Stationsjordning

SM7IWG

Well-Known Member
Jag behöver hjälp med stations- och antennjordning.

Som antenn finns en horisontell "sky-wire" loop med en omkrets av ca 240 meter med stegmatning.

Antennen kommer att kopplas in närmsta dagarna och jag förstår att den kan komma att producera rejäla spänningar vid åska eller statiskt regn.

En traditionell stationsplats och en nyanlagd jordning bestående av 25 meter kopparwire 25 mm2 förlagd 1 meter ned i marken som avslutas med ett kopparspett ca 3 meter ned i marken.

Jordningen är ännu inte kontrollmätt men det finns möjlighet till ytterligare spett.

Hur gör jag lämpligen med loopen, DC-jordning eller gnistgap eller vad?

Till loopen finns en Z-match alternativt en S-match.

Stationsplatsen, där har jag tänkt en kopparskena där alla enheter kopplas och utjämnas.

SM7IWG Carl
 
Last edited:
Jag har liknande upplägg men en stegmatad dipol.
Eftersom jag kör S-match så är ju antennen galvaniskt isolerad från radion så statisk elektricitet är inget problem. Dessutom är de bägge dipolhalvorna DC-mässigt kortslutna i S-matchen.

När jag inte använder radion kopplar jag dipolen till jordskenan i schacket.
Från jordskenan går en 20m galvad wire i marken till en plats där jag grävt ner 3 st jordspett på ca 1.5m djup.

Om jag får direkt åsknedslag så vet jag inte vad som händer men radion är i alla fall bortkopplad. Antennen och jordkablarna lär väl bli skrot antar jag.
Bara att hoppas det inte händer. Men får man direktnedslag så vet jag inte om man kan skydda sig. Kanske någon annan här som vet?

På mitt sommarställe planerar jag en vertikal i flaggstången.
Där tänkte jag koppla en RF-choke vid matningspunkten till jord för att ta bort statisk elektricitet.

// Åke
 
Last edited:
Hej Åke,

tack för svaret.

Då har vi ungefär samma upplägg.

Ja, då är ju en "manuell" koppling av feedern till jordskenan ett enkelt alternativ.

Och avstämmningsenheten tar det statiska.

SM7IWG Carl
 
Back
Top