Stackningskablage

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej!

Jag har 8 st 9 elements DK7ZB-kit som skall byggas för att förhoppningsvis komma upp till våren-19.
Tanken är att använda en 8portars power divider, men i junkboxen hittade jag ett färdigt stackningskablage.
Kablaget är tillverkat av Vårgårda och är gjort för 8 st 13el70 för att monteras i ett H.
Men då mina DK7ZB har ca. 1 m kortare bomlängd räcker kablaget även för att vertikalstacka. (på höjden)
Mina frågor är;
Kan jag crimpa på N-hanar på dessa öppna ändar och skall jag då använda N-kontakt för 75 eller 50 ohm?
Kablaget är tillverkat av RG-59 och bör ha udda antal kvartvågslängder från kopplingsdosan till kabeländen.
Är det något negativt med denna typen av stackningskablage jämfört med att använda power divider?

73 Kricke
 
Om du tänker dig att skruva kontakterna i antennernas anslutningsdon så är ju det 50 Ohm. 75 och 50 N-kontakter passar inte riktigt bra tillsammans i mittstiftet om jag minns rätt. Jag skulle använda N50.
Mitt stackningskablage är av 50 Ohms koax i alla delar.

Igår SK1VHF S9 i min rigg med bredsidan mot Gotland. Kan inte rotera än. Upptäckte att jag hade kopplat fel i preampboxen så att RX och TX-feeder var växlade, kunde slutat med lite rök... det är skönt med elvinsch :)
Kraftig fading på SK1VHF från S9 ner till S2 under den halvtimma jag lyssnade.
Ikväll kommer han som borrar hål i garagevägg och vidare in till schacket för kablarna.
 
75 och 50 Ohms N-kontakter har samma yttergeometrier men mittstiftet
som -KYH skriver är tunnare på en 75 Ohms N-kontakt.
Ansluter man en sådan i en 50 Ohms hona blir det glappkontakt.
Ansluter man tvärtom spränger man 75 Ohms honans mittkontakt.

Kör Du RG59 som 75 Ohms.kabel, kolla vilken diameter en N-kontakt för RG-223 har.
Det kan gå med litet skohorn...

Sedan skulle jag inte använda Crimp utomhus.
De är inte vädertäta då det alltid blir en glipa mellan kontaktens hylsa, koaxens ytterbraid och crimphylsan.
 
Hej
50 ohms kontakter är det som gäller.

Fördelen med ett stackningskablage utan powerdivider är att du kan minska mängden kabel uppe i antennfarmen.
Det medför även lite lägre förluster då den totala längden kabel minskar.

De flesta powerdividers kräver att alla kablar är lika långa vilket kan bli tungt om man använder grov kabel för att hålla förlusterna nere.

Fyra antenner går bra att stacka med 50 eller 75 ohmskabel.
Avgörande är avstånden mellan antennerna där 75 ohmskabel medger lite längre avstånd mellan antennerna än vad som medges med 50 ohmskabel.
(Ja, det går att förlänga med halvvågslängder men varje förlängning är negativ.)

Två antenner går att stacka med 75 ohmskabel, detta ger dock lite missanpassning då man får 56 ohm i stället för 50 ohm.
(Den gamla TV-kabeln på 70 ohm var väldigt bra för stackning av två 50 ohms antenner.)

Nu hade du 8 antenner så jag misstänker att du har en kombination av dessa stackningsvarianter.

Jag hade utan tvekan kört med kablage.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej!

Tack alla för svaren.

Jo det är för 8 antenner, men frågan är hur jag löser kontakterna då det kanske är svårt att hitta en N-kontakt med 50 ohm som passar RG-59?
Tanken är att inte modifiera kablaget då det bör vara perfekta längder från Vårgårda (jag inte vill få loob/fasfel)
Då jag inte har tillgång till nätverkare (om nu inte någon kan hjälpa mig) så får jag nog leva med att kablaget är onödigt långt till antennerna i mitten.

Ang. perfekta längder, är det till skärmen man räknar eller totalt med mittledaren?
Kablaget har extra lång mittledare för att nå fram i Vårgårdas antenndosa.
Om jag kortar ner mittledaren för att passa mittstiftet till N-kontakten, blir det då fas/loopfel?

Tacksam för fler tips och tankar.

73 Kricke
 
Last edited:
Jag kör med en rg59 som rx-feeder med rg58 N-kontakter 50 Ohm gamla med skruvat bakstycke och löd på mittstiftet. Gick bra att En specialkabel med en kombinerad 2-ledare för elevationsmotorn.
 
Om du kortar alla mittledare lika mycket blir det ju samma ändring i alla portar. Under förutsättning att kablaget före kapning är "perfekt" rörande samma fas så händer inget.
 
Rg59 med Vf 0.66 ger väl ca 8 grader per cm.
Om du stackar alla ovanför varandra så kommer den vertikala lob-bredden och lobmax att påverkas aningens upp eller ned.
 
Om du kortar alla mittledare lika mycket blir det ju samma ändring i alla portar. Under förutsättning att kablaget före kapning är "perfekt" rörande samma fas så händer inget.

QSL, men skillnaden mellan ett "phasing harness" (som i detta fallet) och där man använder power divider och exakt lika långa kablar (hur långa spelar ingen roll, bara exakt lika långa) är väl att här räknar man multiplar?
Så om jag kortar ner samtliga mittledare (som var ett bra tips) blir det då fel eller är det längden fram till skärmen som räknas?
Är det fram till skärmen är detta ganska lättlöst, hi.
 
Det är skärmkant till skärmkant, Christian.

- Bengt /Vårgårda

Tack Bengt!

Har du (eller någon annan här) provat att kontaktera just en sådan kabelände? (av ett stackningskablage från Vårgårda)
Skärmen skall ju ej vikas bak utan skall vara kant i kant med mittledaren, kan det fungera?

73 Kricke
 
Hej igen.

Hittade denna instruktionsvideon (dock för PL-259) men här ser man att skärmen skall vikas bakåt.
Så tyvärr blir det nog svårt att få detta riktigt bra utan fas/loobfel.

Va tror ni?

73 Kricke
 
Hej.

Om stackningen görs med 50 ohms kabel och 50 ohms kontakter är det inget bekymmer.
En koaxialkontakt förlänger skärmen, det vill säga den sträcka som ingår i transformeringen blir lite längre.
För till exempel N-kontakter så är förlängningen cirka 2 cm.
Det är bara att tänka sig var någonstans som skärmen ska upphöra och justera längden när kontakten monteras så att den transformerande längden är oförändrad.

Nu har du 75 ohms kabel.
Varför skulle det bli svårare?:)

Om vi tänker oss att du monterar en passande N-kontakt med 50 ohms impedans på en 75 ohms kabel så kommer kontakten inte att bli 50 ohm utan närmare 75 ohm på grund av att mittledaren har mindre diameter.
Detta gäller på den lilla sträcka inne i kontakten från skärmens anslutning till dess att mittledaren förbinds med kontaktens stift.

För de flesta crimpkontakter av N- och BNC-typ för RG58 0ch RG59 är den sträckan 3,5 till 4mm men den blir aningen längre i det här fallet med 75 ohms kabel i en 50 ohms kontakt (cirka 6mm längre).

Jag tror att du utan problem kan montera kontakter på kabeln bara du tänker på var kvartsvågstransformeringen slutar.

Nu har jag för mig att du hade DK7ZB antenner och då kan du slopa koaxialkontakten helt och i stället löda in kabeln direkt på anpassningskabeln i anslutningsdosan.

Många av DK7ZB antennerna är byggda för 28 ohm med en anpassningskabel som ger 50 ohm i matningspunkten.
Anpassningen sitter i en plastdosa och är lödd direkt på N-kontakten.

Jag hoppas att jag inte satt myror i skallen på dig med ovanstående text.

Lycka till
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej Lorenz!

Tack för ett UFB-svar.
Det låter faktiskt enklast att slopa kontakterna helt och löda direkt i anpassningen.
Frågan är om det är värt (och om det är hörbart) att korta ner kablaget till antennerna i mitten?

Lorenz förespråkar stackningskablage utan power divider, men vad är egentligen den stora skillnaden?
En 75 ohms koax har väl något mindre förlust jämfört med en 50 ohms med samma diameter.
Om någon vill beskriva eller om någon har en matnyttig länk om vad fördelarna respektive nackdelarna är i dom olika typerna av stackning så är jag tacksam.

I mitt fall så förespråkar jag en bra RX och är rädd om dom dB som väl finns, hi.

73 Kricke
 
Så vitt jag förstått det så är en powerdivider en koaxliknande struktur typ stripline med en specifik impedans och kontakter
för att ansluta antenner och feeder till den. Ingen skillnad alls skulle jag säga med den brasklappen att en P.D kan ha
impedanser som skiljer sig från standard impedanserna för koaxer.
 
Lorentz skall det ju vara, sri.

Hej Lorenz!

Tack för ett UFB-svar.
Det låter faktiskt enklast att slopa kontakterna helt och löda direkt i anpassningen.
Frågan är om det är värt (och om det är hörbart) att korta ner kablaget till antennerna i mitten?

Lorenz förespråkar stackningskablage utan power divider, men vad är egentligen den stora skillnaden?
En 75 ohms koax har väl något mindre förlust jämfört med en 50 ohms med samma diameter.
Om någon vill beskriva eller om någon har en matnyttig länk om vad fördelarna respektive nackdelarna är i dom olika typerna av stackning så är jag tacksam.

I mitt fall så förespråkar jag en bra RX och är rädd om dom dB som väl finns, hi.

73 Kricke
 
Hej.

Har nu mätt lite mer på kablaget och det är knappt 20 m långt.
RG-59 har 23 dB loss vid 400 MHz och 100 m, det blir då <0,6 dB loss om man slår ut det på 8 antenner.
Först var tanken att använda power divider/splitter och då med Bedeas koax HFX50 (som ligger oanvänd) och som har 9,3 dB loss vid 400 MHz och 100 m. Om man slår ut det på 8 antenner (~25 m koax för få rätt fas) är losset 0,3 dB + 16 N-kontakter och 9 N-chassikontakter.

= ingen större skillnad + att jag slipper köpa 16 N-kontakter a ~ 70 kr st. Jag slipper även omaket att kontaktera.

73 Kricke
 
Hej!

Trots allt valde jag att använda min 8-ports power divider och jag kunde även korta ner kablaget ytterligare något. (totalt kablage ~21 m)

Då jag inte ville ha en massa onödigt kablage (förluster/tyngd/ekonomi) kortade jag ner kablaget till antennerna mot mitten i masten.
Jag mätte upp lagom längd till ena antennen längst ut, monterade kontakten i ena änden, mätte sedan upp fasen med mitt VNA och noterade sedan värdet.
Gjorde sedan en någorlunda lika lång kabel, monterade kontakten och kapade sedan kablaget till samma fas som den första.
Fortsatte sedan med resterande kablar, kortade ner dom ytterligare och mätte upp dom så samtliga kablar fick samma fas.
Till kapningen använde jag en finare såg, men för att få exakt samma fas fick jag även använda en vass kniv då bara några tiondelar av längden (skärmen) ändrar fasen.
Monterade sedan kontakter på alla öppna ändar (viktigt att montera alla kontakter exakt likadant) mätte sedan upp allt kablage till belåtenhet.

8 st 9el DK7ZB för 432 MHz sitter nu vertikalstackade på söderbenet av masten fast i ~205 grader, men då öppningsvinkeln är stor fungerar dom bra från ~175-220 grader. (aktivitetscentrum västra DL/PA)
I den andra masten sitter 2x13el fullt roterbara för resterande riktningar, byte av antennsystem görs enkelt med reläer.

73 Kricke
 

Attachments

  • 8x9elDK7ZBny.jpg
    8x9elDK7ZBny.jpg
    1,7 MB · Views: 31
Back
Top