Stålbåtsinstallation

sa7bjj

New Member
Hej
Jag ska installera en kortvågsrigg på en stålbåt. Tänkte att antennen ska vara isolerat akterstag och tuner under akterdäck. Med skrovet som antennjord ska jag gå med antennkabeln till antennen genom däcket dvs antennjorden. Finns det några problem med att dom kommer väldigt nära varann. En annan sak, om jag kan stämma av antennen (vajern) till t.ex 14,325 MHZ ska den vara 5/8 eller 1/2 våglängd för att fungera bäst.

M V H Bernt SA7BJJ
 
Kul projekt!
Jag har begränsad erfarenhet av KV på båt, och då var det ett containerfartyg jag installerade KV på så det är viss storleksskillnad på jordplanet kan jag tänka :p

Jag har köpt lämpliga isolatorer för genomföring här:
Antenna & RF Feed-Thru Insulators
-kika speciellt på en som heter "(ANT) SC595A"

Tänk på att aldrig ha sidomoment på en porslinsisolator, den spricker hur lätt som helst!
Skydda bulten ordentligt eftersom den ärgar bort på nolltid.
Jag skulle välja 1/2-våg för antennen blir då användbar på lite fler band.
 
Tack för ditt svar!
Det känns inte så kul och göra så stort hål i däcket men det finns kanske inget annat val? Jag undrar om det är det man använder på fritidsbåtar?
 
Vad består ditt däck av då Bernt?
Ett plåtlager på 6 mm eller dubbelt med isolation emellan?
Vanligen räcker det att helt enkelt borra ett hål på 8 mm trä igenom en kabel gjord av mittledaren från en RG-213 smörja in med silikon så det blir vattentätt.
Är däcket 10 cm tjockt, kan det behövas lite större hål och någon plastfyllnad som isolation.

de
Roy
SM4FPD
 
Däcket består av 4mm plåt med teak på ovansidan och frigolit på undersidan. Men i såfall kan man väl ta en vanlig FK eller jag kollade på en plastbåt och han hade en typ tändkabel med tjock isolation. Men det jag funderar på är ju att antennjord och antennplus (vet inte om det heter så) kommer nära varann och stör på något sätt. Finns det något miniavstånd som man ska hålla, och vad beror det på i såfall.Tjockleken på däcket är alltså en faktor då (eller)?

M V H Bernt
 
Borra ett hål genom plåten, träet och frigoliten, stick in sladden och täta med silikon. En kabel som tål att trampa på och som har tjock isloation är att föredra.
Att liggga nära jord under några mm är inga problem, dvs 4 mm nära plåten igenom hålet.
Kabeln skall sedan hänga fritt till anslutningen ovanför nedre isolatorn till akterstaget. eller åtminstone 100 mm från den del av staget som är under isolatorn, och därmed jordad i srkovet.

De
Roy
SM4FPD
 
Back
Top