stackning av 144 Mhz antenn

scanner2000

Active Member
Jag har idag en j-pole för 2 m bandet fungerar bra. Om man nu vill stacka denna för att höja db lite. Så undrar jag det är många ritningar som stackar 5/8 våg. Men inte någon som stackar 1/2 som det blir om man stackar den befintliga antennen. Vad jag undrar är varför många väljer 5/8 våg istället för stacka 1/2. Är det så att det blir minst lika bra och antennen inte blir så lång som om man istället skulle göra det med en 1/2.
 
Först 5/8 är längre än 1/2.
Troligen är det enklare med impedansen på det sättet.
Jag vet att man oxo stackar 1/4+1/2.
73 Göran
 
ja sista meningen blev lite fel 5/8 är längre än 1/2. Men vad jag menar vinner man på 5/8 eller 1/2 i db. Eller är det samma förstärkning i db.
 
Min uppfattning är att en halvåg är bra, den extra åttingen är del i anpassningen föra tt ändmata halvågen. En halvåg med en mer sluten anpassning för ändmatning, som exvis båtantenner för 156 MHz är både mindre och bättre, nackdelen är att en halvåg med slutet anpassningsnät ite kna klippas till andra frekvenser. Mittmatade halvågsantenner är bäst och strålar alltid vinkelrätt och mot horisonten. Åttingen på en 5/8 kan till och med förstöra loben.
Skall ma stacka är nog mittmatade halvågor trevligast att använda.

Det finns ändstackade halvågsantenner, den typ där na omväxlande skarvar koaxbitar med skärm mot mittledare och tvärs om.
 
Back
Top