SSA sektion Utbildning, förslag på måldokument

SM7MCD

Well-Known Member
I samband med att jag avser ställa upp som ansvarig funktionär för SSA sektion Utbildning vill jag tillsammans med mina medfunktionärer komma med följande programförklaring eller utkast till måldokument hur vi avser att prioritera den kommande tiden två till tre år framåt.

Vi hoppas att du käre läsare skall finna nöje att läsa detta förslag till målbild för sektion utbildning, den 9 – 10 maj samlas den nya styrelsen för SSA, och det vore intressant för oss blivande sektion utbildning att få lite koll på om ni medlemmar finner detta intressant, vi är övertygade att vi jobbar för medlemmarna, men även för blivande medlemmar.

Så välkomna att ge uttryck för om vi jobbar med ”rätt kartbild”… vi är även intresserade av fler medfunktionärer, speciellt om ni är intresserade att hjälpa till med att utbilda inom något specialområde.



Enligt befattningsbeskrivningen på SSA:s hemsida skall vi utföra:

Funktionär Grundutbildning, provfrågor och provförrättning

Rollen innebär att vara ansvarig för grundutbildningsmateriel, provfrågor och
provförrättningsverksamheten. Funktionären rapporterar till Sektionsledaren Marknadsföring och Rekrytering. Att tillsammans med aktuell distriktsledaren godkänna nya provförrättare.

Rollens ansvar omfattar bland annat;

• Att ansvara för och utveckla grundutbildningsmaterielen
• Att ansvara för och utveckla provfrågor
• Att se till att SSA:s provfrågebank aktuellhålls och finns tillgängliga för provförrättarna
• Att arbeta för att god täckning av provförrättare finns
• Att ansvara för de anvisningar som reglerar prov och provförrättningsverksamheten
• Att stödja SSA:s medlemsklubbar vid utbildning
• Att hålla en uppdaterad information över utbildningar och provförrättare på SSA.SE

Prestationsmål;

• Skicka minst tre (3) informationsbrev till provförrättarna årligen


Vi i blivande sektion utbildning vill här ge vår syn på uppdraget och hur vi initialt avser att arbeta.

Sektion utbildning kommer initialt att bestå av dessa personer med följande preliminära ansvarsfördelning;

SM7MCD Leif; ansvarig för sektion utbildning. Övergripande ansvarig för teknik och pedagogik.

SM7CBS Tore; ansvarig för sammanställning av material inför presentationer. Ansvarig för sammanställning av kursplaner för klassisk radioteknik.

SM0TSC Johan; ansvarig för sammanställning av kursplaner av systemteknisk karaktär, automatsystem, linksystem etc.

Vår inriktning kommer att fokuseras på att hjälpa samtliga amatörradioklubbar i Sverige att erbjuda en utbildning som tar vid där grundutbildningen slutar. På detta sätt anser vi att vi stärker klubbarnas dragningskraft på nya såväl som gamla medlemmar, samtidigt som vi lyfter fram alla de duktiga radioteknikkunniga medlemmar så att de kan gå in som handledare och lärare för sina kamrater inom klubbarna. Vi är övertygade att starka och intressanta amatörradioklubbar är en god rekryteringsgrund för de 6000 radioamatörer som idag står utanför SSA.

Genom att erbjuda grundläggande planeringshjälp med förslag på kursplaner och tips på litteratur etc. avser vi att stärka möjligheten för fortbildning inom det som vi anser vara kärnverksamheten i vår hobby, nämligen teknik och kommunikation. Kurser och fortbildningar leder också till större social gemenskap och samhörighet.

Vi har nogsamt funderat och pratat med många radioamatörer, både nya o gamla, om vad som borde lyftas fram, vad man vill lära sig mera om, och vad som saknas i dagens utbildning. Många säger att de vill utöka sitt "radiopratande" med mera insikt i tekniska frågor, frågor om kombinationen dator-radio, mm. Man behöver få "sparra" frågorna med andra, gärna kunnig handledare, eller varför inte i form av en fortbildning. För de allra flesta är det kanske för svårt att på egen hand i sin egen kammare försöka lära sig alla sakerna själv, man kanske känner det lockande med teknik, men upplever steget till att förstå vad en modern station kan prestera är ett alldeles för stort steg att ta själv.

Många radioamatörer känner sig idag helt utlämnade i att kunna förstå en modern station. Många frågor som dyker upp är hur man själv låter, om det finns störningar etc.

Vidare har många radioamatörer ingen möjlighet att få glädje av sin hobby på grund av störningar som omöjliggör mottagning och därmed kommunikation. Störningarna finns åt båda hållen, dels att man är störd av andra icke radioamatörer, eller att utsända signaler stör andra icke radioamatörer så till den grad att användning av sändare begränsas.

För att ha möjlighet att använda en amatörradiosändare i vårt samhälle idag krävs att alla användare besitter en tämligen grundläggande kunskap om hur våra signaler påverkar annan utrustning, samt hur man undviker att man själv påverkas av störningar. Detta aktualiserar att vi hjälper amatörradioklubbarna att tillhandahålla kurser i hur flera apparater samverkar att bygga upp en komplett radiostation (det man ofta kallar systemteknik) Denna utbildning bör omfatta moment på den nivå att en radioamatör kan lära sig, både teoretiskt såväl som praktiskt, hur en modern amatörradiostation skall monteras, jordas och hanteras. (Se not nedan)

Utbildningen bör utformas så grundläggande att alla ser genomgången utbildning som ett naturligt utbildningssteg efter att inledande prov är avklarade, såväl som ren fortbildning för redan etablerade radioamatörer. Vi är övertygade att det fokus som finns på radiosport (Contesting) som finns inom stora delar av vår medlemskår bör vara en aktiv inkörsport till teknisk vidareutbildning.

Positivt är även att detta sätter de amatörradioklubbar som har en egen klubbstation framför de amatörradioklubbar som "bara finns".

Viktigt är att utbildningen ges en tydlig pedagogisk grund, samt att det finns tydliga mål att sikta på. Av avgörande betydelse kommer startnivån att vara, det är otroligt viktigt att kurserna inte börjar "för svårt", (något som vi tekniker nästan alltid gör), därför tror vi att det är avgörande att vi kan erbjuda hjälp i olika former för amatörradioklubbarna hur kurser kan starta.

Viktigt att notera är att denna utbildning har funnits i många klubbar och bedrivits framgångsrikt, tidigare var utbildningstiden för ett amatörradiocertifikat kanske 6 månader, och under denna tid fanns det många möjligheter att lära sig systemtekniken kring hur en amatörradiostation fungerar och hur stationen framförallt hanteras.

Idag sker många certifikatutbildningar under några veckoslut, och någon tid för att integrera mer systemteknisk träning finns inte. Det är vår övertygelse att detta kan erbjudas som vidareutbildning, och rätt utformad har den möjlighet att bli eftertraktad.

Arbetet kommer att fortgå i projektform och vi bedömer att 2 - 3 år är lämplig tid initialt, därefter sker utvärdering och korrigering av projektmål. Delredovisning sker varje år vid SSA årsmöte i form av föredrag/seminarier/utställning beroende på uppnådda resultat.



Vi anser att med nuvarande bestämmelser från PTS finns inget utvecklingsbehov av det utbildningsmaterial som förtjänstfullt framtagits av Jörgen SM3FJF m.fl. Skulle PTS bestämmelser ändras kommer vi naturligtvis erbjuda den tidigare arbetsgruppen möjlighet att anpassa SSA:s material.

Provfrågehanteringen med anpassning mot PTS bestämmelser anser vi idag vara en ren kanslifråga. Vi kan inte uppdatera frågorna i takt med att PTS uppdaterar webben, utan uppdatering sker rimligen kopplat mot utgåva av nya bestämmelser.

Den geografiska orienteringen av provförättarna är inget vi aktivt kommer att arbeta med, det bör vara amatörradioklubbarna som ansvarar för att lämpliga kandidater presenteras, ev i samråd med DL.
Om det uppstår ett behov av utbildning av provförrättarna kan vi utarbeta kurser för denna utbildning.

Att ansvara för de anvisningar som reglerar prov och provförrättningsverksamheten anser vi vara PTS ansvar. Om PTS fortsättningsvis inte vill ta det ansvaret utan fortsätter att överlåta det på SSA så måste styrelsen ta ansvaret för provförrättarverksamheten. Det är en alldeles för viktig fråga för att delegeras. Det handlar om att tillsätta, ibland avskeda och även tillrättavisa provförättare.

Provverksamheten har en mycket tydlig koppling till myndighetsutövning och vi anser att det skall vara en eller flera personer som väljs av medlemmarna som hanterar vem och hur denna verksamhet hanteras. Vi ser alltså att den frågan skjuts tillbaka till styrelsen.
Mer...

Vi avser att kommunicera till amatörradioklubbarna via öppna portaler, dels för att vi även vill hantera de amatörradioklubbar som finns utanför SSA. Det är vår fasta övertygelse att det bör finnas ett stort antal presumtiva medlemmar till SSA som vi kan nå på detta sätt.

Vidare kommer vi frekvent att publicera artiklar i QTC som såväl närliggande publikationer. Vi är övertygade att mycket information kan vara intressant att ta fram i samråd/samarbete med de specialföreningar som finns för att täcka vår mångfasetterade hobby. Därför anser vi att dessa föreningar kan aktivt samarbeta med oss i syfte att nå en "win - win" -situation.

Vi avser att anordna ett par träffar där intresserade personer från amatörradioklubbarna inbjuds för att vi skall visa på goda exempel på utbildning som redan idag bedrivs i klubbarna.



Not: Med systemteknik avser vi hur en radiostation kopplas ihop, både elektriskt och mjukvarumässigt, man ser alltså sändare, mottagare, nätdel, dator antenn etc som enheter där dessa ingår i ett system som utgör en komplett radiostation.
Det finns inget krav att förstå hur dessa enheter fungerar i detalj, däremot hur de samverkar.
 
Det låter mycket bra, tycker jag iaf. (IMHO - som det heter på nätet :) )
Hela texten andas en positiv anda och en vilja att "se" alla radioamatörer.

Lycka till!
73 SM0RVV
 
Leif, Tore och Johan.....ni ska ha all heder för att ni orkar att ställa upp på detta. Det är något som har saknats länge, på det sättet som beskrivs.

jag som på något sätt har deltagit och fortfarande gör det, vill bara säga: Go (Forrest) Go!
 
Last edited:
Leif skrev; Vår inriktning kommer att fokuseras på att hjälpa samtliga amatörradioklubbar i Sverige att erbjuda en utbildning som tar vid där grundutbildningen slutar. På detta sätt anser vi att vi stärker klubbarnas dragningskraft på nya såväl som gamla medlemmar, samtidigt som vi lyfter fram alla de duktiga radioteknikkunniga medlemmar så att de kan gå in som handledare och lärare för sina kamrater inom klubbarna. Vi är övertygade att starka och intressanta amatörradioklubbar är en god rekryteringsgrund för de 6000 radioamatörer som idag står utanför SSA.
----------

Det låter som en utmärkt målsättning och i övrigt kan jag bara instämma med RVV och FBJ:s synpunkter.

Lycka till med arbetet boys!

/Bengt
ordf ESR
 
Ett utmärkt förslag!

"Vi är övertygade att det fokus som finns på radiosport (Contesting) som finns inom stora delar av vår medlemskår bör vara en aktiv inkörsport till teknisk vidareutbildning."

Ja! Det är bara genom att besitta teknisk kompetens som olika grenar av hobbyn, det må vara radiosport eller QRP, som stationen kan finslipas att bli verkligt konkurrenskraftig.

Fram för mer elektronikkunskaper. Tänk om det skulle bli obligatoriskt med praktiska (styrda) moment/mätningar/lösningar/schemaläsning osv under utbildningen också? Intressant att både systembiten och klassiska radiobiten finns uppmärksammad.

Det är bara att lyckönska. Finns det något jag kan bidra med?

/Micke
 
Olika synsätt

Efter att försökt att introducera ett mer öppet sätt att kommunicera med styrelsen i SSA, i detta fall representerad av SSA:s vice ordförande konstaterar utbildningsgruppen att det inte finns någon gemensam grund som en öppen dialog kan vila på.

Jag har på olika sätt försökt att förklara fördelarna med en öppen dialog mellan styrelsens representant, utbildningsgruppen samt medlemmar och klubbar gemensamt.

Denna process skulle kunna innebära att de utbildningsplaner och det utbildningsmaterial som successivt arbetas fram samtidigt blir väl förankrade bland föreningens medlemmar och ute i klubbarna. Med detta arbetssätt skulle styrelsen få väl genomarbetade beslutunderlag att ta formella beslut om, som dessutom kan vara förankrade bland stora medlemsgrupper.

Jag anser att många beslut som tagits har saknat en bredare förankring i medlemsledet vilket ofta skapat onödiga konflikter där enskilda medlemmar kräver "korten på bordet" och större insyn i styrelsearbetet.

Vår tanke var här att föra in ett nytt synsätt på hur ett fruktsamt samarbete skulle kunna hanteras i en framåtsträvande och modern förening. Men när vi möts av ett så kategoriskt motstånd för att styrelsen inte skulle få förhandsgranska vårt material, ja då känner jag ingen glädje att engagera oss i SSA under rådande omständigheter.

SSA:s vice ordförande påstår att, ”det funkar inte så i SSA och andra föreningar”. Det förstår jag också att det inte gör, men så har vi också en stor del av aktiva som valt att stå utanför SSA, eller som är med i SSA men inte vill engagera sig i föreningen.

I en del föreningar som jag medverkat i har vi genom stor öppenhet fått medlemmarna att engagera sig. Dessutom är förankringen ofta klar innan formellt beslut fattas.
Jag vill inte ta åt mig äran för all framgång i dessa exempel, men jag är helt övertygad att den ökade öppenheten har varit en faktor i förändringsarbetet i de berörda föreningarna.

Kanhända är det en alldeles för stor skillnad i mitt öppna akademiska synsätt från de forskargrupper och kursutvecklingar jag själv deltagit i, jämfört med den politiska arena som SSA:s vice ordförande har erfarenhet ifrån?
Hur som helst konstaterar både jag och SSA:s vice ordförande att vi är totalt oense (inte osams) i denna fråga, samtidigt som vi är ense om syftet med arbetet i övrigt.

Nu frågar sig säkert de flesta läsare ”kan de ge upp efter endast ett par skriftväxlingar på forumet”? Svaret är att SSA:s vice ordförande och jag haft en dialog sedan december 2008 om detta arbete, men det är först nu när det blir ”skarpt läge” vi kan testa vad öppenhet praktiskt innebär.
Men hela denna dialog är tyvärr dold för medlemmarna, så det är endast Lars-Anders och jag som kan bedöma hur vi argumenterat och vad som sagts.

Jag ser det även som ett personligt misslyckande att jag inte kunnat förutse detta motstånd mot förändringar och nytänkande. Men min bild av hur jag arbetar för medlemmarna i SSA var kanske väldigt naiv, sett med facit i hand.

Jag ser heller inte att SSA har något att vinna på en kompromiss, antingen är dialogen helt öppen, eller så finns den inte.

Jag har flera gånger av SSA:s vice ordförande fått veta att "andra funktionärer arbetar som styrelsen vill ha det, dvs. att löpande först få styrelsens godkännande och sedan göra jobbet". Jag har ingen kritik mot dessa enskilda funktionärer som naturligtvis råder över sin egen situation och kan acceptera sitt uppdrag eller inte. Detta hierarkiska arbetssätt passar dock inte oss i utbildningsgruppen i den sammansättning gruppen har idag, de mål som gemensamt stakats ut och absolut inte med mig som gruppledare.

När jag tillsammans med mina medfunktionärer sammanfattade ett års Internetdebatt och diskussioner om utbildningsfrågor visade det sig att jag fick stöd för min tolkning från både medlemmar och styrelsen. Den sammanfattningen låg också till grund för mitt fortsatta engagemang. Att nu tvingas sätta ett halvår av diskuterande, sammanfattningar samt skapandet av visioner åt sidan, eller att göra om arbetet ligger inte i mitt intresse.

Eller som Tore –CBS tolkade min besvikelse på sitt obetalbara norrländska tungomål,
- Den tappade sugen blir svår att omforma till otappad.

Konsekvensen av allt detta blir därför att jag tillsammans med mina medfunktionärer Johan SM0TSC och Tore SM7CBS beslutat att återkalla vårt gemensamma måldokument samtidigt som jag ställer min plats till förfogande.

Leif SM7MCD
 
Last edited:
Som vanligt har SSA's styrelse punkterat ett mycket lovvärt initiativ. Blir man förvånad? Icke!

Ja nu är väl inte initiativet (utbildningssatsningen) punkterat, utan det kommer förhoppningsvis att genomföras av andra personer. Se första sidan på SSA.SE (idag 24/6). Sen får framtiden utvisa hur det blir.

73 / Markku
 
Back
Top