Staga kavitetsfilter?

SM4HFI

Well-Known Member
Vi i SK4AO bygger en repeater tänkt att kunna fraktas runt, och då tror jag vi behöver staga upp mittpinnen lite så inte locket lossnar från ytterrören. Har någon stoppat in något mellan mittpinnen och ytterväggarna och i så fall vad?
Jag har letat lite här på forumet och hittade annat om kavitetsfilter https://ham.se/threads/vad-man-kan-goera-naer-man-inte-koer-radio.25170/ och hittade inget mer än det vi har redan med tre burkar på RX resp TX för 145 MHz med 600 kHz skift: 1,8 db passbandsdämpning, 105 dB stoppbandsdämpning och ca 20 dB reflektionsdämpning med båda filtren ihopkopplade duger bra. Filtren är hembyggen av modellen med två linkar där det sitter kondensator mellan linkarna för att få spärr under pass (TX) och spole mellan linkarna för spärr över pass (RX).
En tanke är att använda styv skumplast, tror det är polyeten, som jag ser ibland används som packmaterial i skivform, och skära till en stjärna med 3 armar. Materialet överlever mikrovågsugnstest utan att bli varmt.
Sänks Q i kaviteten så borde avståndet mellan pass och spärr öka. Blir det samma avstånd så är det bra. Nån som redan provat och vet om det funkar utan större förluster?
/Jan
 
Jag är spontant tveksam till skumplast då den kan vara hygroskopisk, hellre en stjärna av PTFE i så fall. (tyvärr svårt att hitta lämplig tjocklek billigt och något svårbearbetat utan rätt verktyg)
Med hårdare material så blir utvidgningskoefficienten av betydelse så vilken plast som helst funkar inte heller..
 
Tack för synpunkter. Jag får prova att bada skumplasten ett tag och göra om prov i mikrovågsugnen. Jag tror den skumplast jag tänker på har täta celler, jag får väga före och efter badet.
När det gäller utvidgningskoefficient så spelar väl inte det någon roll? Med tre ben mellan mittgubben och burkens väggar så blir gubben kvar i mitten oavsett hur hårt plasten trycker.
När du nämner PTFE kanske gängtejp skulle funka. Tre hål i burken, sy tre slingor runt mittgubben och tejpa fast på utsidan. Men det kan nog vara bökigt att sy tejpen... Andra PTFE-material är som du skriver svårare att bearbeta. Vi får se om nån har erfarenhet av stag inuti burken, annars får jag prova själv :)
/Jan
 
Hej
Jag har med gott resultat använt skarvmuffar till VP-rör.
Den äldre mjuka lite halvt genomskinliga typen fungerar bra.
Jag har inte testat med de nyare typerna av skarvmuff, de i hårdplast.

Det kaviteter jag byggde om då fick efter T-stycket kombinationen två stycken singel loop notch kaviteter följt av bandpass kavitet närmast mottagare respektive sändare.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Det hänger ju en del på var utmed innerröret du sätter stöden.
Längst ner är det mycket känsligt och högohmigt. Där kommer nog vad som helst att störa funktionen.
I mitten har jag sett olika former av stöd som du tänker göra. Så det förekommer i kommersiella filter.
Men minns inte vilket material, eller i vilka filter och fabrikat.

Jag skulle kunna tänka mig kretskortslaminat där man etsat bort kopparen, glasfiber plattor.

Men ofta är ju locket där innerröret sitter fast väldigt stabilt och stabilt infäst i ytterrörets övre del.
Sen kan man väl ställa filtren på en rejäl träpalatta med gummidämpning.

SM4FPD
 
Frigolit används i en applikation där man stagar upp antennstrukturer i en anläggning
inte långt från undertecknad. Miljön är i princip utomhus men under tak. Materialet
används i husgrunder, flytbryggor, som underlag vid motorvägar mm.

Antennerna i anläggningen används upp till några hundra MHz.

Mät upp prestanda, (branthet/flanker/resonansfrekvens) före och
efter att ett stag har skurits till och pressats på plats.

Skall man använda PTFE bör det vara solitt - inte glasfiberarmerat
efter som sådana material (faktiskt) kan suga upp fukt.
Något man också kan prova med är Lexan (Akrylplast) som används
bla. i skottsäkra rutor. Helkul material. Hälsofarligt att borra i
om borren hugger (vilket den gör...)

Det är ju bara att skaffa fram diverse olika provbitar, implementera
och testa. Fixas lätt av den händige!

;)
 
PTFE eller teflon i dagligt tal är det enda som jag använder dagligen i dessa tillämpningar inom filter och till att "slugga" ridgid line coax
Pire heter nån plast med, men den har något tveksamare funktion har dykt upp i filter och 3dB kopplare

Så PTFE är "the way to go" men brinner det så bildas lite spännande saker som inte e super nyttigt att andas in......... så försök hålla den magiska röken i plasten ;)
 
PTFE eller teflon i dagligt tal är det enda som jag använder dagligen i dessa tillämpningar inom filter och till att "slugga" ridgid line coax
Pire heter nån plast med, men den har något tveksamare funktion har dykt upp i filter och 3dB kopplare

Så PTFE är "the way to go" men brinner det så bildas lite spännande saker som inte e super nyttigt att andas in......... så försök hålla den magiska röken i plasten ;)
Ja, PTFE är ju tillräckligt rigid att slugga med :)
Polyiso är ju mer ett vibrationsdämpande och stabiliserande material som används i till exempel svärdfiskantenner, det påminner om en hårdare variant av oasis som används till snittblommor och dylikt bjäfs (eller elektronrör..)
 
Med risk för att få smäll på fingrarna av er mer tekniskt kunniga trollkarlar. ;)
Vore de mest förnuftiga inte att försöka hitta ett glasfiberrör där den justerbara innerdelen kan kan röra sig upp o ner i och fästa det röret i tak och botten på kaviteten ?

MVH
SA7PGB
 
Armerat glasfibermaterial "FR-4" med en väv av glasfiber och ett utfyllnadsmaterial
av epoxy (resin) är inte RF-mässigt förlustfritt på samma sätt som exvis teflon.
Om man eftersträvar så högt Q-värde som möjligt i en kavitet (resonator) bör man välja
bästa möjliga material.

Något annat som bör noteras är förluster över tid i kaviteter av mässing/koppar som inte ytbehandlats
med exvis silver. Som nya blir prestanda bra, men med tiden sker en försämring.

(Det är möjligt att FR-4 kan fungera i den här applikationen men jag skulle inte valt det materialet)
 
Back
Top