staglinor av material Dyneema och Nylon Monofil

SM6LHG

Active Member
Hej!

är det någon som känna till dessa produkter som staglinor för en mast? För tillfälle har jag stållinor plastad. Dessa får jag nog byta ut nästa året
Dessutom har jag en invert dipol vid masten. Påverka stållinorna dipolen??

Best 73 de Gottfried

SM6LHG
 
Hej - Dynemaa är ett supermaterial, står emot nötning bra och är starkare än de flesta andra syntetmaterial. (och, starkare än stål). Se länk:

DYNEEMA Properties (Google is your best friend..)l

En annan länk handlade om användning av Dynemaa vid bergsklättring. Det är inte lämpligt som falllina, alltså för att stoppa upp dej vid ett fall. Dynemaa töjer sej nämligen inte som nylon utan kan gå tvärt av vid den sortens påfrestningar. Men som staglina och korta säkerhetsslingor är det utmärkt. Det används därför t ex på segelbåtar som maststag.

Ang stållinor vid dipolen: om de är jordade påverkar de inte nämnbart. Är de däremot isolerade i var ända och så att säga flyter fritt, har de ju en resonanspunkt. Det fanns tabeller i ARRL Handbook som visade vilka isolerade längder av staglinor man bör undvika (alltså, för att de inte ska resonera på något amatörband). GL Bernt SM6EVE
 
Last edited:
tillägg - se bifogad länk. Angående styrkan på staglinor - det är produkten D-F2, gjord av Dynemaa som är starkast av alla, inkl. stål. Se schemat och klicka på D-F2.
Själv har jag övergivit masttankar och installerat ett "xmas-tree " version "light". Rotorn står på en tjock alu-platta på en planka över takbjälkarna på vinden. 6- meter rör rätt ut genom taket via ett stödlager alldeles under takbrädorna. Billig genomföring typ takpanna i alu-plast från Satellitfirman i Malmö. Ostagat håller den en TA32, en Cushcraft DW-30 och en Comet 4-el på 50. Jag är inte starkast på bandet men en gammal gnist har tålamod att vänta i pile-uperna. (Vid QRY 8 från SAG6 tog man en sväng ut på bryggan och fick en kaffe av styrman, sedan in till radion igen. Nu svävade jag skamlöst ut från ämnet men ett visst mått av okynne kan ju starta en ny, intressant tråd. 73 SM6EVE ex OA4IU ex EL0BC/MM
http://www.mastrant.com/en
 
Hej Bernt!

Tack för ditt svar. Byte av staglinor blir av under våren. En staglina löper nästan "jämt" med W3dzz med en avstånd på ca 50 cm. Det är inte bra??

Best 73 de Gottfried
 
EVE de APQ.
Hej. Det var jag som gav dig QRY 8 när jag körde dubbelt 12/22-MHz.
73
Blu
 
påverkar staglinorna antennen?

Hej Bernt!

Tack för ditt svar. Byte av staglinor blir av under våren. En staglina löper nästan "jämt" med W3dzz med en avstånd på ca 50 cm. Det är inte bra??

Best 73 de Gottfried

Hej igen Gottfried - det blir inte varje kväll man sitter här, pendlandet mellan QTH och Göteborg tar musten ur en. I alla fall, om staglinan löper parallellt med antennen kan den ju påverka. Återigen, är den jordad eller flyter den elektriskt? Som exempel, en yagiantenns element sitter ju på en jordad bom och oftast i en stålmast men antennen funkar likaväl som förväntat. Rent allmänt är det förstås bäst att hålla stag så långt ifrån antennbenen som möjligt. Det brukar vara lättare att flytta antennbenen än stagen ... På handelsfartyg kunde man se de mest krystade antenninstallationer på trånga utrymmen, speciellt på de s.k. "akterladdarna". Skorstenen var kanske 2-3 meter bort, signalmasten lika mycket. Bägge var dock jordade och det gick utmärkt på KV och succesivt sämre ner mot gräns- och långvågen. Sammanfattningsvis, dina stag kanske påverkar strålningsdiagrammet och du kanske får andra avstämningsvärden om du ändrar installationen. Men vi amatörer har normalt så usla installationer ändå att några procent mer eller mindre uselhet inte är märkbart. Så, kör på och "sök inte det femte benet på katten" (ett uttryck jag plockat upp i OA-land..) 73 Bernt -SM6EVE
 
Blu (-6APQ) det stämmer nog, ja! Får samtidigt passa på att tacka förm ett flertal "3 minuter från land" - mor blev glad när man äntligen ringde.....
För icke-telegrafister vill jag nämna att QRY8 betydde att kustradiostationen gav en turnummer 8 i telegramkön (ung. som dagens "din tur i kön är nummer 48" när man ringer Comviq. Slutligen, "3 min från land" betydde att motparten i land stod för samtalsavgiften. Kan nämna att jag fortfarande orienterar min riktantenn med hjälp av Televerkets storcirkelkarta från 1947 vilken fanns uppsatt i alla radiohytter i handelsflottan. Man angav sitt QTH (sektor) enl. kartan och SAG brassade då på med sina "curtain arrays". Nostalgiska 73 /Bernt SM6EVE
 
Hej Bernt!

Tack för svaret igen. På våren kommer jag att byta ut staglinorna. Då sätter jag fast dom vid "hisskorgen". Har en Vårgårdamast. Dessa blir då utav "Dyneema" linan. Dom gamle linorna blir kvar i toppen, jag använder dom då när jag har vävt ner antennen för "service" och inte använda antennen.
Har du någon aning om det går att få tag i "Dyneema" linor här hemma?? Det verkar inte så, isåfall får jag skaffar dom från DL.

Best 73 de Gottfried
 
Back
Top