Stacka antenner

sm7oyp

Member
Undrar om det fungerar att 2 stackade antenner på 2m och mittemellan dem sätta en 6 meters antenn.Påverkar dom varandra?
Sm7oyp
Lars
 
Hej!

Jag har provat en hel del i simulatorprogram. Det verkar som att antennen för den högre frekvensen påverkas mycket mer. Jag har simulerat stackar med både 2 och 70-antenner, börjat med 2m och sedan optimerat placering av 70-antennerna. Då går det att få det skapligt.

För några år sen designade jag om klubbens (SK4AO) 15m-antenn som sitter på samma bom som 20m-antennen. Var för sig såg antennerna bra ut, 20m påverkades knappt något av 15m-pinnarna men 15m-antennen blev ganska kass med 20m-pinnana runtom. Jag flyttade om 15m-elementen och fick det bandet att fungera riktigt skapligt, 20m var som tidigare. Mina kamrater tillät mig inte att ändra några elementlängder, så det skulle gå att backa ifall inte beräkningarna stämde. Men till och med impedansen stämmer, eftersom jag optimerade hårt på den impedans som ursprunglig design gav i simulatorn på den frekvens där SWR på verkliga antennen var bäst. Eftersom jag optimerade på flera frekvenser inom bandet blev det den impedansen på en större del av bandet än tidigare, dvs flackare SWR-kurva.

Programmet jag kört är SM5BSZ:s OMNEC för optimeringen och Mininec m fl för att se att det verkar stämma.

Så mät antennerna, stoppa in måtten i simulatorn och flytta runt 2m-antennerna eller låt programmet göra det, både i höjd och längs bommen, tills det funkar bra tillsammans med 6m-antennen. Som G3SEK skriver så räcker det att titta på H-plan, dvs vertikala strålningsdiagrammet. Är det bra är även E-planet OK. Sen bara att bygga!

73 och lycka till! /Jan
 
Back
Top