Standard slutsteg

SM7WPD

Member
Skulle behöva hjälp att förklara varför inte mitt "Standard" - slutsteg CPB58 passar till min Yaesu FT-817 (eller ngn annan radio förutom min C58) ?
Någon som vet får gärna hjälpa mig med detta!
Tack på förhand ...SM7WPD
 
Last edited:
Vad har egentligen en CPB-128 för data?
Min gamla C-58 hade ett PA som hette CPB-58, dvs. ett 1W->10W slutsteg,
CPB-128 har jag inte lyckats hitta alls.

Vad menar du med att "det inte passar" , är det fel kontakter eller fattas nåt ?

/Christer
 
-> Christer :
Sorry , jag rörde nog ihop nåt med benämningarna, det skall ju så klart vara CPB58,
men jag fick för mig att det var 5 -> 25 Watt ?
Och att det inte passar är att det spelar ingen roll vilken annan radio jag kopplar in förutom C58:an så får jag inte steget att "dra" !
Har provat både att betjäna radion genom ström från steget eftersom C58:an tar ström från steget, eller bara antennkopplingen, men inget får steget att dra förutom C58:an!?.........Måste tyvärr erkänna att jag inte beriper vad det skulle vara, kanske anpassning, pilotton eller ngt annat mystiskt.

....Michael
 
Har tyvärr inga papper kvar på min C-58/CPB58, en liten gissning är att
en FT-817 drar mindre ström än en C-58, åtminstone på RX och
det är kanske så en CPB58 fungerar, dvs. den har nån inbyggd strömsensor på DC matningen som aktiverar steget för T/R.

/Christer
 
ok Christer, tack för tipset.
Får se om det dyker upp ngn anan som kanske har ngn ide´ om vad det kan bero på!

.....Micke
 
Konstigt att det inte finns NÅGON som vill addera något , finns det verkligen ingen som upplevt detta innan eller är det kanske för gammalt steg för att ngn skall ha använt det ?

Med förhoppning om fler tips och lösningar.............Micke /SM7WPD
 
Hej,
Har letat på nätet, men hittar ingen info om denna radio + PA.
Vad har du för anslutningar mellan C58:an och PA't? Är det bara koax eller sitter de ihop i någon hållare? Vanligaste styrningarna av PA är ju annars :
- HF Vox - detta ej troligt då det borde fungera ihop med din FT817. Dock kan den vilja ha någon spänning (eller jord) via kontakt för att fungera.
- PTTstyrning - Mest troligt. Du har någon kontakt som skall jordas eller förses med spänning för att PA't skall gå över i TX-läge.
Lättast är att öppna PA't och se hur reläerna (eller dioderna) får sin spänning, och på så sätt se hur skiftningen sker.
Skall du köra SSB med slutsteget och din FT-817, så montera ett 'extra' PTT-uttag.
Du har inget schema på PA't? Kan i så fall skicka dig en skiss på hur du enkelt gör detta.
73 de SM7UYJ/Roger
 
Hej Roger!
Tack för tipsen , du får gärna skicka mig ett förslag på ekberg@mail.nu.
Anslutningarna mellan c58:an och cpb58:an är bara en koax samt att radion tar sin spänning från en tvåpolig utgång från steget som matas med 13.8v.
Hoppas du begriper vad jag menar, det är lite svårt att förklara utan grafik men i princip är det som att drivspänningen bara "går igenom" steget innan radion får sitt,men radion går ju självklart att mata direkt i samma uttag om inget steg finns.
SM7WPD/Micke
 
Jag hade en C-58 i början av 90talet. Vad jag vill minnas skickas PTT-info via koaxkabeln. Kommer dock inte ihåg om det var typ nån volt på skärmen eller hur det var. Det är hur som helst ingen HF-vox

73 de SM0TSC
 
Hej igen,
Då får säkert slutsteget ~12V via koaxen vid sändning. Detta kan du enkelt kontrollera med en voltmeter över antenutgången (SSB och INGEN mic-gain!) och tryck in PTT'n.
Du behöver i så fall montera ett 'bias tee' (kondensator + spole) som t.ex. vid spänningsmatning av PreAmp via koaxen!
Sök på nätet så hittar du många exempel.

73 de SM7UYJ/Roger
 
Tack skall ni ha både TSC och Roger , jag skall kolla på nätet och se vad jag kan hitta,hur som helst känns det ju bra att ha kommit så här långt med er hjälp.
Återkommer med resultat senare...........73 de e SM7WPD/Micke
 
Det finns ingen sökbar info innehållande den tekniska info du söker på ditt PAt.
Ring en återförsäljare och be om en lite tjänst istället.

/NCL
 
Steget !!!

Asså att man skall lösa allt till alla ;-)

Steget får sin styrning via coaxen går ut på mittledare, tror att det är 8 volt , men inte säker .. jag kollade upp det för ett tag sedan , men glömde berätta det för dig :-/.

går att göra en HF Vox på den . tror att jag laddade ner ett dokument med en snygg ritning på det.. o steget har tidigare lämnar 23-24 W .. Sen lånades riggen ut o kom tebax med icke originala trissor o då lämnade det bara 10-12 watt..

// Freddy :cool:
 
Hallå Freddy!
Tack för tipset, men var är ritningen du hänvisar till, e de nåt du har skickat till mig eller?

//Micke
 
Hej igen!
Nu har jag hittat trixet i schemat på radion visar det att det skall ligga 1.7volt ut på mittledaren för att "trigga" steget, nu skall jag bara försöka förstå hur jag dimensionerar spole och kondensator för att göra ett passande "bias-tee" för 1.7 volt och 145/434 Mhz på utgången.
Tacksam för tips..........//SM7WPD//Micke
 
->NCL Ok, Tack för det tipset kul att känna att hjälp finns och att iden med denna siten funkar.

//SM7WPD//Micke
 
Back
Top