SSB 80 m

SM6FPG

Fritidskonsulent
Evigheter sedan jag var aktiv på SSB överhuvudtaget, men tanken har slagit mig att kanske prova igen!
Men jag har lyssnat runt lite på 80 meter, aktiviteten verkar inte vara speciellt hög i Sverige eller så har jag dålig koll på när och var foni-folket håller till!
 
Ja inte är det i ottan direkt, sen tar det lång tid innan frukosten är avklarad, så framåt 10 - 11 kanske
 
Är du igång? 3730kHz
Nej där dök det upp digitalt typ faximil just nu.

Hittar du någon tyst frekvens?
 
Last edited:
Jag är inte vid radion och dessutom är riggen utlånad i kväll till en testkörare remote i Spanska testen, men vi kan ha sked imorgon om du har någon lämplig tid!
 
3720kHz är ledigt....tror jag.

Tack för en kort kontakt i en tillvaro fylld av olika sorters störningar.
XYL ville att jag skulle städa badrumet:D
 
Last edited:
Tack för testet Micke!

Haha ja se de liven vill hålla oss sysselsatta :rolleyes:

Tror det är dax för mig att fixa till den 55 meter långa tråden som hänger här utan att vara inkopplad.
Vertikalen är inte det optimala för kontakter inom Sverige!
Eftersom longwiren har fästpunkt i samma trämast som vertikalen sitter monterad vid, att jag utnyttjar tunern därute för att anpassa även den endmatade tråden.
Finns ju ett jordplan som stjärna med 24 x 16 m som dom kan dela på.
En 9:1 balun till tuner och en 1:1 guanella mellan tuner och koaxen in till shacket, är det en vettig tanke?
 
Vi är ett gäng 08:eek:r som möts på 3777,7 kHz 9:30 alla dagar. Formellt ska vi också passa 15:30 samt 20:00 men det ör sällan jag är igång då. Vi har en uttalad vilja att man ska ha korta pass, som vissa engelska ringar.

PS
Systemet gillar uppenbarligen inte stockholmare!
DS
 
Ingen fara har väl bara blivit så att vi är stockholmare i ringen. Kan du köra 160m, Saknar QSO partners där?
 
När -FPG har kopplat in sin 55m tråd så kan han köra 160m.
När det är gjort så kan -KBW bestämma tid och plats på "Top Band"
Jag är med om jag får......ok, korta pass;)
 
Brukar krävas skymning för att gå bra. Ska vi försöka vid 22:00 1945kHz? Om det ledigt annars går vi nedåt i frekvens.
 
Back
Top