Stackade riktantenner i olika riktningar?

SM2OWW

Well-Known Member
Läser om fyrar på bland annat 2 meter som har stackade riktantenner i flera riktningar, t.ex. N och S eller S och Ö. Bortsett anpassningen med kablaget, som jag antar att det görs som ett vanligt stackningskablage, hur påverkar (motverkar?) antennerna varandra genom att de är riktade olika?
 
Man får ett betydligt "flikigare" strålningsdiagram, där loberna kan få djupa "nollställen"
mellan dem.
 
Hej Krister!
Om du menar SK4MPI så har jag endast beräknad plot för de gamla antennerna. Med antennerna vridna mitt i bommen simuleras strålningsdiagrammet så här
MPI_antennaplot.gif

Sedda underifrån ser de ut så här
MPI-antenna.jpg
Som du ser är vridningen på sidan av bommen vilket gör strålningsdiagrammet lite skevt, dock inte mycket.

Kommande montage blir med NO och NV sida vid sida på drygt en meters avstånd. Målet är att få ett liknande strålningsdiagram som tidigare.
Från början var alla antennerna riktade åt samma håll och ungefär norrut, det justerades ibland. Jag har ingen plot av simulerat strålningsdiagram för det.
Jag har kört fyren hemma ibland, t ex just nu, på antenn med mycket högre riktverkan, ca 18 dBd med 2 st M2 17 el över varandra. Den sänder då SK4MPI/4 och JP70TO. Frekvensen på långa tonen är inom något tiotal Hz från 144,412 MHz så snart PI4-sekvensen är med, och efter ytterligare några minuter borde den vara inom någon Hz. Kanske någon med mätmöjlighet kan bekräfta det?
Hälsningar
/Jan
 
Ok! Jag har två stycken 4 elementare och en gammal 2-meters station över, funderade på att göra en "fyr-lyssnare" av dom prylarna. Antennerna fast pekandes åt olika håll, antingen stackade eller med en liten antennväxel för att välja singelantenn.
 
Du vinner 3 dB med en antenn i taget jämfört med att koppla ihop dem. Sätter du båda åt samma håll vinner du ytterligare 3 dB om de inte sitter för nära varann.
/Jan
 
Tanken är att ha dom på utliggare en bit ner på masten, en norrut för aurora och en syd eller sydost, eller kanske ha den på en liten rotor med möjlighet att vrida mellan sydväst och öst. Om det blir båda ihopkopplade eller via väljare återstår också att se, men det blir till sommaren när det blir dax...
 
Back
Top