SSA värnar om telegrafikunskaper (?)

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Morsetelegrafi är en stor del av amatörradiohobbyn.

Många radioamatörer som tillkommit de senare åren tror eller anser att morsetelegrafin är död och ett föråldrat sätt att kommunicera. Icke alls är det så...

Morsetelegrafin står sig väl i konkurransen med alla andra kända och traditionella trafiksätt. Med enkla medel, ineffektiva antenner, låg effekt går det med hjälp av telegrafi att kommunicera även under de mest besvärliga förhållandena.

Nya trafiksätt som PSK31 och motsvarande är i sanningen effektivare än morsetelegrafin då det gäller att överföra större mängder text och information. Här hänger dock ev framgång mest på utrustningen, datorn och programmen. Operatörens skicklighet har ringa betydelse i sammanhanget - detta i skarp kontrast till moresetelegrafin där operatören är huvudperson och den allra viktigaste länken i kedjan.

På DL7-sidan finns nu en speciell Telegrafiavdelning som sätter fokus på denna "konstart" och som kanske kan inspirera en och annan att vidga sina vyer och sätta igång att träna.

http://www.sm7eql.se/sm7/cwsidan.html

73
Bengt EQL
(DL7)
 
Nu kastar jag mig in cw diskussionen. Kan öppet erkänna att i början så tyckte jag att cw inte skulle komma till någon nytta för min egen del. Men vilken mina jag trampade på, upptäckte detta ganska snabbt när jag frekvent besökte en contest klubb. Ett slutgiltligt kvitto fick jag vid årets IOTA där just Bengt / SM7EQL var vår cw op. och jag upptäckte dessutom att man missar alldeles för många poäng om man enbart kör foni.

Nu till min poäng, VARFÖR skall man hela tiden gemföra något mot något annat ? Kan man bara inte tillåta sig själv att cw och psk31 finns och dom har sina fördelar resp. nackdelar.
Har själv påbörjat en cw kurs och kan berätta att detta skulle man ha ju gjort för längsedan. Tror personligen INTE cw kommer att försvinna pga att det är ett ålderdomligt sätt att kommunicera på. Hade vi verkligen resonerat så hade fortfarande hållt på hällristningar.

73 från mig och en trevlig 2 advent !

/Robban
SM7YGZ
 
Vill hålla med YGZ.
Övade inte tillräckligt på morsen men började några gånger och tröttnade igen. Nu när man fått tillträde till kortvågen så har man verkligen märkt vad nytta man kan ha av den.
Övar och kör en del nu. snart 100 länder körda på CW.
73 Magnus
 
Det största "problemet" med telegrafi är att man först måste lära sig "språket" och därefter under relativt lång tid träna upp sin förmåga för att till slut upptäcka hur fantastiskt kommunikationssätt det är. Det finns inga genvägar.

Först då kan man också delta i diskussionerna hurvida telegrafi är ett användbart kommunikationssätt eller ej.

Sak samma är det ju med alla andra specialintressen/hobbies/sporter etc, det krävs lite jädra anamma för att komma vidare i sin egen utveckling och få full valuta för sina insatser. No free lunch...

När jag själv gick på telegrafiutbildning sommaren/hösten 1969 kom jag i ett läge där det tog helt stopp, urtråkigt och jag bestämde mig för att lägga av. En kurskompis tvingade mig att fortsätta och så här i efterhand är jag evigt tacksam för det. Slutsats: Försök att delta i lärarledda kurser där kompisarna kan hjälpa till att dra...

Att krav på telegrafikunskaper för amatörradiocertifikat har slopats i PTS Föreskrifter ser ut att ha inspirerat många radioamatörer att på frivillig väg lära sig telegrafi. Inget tvång och alla som vill, kan och orkar har en ypperlig chans att få ett större utbyte av hobbyn.

På SM7-webbplats är det tänkt att samla information i ämnet telegrafi. Alla tips på utbildningsmaterial och metoder, CW-kurser, länkar etc tas gärna emot.

http://www.sm7eql.se/sm7/cwsidan.html

73
Bengt EQL
(DL7)
 
Last edited:
Back
Top