SSTV sändningar från rymdstationen

Hej Micke.

Hämta hem programmet ORBITRON, så kan du följa ISS. Tror till och med att den kan visa frisiktstäckning.

73 de Kai

PS: Blev det någon antenn av aluröret?
 
Hej Micke.

Hämta hem programmet ORBITRON, så kan du följa ISS. Tror till och med att den kan visa frisiktstäckning.

73 de Kai

PS: Blev det någon antenn av aluröret?

Orbitron ser ju spännande ut. Hoppas det funkar under win8.


ang antenn: jag kom halvvägs, måste hitta på bättre väderbeständig koaxanslutning.

/Micke
 
Jag brukade höra ISS i bilen, när jag hade radio i den. Med en kvartsvågs antenn på taket brukade det gå brusfritt, så det behövs inte något märkvärdigt i antennväg.
 
Duger det med "visp-antenn" även till övriga satelliter?
Just nu närmar sig SO-67 som passerar rakt över huvudet, roligt om man kunde höra något med en 1/4-vågare.

/Micke
 
Jo, äggvispen duger till allt som har LOS och hyfsad uteffekt. Så det är bara att bygga. Själv har jag bara inte prioriterat det, men funderar på visp för 2m och 70cm...

73 de Kai

PS: Kanske per-amp också, men inte lika viktigt...
 
Körde LEO satelliterna och ISS med K5OE's potato masher II (mer intressant är vispen) är cirkulär och monteras med fast elevation på en azimuthrotor, fungerar bra, man får inte samma signalförlust på höga elevationer som med en vertikal mobilantenn.
Men man får en del brus på nedlänken - som jämförelse kan en ändmonterad kort yagi med lite fast elevation göra samma nytta och är enklare att få till på kort tid - dock med lite djupare QSB än med "potatismoset" pga. enkel polarisering.

PotatisMosareNo.2
 
Last edited:
Ja dom har många namn...:)

För flera år sedan sökte jag allt om dessa antenner, tänkte bygga en för 137MHz vädersatellit.
GPS-varianten fungerade ju jättebra.

Satte ihop en "Eggbeater" i dag för 70cm.
Fick justera diametern ganska mycket för resonans.
Det hela slutade med dubbelresonans hur jag än gjorde och VSWR låg på 1,6:1 som bäst.
Underligt nog så var antennen kapacitiv, fick justera lite med både L&C för att få perfekt anpassning.

/Micke
 
Brukar använda mig av två cirkulära helvågsloopar i i kors, ungefär som
en "turnstyle" antenn. Enligt de mått jag fått ska dessa lopar vara 2120 i
omkrets.

Frågade den allvise AOM om detta och han förklarade att diametern på
elementen kontra den relativt korta våglängden ger en viss koppling mellan
elementen, detta reducerar induktansen och att du därför behöver längre
element.

Tillägg:
Det gäller naturligvis 2m-bandet :)
 
Last edited:
Back
Top