Stänsgseltråd av Al.

Vid inspektion av bävrarna visade det sig att ett träd hade lagt sig över och knipsat en tråd. Det intressanta var att när jag avisolerade för att skarva tråden visade sig ståltråden vara helt rostfri och fin. När ändå tråden låg på backen passade jag på att kolla en 10 år gammal skarv, som var gjord med en sockerbit och som besprutats och fyllts med rostskyddsmedel. Där hade fukt trängt in i den ena tråden och stålkardelerna hade börjat rosta. Den andra var däremot rostfri. Dom nya skarvarna fick både rostskyddsmedel och blev inbakade i vukaniserande tejp.
Så knepet med DL-tråd är att se till att ingen fukt kan tränga in i ändarna under isoleringen och att anslutningarna rostskyddas. Givetvis får inte isoleringen ha några skador.

/Roland
 
DL-kabel har en draghållfastighet på ca 75kg.
Är det en specad hållfasthet eller "provat i praktiken"?
Min känsla är att den håller för betydligt mer efter att ha slitit, ryckt och hängt i den ute i skogen.

/Roland
 
Det lär vara empiriskt bevisat att en DL-kabel inte håller för att dra ett godståg.
Inte heller tål en fälttelefon att den därvid avslitna kabeländen råkar komma i närheten av järnvägens kontaktledning.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag gick ned i garaget och provade draghållfastheten på en enkel DL-tråd. Den gick av vid ca 80 kp. På slutet var det dock en avsevärd deformering, så man bör nog inte belasta med mer än 50 kp eller 100 kp för en DL. Så 75 kp är nog ett bra riktvärde att räkna med i sina antennkonstruktioner :).

/Roland
 
Är det en specad hållfasthet eller "provat i praktiken"?
Min känsla är att den håller för betydligt mer efter att ha slitit, ryckt och hängt i den ute i skogen.

/Roland
Det är specad hållfastighet enligt M7786-004240 Telefonkabel DL Instruktionsbok 1989.
 
SM0O a.k.a SA0DIJ:

Om du använder körsbarsträd för att hänga upp din loop så är bärträd korrekt ;)

Nja, vad jag tänkte på med säkring var att något annat än antenntråden ger efter vid för stora belastningar.

Träd faller ju t.o.m vid modesta stormar, vår stuga ligger på 200m höjd öppet mot väster, så stormarna slår in med full kraft.
Helga mättes väl upp att ha orkanstyrka ute på Värnen och det är 30 km bort så det är inte säkert att någon annan tråd hade
överlevt denna storm heller.

Jaja, har hela vintern på mig att fundera på nästa lösning och alla förslag är intressanta och välkommna.
 
SM0O a.k.a SA0DIJ:

Om du använder körsbarsträd för att hänga upp din loop så är bärträd korrekt ;)

Desvärre inte, då körsbäret är en stenfrukt, men jag tror inte antennen vet det, så det kan kvitta :D

En rönn däremot borde fungera som bärträd tror jag
 
När DL1000 var ny (efterträdde den tjär-och textilisolerade DL500) gjordes det en demonstration av hållfastheten för oss som då (1955) var signalister på S1Sk i Skövde. Det tillgick så att en bastant planka surrades med en bit DL1000 i sin mittpunkt varefter andra änden av kabeln fästes in en rejäl trädgren. Två gossar ur årskursen beordrades att sitta på plankan och hoppa upp och ned. Kabeln höll. Därefter belastades plankan med ytterligare två "värar" och alla fyra hoppade upp och ner. Alla dråsade till slut i backen. Kabeln höll, men inte trädgrenen...
 
Som APK så färgfullt beskriver ovan :) så är min erfarenhet att DL-tråden är stark och mycket hållbar.
Sen går det att gå längre i analysen givet styrkan vid död vikt kontra "ryck och knyck"...

Oavsett så lär, i mitt fall, det drag DL-tråden utsätts för i varje fästpunkt vara en funktion av det totala
drag den utsätts för i mina 6 fästpunkter, då den löper fritt i samtliga punkter genom isolatorerna.
Den enskilda fästpunkten kan teoretiskt utsättas för ett samlat motriktat drag från de andra fem punkterna
men det är näst intill fysiskt omöjligt att få alla övriga 5 punkter att röra sig vinkelrätt riktat bort från
annan godtycklig fästpunkt. Detta är fördelen med flera punkter hyfsat jämnt distribuerade runt en loop.
Det skall i teorin då uppstå en nedåtgående vind som trycker samtliga 6 träd utåt. Vid horisontella vindar,
oavsett riktning, trycks alltid (minst) ett träd i hexagonen in mot loopens centrum och minskar dragkraften
i loopens trådar och övriga fästpunkter.

Dessutom, i praktiken, är ju inga fästpunkter stumma om man skjutit bärlinan över en trädtopp. Hela trädet
och, i bärlinans väg växande bärande grenar flexar ju med ett hälsosamt motstånd vid påverkan av loopen
i någon riktning. Lägg till det att bärlinorna i sig flexar om de inte hålls allt för korta och därmed för stumma
enligt vad jag skrivit tidigare.

Kan skillnader i överlevnadsprocenten för trådbyggda loopar direkt kopplas till antalet fästpunkter månne ?

En Aluminiumtråd torde också med säkerhet vara mer känslig för materialutmattning än de stålomspunna kardelerna
i en DL-tråd, för att återgå till trådens titel. Det var dessutom från Bengt KBW min DL-tråd kom på bobin och allt.
(Tack!) Varför övergav du den som konstruktionsmaterial Bengt ? Den går ju utmärkt att löda också så att loop och
stege blir i ett stycke utan skarvar ! :)
 
Jo du Christian - varför gör man överhuvudtaget något när det gäller amatörradio?

EXPERIMENTERANDET för sjutton hakar - hade aldrig testat med stängseltråd av Aluminium tidigare :)

Tidigare använde jag bara loopen när jag var på landet, att köra remote och därmed behov av en antenn
som är "avbrottsfri" kom först i höstas.

Jo dina resonemang kring upphängning stämmer nog rätt mycket med mina egna funderingar. Tilläggas
bör att de bärlinor som jag använder är 2,8mm silkespolyesterlina från Biltema, ingen av dessa hade brustit.

DL-1000 tråden var hyra för din P-plats ju :)
 
Haha, ja det var ju din idé med den där bärlinan från Biltema, jag använder den också på din
rekommendation med oklanderligt resultat så här långt. Lättjobbad är den dessutom utan att
fransa sig om man förseglar snittytorna på enklaste vis med en tändare.
Således instämmer jag och rekommenderar den vidare !

Och självklart är det experimentlustan som driver oss, inte tu tal om den saken.
Men det finns dagar man undrar varför... o_O
 
Förstärker resonemanget ovan lite. Om man hänger upp bärlinorna så vinkelrätt som möjligt ut från trädgrenar får man en mycket elastisk lösning. Det omvända är att fästa bärlinor direkt på trädstammen, det blir för stumt.

Jag är ju gammal flugfiskare jag, och har tagit en hel del grov fisk på såpass tunna linor om 0,14. Tricket är att låta elasticiteten i spöet ta upp ryck och knyck. Resonemanget om draghållfasthet är adekvat endast om man avser lyfta en grov fisk med tunn lina, eller gunga värnpliktiga i DL1000-tråd som SM0APK beskrev. Med elasticiteten i ett flugspö eller en trädgren så hanterar man krafter långt utöver angiven draghållfasthet, om man nu inte har förankrat i en stum trädstam.

Så, häng upp tråden flytande i fästpunkter som är elastiska, t.ex. trädtoppar eller trädgrenar. Gör som allt i naturen gör för att hålla ihop i stark vind: La de svinge...
 
Just så, Lasse, precis så gör även jag, låter grenar och toppar jämna ut/ta upp rörelserna - men det blir lik f-n ryck och slit i antennlinan om det blåser ordentligt.
Antar det var rätt byigt, satt självt tryggt i Stan medans stormen härjade runt torpet.
 
Just så, Lasse, precis så gör även jag, låter grenar och toppar jämna ut/ta upp rörelserna - men det blir lik f-n ryck och slit i antennlinan om det blåser ordentligt.
Antar det var rätt byigt, satt självt tryggt i Stan medans stormen härjade runt torpet.
Jo i stormbyar uppstår virvlar och ibland plötslig omkastning av vindriktningen. För ett par år sedan satt jag och betraktade trädtopparna på mina antennträd under storm och emellanåt hände det att virvelvindar fick träden att svinga åt varsitt håll. Många fästpunkter och cirkulär orientering av loopen utjämnar, men det finns förstås en gräns för allt. Utom för fiskehistorier :)
 
men det finns förstås en gräns för allt. Utom för fiskehistorier :)

Helt rätt Lasse !

Var, helt OT, med när svenska rekordet för insjöröding togs på Landösjön 2007. Den var på 10,83 kilo om jag minns rätt.
Önskar att det varit jag, men min egen fångst den dagen på 2,8 kilo såg ut som en blindsill i jämförelse...
Där har du en fiskehistoria ! :)
 
Efter bara 1 år brast min DL-tråd. Loopantennen är ca 83m lång och jag använde enkel DL. Loopen är upphängd "rullande" med block i de 4 hörnen. Det aktuella hörnet är spetsigare än de övriga med endast 70 graders vinkel. Blocken rullar lätt och har en radie på 12mm. Det syns att isoleringen krackelerat med påföljande rostangrepp. Lösningen har varit väldigt behändig vid experiment men tydligen inte hållbar för DL-tråd.
Jag bytte nyligen till Granngårdens 1.8mm Al/Stängseltråd. Den löper motvilligt genom samma block eftersom den är styvare. Större block skulle rulla lättare med denna tråd medan mindre block tycks hålla tråden relativt stilla, och vilket som ger minst utmattning återstår att fundera över.
Ber att få återkomma när Al-tråden fyller år alternativt slutat fylla år.
Resistansen i DL-råden var 7 ohm.
Resistansen i Al-tråden är 1.2 ohm
En loop har en strålningsresistans på ca 200 ohm beroende på frekvens, och jag bör därmed ha 3% mera effekt i luften?
Bandbredden på de olika banden är oförändrad trots grövre tråd.
 
Back
Top