Stealth-antenn i flaggstång?

SM7TJC

Well-Known Member
Mina försök att köra radio utan synliga antenner fortsätter.
Vindsantennen för 2 meter funkar utmärkt och skall snart kompletteras med en för 70cm.
För kortvåg var tanken att bygga en magnetloop för vindsmontage.

Men nu råkar det ligga 12 meter flaggstång på tomten. Tanken är att låta denna (ihålig glasfiberkonstruktion) innehålla en antenn för kortvågsbanden.
En vertikal med jordplan i ytan av gräsmattan och matarledningen nergrävd är målet.
Frågan är bara vilken typ av antenn jag skall ha. Jag funderar över tre alternativ.

1. Det optimala (?). En tråd i hela flaggstången och en automatisk avstämmare i botten. Nackdelen är att jag måste hysa elektronik i marken. Inte omöjligt, men besvärligt.

2. Traps. Det är ju enkelt att tillverka och justera traps av koaxialkabel. Nackdelen är att inte hel antennen blir aktiv på alla band samt förluster i trapsen.

3. En tråd i hela flaggstången och avstämmaren inomhus. Den enklaste lösnngen, men kanske den sämsta. Kanske möjlig med en transformator i matningspunkten? (Det verkar ju vara populärt med en un-un i matningspunkten som ser till att det inte blir "omöjliga" impendanser på något band) Kabelförlust istället?

Vilket alternativ skall jag välja, eller har jag kanske missat den "rätta" lösningen?
 
Jag har sett en konstruktion som påminner om ett stålmåttband som kan dras ut till önskad längd med hjälp av en motor. Allt inhyst i flaggstången.

Den snabbaste vägen är nog en vertikal SteppIR monterad i flaggstången.

/Micke
 
Jag hjälpte en Dansk sändaramatör en gång med att montera en tråd inuti flaggstången på hans tomt. Radialerna nergrävda i gräsmattan. Den fungerade bra från 40-10m.

Ja, vi hade min hemmabyggda T-transmatch inne vid radion och förluster, men med 100W så fungerade antennen förvånansvärt bra. Om jag inte minns fel kör du mest QRP vilket jag alltid gör när jag är ute med min K2:a.

Senaste rundan var i mitten av januari i år. 10W/SSB och bla New Foundland i loggen. Antennen var en tråd på 10-15m och avstämmaren detta enkla bygge fast i min skepnad.

Jag hade valt ditt alternativ 3 och gjort tråden en kvarts våglängd för 40m. Då kan du köra den utan avstämmare där men med avstämmare och viss förlust på de andra banden.

Efter att ha kört så mycket med ditt alternativ 3 så vet jag att det går bra även om det inte är "rätt"

(Funderar över hur EQL får ihop texten mellan bilderna, vet att det fanns i en annan tråd)
 

Attachments

  • DSC01554.jpg
    DSC01554.jpg
    92,6 KB · Views: 107
  • IMG_0449.jpg
    IMG_0449.jpg
    84,8 KB · Views: 113
  • w.jpg
    w.jpg
    91,9 KB · Views: 101
  • DSC01552.jpg
    DSC01552.jpg
    88,6 KB · Views: 110
Last edited:
Varför inte stämma av det med en ATU typ AH-4 vid flagstångs foten, den är inte stor och syns knappt ej. Ser ut som vilken plastlåda som helst....

//TSC
Mina försök att köra radio utan synliga antenner fortsätter.
Vindsantennen för 2 meter funkar utmärkt och skall snart kompletteras med en för 70cm.
För kortvåg var tanken att bygga en magnetloop för vindsmontage.

Men nu råkar det ligga 12 meter flaggstång på tomten. Tanken är att låta denna (ihålig glasfiberkonstruktion) innehålla en antenn för kortvågsbanden.
En vertikal med jordplan i ytan av gräsmattan och matarledningen nergrävd är målet.
Frågan är bara vilken typ av antenn jag skall ha. Jag funderar över tre alternativ.

1. Det optimala (?). En tråd i hela flaggstången och en automatisk avstämmare i botten. Nackdelen är att jag måste hysa elektronik i marken. Inte omöjligt, men besvärligt.

2. Traps. Det är ju enkelt att tillverka och justera traps av koaxialkabel. Nackdelen är att inte hel antennen blir aktiv på alla band samt förluster i trapsen.

3. En tråd i hela flaggstången och avstämmaren inomhus. Den enklaste lösnngen, men kanske den sämsta. Kanske möjlig med en transformator i matningspunkten? (Det verkar ju vara populärt med en un-un i matningspunkten som ser till att det inte blir "omöjliga" impendanser på något band) Kabelförlust istället?

Vilket alternativ skall jag välja, eller har jag kanske missat den "rätta" lösningen?
 
Kanske ta ett glasfibermetspö och helixlinda på som du för in i botten, resten blir vertikal del upp till toppen på flaggstången. (1/4 på 80m...)

Mata helst med tuner direkt i botten, annars kan 9:1 vara ett alternativ och då vinner du en bättre än medioker RX-antenn.

Det viktigaste, oavsett vilken vertikal du än väljer, är att ditt jordplan är "bra", självfallet är det en balans mellan bra och rimligt men det börjar kanske någonstans vid 40-50 stycken radialer,
radialerna behöver inte vara resonanta eftersom antennen är markmonterad.
 
Last edited:
Har åxå tittat lystet på fritidsställets plastflaggstång.
Räknar vi bort stålrörsförstärkningen i stångbotten, c.a 2m,
så "återstår 10m vertikal "frihet".

Tänkte mig ett antal parallellkopplade ½-vågor, med lämpliga
frekvensavstånd, med en spartrafo mellan koax och antenn-
konstrutionen.

Med skydd för "väder och vind" så kan man ju välja 100kHz
mellan ½-vågorna så blir det inte så smalt med avstämningen.

senaste(?) prov har gett mig konstruktionen för spartrafo:
N1/N2 = 10/42 från koaxens 50 ohm.

"med Guds hjälp och en tandborste ..." blir det kanske resultat.
 
Har åxå tittat lystet på fritidsställets plastflaggstång.

senaste(?) prov har gett mig konstruktionen för spartrafo:
N1/N2 = 10/42 från koaxens 50 ohm.

"med Guds hjälp och en tandborste ..." blir det kanske resultat.

Hasse, "med Guds hjälp, en tandborste och ett sju j ... rör steg så blir det DX" :D det är väl om möjligt ännu bättre.

Ses vi på OP kursen imorgon? 73 de Johan
 
Man tackar för tips och funderingar.
Jag har inte kollat närmare på stången så det där med stålrör ett par meter upp kan ju förändra det hela något.

Alternativet med justerbar längd (typ steppIR) ger ju en antenn som för rätt impedans direkt, utan någon form av anpassning. Men samtidigt känns det lite fel att inte utnyttja hela stångens längd. Möjligen skulle man tänka sig att ha antennens övre ända fäst i toppen och sedan låta matningspunkten åka upp och ner i stången. Då får man ju nytta av höjden, samtidigt som det blir en alltför komplicerad konstruktion.

Det lutar nog åt en tråd i stången och en automatisk avstämning i botten. Effekten blir aldrig mer än 5W, så det krävs inga större grejor.
 
Man tackar för tips och funderingar.
Jag har inte kollat närmare på stången så det där med stålrör ett par meter upp kan ju förändra det hela något.

Alternativet med justerbar längd (typ steppIR) ger ju en antenn som för rätt impedans direkt, utan någon form av anpassning. Men samtidigt känns det lite fel att inte utnyttja hela stångens längd. Möjligen skulle man tänka sig att ha antennens övre ända fäst i toppen och sedan låta matningspunkten åka upp och ner i stången. Då får man ju nytta av höjden, samtidigt som det blir en alltför komplicerad konstruktion.

Det lutar nog åt en tråd i stången och en automatisk avstämning i botten. Effekten blir aldrig mer än 5W, så det krävs inga större grejor.

Jasså det var bara 5w,då är det inga problem


Stig
 
-7TJC,
man ska alltid spara på instruktioner och följepapper!
I "faktapärmen" hittade jag följebladet till flagstången och
där anges stolt att stången minsann har en stålrörsförstärk-
ning i botten för att inte stången ska kunna knäckas av
"illvilliga vindar".
Fingerknack på stången har ljudmässigt bekräftat detta.
Stången är tillverkad i Bofors.
 
Bofors? Då kanske det är ett kanonrör i botten.
Min kommer från Värnamo och visade sig ha ett stålrör. Dock är det "bara" en meter långt, så det borde inte ställa till några problem.
 
Bofors? Då kanske det är ett kanonrör i botten.
Min kommer från Värnamo och visade sig ha ett stålrör. Dock är det "bara" en meter långt, så det borde inte ställa till några problem.


Nåjo, då börjar ju den radierande delen 1 meter över marken,
då får du nog titta på eleverade och avstämda radialer...
 
Tror INTE på iden att använda "stålröret" i antennen!
Det har ju kontakt med "flaggstångsställets" balkar som ju står i betong-
förstärkt mark = jordning!
 
Jag har gjort en fristående vertikal som är 5/8 @ 14MHz med en AH-4 i botten och 14 radialer med olika längd i gräsmattan. Funkar jättebra på alla band 80-10m. Strålningsdiagrammet är väl bäst på 14 och 10MHz. Jag skulle försökt få till ett aluminiumrör inuti flaggstången. Tänk på att strålningsdiagrammet splittras upp och blir ganska dåligt när längden går över 5/8 våglängd.

73,
Kjell-Göran SM4GRP
 
Back
Top