dig på det mesta som går dig emot. Är det så? Men det var ändå kul läsning när du blev blåst på bropasset i ämneskategorin "Sur gubbe" och fick betala mer istället för mindre. :)

BZH skrev; "- Jag hoppar av denna diskussion"

Då ber jag ödmjukast att få tacka för en synnerligen givande och trevlig diskussion och för alla goda råd om hur man driver en förening och som säkert kan komma till nytta i framtiden.
 
Last edited:
Jag har också läst igenom din blogg laxfiskaren.se och det verkar som du har lätt att reta upp dig på det mesta som går dig emot. Är det så? Men det var ändå kul läsning när du blev blåst på bropasset i ämneskategorin "Sur gubbe" och fick betala mer istället för mindre. :)

Om vi vågar oss på att generalisera lite ytterligare så är väl
"sur gubbe i 65 - 70 årsåldern som lätt retar upp sig på det mesta som går den emot"
en inte helt oäven sammanfattning på den svenske radioamatören av i dag.
Eller?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Karl-Arne!

Stämmer precis! Se bara på mig..."surjämte" och allt. By the way, en liten lektion: surjämte kommer av en sägen att den förste invandraren var från LA och hette Saur! Finns i vår by en familj med detta namn. Verkligen off topic - men kul?

73 /Uffe -CIQ
 
Fortfarande OT,

Ja, det finns många förklaringar till utrycket. Jag har hört att det hade att göra med att de gamla forbönderna som fraktade varor mellan Norge och Jämtland oftast var iklädda hundskinnspälsar som blev blöta av snö och slask efter resan och därmed avgav en karakteristisk doft, eller snarare lukt av "hundtäv" - därav uttrycket Surjamt.

Men ska inte ta gift på det, då jag ju inte är någon genuin inföding, utan snarare en ångermanlänning i exil... ;)

/Lasse
 
Som jag skrev tidigare - om jag av lättja inte åker till årsmötet så innebär det att jag överlämna min rösträtt till andra. Samtidigt måste jag förstå att jag däremot inte har rätt att klaga på årsmötesbeslut. Naturligtvis har jag all rätt att diskutera besluten - komma med förslag på förändringar till nästa årsmöte mm. men absolut inte klaga på de som var på mötet och hur de beslutade. Valet är mitt - alternativt kan jag lämna föreningen


Hej,

Hoppas att alla gamla "föreningsrävar" ursäktar en annans uppenbara okunskap i ämnet föreningsdemokrati men om man av "lättja" inte åker till årsmötet för att rösta så innebär det inte att jag har överlämnat min röst till någon annan. Min röst är fortfarande min, jag har bara inte valt att bruka den. Det bör rimligtvis inte finnas något som säger att jag ställer mig bakom det ena eller det andra "alternativen" som framröstades under ett årsmöte.

Däremot har, i detta fallet, årsmötet att rätta sig efter de som finns på plats för att rösta. Även om det är 3000 av 50000 medlemmar eller 120 av 5000. Det går dock att beklaga att det inte är fler som kommer då det är en "liten" del av föreningen som väl använder sin röst.

Sedan undrar jag vad man kan intolka i ordet "klaga". Är det att vädra min åsikt att ett beslut var felaktigt och visa mitt missnöje samt eska stöd för en förändring? Eller att bara rent generellt vara kritisk till ett beslut? Var går gränsen?

Som sagt, jag må vara oförstående om föreningsdemokrati, men ingen skall säga till mig vad jag skall tycka och tänka. Den friheten har jag rätt till själv. :)

Mvh

//Anders
 
Back
Top