SSB-del på 30m?

SM4RNA

Well-Known Member
Sökte lite i PTS frekvensdatabas och hittade följande.

9,995 10,003 För närvarande ingen användning

10,003 10,005 För närvarande ingen användning

10,005 10,1 För närvarande ingen användning

Borde det inte vara möjligt att vi ska få tillgång till detta då ingen verkar använda det?
 
Hittade mera ledigt utrymme intill amatörband:

24,99 25,005 För närvarande ingen användning

25,005 25,01 För närvarande ingen användning
 
Kanske ingen användning just här i Sverige, jag antar att det är den svenska frekvensplanen du kikar i? Men det kan ändå finnas användare som nyttjar dessa frekvenser i andra länder och ev har primärstatus.
 
Det verkar vara de frekvensband där det finns normalfrekvensändare. Så borde oxo 2500, 5000 och 15000, och 20000 kHz +-5 kHz vara samma förhållande.
Lyssna på 2,5 5, 10, 15, 20 25 MHz Så finns normalfrekvensbärvåg, och plus minus lite från dessa finns klockor som puttrar på med snabbt nycklad CW.
Med tanke på svaret ang 7,2 MHz från PTS jag presenterade häromdagen så borde det vara fritt för amatörradio om ingen använder frekvensen. Dvs om man tolkar svaret från PTS så.
 
Med tanke på svaret ang 7,2 MHz från PTS jag presenterade häromdagen så borde det vara fritt för amatörradio om ingen använder frekvensen. Dvs om man tolkar svaret från PTS så.

Det var även min tanke.
 
OK jag ropar på dig på 9997 kHz USB i kväll klockan 2200 Anders.
Törs du?



Es, jag skojar bara, vi har så många frekvenser att det räcker och blir över ändå.
 
Det verkar vara de frekvensband där det finns normalfrekvensändare. Så borde oxo 2500, 5000 och 15000, och 20000 kHz +-5 kHz vara samma förhållande.
Lyssna på 2,5 5, 10, 15, 20 25 MHz Så finns normalfrekvensbärvåg, och plus minus lite från dessa finns klockor som puttrar på med snabbt nycklad CW.
Med tanke på svaret ang 7,2 MHz från PTS jag presenterade häromdagen så borde det vara fritt för amatörradio om ingen använder frekvensen. Dvs om man tolkar svaret från PTS så.

Ja nu pinglade det till i hjärnkontoret, här finns ju bla WWV, WWVH med flera på 5, 10, 15, 20 och 25 MHz. WWV är i Colorado (Ft Collins?) och WWVH på Hawaii, om jag minns rätt, jag har någon lista på dessa hemma. Länge sedan man lyssnade på dom.
 
OK jag ropar på dig på 9997 kHz USB i kväll klockan 2200 Anders.
Törs du?



Es, jag skojar bara, vi har så många frekvenser att det räcker och blir över ändå.

Tyvärr har vi ingenstans att köra SSB på 30m. Hade varit ett intrseeant band att testa mobilt annars.


Nej nej jag törs inte ens köra 6m. :eek:
 
Tyvärr har vi ingenstans att köra SSB på 30m...
Studerar man den nya bandplanen från IARU finner man något mycket allvarligare.
På sidan 4 står det: Contest activity shall not take place on the 10, 18 and 24 MHz bands.
Non-contesting radio amateurs are recommended to use the contest-free HF bands (30, 17 and 12m) during the largest international contests. (DV05_C4_Rev_07)
[min fetstilsmarkering].

Det betyder alltså att vi därmed rekommenderas avhålla oss ifrån all annan rikstäckande radiotrafik på SSB under de stora internationella SSB-testerna. Vi förvisas till att med skohorn pressa in oss inom 48 kHz på 18 MHz-bandet och 50 kHz på 24 MHz, och där begränsas av vad konditionerna då tillåter.

Jag är tydligen inte ensam om att reagera på liknande sätt. Se t ex föjande rekommendation från RSGB av G3WKL.

/ Göstha
 
Last edited:
Back
Top