Stackningskablage för två 144Mhz yagis

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har byggt mig två 7 elementare 144 Mhz som jag tänkte stacka vertikalt så jag behöver göra stackningskablage

jag har kikat på dk7zb hemsida under stackings det finns ett mått där 2 X 103.5 mm RG59 MIL är det det som gäller

eller ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Udda antal kvarts våglängder i 75 ohms kabel. Hur många udda du vill bara båda armarna är lika långa. Stackningavståndet för antenner, vilka som helst egentligen, görs på en höft genom att använda avståndet ungefär 3/4 av bomlängden.
Redigerat: glömde nämna att du bör undvika koaxialkontakter.
 
Hej blir det så här 300 000 / 144 000 = 2.083 x 3 / 4 = 1.5625 m stämmer det eller är jag ute och cyklar?

mvh Lasse sm0ydo
 
Längden du får fram ska du multiplicera med kabelns våghastighetsfaktor för att veta hur lång den ska vara fysiskt. Ungefär som när man räknar ut hur lång en dipolantenn ska vara med hjälp av våghastighetsfaktorn i vår atmosfär. Troligen är det 0,659 för din kabel.
 
N-Kontakter är helt ok använda i stackningskablage. Gjorde ett dito så kunde man ha godtycklig 50 Ohms-kabelslängd från antennerna. Idén med att köra udda antal kvartsvåg är dock inte dum så slipper man övergången från 75 Ohms- till 50 Ohms-kabeln som FUD tipsar. (Tjena Bengt!) Det är ju trots allt extra moment med att krympa på 4 kontakter extra som det blev i mitt fall: 2 x N-hona och 2 x N-hane.

En fördel är dock att man får en bredbandigare transformering om man kör med den kortare 1/4-våg med övergångar till 50 Ohms-kabel resten av sträckan mot antennen. Givetvis måste dessa 50 Ohms-koaxar vara exakt lika långa. T-stycken till N-kontakterna hittar man hos våra kända leverantörer. Likaså N-kontakter och crimp-verktyg.

BIfogar ett par bilder på när jag gjorde mina kablage till de 2 vertikala 17-elementarna för 2m som jag satte upp häromveckan. På SM7YES - Callsign Lookup by QRZ.COM sista bilderna nederst, syns antennerna på. Och det är ju klart: Längre stackningsavstånd gör det mer önskvärt att gå över till 50 Ohms-kabel efter kvartsvågstransformatorn.

20MHz / ruta på nätverkarn.

Hälsningar, Per YES

stackningkvartsvåg.jpgstackningskablage.jpg
 
Last edited:
Hej multiplicerar man talet med våghastighetsfaktorn så får man ungefär samma svar som i första inlägget verkar det som 103.5 mm
som står på dk7zb hemsida.

Jag har fyra N Amphenol krimpkontakter i påsar och ett par krimpverktyg och fyra N schassi kontakter jag ska bara köpa mig
en ABB kopplingsdosa och några förskruvningar och några meter Mil Klassad RG59 men det hittar man väll på Elfa

mvh Lasse sm0ydo
 
Lite utveckling av resonemanget, för den som vill :)

För vanlig koax är våghastigheten oftast 66% av ljushastigheten som redan sagts. Kör man med skummat dielektrum brukar man hamna på 80-85% eftersom ju mer luft-ju närmare 100% av ljushastigheten i vakuum/luft kommer man. Du måste ta reda på exakt siffra för våghastigheten för just den 75 Ohms-kabel du skall använda. Finns gott om data att hitta på nätet.

Principen är att en kvartsvågstrafo fungerar som impedansanpassare då kvartsvågskabelns impedans sättes till geometriska medelvärdet av in- och utimpedanserna. I vårt fall vill vi ha 100 Ohm mot varje gren från T-stycket eftersom 2 st 100 Ohm parallellt blir de önskade 50 Ohm mot sändaren. 2 st likadana kvartsvågstrafos mot varsin antenn erfordras.

Vi måste då se 100 Ohm in på ena sidan av kvartsvågstrafon och 50 Ohm på andra sidan som är mot antennen.

Geometriska medelvärdet mellan 50 och 100 Ohm beräknas: √(100*50) (kvadratroten ur inimp*utimp) vliket blir ca 71 Ohm och tillräckligt nära är 75 Ohm så därför kör vi med det.

Man kan också betrakta det på ett annat sätt. Försök följa vad jag menar (rita upp kanske):

Vi säger att man parallellkopplar de 2 antennerna i en punkt och där ser man då följaktligen 2 st 50 Ohm parallellt dvs 25 Ohm. Skall vi sätta en kvartsvågstrafo från 25 Ohm mot 50 ohm blir det geometriska medelvärdet √(50*25)=35,4 Ohm. Vi kan åstadkomma en transmissionsledning på 35,4 Ohm med 2 st parallella 71 Ohms-koaxar. Eller 2 st 75 Ohms blir tillräckligt bra eftersom det är det vi enklast kan komma över.

Nu kan man göra följande betraktelse: Vi matar in från sändarens 50 Ohm till ena sidan av de 2 parallellkopplade 75 Ohms-kvartsvågkoaxarna. Andra sidan är ju en kopplingspunkt med 4 st kablar: De 2 st kvarstvågskoaxarna och de 2 st kablarna från antennerna.

Om vi delar denna punkt till 2 kopplingspunkter så att ena kvartsvågstrafon går till ena antennen i ena punkten, och andra kvartsvågstrafon går till andra antennen i andra kopplingspunkten så inser man att vi har samma spänningspotential i de 2 punkterna. Därför spelar det ingen roll att vi gör denna uppdelning och då har vi samma sak som i första beräkningsexemplet. Kul va? :)

Om vi skulle ta och göra ett par kvartsvågstrafo med en 66% 75 Ohms-kabel:
Hel våglängd: 300/144=208cm
Kvarts våglängd: 280/4=52cm
Således är det alltså 52cm i vakuum/luft för att åstadkomma 1/4 våglängd. Längden av den långsammare kabeln blir 66% av detta: 0,66*52=34cm

Alltså gör du kabeln 34cm men tänk på att ta med kontakterna så mät från mittpunkten i T-korset fram till N-kontaktens mitt ungefär så blir det tillräckligt bra. Bandbredden blir ändå runt 50 MHz så någon cm hit eller dit spelar ingen roll. Det viktiga är att de är lika långa.

Kopplingsdosor behövs inte om N-kontakterna noggrant tejpas med vulktejp och överst ett lager vanlig eltejp (för att skydda vulken mot UV och pickande fåglar).
Kör gärna hona på ena sidan av kvartsvågstrafona och hane mot T-stycket så slipper du N-hona-hona i övergångarna mot antennerna. Fast du kan ju sätta hona från antennerna också. Smaksak kanske. Bara det hela passar ihop i alla ändar :)

Skall du har kortare stackningsavstånd så att 3/4 våglängders kablar räcker så kan du överväga det som FUD skrev så slipper du övergångar till 50 Ohmskabel mot antennerna. 3/4-vågs kan betraktas som 1/4-vågs plus 1/2-vågs och det är känt att om du har 1/2 våglängds koax mellan 2 punkter så kan n*1/2 vågs koaxen ha vilken impedans som helst utan att påverka. Så att man har lagt på 1/2 våglängd 75 Ohms-koax mot 50 Ohms-antennen gör alltså inget mer än att den också har sin begränsade bandbredd och man får en något smalare total bandbredd i kablaget. Kablarna i 66%-exemplet ovan blir då 3*34 cm=102 cm. Det innebär att du kan ha ca 2 meter mellan antennerna vilket räcker för mindre beamar.

Lycka till!

Per YES
 
Last edited:
Hej provade med att klippa bort F kontakterna på två 75 Ohms kablar en är en RG-6U sattelitkabel 3 m med kopparfläta och aluminium
folie och den andra är en bredbands kabel ifrån Comhem och den ser ut att ha förtent fläta eller vad det nu är men den har också
aluminiumskärm men den är knepig att få bort så jag väljer den andra i stället . Dom här längderna med udda våglängder som
man räknar fram gäller det med hela längd inklusive längd eller är det innerledaren som gäller? och längden var vistt till mitt
i N kontakten?

mvh Lasse sm0ydo
 
Längderna gäller från den ena skärmkanten till den andra. Om koaxialkontakter används gäller det fram till punkten där mittledaren börjar (PL-259) och där mittstiftet tar slut (N). Det är inte mer noggrant än plus minus någon centimeter på 2mb. Om du använder koaxialkontakter så använd bara kontakter av god kvalitet. Billiga loppiskontakter har ofta förmågan att orsaka huvudvärk eftersom problem har en säregen förmåga att bara uppstå när de inte ska. I stark kyla, snöstorm och drivis....hi
Redigerat: stånk....alltid kommer man på nåt försent...glömde skriva: använd inte BNC!
 
Jag undviker kontakter så långt som möjligt på grejor som skall vara utomhus. När jag byggde stackningskablage använde jag bitar av vanligt polyetenrör. När allt lötts samman fyllde jag rörstumpen med smältlim (som smältes i en liten burk på spisen).
Vattentätt och ........ billigt.....
Image-11.jpg

Detta var till 4 antenner så det var 50 Ohm:s kabel hela vägen.
 
Hej provade med att klippa bort F kontakterna på två 75 Ohms kablar en är en RG-6U sattelitkabel 3 m med kopparfläta och aluminium
folie och den andra är en bredbands kabel ifrån Comhem och den ser ut att ha förtent fläta eller vad det nu är men den har också
aluminiumskärm men den är knepig att få bort så jag väljer den andra i stället .

mvh Lasse sm0ydo

En del av 75 Ohmarna har aluminiumtrådar och inte förtennade koppartrådar i skärmen och de är
inte så användbara i dessa sammanhang!
 
Hej och tack för alla svar, jag var på Elfa för någon dag sedan och hämtade ett par motstånd till ett Nelson Pass diy slutsteg
och då passade jag på att fråga om N kontakter för 75 Ohm jo det fanns en i sortimentet utan crimpning så den borde gå att
återanvända så dom skulle beställa hem en till butiken så jag kan kika på den in butiken.

Däremot så stod det i katalogen att 75 och 50 Ohms N kontakter inte passar ihop med varandra så jag får nog byta ut N
schassikontakten på mina två hembyggda antenner jag tittade inte så noga i katalogen men jag såg bara 50 Ohms schassi-
kontakter.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top