Stänsgseltråd av Al.

SM0KBW

Well-Known Member
Efter många stormar så gav FK tråden i min loop upp och gick av. Det var
egentligen inget problem för det fanns redan en rulle med 2,0 mm stängseltråd
av Aluminium liggandes.

Hur gör ni när använder sådan tråd, det blir lätt "kinkar" när man drar ut den med
resultat att det blir brottanvisning. Hur gör ni andra med denna typ av tråd?

Använde "torx" för att koppla feedern till antennen, det verkar hittills funger bra.
 
Man rullar ut den sakta och lugnt på marken, antar att tråden ligger på bobin.
Torx?! menar du inte torix ?
 
Al-tråden är stark, använder själv 1.6mm till en 42m windom, klarar 60kg. Men kinkar måste man undvika, då förlorar man all hållfasthet.
Att montera en 84m loop med denna tråd bör man ringa efter sina am-radio kompisar, att fixa det ensam er nog väldigt svårt. Som sagt en "kink" så ere kört.

/ Befinner mig i Kramfors på semester
 
Än värre när loopen är runt 130m, sonen med kusin fick agera ställföreträdande amatörkollegor :)
 
Jag har haft denna tråd bl a i min 3 el Quad i 11 år nu och även jag använder Torix för att ansluta matarledningarna. Har inte haft några som helst problem med hållfastheten men faktum är att det finns olika kvaliteter på denna stängseltråd, så man får vara lite uppmärksam på det och t ex göra böjprov på tråden. Den tråd jag använder går att böja fram och tillbaka väldigt länge innan den går av.

Däremot har jag en radiokompis som köpte tråd till sin Quad och han har haft 2 brott på ett år! När jag provböjer den så räcker det med några gånger innan den mattas av och brister. Det gäller att hitta rätt legering. Om jag inte minns fel så var det ett Franskt fabrikat jag använde.

/Lasse
 
Min tråd är av märkt "400m 2,0mm ALU GUARD", finns ingen information om tillverkningsland el.dyl.

Tråden tål 7 bockningar, löjligt upprepningsbart gjorde 4 ggr med samma resultat.
Är det ett bra eller dålig "böjningstal"?
 
:) Tja, jag har inte fört någon statistik, så fick leta fram en trådstump och provböja. Den är 1,9 mm och tål 28 böjningar innan den brister, så ja, ditt "böjningstal" är nog inte så bra... :)

/Lasse
 
Trist, det finns ingen spec om detta på Nordpost, numera ägt av granngården.
Man måste alltså ut på plats och gör böjprov :(

Denna tråd om Al.tråden behövdes alltså!

Lasse, kan du föreslå ett böjprov till din radiokompis?
 
Last edited:
Hej KBW.
Jag använder Nordpost alu-tråd och den är rättså besvärlig innan man har sträckt ut den.
Tänker också försöka få till en stor loop med denna tråd.
Jag har tidigare skarvat al-al och al-cu med runda crimphylsor från Elfa.
Jag doppar tråden i fett och klämmer. Därefter trär jag på krympslang med smältlim.
Har öppnat en sådan fog efter ett år ute och den var som ny!

/Micke
 
Granngårdens bild på hemsidan är just den tråd som jag har, "ALU GUARD".

Jo man får be om varuprov nästa gång, eller åka till en butik och böja i smyg :)
 
Stängseltråd??
Aluminium??
Vad är det för trams??
Använd en rostfri wire tråd från Bauhause eller Jula, Biltema om du vill ha en hållbar tråd och inte har råd med annat!
Använd tabellen för elektrisk våglängd för vald metall och klipp därefter!

73 /
 
Hej KBW.
Jag har tidigare skarvat al-al och al-cu med runda crimphylsor från Elfa.
/Micke

Har sökt crimp på elfa och fått allt för många träffar, har du produktnummret
för den hylsan?
 
Last edited:
Stängseltråd??
Aluminium??
Vad är det för trams??
Använd en rostfri wire tråd från Bauhause eller Jula, Biltema om du vill ha en hållbar tråd och inte har råd med annat!
Använd tabellen för elektrisk våglängd för vald metall och klipp därefter!

Vad är fel med stängseltråd?
Vad är fel med aluminium?
Vad är trams?
Vilken tabell?
 
Stängeseltråd är avsedd för högspänning och inte högfrekvens!
Aluminium töjer sig vid belastning och bibehåller ingen specifik längd över tid.
Trams är när man köper allt annat än antenntråd!
 
Last edited by a moderator:
Back
Top