SSAs websidestrul

Hej Alla Radioter!

Nu har SSA äntligen släppt lös sin nya webbplats, upphovsrättsskyddad på Hans SM4ATJ. Hoppas att Hans inte råkar i samma onåd som jag och tar sajten med sig, så att Styrelsen en en gång för stå där med lång näsa för att de glömde att "säkra" upphovsrätten "till sin hemsida". Hejja SSA !

Förövrigt tycker jag att designen har återgått till webkodens barndomsdagar, färgerna flyter ihop och alla stackars modemsurfares datorer viker sig hädan, pga tung kod.

Jag har tillverkat hemsidor åt flera stora företag och anser mig nog kunna något om dehär sakerna, jag har ju i alla fall fått betalt av dom. Att ställa upp ideelt åt SSA i 6 år var ett sant nöje och jag hoppas att dom nya hemliga webbmastarna axlar "bördan".

73 de Teemu SMØWKA
fd SSA Webbhakkare
ps. För att minnas minnas mina bästa dagar som webbmaster så har jag lagt upp den "gamla" desigen i ny tappning. http://www.sm0wka.com/tider/ Där kan ni vänta på att "koden" ska bli lättare och den gråa hemsidan får färg. ds.
 
Last edited:
Skall man gråta eller skratta?

Loggan (eller va vi nu skall kalla den för) ser fortfarande lika hemsk ut... Är det "Föreningen Sveriges Sändare Amatörer" eller "www.svessa.se" somvi skall pusha för? Valetär ju inte så svårt då folket redan har hittat til sidan... Mao. borde "Föreningen Sveriges Sändare Amatörer" vara större än "www.svessa.se".Så ser man klart vart man kommit.

Sen flyter färgerna ihop som tidigare inlägg sagt. Nån som ser N:et?

Sen är ju min personliga åsik att det ser illa ut med dom ihopsmetade radioapparaterna. Hade det inte varit bättre med en "grej" som bakgrundsbild (som antenen på den gamla sidan)?

Icke genomgående grafisk profil! Utbildningssidorna, Distriktssidorna och Nyhets sidorna ser alla olika ut (och säker fler sidor).

Hur kommer man tilbaka till förstasidan?

Varför dessa ELEFANT-stora rubriker på varje sida? :)

Ren missär med alla sidor som inte fungerar. Hur kan man lansera en sida där sidorna med kontaktinformation inte fungerar?!!?

Snälla ring en ambulans, jag komer bli sinessjuk av alla gräsliga "Vill du veta mera? KLICKA HÄR" knappar. :)

"inte är helt klar i alla delar. Det betyder att det finns blindlänkar"
Men varför står detta inte på förstasidan så man slipper leta igenom hela sidan för att fatta att det inte är fel på den?!

Varför ligger inte nyheterna på förstasidan?! Och varför ligger knappen "nyheter" längst till vänster... Man får ju tänka till lite när man plaserar ut menyrubriker.

Nu kommer man ju inte kunna sova i natt för att man är så besviken!
 
Tll SM6???
Jag hoppas att du har ett namn.
Dett är inte ett anonymt forum...

Sen får vi väl sålla ut den konstruktiva delen av DINA åsikter:

1. Loggan, Borde "Föreningen Sveriges Sändare Amatörer" vara större än "www.svessa.se".
2. färgerna
3. Icke genomgående grafisk profil!
( de vet att vi kom in igår kväll FÖRSTA gången )
4. Hur kommer man tilbaka till förstasidan?
5. Varför dessa ELEFANT-stora rubriker på varje sida?
( Vet du vad vi kör för upplösning, vi gammel-stötar ! )
6. sidor som inte fungerar: se 4
7. kontaktinformation inte fungerar?!!?
8. För många kanppar.
9. Men varfr står detta inte på förstasidan att det inte är klart.
( kanske för att första sidan inte skall ändras i det dagliga )

11. Ärthjärnor! Det tackar vi för !
Kan jag ringa dig när jag har PHP problem nästa gång ?
fick leta fram grundkursen i torsdags kl 21.
Du verkar ju ändå vara upp sent, HI
(Senast ändrad av SM6??? den 22nd November 2003 kl. 01:44)

Hoppas du har ett namn till nästa inlägg !
/ Tommy

031201 togs SM6??? bort på användarens begäran ! / Tommy
 
Okej. Kanske gick lite hårt fram. Får be om ursäkt för det. Det var menat lite småironiskt men timman var nog för sen för att det skulle vara uppenbart. Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna.

Men jag tycker det är så tråkigt att man inte lyckats åstakomma något bättre än detta. Grundtanken med den nya "navigationen" är jättebra. På den gammla sidan var den ju inte helt självklar.

Att man sedan inte tar till sig possitiv kritik med konkreta förslag och erbjudeande om att hjälpa till tycker jag är mycket tråkigt (jag har mailat dom och erbjudit hjälp och kritik).

Det finns ju många bra guider och tutorials på nätet vad det gäller grafisk formgivning och layout. Kanske skulle vara bra för webästarna på SSA att läsa några av dessa så skulle dom bespara sig en del onödiga klagomål.

Du får gärna maila mig om du har PHP/ASP/SQL/HTML-problem.

(Har ändrat mitt förra inlägg så att det blir lite trevligare. Ni som är oroliga över min anonymitet behöver inte oroa sig mer då jag inte kommer skriva mer under detta "namn", då det tydligen inte är tillåtet att vara anoym. Självklart skall jag ändra på det och också jag följa reglerna.)
 
Nu tycker jag att vi kan skruva ner missnöjet. Sidorna finns (de flesta) igång och buggar finns också. Bättre att rapportera dessa istället. Har hittat:
1) Om man ökar textstorleken 2 snäpp så kommer texten i fälten (rullgardinsmenyerna) att hamna utanför. Fälten ändras inte när tecknen ändras.
2) Kansliets URL saknas på servern.
3) Ren textmassa hamnar omedelbart vi kanten på "skrivfältet". Borde vara ett teckenbredd innan text.

Jan
 
Tyvärr kommer man inte så långt på SSA:s webbplats utan JavaScript (läs mer om skriptberoende på http://www.autark.se/v_kritik/skriptberoende).

Dessutom är sidorna näst intill oläsliga, åtminstone med Mozilla, Opera och Konqueror under Linux, eftersom textstorleken är illa satt: font-size: xx-small - bättre vore font-size: 100%;

Sedan är konstruktionen <p class="brotxt"><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">... onödig, eftersom typsnittet redan är valt i "brotxt" och <font> bör undvikas.

Att hemsidan sedan inte valideras hos W3C (http://validator.w3.org/check?uri=http://www.svessa.se/) är heller inte speciellt upplyftande - inte många fel, men ändå...

Men "Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge".

73 de SM6VYF
 
Tänk att det är så otroligt roligt att kritisera och gnälla, och tänk så många experter som finns i detta forum. Tänk att vissa har ägnat mer tid åt att konstruera gnäll och praktexemplar än att ägna tiden åt att göra det de skulle gjort innan.
Tänk så lätt att gnälla, men ge mej då ett exempel på en problemfri sida, byggd på samma korta tid, och "granskad" samma korta tid efter lanseringen. Klarar ni detta så ger jag mej och instämmer i er uppfattning att allt är skit...

Nä, jag föreslår att ni istället återgår till att diskutera telegrafikravets borttagande och att komma igång på kortvågen, för nu har ni spårat ur.
73 de SM4VZK Andreas Bertilsson (Som faktiskt har ett namn och vågar stå för det han skriver till skillnad från någon i sjätte distriktet.)
 
Skrevs ursprungligen av sm7vvg
Nu tycker jag att vi kan skruva ner missnöjet. Sidorna finns (de flesta) igång och buggar finns också. Bättre att rapportera dessa istället. Har hittat:
1) Om man ökar textstorleken 2 snäpp så kommer texten i fälten (rullgardinsmenyerna) att hamna utanför. Fälten ändras inte när tecknen ändras.
2) Kansliets URL saknas på servern.
3) Ren textmassa hamnar omedelbart vi kanten på "skrivfältet". Borde vara ett teckenbredd innan text.

Jan

Glömde säga att jag använder Safari för Mac då det blir fel/rätt? Med IE 6.02 är det inga problem.

Jan
 
Ett språkfel som måste rättas till är texten i loggan överst på sidan. Föreningen heter "Sveriges Sändareamatörer", eventuellt med förtexten Föreningen, sändare och amatörer skall alltså inte särskrivas.

Angående copyright, varför står inte SSA som innehavare av copyright på SSA:s sidor? Trodde det blev kontentan av senaste "bråket"?

SM6VYF skriver
Dessutom är sidorna näst intill oläsliga, åtminstone med Mozilla, Opera och Konqueror under Linux, eftersom textstorleken är illa satt: font-size: xx-small - bättre vore font-size: 100%;
Här hos mig fungerar dessa läsare rätt OK, även om texten blir lite väl liten. Håller dock med om font-size.

Kan även jag rekommendera att köra sidorna genom validotorn http://validator.w3.org/ Prova också att använda http://tidy.sourceforge.net/ för att få snygg kod.

Javascript bör man nog undvika om man kan, de leder lätt till problem, samt genererar en hel del onödigt text i sidans källkod.

Sidan ser layoutmässigt lite "gammal" ut, men jag väntar med mer kommentarer tills sidan börjar bli lite mer färdig. Bra att den kommit igång i alla fall...

Väntar med spänning på fortsättningen...
 
Kan bara se tre saker som är "olyckliga" ur tidigare skrifter från detta forum och alster producerade av styrelsen;
1. Coca-Cola-burken. När det var det här med otillbörlig reklam.

2. Javascript i menysystemet. Detta medför en massa tung kod som måste laddas hem VARJE gång man öppnar en sida. För bredbandssurfare är det ju inga problem, men surt modem!

3. "Copyright: SM4ATJ Hans". Det hoppas jag försvinner innan månaden november är slut och ersätts med "Copyright: SSA, Sveriges Sändareamatörer".

Bra att en sida nu finns uppe, och Hans, 4ATJ, bör skämmas lite för sitt ditkletande av personlig copyright på förenings sida. Ser illa ut! Mycket illa. Det är ok att sätta sig som webmaster eller på annat sätt ANSVARIG för sidorna, men inte (c).

Tycker förvisso mera om sidan, men det är småsaker. Jag är nöjd med att det finns något. Sen att ramen runt det hela...jaja..gnäll gnäll..

73´s de Jonny / SM6WYA
 
Hade det inte varit trevligt med en sida med bilder där man kan se hobbyn "in action"? Hade säkert lockat intresserade.

Kolla: http://www.svessa.se/rotateimg/bsabasrot.jpg
Ja... Heter det Sändareamatör eller Sändare Amatör? Även på bilden är det ju särskrivet.

Tycker det helt klart borde heta Sändareamatör och isf. borde även den bilden tas bord i sambandmed att man fixar texten högst upp på sidan.
 
Last edited:
Det var ju en trevlig bild i alla fall! Mycket trevligare än bilden på en amatör mitt i ett sladdhav. Avskräcker nog mer än den välkomnar till en "ny värld". Men bilder från utsidan Borlänge måste väl finnas, eller är det copyright 4ATJ som gäller på allt, inklusive bilder som får användas?

73´s de Jonny
 
Ja... Heter det Sändareamatör eller Sändare Amatör?
Om det skall vara korrekt svenska så blir det sändareamatör.

Tyvärr har vi väl blivit allt för amerikaniserade och fått en tendens att särskriva allt möjligt... En intressant (skojjig) särskrivning är följande: herr toalett. Tänk på den ett tag :D

Det svenska språket är roligt att leka med ibland.

73 de Lars, sm6rpz
 
Hej Alla på forumet, nu kommer ett väldigt långt inlägg som i grunden handlar om demokrati, läs allt som står noga för att förstå hela sammanhanget. Jag skickade igår ett brev adresserat till SSAs hemliga Webbmaster/Webbmastrar samt till hela SSAs styrelse. Här kan du ta del av mitt brev med Konstruktiv kritik om hemsidan, detta är mina åsikter.


Citerat ur mitt eget brev:
"Jag har lite konstruktiv kritik till den som nu är webbmaster, eftersom "webbmaster funktionen" som det står på hemsidan inte är någon fysisk person vet jag inte vart jag ska vända mig, men jag skickar hit (hela styrelsen) så hamnar det säkert rätt tillslut.
Några funderingar kring färgvalet.
Man har i menyerna olyckligt använt en ljuslila bakgrund mot en mörklila text. Personer som har problem med synen ser knappt menyn. Vi måste tänka på att våra medlemmars medelålder tillhör kategorin med "störst synfel" detta har jag egen erfarenhet av. Det vore bättre om menytexten var vit eller ljusare så att man tydligt kan skilja på bakgrund och text.
Den gråa bakgrunden är lite "tråkig", sidorna tappar luften eftersom de inte ligger i någon sorts inramning, det blir jobbigt för ögat att se på det gråa som löper igenom hela siten, man kunde kanske ljusa upp den delen där själva innehållet ligger, att det blir jobbigt för ögat är samma fenomen som inträder vid sk "snöblindhet". I alla textlänkar har man dessutom valt en färg som är ljus-lila-grå som naturligtvis flyter ihop med bakgrunden, i likhet med menyn, samma gäller här, en mörkare färg behövs annars hittar inte folk menyn. Sigge SM5KUX har också insett detta och lagt en vit bakgrund på sina HF sidor, Bra Sigge!
Välkommen till en ny värld! Var finns SSAs förstasida, ansiktet utåt?
Oj, jag upptäckte denna värld redan 1990, men jag ska tydligen göra det igen? Var finns prägeln för oss som redan är amatörer, det är svårt att få en enkel överblick på vad som pågår, man får klicka runt som en tokig för att se nyheter, aktivitetskalendrar och leta i t.ex. SM Callbook, nej jag vill absolut inte "veta mer " utan bara ta del av aktiv information av radioamatörer för radioamatörer, det känns när man tittar på de gråa sidorna som om man vill ha en jäkla massa nya amatörer, men dom gamla kan vi direkt glömma bort. Finns det överhuvudtaget någon annan intresseorganisation som gör så här? Nej det är medlemmarna som sätts i fokus, sedan har man en separat avdelning om man vill veta mera eller en helt separat site. Jag har tidigare påpekat att en separat site vore bra men där var det kalla handen...
Monsterrubriker, textslalom och standard
Hoppsan Kerstin, på vissa sidor täcker rubrikerna halva skärmen, man tror att man hamnat hos Expressen, nej jag tror att man bör ta ner lite på storleken. Texten på vissa sidor smälter ihop med webbläsarens kant det blir jobbigt och krångligt att läsa, man måste se till att ha lite luft mellan kanten och texten. Det finns en standard framtagen av branschorganisationen W3C om hur webbsidor bör kodas, här finns alla de som tillverkar något för Internet med. På deras hemsida kan man testa sin egen sida för att se om den "passar" med alla webbläsare. När svessa.se testades löpte deras hemsida amok och svessa fick ett tydligt underkänt. Sidorna kan man tydligt se är framtagna för Internet-Explorer 6 och windowsmiljö. Det finns många konkurrenter där hemsidorna inte ser bra ut pga. att man inte följt W3Cs standard norm för kodningen. I Linux t.ex. är all text så liten att man måste ha förstoringsglas. Hemsidan måste funka någorlunda med alla webbläsare och operativsystem, eller har Microsoft sponsrat SSA?
Logotypen
När jag började som webbmaster råkade jag stava föreningens namn fel genom att särstava det, då blev det ett jäkla hallå, har vi bytt namn nu? Det är en jäkla skillnad på Sökes en ”Brunhårig sjuksköterska” eller ”Sökes en brun hårig sjuk sköterska”.
Bredband
Bredband åt alla sa riksdagen, ändå surfar majoriteten på modem, nja SSAs hemsida får modem att vika sig, komprimera komprimera och komprimera, det måste man göra när man håller på med webben, alla har inte bredband!
Produktplacering
Har SSA blivit sponsrade av Coca Cola? Det är väl så att Cola är det man dricker när man kör test för att hålla sig vid liv så varför inte, eller är det omedvetet? Kan bli lite risky för SMK om Cola inte vill finnas med på SSAs hemsida, jag kan fråga, känner en i ledningen...
Några funderingar kring Copyright.
Till min stora förvåning! Upptäckte jag att sidan numera är upphovsrättsskyddad på SM4ATJ Hans, fan har verkligen inte Styrelsen lärt sig något? I det haffsverke till anvisning som nyligen publicerats (2003:4) har man helt och hållet lämnat ute upphovsrättsfrågan, detta är inte bra. Vad händer nu om Hans också "tar sitt pick och pack" och avgår, då står SSA där igen med två tomma händer eftersom ålen hoppat ner i sjön igen. SSA måste säkerställa upphovsrätten på hemsidorna till varje pris, därför föreslår jag styrelsen att göra en anvisning SSA 2003:5 på. Jag kan hjälpa till, jag är ju väl insatt i frågorna.
Det finns fler petitesser som går att förfina men med tids nog så ordnar sig detta nog.
Oj det var jobbigt att skriva allt det här, men med tanke på att jag arbetar professionellt med detta så ville jag framföra synpunkterna till den som nu är webbmaster, den hemliga eller de hemliga?
73 de Teemu SMØWKA
Livstids Medlem SSA #200
Aktiv Webbkonsult"


Idag ankom ett svarsbrev från Ordföranden, tydligen hade Bengt SM7EQL också inkommit med konstruktiv kritik, vilket jag inte känt till tidigare:

”Kommentarer till mail från Bengt -EQL och Teemu-WKA
Som jag tidigare sagt i mail har Hans och flera kunniga webmasters gjort ett snabbt och bra arbete helt utanför de ordinarie arbetsuppgifter som de har. Det är en brandkårsutryckning som snabbt gett resultat. Jag tycker att det är magstarkt av Bengt och Teemu att så snabbt komma med kritik (som de kallar goda råd) och även försöka att förlöjliga hemsidan, jag tänker på cola burken. Hemsidan är fortfarande under uppbyggnad och naturligtvis skall alla få ge kommentarer när den har satt sig så att den kan utvecklas vidare. Jag anser det är lämpligt att ta upp synpunkter på hemsidan och diskutera den på kommande styrelsemöte i febr.
En klar indikering är att sidan attraherar många tidigare medlemmar och även andra intresserade, på två dar har vi fått 9 nya medlemmar.”


Eftersom jag arbetar som aktiv Webbkonsult tycker jag att det är anmärkningsvärt att det gått 3 veckor som de hemliga webbmasters jobbat med den nya hemsidan under en sorts ”brandkårsutryckning” . Få sidor har de producerat med enkel design.
Oj, Nu anser alltså SSA att medlemmarna inte får inkomma med kritik, detta är allvarligt. Dessutom när man har inkommit med konstruktiv kritik, dvs påtalat ett problem och presenterat en lösning. Detta är mycket allvarligt ! Kritik är grunden i det demokratiska samhället, borde även vara SSA ! Jag har inte kallat något för citat: ”goda råd” jag har inkommit med konstruktiv kritik!
Gunnar anser alltså att vi ska vänta till i februari med att inkomma med kommentarer, dock anser jag att vissa saker måste åtgärdas å det snaraste, t.ex. föreningens namn, nu särskrivet och helt åt helv_te! Dessutom fattas logotypen ! Ordförande menar alltså i det kortaste att jag och Bengt SM7EQL ska sitta ner på varsin stol och hålla käften, varför måste allting skutas upp och bli långbänk, gång på gång? Kan inte SSA bevisa att de är en smidig organisation istället för att ställa sig tillsammans med de stora drakarna till departement och andra statliga organ, men i likhet med CW kravs debatten verkar ju inte SSA vara bättre än ”andra tunga byråkratiska institutioner”, kan det vara så att SSA inget gjort utan bara avvaktar….

Det är varje persons demokratiska rättighet att ha egna åsikter!

73 de Teemu SM0WKA
www.sm0wka.com
 
Såsom deltidsarbetande websideutvecklare kan jag bara fullt instämma i Teemu´s konstruktiva kritik. Synd att vi tydligen inte får framföra den.
 
"En klar indikering är att sidan attraherar många tidigare medlemmar och även andra intresserade, på två dar har vi fått 9 nya medlemmar.”

Kan detta bero på att sidan med kontaktinformation legat nere nästan en månad? Eller så är det kanske nio nya aspiranter på webmasterjobbet? ;-)
 
Instämmer också med Teemu. Har också mailat dom och kommit med förslag och fått ett intetsägande "Tack för dina åsikter".

Mycket dåligt att dom inte har fixat till "Kansliet" som borde vara en av dom viktigaste sidorna. Hur skall man annars veta hur man får kontakt med dom. Eller är detta en medveten stategi för att intebli sörda under uppbyggnaden?

Men vi får väll se vad som händer med sidani framtiden.
 
Last edited:
Just nu står allt självklart!

Sida som SSA inte anser höra till SSA får inte ha SSA-loggan på sådant sätt att sidan framstår som om den tillhör SSA.
Helt enligt direktivet som snabbt hastades fram?!

1. På http://www.svessa.se finns ingen logga!

2. På http://www.svessa.se finns "Copyright: SM4ATJ Hans"

Resten ser ni säkert... ;-)

73´s de Jonny
 
Back
Top