SSB audio

SM7YGZ

Well-Known Member
Hej !

Vill förbättra min audio med Behringer hårdvara och spånar på att använda:

VIRTUALIZER PRO DSP2024P

ULTRAVOICE DIGITAL VX2496 (Eller en MDX1200 Autocom)

Mikrofon ej vald

Någon som kan bistå med hjälp, ideer och tips ?

73

/Robban
SM7YGZ
 
Hej !
Kolla på www.nu9n.com. Där finns många bra tips.
Själv kör jag en Behringer VX-2000 som jag använder som MIC-preamp samt compressor. Sedan
använder jag en Behringer DSP 1124P som Equalizer. Vad gäller mikrofoner så är utbudet väldigt stort. Jag köpte en ADK mic från musikbörsen för 900 och den har fungerat toppen.

73 /Tobbe SM6RME
 
OK, då är jag inte helt fel på det alltså. Har kollat på NU9N hemsida och blev mest förvirrad då han är på en helt annan nivå, HI.

Frågan är om jag skall skippa VIRTUALIZER PRO DSP2024P och enbart satsa på
ULTRAVOICE DIGITAL VX2496 ?

ULTRAVOICE DIGITAL VX2496 är en nyare "version" av VX2000, om jag nu har uppfattat det hela rätt.

Just nu har jag en 600 Ohms dynamisk mikrofon men den kommer nog inte funka värst bra ihop med Behringer prylarna.

Skulle vara kul att få höra din audio någon gång på banden.

Tack för hjälpen !

73

/Robban
SM7YGZ
 
Låter kul Robban att flera vill låta lite bättre än ,Nja....
Som sm6rme skriver,Kan också rekomendera Behringers utrustning,bra kvalit'e och hyffsade priser.
Använder mickpreamp,limiter,equalizer från dem(Tube UltraGain Mic200 resp Tube Ultra-Q Eq )
Dessa är vanligt använda av audio freaks för den fantastiskt varma audion bara rör kan återge
Micken är en studiomikrofon från Generisis som är först och främst för tal.

Vad som styr ditt slutresultat är din radio, den måste kunna sända minst 2,8-3khz i bandbredd för att ha nån större nytta av equalizer etc.
Har du uppfyllt det med radion så kommer du billigast undan med en mickpreamp+eq+studiomick.
Visst det är inte gratis men ...
Jag och Torbjörn har hållt på ett bra tag med detta så fråga gärna så ska vi dela med oss våra erfarenheter.
Lycka till
//Marcus
 
Hej igen

Jag rekommenderar nog att du skaffar någon form av equalizer till VX-2496:an. Om den är som VX-2000 så har den ju en liten EQ men den är ganska svår att använda. En DSP 1124 kan du få begagnad runt 800-1000 kronor på ebay eller liknande. Kolla även på musikbörsens sida.De har ett begagnattorg även där. Även om Johns (NU9N) sida är ganska avancerad så skulle jag rekomendera att du plöjer igenom den. Sidan tar upp många viktiga detaljer för att man skall få det att låter riktigt bra. Tyvärr så får min inga hurra-rop på 80 meter när man håller på med SSB-LO/MID/HIFI. De flesta sändareamatörer tycker tyvärr att modulationerna skall låta som gamla Pr-burkar med väldigt överdriven diskant och onbefintlig bas. Det bästa är att du justerar själv genom att du lyssnar på dig själv i en mottagare som har rak signalgång mellan 50-6000 Hz i passbandet. Använd tätt åtslutande hörlurar. Justera sedan modulationen så som du vill ha den. Det är livsfarligt att lyssna på rapporter på 80 m då många inte är kapabla att bedömma sådan kvalité.
Vad gäller mic så finns ADK 51 E med shockmount för 990 kronor på Musikbörsen. Det är en kondensatormic som passar utmärkt till VX-2496.

Lycka till med experimenterandet
73 / Tobbe SM6RME
 
Oh, shit!!!!
Är det så omständigt att få bra audio på SSB.... Jag kommer ihåg en kompis som fick rapporter om mycket bra audio när han kommit fram till sin "optimala" lösning.
Som mikrofon använde han en gammal hörtelefon som förmodligen kom från televerket. That was it :)
 
Jag får höra idag att min audio "is fantastic" MEN jag vet dessutom ATT det inte är riktigt så, allt kan bli bättre. Man kan förbättra sin audio för ganska vettiga pengar jämför man vad en ny rigg kostar idag så.....

Men visst även gamla trattar kan tjäna ett syfte, HI !!!

73

/Robban
 
Back
Top