Stämma av G5RV "utan" tuner?

SA0AZT

Well-Known Member
Hejsan!

Jag har precis satt upp en 30m lång G5RV antenn för 80-10m banden. Jag har ingen tuner och märkte att den inte funkar för 5öre på några band förutom 80m där man har en SWR på 3:0 vid någon speciell frekvens.

Frågan är om man kan sätta dit någon komponent eller någon sorts balun eller liknande för att stämma av den till ett eller flera band?
 
G5RV-n var populär för 20/40/80m på rörtiden när sändarna hade ett PI-filter på utgången för att anpassa sändaren till matarledningar med måttlig SWR. Nu för tiden krävs en tuner. Själv har jag aldrig förstått mig på varför den har varit så populär. Förväntad SWR kan man se på bifogade länk i tabell 2. OBS att antennen då sitter 11 meter högt.

g5rv
 
Om du gör antennen efter denna beskrivningen så funkar den förmodligen bäst. Observera att du använder en bestämd längd bandkabel och sen skarvar du med RG58. Har du antenntuner så kan du använda den på de band som står angivna.

G5RV multi-band antenna

CITAT:
The standard G5RV has trouble on 30, 17, and 10 meters.
On all the bands where it is a good antenna, it requires an antenna tuner.

Jag läste sedan att du inte har någon tuner.
En sådan här antenntuner har jag byggt.
Den funkar fint. :)

/ Ingvar
 

Attachments

  • Pi-filter.JPG
    Pi-filter.JPG
    16 KB · Views: 415
  • Pifilter2.JPG
    Pifilter2.JPG
    97,4 KB · Views: 252
Last edited:
Det krävdes nog en antennavstämmare förr oxo.
Det var nog det första jag byggde (så duktig var jag.....) efter att ha köpt en sändare TX-599, med rör PA.
Jag menar att något har hänt de sista fem åren.
Antennavstämning har kommit i total glömska.
Hr på SRS såldes förr massor av antennavstämmare, av MFJ fabrikat. (dessa tål att diskuteras i särskild tråd)
de sista åren säljs överhuvudtaget inga manuella antennavstämmare. Visst finns det många begagnade där ute, men troligen har kunskapen gjort att det minskat.
Eller är det så att allt fler bygger sin antennavstämmare numera?
Nätet är fullt av byggbesrkivningar.
Så vitt jag vet finns inget företag i SM som säljer sådana numera.
Något har hänt?

Intresset för HF antenner som täcker hela kortvågen, och har SWR mindre än 1:1,7, samt har hög verkningsgrad, kostar noll och får plats på balkongen har ökat.... dvs önsketänkanden.

Att skylla på radiostationer som är oavstämda duger inte. Ingen kommer någonsin att bygga eller sälja det som fanns förr, ingen skulle ha råd att köpa dem heller.

Snyggt bygge Ingvar!!!

Men var får de stackars nybörjarna tag på vridkondingar, plåt, spoltråd och omkopplare?
Givetvis bör man börja skaffa sig en bra junkbox redan vid 12 års ålder.
SSA borde gå ut till alla 12 åringar med detta, ifall de avser bli radioamatörer.

Mitt tips till dig SA0AZT är att bygga en avstämd antenn med god balans, och nöja dig med ett band till att börja med. Lära dig dess bandbredd, bygga om den till annat band när du känner för det etc..
Kanske söka en beg antennavstämmare. Med en sådan får du SWR mätare, effektmätare, antennväljare, och avstämning.
En enbandsantenn med balun, symmetri etc gör att man slipper undan bäst med störningar etc.

de
Roy
SM4FPD
 
Men var får de stackars nybörjarna tag på vridkondingar, plåt, spoltråd och omkopplare?
Givetvis bör man börja skaffa sig en bra junkbox redan vid 12 års ålder.
SSA borde gå ut till alla 12 åringar med detta, ifall de avser bli radioamatörer.

Haha ha, ja det kommer säkert locka fler slynglar till amatörradion...:D I alla fall år 1960..Vridkondingar, och koppartråd...
År 2010 har dagens 12-åringar har iPhone och digitalkameror i junkboxen...:D
 
Haha mkt prylar har man, men inte det man borde ha :D

Att bygga en tuner ligger längst ner på listan då jag som ni sa inte har komponenterna. Jag har 3st antenner uppe just nu för kortvågen, allt är hemmabygge förutom G5RVn som jag hängde upp igår.

20m - Vertikal antenn på metspö med 6st jordplan, placeras ca 20cm över marken. Matas med ca 20m RG214.
40m - Dipol placerad ca 10m över marken uppe i ett träd och monterad som Inverted V. Matas med ca 20m 1/2" kabel.
G5RV - Går att få in lite på 80m med en SWR på 2:0 till 3:0 men inte bättre en det. Matas med ca 20-30m RG213.

Hoppades på att G5RVn skulle funka på något band med tydligen inte.. Blir väl att bygga någon yagi av metspö eller så och stoppa upp i masten, har ingen rotor som pallar stora antenner så kanske får rikta åt ett fast håll :p
 
Hej! Sätt upp en vertikal med "traps" och jordplan så får du en enkel och bra antenn för flera band som du kan mata direkt med 50 ohm. Kolla min hemsida "http://hem.passagen.se/sm0dtk/" och klicka på "Antennas". / Martin
 
Men var får de stackars nybörjarna tag på vridkondingar, plåt, spoltråd och omkopplare?
SM4FPD

Apparatådor, rattar, koppartråd, koaxkontakter och omkopplare finns ju fortfarande i elektronikhandeln.
Det enda som kan bli problem är gamla BC-kondingar.
Amatörloppis kan rekommenderas.
Bara viljan finns så brukar det ordna sig! :)

/ Ingvar
 
Jag får kolla runt på min lokala radioklubb om det finns något liggandes så kanske man kan bygga ihop något =) Funderat på att bygga mig en yagi av metspön för typ 15m eller 10m och testa lite, men det är när det blir varmare!

Tack för all hjälp, nu vet jag vad som gäller!
 
DTK....har du kört med alla de antennerna som du visar på din hemsida?....I så fall, vilka tyckte du bäst om?
73 de Bjarne
 
Jag får kolla runt på min lokala radioklubb om det finns något liggandes så kanske man kan bygga ihop något =) Funderat på att bygga mig en yagi av metspön för typ 15m eller 10m och testa lite, men det är när det blir varmare!

Tack för all hjälp, nu vet jag vad som gäller!

kör själv med en 2-el metspöyagi på 10m, på isolerad bom, lätt och enkel att sätta ihop
 
Åh intressant =) Ska bli kul att testa och se vad för skillnad den gör mot en vanlig dipol!

tog 4st 5m glasfiberspön, tog bort det tunna "spetsröret" och stoppade in elkabel som element.
Eftersom kabeln är isolerad måste man korrigera för det när man räknar ut längden på reflektor och direktor.
Min reflektor är 7% längre än den enkla matade dipolen.
Avståndet mellan elementen är 1.76m
Bandbreddd : 1.2-1.5MHz @ =<1:1.6 (Impedans varierar mellan 43-52ohm)

har man störningar i vissa riktningar är det värdefullt med roterbart F/B, så jag upplever det värt mödan att ha även en liten riktantenn med visst F/B. Även störninvån gick ned ijfm min vertikala delta loop.
 
tog 4st 5m glasfiberspön, tog bort det tunna "spetsröret" och stoppade in elkabel som element.
Eftersom kabeln är isolerad måste man korrigera för det när man räknar ut längden på reflektor och direktor.
Min reflektor är 7% längre än den enkla matade dipolen.
Avståndet mellan elementen är 1.76m
Bandbreddd : 1.2-1.5MHz @ =<1:1.6 (Impedans varierar mellan 43-52ohm)

har man störningar i vissa riktningar är det värdefullt med roterbart F/B, så jag upplever det värt mödan att ha även en liten riktantenn med visst F/B. Även störninvån gick ned ijfm min vertikala delta loop.

Jag söker en ritning på en 3 elements rikt för 20m.
Har en hel del aluminium rör som jag tror jag kan använda.
 
Till SM7FBJ: Jag har byggt och kört fler antenner än dom som finns på hemsidan. Just nu testar jag ett par LW som sitter 90 grader ifrån varandra. Vilken antenn som är bäst? Beror helt på vad den skall användas till och vilka förutsättningar man har för att bygga dom. Men om man kan få en enkel och billig antenn att stråla dit man vill så har man kommit nära den ultimata lösningen! / Martin
 
....................om man kan få en enkel och billig antenn att stråla dit man vill så har man kommit nära den ultimata lösningen! / Martin

Jo, nog är det så, och de billiga trådantennerna erbjuder många intressanta möjligheter och mycket bra gain om man har utrymme för långa trådar. ;)
 
SM0DTK. Kul att höra hur du har lyckats med att testa de olika typerna. Ja, vilken du tyckte bäst om har självklart att göra med avsikten med antennen. Jag har pratat om antenner på en del klubbar ibland och börjat med att fråga vilken antenn de samlade tycker bäst om.......det brukar att bli roliga svar.

Jag föredrar trådantenner, och brukar ofta prova lite olika modeller när jag är ute med min QRP-radio och kör fielday. Då ska det i och för sig helst vara lätt och smidigt att ta med sig. Jag ska faktiskt prova en G5RV ihop med en kompis när vädret blir bättre, och vi kommer att ha en hemmabyggd balanserad tuner till den.

73 de Bjarne
 
Back
Top