Stämmer induktans-kalkylatorn?

SA6BNV

Well-Known Member
Jag har använt denna kalkylator för ett antal spolar: RF Inductance Calculator - HAMwaves.com
Men induktansen blir alltid större än beräknat så jag får alltid minska antalet varv med ca 15-20%.
Gör jag något systematiskt fel, eller är det så att kalkylatorn inte är optimal inom det område jag använder den till tro?
De spolar jag byggt har legat mellan 5-20 uH och ofta 1-2 mm Cu-tråd lindad på 5-10 cm form.
Någon annan här som har samma erfarenhet?

// Åke
 
Jag har i och för sig inte luftlindat spolarna utan de ligger på PVC- eller polyetenplaströr.
Men kan det ha såpass inverkan?

// Åke
 
@KBW:
Tack för tipset. Det jag gillar med den jag använt är att den är webb-baserad, eftersom jag oftast kör MacOS och det är lite knöligare att dra igång .exe-filer.

// Åke
 
Det är något skumt med Hamwaves-kalkylatorn. Den ska bygga på en förbättrad teoretisk modell av induktanser, men ger en för stor induktans i "verkligheten" för ett givet antal varv. Provade för ett par år sedan att göra spolar i VHF-området enligt den, och jämfört med mätningar med en Q-meter så skilde det uppemot 30 % mellan modell och verklighet.

Ett problem kan vara hur kalkylatorn handskas med den distribuerade kapacitansen som blir betydligt
större när man använder en spolstomme av plast.

Jag har använt antingen G4FGQ:s program "SOLNOID3" eller on-line kalkylatorn Coil Inductance Calculator - 66pacific.com
som stämmer rätt bra.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack Karl-Arne,

Ja, den online-kalkylatorn verkar stämma bättre.
Skönt att det inte bara är jag som har problem med HAMwaves-kalkylatorn :)

// Åke
 
Jag brukar använda ett gammalt dos program av K6STI som heter coil.exe. Fanns med på gamla cd-skivor/disketter till ARRL Handbook. Jag tycker att beräkningarna i coil.exe stämmer hyffsat med verkligheten. Har lindat en hel del spolar efter beräkningar i coil.exe och mätt dessa och har kommit väldigt nära simulerat värde. K6STI denna man har en rad simuleringsprogram på sina fingrar som är UFB för oss hemmabyggare =)

73 de Teemu SM0W
 
Jag brukar använda Schröders nomogram från "Radiobyggboken" och "Kortvågshandboken", de stämmer "alltid"... Ritar man in sina beräkningar ser man direkt vilka frihetsgrader man har att arbeta med. Datorer och miniräknare är överskattade hjälpmedel. ;)
 
Last edited:
Har inte följt tråden från början, men ang induktansberäkning på spolar så finns här ytterligare ett förslag. Erfarenhetsmässigt så funkar det bra. Använt det några gånger sista 2 åren.

RF Inductance Calculator - HAMwaves.com

Bara som ett förslag alltså. Finns mycket mer matnyttigt på sajten !

Sparky
 
Schröders nomogram är lika snabbjobbade som räknestickan är och de hjälpmedlen används ofta för att leta fram lämplig induktans till en viss vridkondensator som skall täcka ett bestämt frekvensområde. Enkla räkneoperationer förvisso men som gärna blir tidsödande med miniräknaren. Dock vet jag att det finns snabba online-hjälpmedel som gör jobbet lika elegant som nomogrammen. Men kanske är nomogrammen ändå ett strå vassare när man lärt sig hantera linjalen och blyertspennan?

När det gäller spolar så har jag valt ut några få standard toroidkärnor som passar till det mesta jag bygger på kortvågsområdet. I en anteckningsbok har jag noterat vilken induktans några olika varvtal ger. 5, 10, 15, 20, 25 varv etc. Det går snabbt att reda ut ungefär hur många varv som behövs för en viss induktans. Vis av erfarenhet mäter jag alltid in de beräknade och simulerade induktansvärdena för alla spolar exakt med hjälp av nätverksanalysatorn. Proceduren är enkel, bara att linda på några extra varv för att sedan linda av till exakt värde. Här tar jag med längden för anslutningstrådarna och på så sätt hamnar man rätt på första försöket.
 
Ingen reaktion på mitt inlägg #12 ?
I min webläsare händer detta:
Kopierar jag länken och klistrar in i adressfältet (som jag provokativt och avsiktligt föreslog), öppnas en Google-sida med länkar till allt möjligt.
Klickar jag på länken i inlägget, så kommer direkt den sida upp som avses.

Kan någon förklara varför ? Flera underligheter med ham.se kontra google har jag upplevt. Är det bara min webläsare (IE 11.0.9600.7107, Win7Pro)
som spökar ?
Detta är off-topic, men eftersom det kanske undgår uppmärksamhet om det publiceras i en mer "allmän" tråd så ber jag om synpunkter här.
Något känns inte bra !

Sparky
 
Tjena Sparky.

Tokigheterna beror sannolikt på att du "kopierar på fel sätt".

Om du markerar länken och begär "copy" samt klistrar in det i webläsarens adressfält så blir det feil. Denna länk är egentligen mer än sju rader med tecken lång, men när du gör som jag beskrev ovan får du bara med texten så som du ser den blåmarkerad.

Om du i stället markerar länken och begär "copy link location" och klistrar in resultatet så får du med alla raderna och det fungerar som det är tänkt.

"Copy" och "Copy link location" heter kanske något annat i in webläsare, men jag tror du greppar vad jag avser.

/Janne
 
Jo, så är det. Vad jag vill fästa uppmärksamheten på (återigen off-topic, men det måste in i rätt sammanhang), är att man vet aldrig vad Google smyger in i bakgrunden.
Jag öppnade det hela i "Anteckningar" och konstaterar att det är ca 900 tecken som döljs i bakgrunden !
Så här ser det ut (jag har raderat inledande tecken för att förhindra att det blir en ny länk. Bara för att visa vad länken innehåller).

=X&hl=sv&biw=1662&bih=883&tbm=isch&imgil=wY3aZgv8g16SSM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn2.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcR1G_cr3kXzlj1Ils2tV3V0pMMfkEZTRG-Qh8Lr9vBjZS8EQ14kcA%253B719%253B441%253BunooutWv3dabuM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.electronicecircuits.com%25252Felectronic-software%25252Fcoil-maestro-solenoid-inductance-calculator-download&source=iu&usg=__XO27RR4K6Ob1M8kXEnMR7C_S8_I%3D&ei=I7qAU93hCo3ZygPHhYH4CA&ved=0CCoQ9QEwAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=wY3aZgv8g16SSM%253A%3BunooutWv3dabuM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.electronicecircuits.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2010%252F12%252FCoil-Maestro-OPTIMAL-COIL-Inductance-CALCULATOR.png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.electronicecircuits.com%252Felectronic-software%252Fcoil-maestro-solenoid-inductance-calculator-download%3B719%3B441

Sparky
 
SM7CZR:

Nej. Din länk skapar en zip-fil som måste öppnas/zippas upp ! Den ingår väl som en del av sidan jag gav länken till ?
Det funkar inte, hos mig, med "utökad svarsruta" längre heller. Jag kan alltså inte påverka layouten på något sätt. (T ex fetstil, kursivering m m).
Något har hänt. Vet inte om "felet" ligger hos mig, eller på "ham.se".
Vi skiter i det nu. Vi försöker hålla oss till tråden. Kan du (och alla andra) använda min länk i inlägg #12 genom att bara klicka på den ? Alltså inte "kopiera-klistra" eller enl förslag från SM5AKU ?

Om inte, någon som vet vad som hänt ?

Sparky
 
Ok. Gör så här då: I Google, sök på "inductance calculation". I förslagen som kommer upp, välj "BILDER PÅ INDUCTANCE CALCULATION".
då blir det samma resultat som jag själv får om jag klickar på min egen länk i inlägg #12. Där kan man välja vilket program man vill använda.

Sparky
 
Back
Top