Stängseltråd som antennwire

SM2DNR

Well-Known Member
Nordpost, postorderfirma för lantbruk mm Nordpost postorder för lantbruk, skogsbruk, hästägare, hundägare, villa & industri har många olika sorters stängseltråd och några av dem skulle nog gå att använda som antennwire.
De har bl.a. en ny produkt, en aluminiumtråd i olika grovlekar med bra draghållfasthet. Tråden kostar från 219kr/400m till 339kr/400m - plus moms.
Klicka på Stängsel på Nordpost webbsida och sedan på Elrep/tråd/band.

Nej, jag har inga aktier i Nordpost...
 
... en aluminiumtråd i olika grovlekar med bra draghållfasthet. Tråden kostar från 219kr/400m till 339kr/400m - plus moms...
Skulle kunna passa bra i en burdipol (cage dipole) med 4 eller 6 trådar för 80 m. En sådan blir med fosforbrons- eller koppartråd väl tung.

OH6OZ hade en sådan (av fosforbrons) på sin hemgård i Nämpnäs, Närpes. Den gick utmärkt utan matchbox på hela 80 m-bandet.

/ Göstha
 
Last edited:
Hej!

Just den typen av aluminiumtråd har jag använt under ett antal år som antennwire i dipoler och loop antenner. Både 2,0 och 1,6 mm tråd håller utmärkt och töjer sig inte. Tror jag faktiskt rekommendrat den tidigare här på forumet, när det varit uppe frågor om antennwire. Jag har köpt den av firman Bole produkter som tidigare fanns i Hudiksvall.

Jag pressar på kabelskor på trådarna och skruvar ihop skarvar mellan feeder och antenntrådar. Inga lödskarvar som går sönder, och man slipper stå ute mitt i vintern med gaslampan.
Att pressa på en ny kabelsko är mycket enklare och snabbare än att löda om man behöver skarva eller laga.
(Hittills inga haverier för min del så det har inte behövts).

Lätt och stark tråd, dessutom relativt billig. Perfekt som antennwire anser jag !

73 Classe
 
............
..................pressar på kabelskor på trådarna..................73 Classe

Ingen dum idé - men man måste nog avlasta skarven eftersom de pressade kabelskorna inte kan ta så mycket axiell last.
"Tunnflytande rostskydd" - de där gula sprayburkarna - är sedan ett mycket bra korrosionsskydd för skarvarnas olika metaller, lämnar en "vaxartad" hinna.

Viktigt är väl också att göra upphängningarna i antenntrådens ändar på ett sådant sätt att inte tråden böjs fram och tillbaka av vinden, ett utmattningsbrott kommer annars som ett brev på posten...
 
Last edited:
Har också använt denna stängseltråd till flera antenntyper och tycker att den funkar perfekt! Faktum är att aluminiumlegeringen i tråden är mycket böjtålig och jag har inte haft några problem med den i min 3 el Quad. Pressade kabelskor är nog en jättebra lösning. Själv har jag använt såna där "tomteluvor" som elektrikerna använder i kopplingsdosor (Torx...kanske de heter) och de funkar också bra.

73/Lasse
 
Hej !

Säger du TORIX till en elektriker så förstår han att det är tomteluvor du menar.
torix_150.jpg


TORX är en annan sak.
torx_1.jpg
 
Ett bra tips, jag har sett fabriksgjorda mobilantennspolar lindade av Al tråd, lätt och bra.
I flerbandbeamar, (Yagi) där det finns vågfällor är de ofta lindade av Al tråd.
I vanliga spolar för att göra en HF dipol mindre, är vikten av betydelse, lindade av Al tråd fyller de kravet.
Lindar man en spole av denna typ av oisolerad tråd och vill ha en lindningstigning på 1:2 så lindar man två trådar och när spolen är fixerad tar man bort den ena tråden. Lackar för att fixera och stoppa korrosion, eller trycker strängar av värmelim, silokon etc.
En helt vanlig dipol blir lättare och går att spänna upp snyggare om den är lättare. Och slutligen visst går det att bygga stege av AL tråd, en lätt stege ger väl spänd dipol.

Tipset att ansluta med tomelufvor var bra!!! Kanske kunde man fylla dem med vaselin först.
Lite mycket att köpa en så stor rulle, men det finns säkert kompisar att dela en med.

Att spinna ihop flera kardelar av de tunnare sorterna är en möjlighet, så att man får en lina med tre eller fem deltrådar. Borrmaskin och "repslagarsträcka" (1/4 bölgelängd) gäller.....

Tittade lite i ELFYMA på metallers viktigaste data:

Atomvikt för Cu är 63,6 och för Al bara 27
Täthet för Cu är 8,93 kg/dm3 för Al 2,69 kg/dm3
Resistans för Cu 1,72 för Al 2,7

En viktig sak är Normalpotentialen för metallerna.
Cu +0,51
Al - 1,7
Olämpligt att skarva Al och Cu utomhus, såvida man inte isolerar väl vid skarven. Kanske vaselin fyllda tomemössor?

de
SM4FPD
Roy
 
Tomtemössornas största fördel är att de går fort att montera. Arbetstid är dyrt och allt ska gå fort i dagens samhälle. Men jag har sett flera exempel på när luvorna skapat problem. Ledare har gått av på grund av man våldat dit luvan eller så har det blivit glapp. Knappast en produkt som jag vill använda.

Förr användes LK. Det är en i princip en halv "sockerbit" där man för in alla kablarna i från ett håll. Men luvor anses väl modernt och "sockerbitar" som pul...:D
 
Ja luvorna är så moderna att de fanns redan på 60 talet.
Skulle tro att de är bäst för RK sladd. dvs fåkardelig kopplingstråd.
Jag kan mycket väl tänka mig att de krånglar, men ser man till att de gängar ordentligt så skär de in i trådmaterialet.
De genomskinliga är bra för så kan man se strömmen..... vilket gör att det ser faligt ut att ta i.
De sockerbitar som numera finns med en fjäder i, samma som anslutningarna på vägguttag och väggströmbrytare tycker jag verkar klena dock.
Särsklit som vi idag har strömförbrukre med mycket höga startströmmar, som högtryckstvättar etc. Trots det verkar dom funka, inte så många hus brinner ner som man skulle kunna tro.

de
Roy SM4FPD
 
Följer man instruktionerna till punkt och pricka fungerar de givetvis för 50Hz. Problemet är att det inbjuder till att vålda i en kabel för mycket eller göra nåt annat obra för att spara ytterligare tid.. Föräldrarna byggde ut för ett några år sedan och efter det så blev det tre fel som jag fick ta reda på. Tack och lov finns det jordfelsbrytare och säkringar. Annars hade det nog brunnit mer än det gör.

Du verkar så positiv till luvorna Roy, att jag börjar nästan undra om inte ICOM snart kommer att överge PL-kontakterna och i stället låta två sladdstumpar sticka ut där bak, som man sen valfritt kan ansluta till stege eller koax, med luvor? Hihi. (lite fredagsskoj bara):D

Sen måste jag stämma in i lovsången för aluminiumwire som antenntråd. Har även pressat ring-kabelskor på den och det har fungerat bra. Har inte använt nåt rostskyddskladd då det som många andra produkter t.ex. (glapp)kontaktspray, är lätt att få dit men omöjligt att få bort. Hur det ställer sig med förtennta kabelskor, som jag antar de är och aluminium har jag inte koll på, men det kanske du har Roy?
 
jag har hittat "tomteluvor" i hus (med el från 60-talet) med höljen av vit keramik, det sitter samma insats i dom som dito röda/gula/transparenta plastluvor man hittar på "elaffären".

annars finns "magic joint" (spännande produkt namn!!) dvs. en skarv med en gel man häller i.
 
Back
Top