Stackningskablar till 4 antenner i höjden

SM7VZX

Well-Known Member
Hej,

En fråga om längd av koaxialkablar till stackning när man använder splitter (power divider).

Kan kablar vara av olika längd med tanke att antennerna sitter i olika avstånd från splitter. Om man kör vertikal stackning, då har antenner 1 och 4 (högsta och lägsta) samma avstånd från splitter och antenner 2 och 3 (mitten) har samma men betydligt mindre avstånd från splitter?

73' Samir, sm7vzx
 
För att inte få oönskade fasförskjutningar, ska du nog hålla alla anslutningskablar lika långa!

/Lasse
 
Helvågsskillnad funkar. Även ½-våg om man kan skifta fasen 180 grader på ett bra sätt.
 
Fördelen med att använda lika långa kablar är ju att man kan strunta i våghastigheten i dom och enbart mäta den fysiska längden. Det blir mycket enklare att få det "rätt" då.
 
Fördelen med att använda lika långa kablar är ju att man kan strunta i våghastigheten i dom och enbart mäta den fysiska längden. Det blir mycket enklare att få det "rätt" då.

Kan man mäta sig fram med hjälp av miniVNA?
 
Kan man mäta sig fram med hjälp av miniVNA?

Om du inte vet utbredninghastigheten i kabeln kan det vara bra, men det vet du säkert
så förslaget från SM3BDZ är bättre då det är en enklare och säkrare metod.
Lite som Occams rakkniv :)
 
Om du inte vet utbredninghastigheten i kabeln kan det vara bra, men det vet du säkert
så förslaget från SM3BDZ är bättre då det är en enklare och säkrare metod.
Lite som Occams rakkniv :)

Fint, då blir det 4 x 4m av ECOFLEX10, stackning distans 2,2m och boom längd 2m. (144mhz)
 
Det räcker gott att mäta upp kablarna med "måttband", man behöver inte mäta in dom elektriskt. Bäst är om alla kablar kommer från
samma kabellängd så att säga, då kan man vara säker på att inte våghastigheten skiljer. Nu är det inte så noga om man missar med
någon grad eller två (fasmässigt), man kommer inte att märka det i slutändan.
Måste bara påpeka att SM4RNA´s svar är helt fel men du kanske missförstod frågan. Läs istället vad BDZ skriver för då blir det rätt.
 
SM4RNA, detta:
Helvågsskillnad funkar. Även ½-våg om man kan skifta fasen 180 grader på ett bra sätt.

I så fall får du klargöra detta, jag kanske missuppfattar dej. Ser det som att du menar att man kan ha stacknings/fasnings kablarna
olika längder bara man håller sig till 1/2 wl skillnader, dvs ex: 2 st kablar 2 wl, 1 st kabel 1.5 wl och en 2.5 wl.
 
SM4RNA, detta:
Helvågsskillnad funkar. Även ½-våg om man kan skifta fasen 180 grader på ett bra sätt.

I så fall får du klargöra detta, jag kanske missuppfattar dej. Ser det som att du menar att man kan ha stacknings/fasnings kablarna
olika längder bara man håller sig till 1/2 wl skillnader, dvs ex: 2 st kablar 2 wl, 1 st kabel 1.5 wl och en 2.5 wl.

Ja. Om man t.ex. vrider drivelementet på 1,5 och 2,5 våglängder eller vänder de antennerna upp och ned eller vad som passar mekaniskt.
 
SM4RNA, detta:
Helvågsskillnad funkar. Även ½-våg om man kan skifta fasen 180 grader på ett bra sätt.

I så fall får du klargöra detta, jag kanske missuppfattar dej. Ser det som att du menar att man kan ha stacknings/fasnings kablarna
olika längder bara man håller sig till 1/2 wl skillnader, dvs ex: 2 st kablar 2 wl, 1 st kabel 1.5 wl och en 2.5 wl.
Klart att detta funkar som RNA säger.
Men man ska nog välja "hela" halvvågs-längder just såsom Janne skriver.
Fast då behöver man väl (helst) veta våghastighetsfaktorn.

(Om man nu inte vill impedansanpassa via impedanstransformation med hjälp av anpassad kabellängd förstås, man kanske vill vandra lite åt höger eller vänster i smith-diagrammet :) fast då förstås lika mycket åt samma håll med alla kablarna)
 
Visst då får vi antennerna impedansanpassade, tyvärr räcker inte det. Nåja jag tror nog VZX kom in på rätt spår i alla fall.
 
sinuskurva_2.jpg
Om jag lägger in en sinuskurva så finns det något att titta på när vi tänker på halva våglängder.
Det är ofta önskvärt att mata antenner i en stack på ett sådant sätt att de får samma fasläge.

Är alla kablar lika långa så får vi automatiskt detta men det går att använda olika längder och lättast är om vi har koll så att vi jobbar med multiplar av halva våglängder.

En fråga som ställts här var om den ena kabeln kan vara 1,5wl och den andra 2,5wl och javisst går det, förutsatt att antennerna är lika monterade.

Börja till vänster och följ kurvan åt höger.
Efter 1,5wl passerar kurvan mittlinjen på väg nedåt, gör om proceduren och titta efter platser där kurvan passerar mittlinjen på väg nedåt och du har hittat samma fasläge igen. Nu jobbar vi med sinuskurva och den upprepar sig med en våglängs mellanrum.

Det går även att koppla ihop antenner med 1,5wl och 3wl i kabellängd men då måste det drivna elementet på ena antennen fasvändas/vridas 180 grader för att antennerna ska samverka.

För att stacka fyra antenner på höjden med hjälp av en powerdivider kan man minska på kabelvikten genom att välja lämpliga längder på kablarna.

I exemplet med Ecoflex 10 som har vågfaktorn 0,85 blir en halv våglängd 88,5cm för 144MHz.
Vid stackningsavståndet 2,2m ger det att de mittre antennerna borde kunna matas med varsin kabel med längden 2,66m (1,5wl) och de yttre med varsin kabel 4,43m (2,5wl).

Nu går det att göra allt möjligt med hjälp av lämpliga längder av kabel, från att stacka antenner utan powerdivider, via impedansanpassning till att tilta loben åt önskat håll.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
> Det går även att koppla ihop antenner med 1,5wl och 3wl i kabellängd men då måste det drivna elementet på ena antennen >fasvändas/vridas 180 grader för att antennerna ska samverka.

Och hur gör du då?

SM3KYH: Ja vad ska vi kalla det, fasanpassning kanske.
 
Om jag skulle vilja stacka till exempel två 4-elements yagi med kablar som skiljer sig 1/2 våglängd i längd så kan jag göra på två enkla sätt.

1 Jag kan montera den ena av två lika antenner upp och ned, det vill säga den ena antennen har elementen sittande på översidan av bommen och den andra vrider jag så att elementen sitter på undersidan. Då är skillnaden 180 grader.

2 Om jag vill montera antennerna lika, elementen på samma sida, kan jag lossa det drivna elementet på en av antennerna och vrida det ett halv varv. Tänk dig att anslutningen/kontakten på det drivna elementet normalt sitter bakåt så vrider du antennen så att anslutningen/kontakten kommer framåt på en av antennerna. Då är skillnaden 180 grader.

Observera att det drivna elementets ytterändar ska byta plats med varandra för att du ska få 180 graders skillnad mellan antennerna.

Om du har gammamatade drivelement så ska gammamatningen sett i antennens längdriktning peka åt olika håll i detta fall.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag brukar försöka skilja på ihopkopplingen av flera kablar till en, ofta kallad power divider, och antennkablaget. Med många udda antal kvartsvågor blir impedanstransformeringen frekvensberoende och beroende på våghastighet i kabeln. Med en eller kanske tre kvartsvågor i ihopkopplingen räcker det med tumstock. Från ihopkopplingen räcker det sen att kabellängden till var antenn är sån att fasläget i fjärrfältet är lika. Följer man signalen från sändaren till ett tänkt mål långt borta ska signalen via alla enskilda antenner komma fram i samma fas. Det går att åstadkomma på många sätt, antenner förskjutna i längsled, olika kabellängder, antenn upponer, gammamatning åt olika håll, mm.

Med antennerna i samma plan vinkelrätt mot önskad riktning och lika kablar i samma längder från ihopkopplingen av kablarna är det idiotsäkert att huvudloben pekar mot horisonten, men det är alltså inte nödvändigt att ha det så.

/Jan
 
Back
Top