Det krävdes nog en antennavstämmare förr oxo.
Det var nog det första jag byggde (så duktig var jag.....) efter att ha köpt en sändare TX-599, med rör PA.
Jag menar att något har hänt de sista fem åren.
Antennavstämning har kommit i total glömska.
Hr på SRS såldes förr massor av antennavstämmare, av MFJ fabrikat. (dessa tål att diskuteras i särskild tråd)
de sista åren säljs överhuvudtaget inga manuella antennavstämmare. Visst finns det många begagnade där ute, men troligen har kunskapen gjort att det minskat.
Eller är det så att allt fler bygger sin antennavstämmare numera?
Nätet är fullt av byggbesrkivningar.
Så vitt jag vet finns inget företag i SM som säljer sådana numera.
Något har hänt?
Intresset för HF antenner som täcker hela kortvågen, och har SWR mindre än 1:1,7, samt har hög verkningsgrad, kostar noll och får plats på balkongen har ökat.... dvs önsketänkanden.
Att skylla på radiostationer som är oavstämda duger inte. Ingen kommer någonsin att bygga eller sälja det som fanns förr, ingen skulle ha råd att köpa dem heller.
Snyggt bygge Ingvar!!!
Men var får de stackars nybörjarna tag på vridkondingar, plåt, spoltråd och omkopplare?
Givetvis bör man börja skaffa sig en bra junkbox redan vid 12 års ålder.
SSA borde gå ut till alla 12 åringar med detta, ifall de avser bli radioamatörer.
Mitt tips till dig SA0AZT är att bygga en avstämd antenn med god balans, och nöja dig med ett band till att börja med. Lära dig dess bandbredd, bygga om den till annat band när du känner för det etc..
Kanske söka en beg antennavstämmare. Med en sådan får du SWR mätare, effektmätare, antennväljare, och avstämning.
En enbandsantenn med balun, symmetri etc gör att man slipper undan bäst med störningar etc.
de
Roy
SM4FPD